0 800 307 555
0 800 307 555

Менеджмент майбутнього. Як влаштована найбільш інноваційна компанія світу


Менеджмент майбутнього. Як влаштована найбільш інноваційна компанія світу

У відчайдушних спробах зберегти дух інновацій багато технологічних компаній експериментують з різними моделями управління. Але ніхто не зайшов на цьому шляху так далеко, як Valve. На її тлі Google і Facebook виглядають огидними бюрократичними монстрами з капіталістичних антиутопій.

Створена в середині 90-х років ренегатами з Microsoft, Valve починала як розробник комп'ютерних ігор - в її портфоліо такі вічні хіти, як Half-Life, Portal, Counter Strike і Left 4 Dead. Тепер їй також належить фактичний монополіст ринку цифрової дистрибуції відеоігор - магазин Steam. А недавно компанія оголосила про намір нарешті втілити головну мрію всіх геймерів і створити повноцінний шолом віртуальної реальності. У штаб-квартирі Valve у Сіетлі працюють близько чотирьохсот людей. Forbes оцінює Valve як мінімум в $3 млрд.

Всього цього Valve вдалося домогтися завдяки, мабуть, найдивнішій корпоративній культурі, яка колись формувалася в підприємстві такого масштабу. На думку деяких експертів, це взагалі одна з найбільш інноваційних компаній сучасності. Якщо майбутнє в технологіях, а майбутнє менеджменту в нових підходах технологічних компаній, то саме час розібратися, на яких принципах засноване управління в Valve.

Принцип №1. Смерть начальникам

Засновник і духовний лідер Valve Гейб Ньюелл був упевнений, що в епоху комп'ютерної революції традиційна ієрархічна організація позбавлена будь-якого сенсу. Вона підходить військовим, яким потрібно відправити на смерть тисячу-другу солдатів. Вона підходить фабрикам і заводам, чия мета - нескінченне відтворення однакового результату. Але в технологічній індустрії в повторенні одної і тої ж дії немає ніякої цінності, адже цінність тут з'являється тільки тоді, коли щось робиться перший раз.

Ньюелл придумав Valve як місце, де немає ієрархії і ніякого формального менеджменту, начальників і підлеглих, посад і кар'єрного зростання. Деякі співробітники Valve змушені самостійно вигадувати назву своїх посад, щоб було що написати на візитних картках: інакше люди з інших компаній відмовляються сприймати їх серйозно.

Один з перших співробітників Valve Грек Кумер нещодавно зауважив у розмові з журналістом із The New York Times, що не знає, яку позицію обіймає сам Ньюелл: "Технічно він, напевно, CEO. Але я не дуже впевнений". У посібнику, що нещодавно просочився в Інтернет, який отримує кожен новачок Valve, напроти імені Ньюелла красується наступний напис: "З усіх людей в компанії, які не є вашими начальниками, Гейб не є ним найбільшою мірою". Кажуть, Гейб Ньюелл може роками мріяти про якийсь новий проект, але зовсім не в змозі зрушити справу з мертвої точки тільки тому, що ніхто в компанії не хоче цим займатися.

Принцип №2. Роби, що хочеш

Майже кожен новобранець Valve на перших порах стикається з дивною проблемою - він не знає, що йому робити. Valve не наймає людей під конкретні завдання. Ветеран індустрії Майкл Абраш так описує свої перші декілька тижнів в компанії:

"Я розраховував, що мені відразу дадуть якусь роботу. Замість цього я отримав кілька ПРИПУЩЕНЬ від колег, які ДУМАЛИ, що мені, МОЖЛИВО, слід придивитися до такої-то сфери... Після серії подібних розмов я зрозумів, що мені варто думати інакше. Що найцінніше я можу зробити для компанії, що поки не робить ніхто інший?"

Через якийсь час Абраш вирішив зайнятися створенням окулярів віртуальної реальності. Тепер проект теоретично може повністю змінити долю Valve і ландшафт індустрії відеоігор заодно.

Принцип №3. У столів повинні бути коліщатка

Оскільки в Valve немає фіксованих ролей і всі повинні самі вирішувати, де вони можуть знадобитися найбільше, столи в штаб-квартирі компанії обладнані коліщатками. Це дозволяє співробітникам швидко пересувати їх по всьому офісу, організовуючись в команди під проекти, які їх цікавлять. Хочеш змінити заняття? Пересунь стіл. Інструкція з пересування столів в посібнику для новачків говорить: "Витягніть виделку з розетки. Перемістіть свій стіл. Вставте виделку в розетку. Повертайтеся до роботи".

Усередині команд, які в Valve називаються Cabals ("Кліки"), розподілом обов'язків займаються самі співробітники. Вони ж вирішують, хто буде виконувати роль неформального лідера, завдання якого - координувати зусилля, тримаючи в голові всю інформацію про проект. Лідери служать команді, а не навпаки. При цьому Valve стимулює кліки частіше змінювати свій склад і конфігурацію. В іншому випадку "бюрократичні структури неминуче починають переслідувати власні інтереси, а не інтереси користувачів".

Принцип №4. Шукати людей важливіше, ніж дихати

Очевидно, що далеко не всі готові до стандартів свободи і персональної відповідальності, встановлених в Valve. Тому найскладнішим завданням Valve є пошук нових співробітників. У цьому процесі фактично задіяна вся компанія. Новобранцям Valve пропонується якомога раніше починати брати участь у співбесідах і пропонувати власних кандидатів.

"Пошук нових співробітників - це найважливіша річ у Всесвіті!.. І це ваша головна робота. Це навіть важливіше, ніж дихати! Таким чином, якщо ви залучені в цикл інтерв'ю потенційних колег, не звертайте уваги на всі інші завдання. Зараз вони позбавлені сенсу і повинні бути повністю проігноровані!"

Принцип №5. Ніколи не беріть на роботу людину, яка гірша за вас

Valve зацікавлена в людях з незвичайним професійним бекграундом. У такому випадку вони зможуть привнести в культуру компанії щось нове. Тому в компанії працюють колишня артистка лялькового театру, творець спецефектів для "Володаря кілець" і "Кінг Конга" та автори сатиричного веб-сайту про відеоігри. Нещодавно компанія найняла грецького економіста Яніса Варуфакіса, так як Гейбу Ньюеллу сподобався його блог про європейську фінансову кризу. Один з художників був прийнятий на роботу тільки після того, як в Valve випадково з'ясували, що у вільний час він малює графіті.

"Ми цінуємо людей з високими навичками кооперації та колаборації. Людей, які можуть на льоту деконструювати найскладніші проблеми і зрозуміло пояснювати всім іншим, що вони роблять і як вони це роблять. Наші співробітники також одночасно повинні бути універсальними, але мати надзвичайно глибокі пізнання хоча б в одній сфері. Вони також повинні як мінімум бути не слабкішими від нас самих. Ніколи не беріть на роботу людину, яка гірша за вас!"

Принцип №6. До біса інвесторів і незручних партнерів

Все описане вище було б принципово неможливо, якби Valve не вдалося домогтися повної незалежності від усіх зовнішніх факторів. Коли Vavle почали дратувати відносини з видавцем, вони створили Steam. Таким чином компанія могла самостійно випускати і продавати свої ігри без участі посередників. Більше того, Valve була заснована без залучення грошей сторонніх інвесторів, і всі акції компанії досі розподіляються винятково між працюючими співробітниками. Малоймовірно, що ми колись побачимо їх у вільному обігу на фондовій біржі. Майже виключено і продаж Valve іншій компанії. За словами Ньюелла, значно більш імовірно, що, якщо справи підуть погано, Valve буде просто розпущена.

Михайло Льовін

  • i

    Якшо Ви помітили помилку, виділіть необхідну частину тексту й натисніть Ctrl+Enter, щоб повідомити про це нам.

Дивись також
Опитування
В Контексті Finance.ua