Україна затіває паливну війну з Білоруссю — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Україна затіває паливну війну з Білоруссю

3615
Україна ініціює нове розслідування відносно імпорту нафтопродуктів. Про це Forbes повідомило джерело, близьке до керівництва декількох українських нафтопереробних заводів (НПЗ). За його словами, на початку цього тижня в компанії, що контролюють НПЗ, на підпис прийшов формуляр заяви для запуску розслідування, розісланий з апарату віце-прем’єра Юрія Бойка (є в розпорядженні Forbes).
Зокрема, в документі вказані 5 з 7 вітчизняних власників НПЗ. У списку розсилання відсутні Лисичанський НПЗ (ЛИНІК), підконтрольний ТНК-ВР, і Херсонський НПЗ Ігоря Єремєєва. У той же час джерело, близьке до керівництва «ТНК-ВР Україна», повідомило, що аналогічний документ прийшов і їм.
Точковий вибір
Минула невдача, коли Міжвідомча комісія з міжнародної торгівлі 22 грудня 2011 р. за результатами спеціального розслідування не стала застосовувати заходи щодо імпортних нафтопродуктів (вирішивши не сваритися з ЄС і Росією), змусила чиновників піти іншим шляхом. Вони вирішили запустити антисубсидіарне розслідування.
На відміну від спеціального (коли розглядаються заходи щодо всього імпорту) воно може проводитися щодо конкретної країни і навіть окремого виробника. Цього разу вирішено вдарити по головному «ворогу» вітчизняної нафтопереробки – Білорусі, яка займає більше 40% українського ринку нафтопродуктів. Тільки в 2012 році Білорусь імпортувала в Україну 3,8 млн тонн палива.
Співрозмовник Forbes, близький до керівників кількох українських НПЗ, підтвердив, що скаргу вже підписали ПАТ «Укртатнафта», ВАТ «Нафтохімік Прикарпаття» та ВАТ «НПК «Галичина» (відповідно – Кременчуцький, Надвірнянський, Дрогобицький НПЗ), підконтрольні групі «Приват» Ігоря Коломойського. Але цього мало. Для початку розслідування потрібні підписи 2/3 національних виробників, тобто мінімум 5 НПЗ. Четвертим у списку підписантів може стати державний Шебелинський ГПЗ, заручитися підтримкою якого чиновникам не важко.
Завізувати документ, за словами співрозмовника Forbes, відмовилися в «ТНК-ВР Україна» та ПАТ «Лукойл-Одеський НПЗ». Помічник генерального директора «Лукойл-Одеський НПЗ» Олексій Бібік цю інформацію спростував, сказавши, що цього документу вони не отримували. У «ТНК-ВР Україна» цю інформацію також не підтвердили. «Формуляр скарги отриманий, зараз він знаходиться в процесі узгодження з Москвою», – сказало джерело, близьке до керівництва НПЗ.
Постачання під питанням
За даними джерела Forbes, близького до керівництва декількох українських нафтопереробних заводів, чиновники запропонували НПЗ визначити мито на білоруські нафтопродукти в розмірі $180,84 на тонну бензину і дизпалива, що автоматично підвищує вартість цих нафтопродуктів у роздробі на 1,3 гривні за літр. Мито можуть ввести терміном на 5 років.
У компанії «БНК України», ексклюзивного імпортера нафтопродуктів виробництва білоруських НПЗ – Мозирського і Новополоцького, відзначають, що введення таких мит створить серйозні складнощі для ввезення в Україну нафтопродуктів. «Мито, про яке ви говорите ($180,84 за тонну бензину і дизпалива. – Forbes), значно підвищить собівартість продукту. Про можливе повне припинення постачань сказати не можу», – говорить начальник комерційного відділу компанії БНК Україна Олексій Жук.
За словами директора «Консалтингової групи А-95» Сергія Куюна, таке мито поставить хрест на білоруському паливі, постачання взагалі припиняться.
По ідеї, введення мит на імпортне паливо покликане стимулювати переробку нафти усередині країни. Вводиться мито, продукт стає дорожчим, споживач починає шукати більш дешеве паливо. На цьому тлі починає зростати попит на український ресурс. Це дає можливість збільшити завантаження національних НПЗ. Компанії отримують більший дохід і можуть спрямувати гроші на модернізацію своїх потужностей. «У сьогоднішній ситуації це вигідно групі «Приват» Ігоря Коломойського, його НПЗ – єдині працюють в Україні», – пояснює сенс загороджувальних заходів президент Київського міжнародного енергетичного клубу Q-club Олександр Тодійчук.
У той же час він сумнівається, що реально введення мит на білоруське паливо послужить розвитку нафтопереробки в Україні. «Власники НПЗ навіть в кращі роки не займалися модернізацією своїх заводів. Сумніваюся, що й тепер почнуть. Мита допоможуть тільки отримати їм надприбутки», – стверджує Тодійчук.
Андрій Кирєєв
За матеріалами:
Forbes.ua
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас