1024
Експерти: одеський НПЗ не запрацює - нема схеми постачання нафти на цей завод
— Енергетика
29 березня має відбутися урочисте відкриття Одеського нафтопереробного заводу. Про це заявив міністр енергетики та вугільної промисловості Едуард Ставицький. Експерти ж не вірять, що НПЗ дійсно зараз запрацює, оскільки досі незрозуміло, яким чином туди буде поставлятися нафта. Представники ж опозиції кажуть, що купівля цього заводу групою ВЕТЕК може бути “ширмою для використання корупційних схем”.
Однак експерти, опитані Радіо “Свобода”, відзначають, що можливості поставок нафти на Одеський НПЗ – морським шляхом і сухопутною частиною через “Транснефть” – поки малоймовірні.
На переконання директора консалтингової групи “А-95” Сергія Куюна, поставки нафти морським шляхом занадто невигідні. “Це майже на 25, а за деякими оцінками майже на 40 доларів за тонну дорожче, ніж по трубі “Укртранснафти”. Міністр сказав, що він зацікавлений в роботі підприємства. Але він не говорить, чому “Укртранснафта” не хоче транспортувати нафту до Одеси”, – відзначає експерт.
Президент асоціації “Об’єднання операторів ринку нафтопродуктів” Леонід Косянчук впевнений в тому, що завод не запрацює, оскільки на ньому відсутній достатній запас нафти і немає контрактів на її постачання. “Для того, щоб завод працював, потрібно мати запаси нафти на кожен день в середньому від чотирьох до восьми тисяч тонн. Це ми говоримо про добову переробку, але ми повинні мати в резервуарах запас хоча б на два тижні”, – підкреслив Косянчук.
А ось депутати від опозиції вважають, що купівля Одеського НПЗ може бути ширмою для легалізації контрабандних нафтопродуктів або фальсифікату. На думку ж члена парламентського комітету з питань ПЕК Ігоря Васюника, купівля НПЗ може допомогти реалізувати три схеми – відмивання грошей за допомогою “підробки документів”, створення бази для фальсифікатного бензину та пункту для реалізації контрабандного палива.
Леонід Косянчук також бачить прибутковість Одеського НПЗ в останніх рішеннях щодо введення мит на імпортний бензин і постачання на завод української нафти. За словами експерта, останнім шляхом для прибутковості НПЗ може стати велике державне замовлення. Прем’єр Микола Азаров і віце-прем’єр Олександр Вілкул в унісон заявили про необхідність відновити випуск в Україні бітуму – продукту, який використовується при дорожніх роботах.
Джерела “Радіо Свобода” в Міненерго стверджують, що в ВЕТЕК розраховують на отримання всіх можливих державних пільг для Одеського НПЗ. Це і мита на імпортні нафтопродукти, і контракт щодо виготовлення бітуму для держави, і звільнення від сплати мита при ввезенні нафти.
Delo.ua звернулося в ВЕТЕК за коментарями з приводу всієї вищезазначеної інформації.
На початку березня компанія “Лукойл” і група ВЕТЕК, наступник групи компаній “Газ України”, яку пов’язують з сім’єю Януковича, уклали угоду про купівлю-продаж Одеського НПЗ.
Завод був зупинений в жовтні 2010 року через економічну ситуацію і зміни схеми поставок нафти. Тоді Україна почала використовувати нафтопровід “Одеса-Броди” в аверсному напрямку, з Одеси в Броди, для поставок нафти з Венесуели до Білорусі. Відповідно, “Лукойл” втратив можливість отримувати російську нафту з Бродів до Одеси. Як наслідок, завод зупинився. 29 березня має відбутися урочисте відкриття Одеського нафтопереробного заводу.
За матеріалами: Радіо Свобода
Поділитися новиною