Який футбольний клуб у світі найприбутковіший? — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Який футбольний клуб у світі найприбутковіший?

3544
Football.ua пропонує експрес-аналіз щорічної доповіді компанії Deloitte про прибутковість футбольних клубів Європи.
- Географія учасників рейтингу не зазнала особливих змін. За винятком Ньюкасла, ці ж клуби фігурували в першій двадцятці торішньої доповіді. А замінили Сороки іспанську Валенсію. Таким чином, представництво по країнах виглядає наступним чином: Англія – 7 клубів, Італія – 5 клубів, Німеччина – 4 клуби, Іспанія і Франція – по 2 клуби.
- Четвертий рік поспіль мадридський Реал і Барселона посідають перші два рядки в рейтингу. І цікавим виглядає не тільки цей факт, але й однаковий темп зростання доходів іспанських грандів, який в цьому році для загальних клубів склав 7%. Приблизно рівні у Барси з Реалом і частки джерел доходу. Комерційний дохід у клубів майже рівний, але Вершкові обійшли каталонців, в першу чергу, за рахунок більшої суми грошей, отриманої від продажу телевізійних прав. Ще 8 млн євро переваги мадридцям забезпечили кращі доходи від продажів квитків, а також виставкових матчів. І в Королівському клубі задоволено потирають руки – лише нещодавно ними був підписаний новий контракт з Adidas на більш вигідних для себе умовах, а вже в кінці сезону закінчується угода з титульним спонсором – компанією bwin. Враховуючи суми угод безпосередніх конкурентів Реала в цьому рейтингу, Вершкові напевно пристойно збільшать дохід від комерційної діяльності і в наступному році.
- Мадридський Реал не тільки збільшив суму доходу, але і став першим клубом в історії футболу, якому підкорилася планка 500 млн євро. Якщо Барселона як мінімум збереже приріст доходу на показнику 7%, вона також переступить цей рубіж в наступному році. До слова, ключовою для блаугранас стала угода з Qatar Sports Investment, яка приносить клубу 30 млн євро на рік і дозволила збільшити дохід від комерційної діяльності на 20%.
- Найбільш рівномірно розподілені надходження від різних джерел доходу у Манчестер Юнайтед. Саме це допомогло Червоним дияволам відносно безболісно пережити ранній виліт з минулорічного розіграшу Ліги чемпіонів. В першу чергу, мова йде про велику кількість спонсорських угод, які допомогли комерційній частині доходу стати найбільш істотною (37%). Зате значно знизилася частка доходу від продажу телевізійних прав, що якраз і стало наслідком невиходу в плей-офф найбільш престижного клубного турніру Європи – в цьому році манкуніанці отримали від телевізійників на майже 17 млн євро менше, ніж у позаминулому році.
- Як і Барселона, Манчестер Юнайтед в найближчі роки значно збільшить дохід від комерційної діяльності за рахунок спонсора, чиє лого буде красуватися на футболці команди. Підписана в цьому році угода з General Motors – рекордна в своєму роді, і за сім років МЮ отримає від американської компанії 559 млн євро, що допоможе тримати заданий іспанськими грандами темп. Але вступить вона в дію лише з сезону 2014/15.
- Незважаючи на другий поспіль сезон без трофеїв, мюнхенська Баварія показала найкращий темп зростання доходу перших п’яти команд рейтингу. Більша кількість матчів у минулому сезоні і два фінали (Кубок Німеччини і Ліга чемпіонів) дозволили клубу забезпечити зростання прибутку від телевізійників і від продажу квитків (на 10 і 13,5 млн євро відповідно).
- Головною статтею надходження не тільки Баварії, але і інших представлених в рейтингу німецьких клубів, залишається дохід від комерційної діяльності. Більше того, показник мюнхенців за ним (161 млн євро) недосяжний жодному з представлених у рейтингу колективів. Частка доходу від комерційної діяльності Баварії становить 55%. А сприяє цьому не тільки надвигідна угода з Deutsche Telekom і Adidas (більше від цієї компанії отримує тільки мадридський Реал), але і продовження співпраці з Samsung і Pauliner.
- Такий перекіс у бік доходу від комерційної діяльності у німецьких клубів є наслідком не тільки низьких за європейськими мірками квитків на матчі і не найвигіднішої угоди з телевізійниками (втім, скоро буде запропонована нова і поза всякими сумнівами більш грошова), але і сильної економіки Німеччини. Як результат, компанії готові витрачати на співпрацю з футбольними клубами великі суми. У трьох з чотирьох німецьких клубів, представлених у рейтингу, частка комерційного доходу становить більше половини надходжень.
- На п’ятому місці ось вже другий рік поспіль перебуває Челсі, який, втім, показав, як перемога в Лізі чемпіонів може відобразитися на фінансовому становищі клубу. Лондонці практично в рівній мірі примножили дохід з продажу квитків (зростання – 15%), від комерційної діяльності (12%) і продажу телевізійних прав (15%), але саме останнє джерело стало визначальним. Перемога в Лізі чемпіонів дозволила їм обійти в частині доходу від ТБ чемпіона Англії Манчестер Сіті на більш ніж 20 млн євро! Це джерело доходу склало 43% від загального – лише у Мілана з перших десяти клубів рейтингу цей показник вищий (49%).
- У цьому році дохід від ТБ трансляцій впаде, але Сині роблять усе, щоб нівелювати залежність від нього за рахунок збільшення частки інших джерел прибутку, а саме комерційної діяльності. Сині підписали спонсорські угоди з Газпромом, Delta, Audi, Singha, що повинно дозволити пом’якшити втрати від раптового вильоту з Ліги чемпіонів. Також лондонцями планується будівництво нової арени, що дозволило б наздогнати головних конкурентів в Англії за частиною прибутку від продажу квитків. Думається, в такому випадку не обійдеться без заступництва однієї з компаній, як то було зі стадіонами Арсеналу і Баварії.
- До речі, про Арсенал. Каноніри – єдина команда з топ-20, основною частиною доходу якої є продажі квитків – 41% від загальної суми. Лондонці заробили за цим показником на 40 млн євро більше, ніж Челсі, незважаючи на значно більш ранній виліт з Ліги чемпіонів! Зате за комерційною частиною доходів, Арсенал поступається не тільки двом манчестерським клубам і Челсі, але і Ліверпулю. Більше того, у МЮ дохід з цього джерела в два рази більший. Це безперечно та галузь, над якою функціонерам Канонірів слід попрацювати.
- Найбільшого прогресу, в порівнянні з останнім роком, домоглися Манчестер Сіті, Боруссія Дортмунд і Наполі. Три команди з різних країн, ось і методи заробляння грошей у них відрізняються, хоча їх ріднить один важливий елемент – участь в розіграші Ліги чемпіонів. Але не для всіх він став визначальним.
- Найбільш показовий приклад участі в Лізі чемпіонів серед цих колективів – виступ Наполі, що й не дивно, адже Партенопе були більш успішними, ніж Боруссія і Манчестер Сіті. Саме вихід у чвертьфінал допоміг досягти вражаючого прогресу в зростанні доходу від продажу телевізійних прав! У минулому році воно склало 48% і з майже 86 млн євро, отриманих від телевізійників, 27,7 млн надійшли саме від УЄФА. Для порівняння, у попередньому році Наполі отримав за виступи в Європі всього 2,3 млн євро. А взагалі, зростання доходу склало 29% – дуже непоганий показник.
- Дортмундська Боруссія, як і інші німецькі клуби, роблять наголос на дохід від комерційної діяльності, яка приносить клубу більше половини надходжень. Ось і в минулому році ця частина доходу виросла на 24%, хоча найкращий темп зростання показали продажі телевізійних трансляцій – 88%! Хоча це джерело доходу залишається відносно низьким, у порівнянні з клубами інших країн (наприклад, Наполі ТБ-трансляції принесли 69,5 млн євро, тоді як Боруссії – 48,9), саме його збільшення склало понад половину зростання доходу в цілому.
- Найбільш високий темп зростання доходу серед усіх колективів, представлених у рейтингу, показав Манчестер Сіті. 51% – саме на стільки вдалося його збільшити Городянам і застрибнути відразу на сьому позицію в рейтингу. Однак, як можна здогадатися, манкуніанці залишаються у виграші, в першу чергу, через свого власника. Майже половину доходу Блакитний Місяць отримав від спонсорських угод, і дохід від комерційної діяльності зріс майже у два рази! Скринька відкривається просто – казкові умови контракту з компанією Etihad Airways, за яким Городяни отримують по 40 млн фунтів щорічно за найменування стадіону, лого на футболці та будівництво сучасного клубного центру. А це практично половина доходу від комерційної діяльності клубу. Більше того, це рекордна угода в спортивному світі і вона включає в себе безліч бонусів, схема нарахування яких тримається в таємниці, що унеможливлює підрахунок точної суми, яка відійде до Городян. Можна припустити, що вона вже точно не буде меншою від заявленої. Звідки така щедрість? Власником авіакомпанії є не хто інший, як брат шейха Мансура.
- У той же час участь в Лізі чемпіонів (нехай і не довга), а також перше за 44 роки чемпіонство не могли не відобразитися у фінансовій звітності Манчестер Сіті. Городяни отримали від телевізійників 88 млн фунтів (більше в англійських клубів – лише у Челсі з МЮ). Зростання відвідуваності відобразилося і на більшій сумі доходу від продажу квитків, але частка від цього джерела прибутку – найменша в рейтингу, поряд з Міланом, Інтером, Марселем і Ромою. Навіть Тоттенхем по цій частині доходу заробив більше.
- А от головними невдахами минулого року стали Шальке, Рома і Інтер, які втратили по чотири позиції. Для цієї трійці критичним стало непотрапляння в Лігу чемпіонів, що зумовило не тільки відсутність зростання доходу, а його скорочення! Причому у всіх трьох воно приблизно дорівнює – в межах 28 млн євро. Але Кобальтових вже в цьому році напевно очікує пристойне зростання доходу завдяки успішній участі в Лізі чемпіонів (а такою для команди з Гельзенкірхена вихід в плей-офф безсумнівно є). А це – безперечний плюс в найменшій частині доходу – надходження від телевізійників. До того ж Шальке продовжив співпрацю з Газпромом, від якого отримує 15 млн євро на рік.
- Що стосується Роми та Інтеру, то вони стали заручниками залежності доходів від продажу ТБ-трансляцій. В обох колективів частка цієї частини прибутку становить більше половини, і ослаблена економіка Італії, а також відсутність власних стадіонів, не дозволяють нівелювати неучасть у Лізі чемпіонів іншими способами заробітку. Саме за цими джерелами доходу джаллороссі і нерадзуррі опинилися в четвірці найгірших команд рейтингу. Як же виживати в таких умовах, показав Мілан. Россонері практично не спостерігали збільшення доходу від продажу квитків, зате виступи в Лізі чемпіонів і найбільш вигідні в Італії угоди зі спонсорами (в цьому році на футболках команди став красуватися напис Fly Emirates), роблять клуб найприбутковішим в країні.
- Вражаючого прогресу не тільки на футбольному полі, але і за його межами, в минулому році домігся і Ювентус. Бьянконері зуміли збільшити дохід відразу на 41,5 млн євро (27%!) Навіть незважаючи на те, що не брали участь в Лізі чемпіонів. І це найкращий показник з усіх клубів, які також пролетіли повз головний клубний турнір континенту. А досягти такого показника дозволив переїзд на власний стадіон в першу чергу. Дохід від продажу квитків виріс більш ніж в півтора рази і приніс клубу додаткові 20 млн євро! Непоганий темп зростання був показаний і в комерційній діяльності. Всілякі бонуси за жадане чемпіонство, а також контракт з BetClic, чий логотип красується на футболках Юве, принесли клубу ще 19 млн євро. Враховуючи участь Старої Сеньйори в Лізі чемпіонів цього сезону, можна сміливо припустити, що Ювентус постарається не вдарити обличчям в бруд в боротьбі з Боруссією за десятий рядок цього рейтингу.
- Ще одним клубом, який на даний момент цілком гідно справляється з відсутністю матчів у Лізі чемпіонів, є Ліверпуль. Мерсисайдці навіть зуміли показати зростання доходу на 3%. Червоні, як і раніше, залишаються однією з найбільш прибуткових команд в Англії в частині продажу квитків, і в цьому році найбільш істотне зростання відбулося саме в цій статті доходу – 11%. Вдалося отримати більше грошей і від спонсорів, хоча Ліверпуль, як і раніше, не був ними обділений. Надвигідні угоди зі Standard Chartered, Warrior Sports (25 млн євро на рік – одна з найкращих угод з виробником екіпіровки в світі) і Etihad дозволяють посідати мерсисайдцям третє в Англії за сумою комерційного доходу, поступаючись лише клубам з Манчестера. А підписані в цьому році контракти з Paddy Power, Chevrolet і Garuda Indonesia дозволять забезпечити зростання доходу надалі. З іншого боку, невдалий сезон у чемпіонаті Англії привів до скорочення надходжень від телевізійників на 3% – невихід в єврокубки дорого коштує.
- Єдиним новачком рейтингу цього року став Ньюкасл Юнайтед. Правда, новим обличчям їх зовсім не назвеш – Сороки вибули з цього списку всього на три роки. Клуб з Сент-Джеймс Парк не може похвалитися великою часткою доходу від комерційної діяльності (13,8 млн євро – найгірший показник серед усіх клубів), але високий рівень відвідуваності, а головне – надходження від продажу ТВ-прав дозволили отримати Ньюкаслу доходу на 27 млн євро більше, ніж роком раніше. Тим не менш Сороки не сидять склавши руки і по ходу сезону підписали угоду з компанією Wonga, що допоможе збільшити дохід у досі найменшій його частині. В той же час загальна сума доходу колективу з півночі Англії поки перебуває навіть не на рівні 2008 року (тоді вона становила 125 млн євро).
А зазіхати на позиції в топ-20 вже в найближчі роки напевно будуть клуби, вказані на малюнку нижче.
Який футбольний клуб у світі найприбутковіший?
І в списку перших десяти колективів за межами заповітної 20-ки звертає на себе увагу не тільки велика кількість середняків АПЛ, але й наявність поки єдиного клубу з-за меж Європи – бразильського Корінтіанса. Клубний чемпіон світу залишився у виграші не тільки від успіхів на футбольному полі, але й з причини зростання економіки Бразилії, і, як наслідок, кращих угод зі спонсорами та телевізійниками. Безсумнівно, залишив свій відбиток на такому прориві клубу майбутній чемпіонат світу в Бразилії, а тому поява інших представників з цієї країни в рейтингу Deloitte великим сюрпризом не стане.
Петро Романів
За матеріалами:
football.ua
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас