79
Інтерв’ю заступника Голови ФДМУ Ю. Гришана
На початку вересня поточного року набрав чинності Закон України “Про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність в Україні”, прийнятий за ініціативою Фонду державного майна. Законом регулюються правила проведення оцінки майна державної, комунальної, колективної та приватної власності. Сфера дії Закону поширюється на правовідносини, які виникають у процесі здійснення оцінки майна, майнових прав, що належать фізичним та юридичним особам на території держави та за її межами. Законом також регулюються питання використання результатів оцінки та організаційні засади здійснення професійної оціночної діяльності в Україні. В період, коли розслідуються кримінальні справи стосовно продажу стратегічних підприємств держави за безцінь, закон набуває особливої актуальності. Тому за коментарем положень нормативного документу ми звернулись до заступника Голови ФДМУ Юрія Гришана.
— Юрію Петровичу, нарешті визначені правила гри в оцінці державного і приватного майна. Чого слід чекати від нового закону? Чи стане оцінка майна реальним кроком захисту прав громадян?
— Час прийняття закону про оцінку майна, відверто кажучи, затримався на 3-4 роки. Наслідки відсутності цього документу зараз відомі всім: конфліктні ситуації, пов’язані з оцінкою і продажем стратегічних об’єктів, таких як “Луганськобленерго”, “Донбасобленерго” ВАТ “Росава” вже призвели до завдання державі величезних збитків. Механізм реалізації чинного закону подібного вже не допустить. Однак цей нормативний акт захищає не лише інтереси держави, а й конкретного окремого громадянина. Закон досить чітко встановлює права і обов’язки, а головне — відповідальність оцінювачів щодо процедури оцінки майна громадянина: чи то квартира, чи земельна ділянка.
— Час прийняття закону про оцінку майна, відверто кажучи, затримався на 3-4 роки. Наслідки відсутності цього документу зараз відомі всім: конфліктні ситуації, пов’язані з оцінкою і продажем стратегічних об’єктів, таких як “Луганськобленерго”, “Донбасобленерго” ВАТ “Росава” вже призвели до завдання державі величезних збитків. Механізм реалізації чинного закону подібного вже не допустить. Однак цей нормативний акт захищає не лише інтереси держави, а й конкретного окремого громадянина. Закон досить чітко встановлює права і обов’язки, а головне — відповідальність оцінювачів щодо процедури оцінки майна громадянина: чи то квартира, чи земельна ділянка.
Крім того, з прийняттям закону про оцінку майна зроблено реальний крок до адаптування українського законодавства з міжнародним правом, загальновизначеними європейськими параметрами, які зрозумілі бізнесу в усіх країнах. Визначені національні стандарти оцінки майна покращать негативний інвестиційний клімат, про що вже запевнили члени єврокомісії, які працюють в нашій країні.
Імпонує, що новий закон врешті реально підтвердив тривалий час декларовану ідею демократизації законодавства. Законом фактично встановлюється багаторівнева система регулювання та контролю за якістю експертизи майна. Положення цього документу передбачають, що саме суспільство почне контролювати цей процес.
І хоча закон прямо визначає, що єдиним органом, який здійснює державну оцінку є ФДМУ, ми свідомо частину повноважень передаємо громадським саморегулюючим організаціям. Усі найважливіші питання, пов’язані з розробкою нормативно-правових актів щодо експертизи майна, розглядом скарг на дії оцінювачів, анулюванням сертифікатів експертної діяльності та узгодженням інших важливих питань залежатимуть лише від рішень Наглядової ради. До неї ввійдуть 250 фахівців-оцінювачів структур різних форм власності, причому державне представництво не буде мати більше 50% голосів і відповідно контрольного пакету при вирішенні проблем.
До чого призводить монопольний контроль державних чиновників ми добре знаємо. Створення і функціонування Наглядної ради, яскравий приклад, коли держава реально передала частину власних повноважень громадськості і залишила за собою лише контрольні функції.
І останнє. Законом встановлені єдині вимоги щодо обов’язків та відповідальності оцінювачів незалежно від того, де вони працюють: у складі банку, судово-експертних установ, в органах державної влади або місцевого самоврядування. Це дуже важливо. Нині за порушення професійних і моральних вимог оцінки майна експерт нестиме реальну юридичну відповідальність і перед тим, як поставити свій підпис під завідомо заниженою вартістю об’єкта добре подумає.
Одним словом, Закон “Про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність в Україні” стосується і суспільних інтересів та інтересів громадян, причому його прийняття дуже своєчасно.
— Про важливість цього закону свідчить і той факт, що з його прийняттям в ЗМІ з’явилися матеріали, які детально зупиняються на його недоробленості і, навіть, передчасності, що, погодьтесь, трапляється не часто. Але ж диму без вогню не буває?
— Справа в тому, що цей закон зачепив інтереси досить впливових кіл, які зараз позбавлені можливості прибрати до рук державні підприємства, або структури, де є частка державного майна. Тому зараз ведеться спроба вбити клин між суб’єктами державної виконавчої влади, які раніше проводили експертну оцінку та через начебто цю неузгодженість взагалі припинити дію Закону. Заради цієї мети висловлюються, навіть абсурдні звинувачення, немов, Фонд державного майна узурпировав владу та зробив неможливим проведення експертиз. Але ФДМУ не бере на себе повноваження проведення балістичних, тросологічних, графологічних та інших видів криміналістичних експертиз. Зрозуміло, подібні твердження не витримують ніякої критики. Спеціальна судова, судово-медична, криміналістична, психологічна та інші види експертизи, які проводять органи дізнання чи слідства, є важливим чинником здійснення правосуддя і їх проведення покладено тільки на відповідні установи.
