За скільки Україна готова продати ГТС Росії — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

За скільки Україна готова продати ГТС Росії

2523
Газові переговори між Києвом і Москвою перейшли в активну фазу. Сторони пожвавилися, після того як «Газпром» виставив НАК «Нафтогаз України» рахунок за недобір газу в 2012 р. на непідйомні $7 млрд. Минулого тижня віце-прем’єр-міністр Юрій Бойко двічі зустрічався з головою правління «Газпрому» Олексієм Міллером. Два близькі до керівництва НАК джерела Forbes повідомляють: головна тема цих зустрічей – українська ГТС. Її Київ готовий продати, але невирішеним залишається питання ціни. Компромісу поки досягти не вдається: Росія пропонує менше, ніж розраховує отримати українська влада. Про які суми йдеться?
Похибки оцінки
Переговори про передачу частини української ГТС Росії велися ще на початку минулого року. Тоді домовитися перешкодили парламентські вибори, що наближалися, (продаж ГТС РФ міг негативно позначитися на рейтингу Партії регіонів) і розбіжності в питанні оцінки. Близький до керівництва НАК співрозмовник Forbes розповідає, що росіяни оцінили головний газовий актив країни в $7 млрд – максимум $9 млрд і запропонували половину цієї суми за 50%-ву частку в консорціумі. Цифра була озвучена на початку січня 2012 р. У НАКу з такою оцінкою не погодилися, вважаючи її сильно заниженою.
Свою позицію Київ вирішив підтвердити реальними цифрами. За дорученням Юрія Бойка, який у той час очолював Міненерговуглепром, в кінці січня 2012-го був проведений тендер, і його переможець – міжнародна аудиторська компанія Baker Tilly Ukraine отримала замовлення на оцінку «труби». Офіційно її проводили для того, щоб полегшити залучення НАКом кредитів міжнародних фінансових організацій. Але один з ключових кредиторів, Європейський банк реконструкції та розвитку, прямо заявляв, що йому оцінка ГТС не потрібна: раніше її вже проводила компанія Mott MacDonald. Головний висновок експертів – модернізація ГТС обійдеться мінімум в $4,8 млрд.
Результати своєї перевірки, завершеної в серпні 2012 р., Baker Tilly Ukraine публічно не озвучила. Але вже на осінніх переговорах з «Газпромом», за інформацією джерела, знайомого з їх змістом, українські чиновники оперували новою цифрою – $20-26 млрд за ГТС. Кремль з такою оцінкою не погодився, залишивши свою пропозицію без змін: вся українська ГТС коштує не більше $9 млрд. Переговори знову зайшли у глухий кут.
Як рахувати
В Baker Tilly Ukriane про ціну ГТС говорити відмовляються, посилаючись на договір про конфіденційність. Але, за словами близького до керівництва НАК джерела, аудиторська компанія оцінювала «трубу» за методом дисконтування грошових потоків (DCF), тобто розраховувала, скільки грошей ГТС здатна принести своїм власникам в майбутньому в перерахунку на нинішню вартість цих коштів. «Такий підхід – найбільш коректний в даному випадку», – вважає партнер і керівник практики оцінки і фінансового моделювання Deloitte Артур Огаджанян. За його словами, оцінці в першу чергу підлягає технічний стан активів, а також витрати на модернізацію. У випадку з ГТС – це величезні суми.
Таким чином, щоб правильно оцінити актив, потрібно зрозуміти, яким може бути графік витрат, визначити джерела фінансування і розібратися, як модернізація вплине на фінансово-економічні показники діяльності компанії. Крім того, на вартість «труби» впливає обсяг транспортованого по ній газу. Україна виходить з обговореного в 2009 р. обсягу прокачування палива у розмірі 110 млрд куб. м газу на рік.
«Газпром» ця цифра не влаштовує. Там оперують фактичними обсягами прокачування. Якщо в 2011 р. через українську ГТС до Європи і країн СНД транспортували понад 104 млрд куб. м газу (на 6 млрд куб. м газу більше, ніж у 2010 р.), то в 2012 р. ця цифра зменшилася до 84,2 млрд куб. м. Таким чином, знижуючи обсяг прокачування газу через українську трубу, Росія знижує і її оцінку за DCF, підкреслює аналітик з нафтогазового сектору російської фінансової групи БКС Владислав Метнєв.
На вартості ГТС відбивається і будівництво альтернативних шляхів транспортування газу з Росії до Європи. «Без російського газу транзитна цінність української ГТС може зійти нанівець протягом 5-7 років. Адже альтернативи «Газпрому» в України немає і не буде», – вважає Метнєв.
Ще одне спірне питання – технічний газ, без якого транспортування палива неможливо, і який, за словами близького до НАК джерела Forbes, Київ враховував при оцінці ГТС. У 2012 р., за даними «Укртрансгазу», було використано 3,4 млрд. куб. м технічного газу, і його вартість, за словами Богдана Соколовського, екс-уповноваженого президента з міжнародних питань енергетичної безпеки, дорівнює вартості імпортного палива. Тобто ціна технічного палива, прокачаного через трубу в 2012 р., становить приблизно $1,4 млрд. Але «Газпром» у своїй оцінці цю цифру враховувати не хоче: технічний газ монополісту значно простіше замінити своїм дешевим паливом.
Торг доречний
У «Нафтогазу» в цій суперечці є важливий аргумент. Baker Tilly – не перша компанія, що оцінила українську ГТС в суму, що перевищує $20 млрд. У 2007 р. консалтингова компанія «Імідж» заявила, що «труба» коштує $24,8 млрд. У 2009 р. оцінити газотранспортний актив взялася компанія «Увекон» (сьогодні входить до складу «BDO Україна»). Вона не проводила оцінку підземних сховищ газу, а тому загальна сума вийшла скромнішою – близько $16 млрд. За словами одного з фахівців «Увекон», щоб побудувати підземні сховища газу, необхідно інвестувати ще понад $10 млрд.
Щоб домогтися свого і не платити за ГТС десятки мільярдів, «Газпром» використовує весь арсенал засобів. «Виглядає так, що нещодавня ініціатива «Газпрому» оштрафувати «Нафтогаз» на $7 млрд – це спроба включити цей штраф у вартість української системи», – вказує Метнєв з БКС.
Зараз, за словами одного з колишніх співробітників НАКу, знайомого з перебігом переговорів, сторони готові йти на поступки. Україні потрібні гроші на погашення зовнішніх боргів. Якщо влада не зуміє домовитися з МВФ, без допомоги Росії обійтися буде складно. У свою чергу «Газпром», розповідає джерело, готовий розглядати ціну $15-17 млрд за всю ГТС. Яку частку в консорціумі за ці гроші отримає Росія – питання, поки, відкрите.
Дарина Марчак, Андрій Кирєєв
За матеріалами:
Forbes.ua
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас