Тігіпко імітує податкову реформу


Тігіпко імітує податкову реформу

Озвучені пропозиції сприймаються більше як передвиборний піар і спроба формально догодити Світовому банку, ніж конструктивна ідея реально спростити життя бізнесу і поліпшити інвестиційний клімат в Україні.

Одним з наріжних каменів пропонованої "соціальним" віце-прем'єром Сергієм Тігіпком концепції реформування податкової системи є скорочення кількості податків з 23 до 9. В уряді розглядається варіант не тільки скасувати деякі їх види (зокрема, туристичний збір, збір за паркування автомобілів, за ведення деяких видів підприємницької діяльності та ін.) Головний акцент робиться на об'єднанні схожих за економічною суттю податків.

На думку експертів, кардинального спрощення життя бізнесу або тим більше істотного зменшення податкового навантаження в результаті потенційних новацій чекати не варто. Директор економічного департаменту УСПП Юлія Дроговоз нагадує, що ключовими податками є ПДВ, податок на прибуток і податок на дохід. Ті ж податки, які пропонується скасувати або об'єднати з іншими, сплачуються небагатьма підприємствами.

"Тут підміняються поняття. Пропонується фактично не скоротити перелік податків, а дати кільком з них одну назву. Умовно кажучи - якісь рентні платежі назвати акцизом і говорити, що у нас не два податки, а один", - доповнює директор департаменту податкової політики Інституту бюджету і соціально-економічного розвитку Артем Рудик.

На думку експерта, відчутної користі для бізнесу такі ініціативи не принесуть. Він вважає, що урядові пропозиції орієнтовані не стільки на полегшення життя бізнесу або тим більше зміцнення держфінансів, скільки на номінальне покращення позицій України в рейтингу Світового банку "Doing Business".

"Але ті люди, які займаються складанням рейтингу, не дурні. Їх так просто навколо пальця не обвести. Без кардинальних змін в умовах господарювання в Україні навряд чи можна поліпшити інвестиційні оцінки країни", - підкреслив фахівець.

Радник президента Асоціації платників податків України Ганна Білоцерківська відзначає, що через скасування частини місцевих зборів місцевим бюджетам, можливо, доведеться шукати компенсатори. Крім того, фахівець не відкидає, що механічне об'єднання деяких податків під однією назвою призведе до ускладнення адміністрування податків. "Проблему слід вирішувати комплексно. В першу чергу, спрощенням процедур для платників податків", - констатує фахівець.

Виконавчий директор CASE Ukraine Дмитро Боярчук відзначає, що для бізнесу більш актуальним зараз питанням, ніж скорочення кількості податків, є зниження розміру єдиного соцвнеску, а також упорядкування системи адміністрування ПДВ і податку на прибуток.

Ще одна з пропонованих Тігіпком новацій - відмова від інституту податкових накладних та їх реєстру з ПДВ. На думку більшості фахівців, такий крок ризикований для бюджету, оскільки може призвести до збільшення зловживань з даним податком. "Україна вкрай потребує спрощення адміністрування податків. Тут сумнівів ніяких немає. Але спрощене адміністрування і анархія - це різні речі. Я вважаю, що озвучена пропозиція - це помилковий крок. Вона виглядає як популізм, а не як покращення з адміністрування", - зазначає екс-керівник Мінфіну Ігор Уманський.

Однак член ради Спілки аудиторів Тетяна Зацерковна вказує на те, що такий крок вітав би бізнес, оскільки це могло б полегшити в т.ч. документообіг. На її думку, для боротьби з оптимізаторами достатньо відображати дані в первинних документах без виписки накладних. "Якщо підприємство працює чисто і не маніпулює, то навіщо його вносити до групи ризику і відстежувати всі операції", - погоджується з цим Дмитро Боярчук.

У той же час перший заступник голови парламентського комітету з питань фінансів, банківської діяльності, податкової та митної політики Сергій Терьохін схиляється все ж до оцінок Ігоря Уманського і вказує на те, що паперові накладні існують навіть у Франції - на батьківщині ПДВ, де бізнес менш активно ухиляється від сплати податків.

За словами депутата, в теорії це питання можна ставити при 100%-вому проникненні інтернету в країні і масової можливості платників податків подавати електронну звітність. Але і в цьому випадку виникали б свої нюанси. "Ось є, наприклад, фізична особа, працює в компанії і хоче купити, наприклад, скріпки. Людина що, буде з собою в магазин комп'ютер носити?" - задається питанням Сергій Терьохін.

Юлія Дроговоз сумнівається в реалістичності "накладної" ідеї Сергія Тігіпка та вказує на деякі переваги нинішньої системи. "Електронний реєстр накладних в будь-якому випадку залишиться, - переконана експерт. - Він себе виправдовує, адже інформація стає більш прозорою, експортерам легше претендувати на відшкодування ПДВ".

Що стосується озвученої в Кабміні пропозиції надати можливість підприємствам з річним оборотом до 10 млн. грн. один раз на рік подавати податкову декларацію і сплачувати податок на прибуток, фахівці вказують на те, що такий порядок в Україні і так запрацює з 1 січня 2013 р., оскільки нещодавно був ухвалений відповідний законопроект (№5083).

Оцінюючи ж в цілому урядові ідеї щодо реформування податкової системи, Ігор Уманський відчуває в них присмак передвиборного піару. "Це все виглядає не як реформа, а як спроба підкупу потенційних виборців. Нічого іншого", - резюмує експерт.

  • i

    Якшо Ви помітили помилку, виділіть необхідну частину тексту й натисніть Ctrl+Enter, щоб повідомити про це нам.

Дивись також
Сервіс підбору кредитів
  • Надішліть заявку
  • Дізнайтесь про рішення банку
  • Підтвердіть заявку та отримайте гроші
грн
Замовити кредит онлайн
В Контексті Finance.ua