— Справа в тому, що цей закон зачепив інтереси досить впливових кіл, які зараз позбавлені можливості прибрати до рук державні підприємства, або структури, де є частка державного майна. Тому зараз ведеться спроба вбити клин між суб’єктами державної виконавчої влади, які раніше проводили експертну оцінку та через начебто цю неузгодженість взагалі припинити дію Закону. Заради цієї мети висловлюються, навіть абсурдні звинувачення, немов, Фонд державного майна узурпировав владу та зробив неможливим проведення експертиз. Але ФДМУ не бере на себе повноваження проведення балістичних, тросологічних, графологічних та інших видів криміналістичних експертиз. Зрозуміло, подібні твердження не витримують ніякої критики. Спеціальна судова, судово-медична, криміналістична, психологічна та інші види експертизи, які проводять органи дізнання чи слідства, є важливим чинником здійснення правосуддя і їх проведення покладено тільки на відповідні установи.
Однак методологія та стандарти експертизи з оцінки вартості будь-якого майна різних форм власності зазнають кардинальних змін. Візьмемо, приміром, автотоварознавчу експертизу. Випадки, коли зовсім не старі престижні іномарки продавалися Укрспецюстом за символічною ціною в тисячу гривень, на жаль, непоодинокі. Починаємо розбиратися, все в рамках законодавства — експертиза визначала тільки залишкову вартість автомобіля. Поняття ринкової вартості взагалі було відсутнє. Або оцінка житлового приміщення. Знов таки, оцінювалась лише реальна або залишкова вартість. До речі, в усьому світі, при оцінці, наприклад, нерухомості на оцінку впливає 140 чинників, таких як місце розташування, престижність району, наявність природного ландшафту, транспортних комунікацій, тощо. Сучасні науково-практичні рекомендації враховують всі ці положення, тому іномарку за 1000 гривень, або приміщення за безцінь розумники вже не придбають. Звідки і виникають різні чутки стосовно нібито недосконалості Закону.
— Юрію Петровичу, чи можна сподіватися, що правочинність нового закону дозволить в інтересах держави вирішити ті проблеми, які виникли в процесі зміни власника на ВАТ “Росава”, “Луганськобленерго”, “Донбасобленерго”? Чи забезпечила держава свої інтереси цим законом і подібних гучних кримінальних розслідувань більше не станеться?
— Безперечно. Залучення до процедури оцінки майна громадськості призведе до того, що “під ковром” придбати державне підприємство або структуру, де є частка держмайна, не вдасться. Наглядова рада — це відкрита і демократична інституція з широким представництвом і “купити” її навіть теоретично дуже важко.
— Безперечно. Залучення до процедури оцінки майна громадськості призведе до того, що “під ковром” придбати державне підприємство або структуру, де є частка держмайна, не вдасться. Наглядова рада — це відкрита і демократична інституція з широким представництвом і “купити” її навіть теоретично дуже важко.
Відповідно і подібних прецедентів вже не станеться. Щодо названих випадків зміни власників стратегічних об’єктів, при яких Україна понесла збитки, то подібного механізму експертизи майна тоді не було. Однак це не означає, що держава, в особі ФДМУ, не буде відстоювати свої інтереси. Навпаки, новий закон повинен визначити процедуру, за якою порушені права будуть відновлені.
На сьогодні закінчена робота по Постанові слідчого з особливо важливих справ Генеральної Прокуратури щодо продажу належної державі частки (49%) ЗАТ СП “” Росава” це була відповідальна та напружена робота з боку відібраного на конкурсі оцінювача та Фонду. Проведена рецензія звіту експерта та звіт з висновками щодо нього переданий Генеральній прокуратурі України. Результати роботи свідчать про вірну позицію Фонду державного майна України щодо попередження таких дій шляхом внесення цілої низки змін до діючих законів “Про виконавче провадження”, “Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом”, “Про порядок погашення забов”язень платників податків перед бюджетними та державними цільовими фондами”, “Про заставу”.
Результати експертиз є таємницею слідства тому сьогодні докладно про це я говорити не стану.
Про результати перевірки законності приватизації “Донбасобленерго” говорити поки що передчасно. Нині контролюючі структури проводять інвентаризацію всього майна підприємства, а це 14 великих структурних підрозділів. Обсяг перевірок дуже значний, коли інвентаризація буде завершена, можна буде говорити про ринкову ціну проданого майна. Порівнявши її з раніше визначеною, за якою було продана компанія, зробимо висновок.
Стосовно процедури приватизації “Лугансьобленерго” питання теж залишається відкритим. Дії Фонду державного майна України за постановою слідчого з особливо важливих справ “Луганської облпрокуратури зупиненні суддею Печерського суду Чобіток за обкатаною схемою звернення до суду громадянина України якій звичайно й відношення ніякого не має до цієї справи. Зрозуміло, що комусь дуже не вигідно озвучити реальну ринкову вартість “Луганськобленерго”. ФДМ подібні дії оскаржує в установленому законодавством порядку, впевнений, що процедура експертизи майна буде продовжена, і ринкова ціна компанії буде встановлена. До речі, зробити це в інтересах держави, нам знову ж таки дозволить Закон “Про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність в Україні”.
За матеріалами: ФДМУ
Поділитися новиною