Міські хвороби. Рейтинг найкомфортніших для життя міст — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Міські хвороби. Рейтинг найкомфортніших для життя міст

6149
Ідеальним середовищем існування для людини аналітики визнали Мельбурн, Відень та Ванкувер, - пише Кароліна Тимків у журналі Корреспондент.
Олександр Ватерс, 23-річний житель Мельбурна, із захопленням описує рідне місто. "У нас приголомшливі дороги і громадський транспорт, який працює чітко за розкладом, - розповідає Ватерс, - а трамвайне полотно найбільше в світі". Ті, хто бував у Мельбурні, можуть додати, що мегаполіс прямо-таки потопає у парках і скверах, за що його часто називають містом-садом.
Експерти британської дослідницької компанії Economist Intelligence Unit (EIU) повністю поділяють ці враження. Інакше вони в 2012 році не дали б австралійському мегаполісу перше місце в щорічному рейтингу міст за комфортністю життя.
Друга і третя сходинки в ньому серед всіх 140 учасників дісталися відповідно Відню і Ванкуверу. Київ розташувався тільки на 91-му місці, зате має колоритних сусідів - Кувейт (90-е місце), південноафриканський Йоганнесбург (92) і Ріо-де-Жанейро (93). Замикає рейтинг бангладешська Дакка.
Оцінюючи комфортність міст, аналітики EIU враховували такі чинники, як стабільність життя городян, а також стан здоров'я, освіти, інфраструктури, культури та екології.
Так, адміністрація Мельбурна, який досяг найкращих показників за останні 20 років, ще в середині 1990-х запустила численні інвестиційні проекти, взявши курс на розвиток туризму.
Розташування Києва лише в другій третині рейтингу, де він уже третій рік поспіль посідає 91-й рядок, експерти пояснюють тим, що умови життя тут мало поліпшувалися. Площа зелених зон за сім років скоротилася на 3 тис. га, а рівень злочинності, за даними столичної прокуратури, виріс на 20%, в порівнянні з 2009 роком. Так, у Києві коефіцієнт кількості вбивств на 100 тис. осіб сьогодні становить 3,7, тоді як у Відні - всього 1,1.
Хоча за останні роки в українській столиці з'явилася величезна кількість бізнес-центрів, її транспортна система практично не розвивалася, в результаті чого пробки на дорогах та переповнений громадський транспорт стали невід'ємною частиною життя.
У Києві досі гостро стоять проблеми переробки сміття та очищення повітря і води. Якщо додати до цього відсталу медицину, стане зрозуміло, чому в середньому киянин живе 71,5 року - на сім років менше від середнього жителя ЄС.
Незважаючи на всі ці складові, ціни на нерухомість у Києві за минулі десять років зросли вчетверо. Індекс Numbeo, міжнародної статистичної бази по містах і країнах, що враховує співвідношення цін на житло до середньої заробітної плати, досяг в українській столиці 17,99, обійшовши за цим показником такі мегаполіси, як Нью-Йорк (10,65), Лондон (14, 87) і Париж (16,7).
Контраст між комфортом і цінами експерти ООН пояснюють браком житла - актуальною для міст, що динамічно розвиваються, проблемою.
"За останні 20 років в Києві погіршилася екологія, виросла кількість автомобілів на вулицях і у дворах, нерухомість досягла захмарних цін, - резюмує Олександр Сергієнко, директор столичного Інституту міста, - тобто жити стало однозначно складніше".
Дорога моя столиця
Чотири роки тому українка Наталія Вахомчик емігрувала до Відня, що посідає в рейтингу EIU другий рядок, і анітрохи про це не шкодує. До сьогодні її захоплює чітка злагоджена робота місцевого громадського транспорту.
"На зупинках є табло із зазначенням часу прибуття наступного автобуса, трамвая, а метро працює цілодобово по п'ятницях, суботах і неділях, в інші дні можна добратися на нічних автобусах", - розповідає Вахомчик.
Крім того, у Відні, населення та площа якого вдвічі менші від київських, працює п'ять ліній метро, тоді як у Києві - всього три.
"Київське метро в порівнянні з іншими європейськими містами - минуле століття: незручно, перевантажене, вагони старі", - характеризує підземку української столиці уродженка Будапешта Чилла Шимона Тачик - вона живе в Києві десять років.
З Україною Тачик пов'язують винятково професійні інтереси: спочатку вона працювала тут головою представництва великої угорської фармацевтичної компанії Egis, а сьогодні є директором з маркетингу та продажу компанії - імпортера закордонних препаратів Сона-Фарм. Угорка не залишає надій київському громадському транспорту з його незручними, на її думку, маршрутками: він далекий від звичайних європейських стандартів.
За комфортністю київський транспорт поступається і містам далекої Австралії. Наприклад, у Сіднеї, який в британському рейтингу посідає сьому позицію, чимало естакад, кілька тунелів, завдяки яким можна без проблем проїхати через весь центр міста, жодного разу не зупинившись на світлофорі.
"Правда, всі тунелі платні, як і багато автострад, але в Сіднеї досить спокійно з пробками, хоча автомобілів набагато більше, ніж у Києві", - порівнює програміст Павло Туболець, колишній киянин, який перебрався в Австралію.
Відзначає Туболець і більш високий рівень життя в австралійському мегаполісі. Середня сіднейська зарплата, за його словами, - $4 тис. на місяць, в 11 разів вища від київської.
Здавалося б, Київ міг бути цілком конкурентоспроможним з точки зору екології - недарма він вважався найзеленішим містом колишнього СРСР. Дійсно, в столиці України 122 парки, а найбільший, Голосіївський, охоплює солідну площу 150 га. Але і в цьому Києву далеко, наприклад, до Ванкувера, який за площею на 772 кв. км менший від Києва, зате має 180 парків, а найзнаменитіший з них, Стенлі, займає 400 га.
І навіть порівняно великі зелені зони не рятують українську столицю від цілого клубка екологічних проблем, не вирішуваних десятиліттями. Місцеві технології очищення води давно застаріли, і її якість у водопроводі залишає бажати кращого. Високу загазованість стабільно підтримують підприємства, що працюють в міській межі, і вихлопні гази автомобілів, заправлених неякісним бензином, від надлишку яких страждає мегаполіс.
Крім того, близько 80% столичного сміття гниє на звалищах, у той час як у Західній Європі велика частина відходів повторно переробляється та утилізується. Наприклад, у Німеччині в переробку йде до 70-80% сміття.
Тим часом київські ціни на житло вже цілком порівнянні з євросоюзівськими. За даними Тетяни Леоненко, заступника директора агентства нерухомості Барс-Трейд, 1 кв. м у Києві обійдеться в середньому в 1 тис. євро. Майже така ж ціна в Празі, Будапешті, Бухаресті та Афінах (від 1,5 тис. євро).
Однокімнатна квартира у Відні в середньому коштує 60-70 тис. євро, а в Києві лише трохи дешевше - 50-60 тис. євро. При цьому середні зарплати в столицях Австрії та України різняться істотніше - 2.000 і 300 євро. Та й тамтешні банки видають кредити під 2-4% річних, тоді як у Києві - не менш ніж під 16-20%.
Вахомчик додає, що у Відні покупцеві квартири не доведеться витрачати додаткові тисячі євро на ремонт і меблі: усім необхідним житло вже обладнано.
На противагу цьому якість київського житла, навіть нового, далека від європейських стандартів, кажуть експерти. "У моїй квартирі багато неполадок з водопостачання, сервісу, ліфтів, - розповідає Тачик, яка орендує квартиру в новобудові. - А вартість житла в Києві явно завищена".
І хоча найближчі три роки Тачик планує працювати в Україні, продавати свій будинок в Будапешті і купувати нерухомість тут, як збиралася спочатку, вона тепер не поспішає.
Втім, аналітики особливого протиріччя між високими цінами на нерухомість і невисоким рівнем інфраструктури не бачать. Столиця стабільно відчуває брак житла - в пошуках роботи і гідних зарплат сюди їдуть з усієї України.
З іншого боку, ціни роздуває система отримання дозволу на будівництво житла. Всі гроші, сплачені чиновникам за корупційними схемами, забудовники вкладають в кінцеву вартість квартири, нагадує Леоненко. Наприклад, в турецькій Анталії, де дозвільна система набагато простіша від київської, вартість 1 кв. м складає $632 - вдвічі нижче, ніж в українській столиці.
План міста
Причиною низьких показників Києва експерти в один голос називають недофінансування. Наприклад, для розвитку охорони здоров'я в містах Західної Європи залучає кошти добре розвинена там страхова медицина, в той час як у Києві, де ця система широко не прийнята, державних грошей на міські поліклініки і лікарні постійно не вистачає, нагадує Лариса Канаровська, голова Київської міської профспілки працівників охорони здоров'я.
Матеріальне забезпечення шкіл і дошкільних установ в Києві перекладено на плечі батьків, а в Євросоюзі ця сфера фінансується в достатньому обсязі урядами, говорить Лілія Гриневич, екс-керівник Головного управління охорони здоров'я столиці.
"На чільне місце поставлена нажива і бажання розбагатіти, а не думки про те, як жити далі і як зберегти те, що є", - категорично резюмує Василь Шевчук, екс-міністр екології та голова Українського товариства охорони природи, розмірковуючи про накопичені в місті екологічні проблеми і небажання їх вирішувати.
Наприклад, кількість зелених зон з кожним роком скорочується, а на їх місці ростуть висотки і торгові центри, додає Шевчук. Якщо в радянські часи зелена частина столиці була найбільшою в Європі, близько 30 кв. м на людину, то зараз цей показник становить всього 16 кв. м, а до 2025 року, згідно зі схваленою програмою розвитку міста, під забудову віддадуть ще 486 га парків і скверів. На такій території можуть вміститися три Голосіївські парки
Однак прес-служба Київміськдержадміністрації запевняє, що до 2025 року в столиці буде збільшена площа парків і скверів більш ніж на 3 тис. га. - На околицях міста за рахунок благоустрою лісових територій.
Разом з тим за десятиліття кількість машин у Києві збільшилася в рази, і нині їх понад 1 млн. Врятувати місто від транспортного колапсу може ідея, закладена в Генплані Києва, згідно з якою до 2025 року в столиці дороги займатимуть 6% території, а не 2%, як зараз. Це допоможе мегаполісу зітхнути вільніше. Адже сьогодні тут на 1 кв. км землі припадає лише 2 км доріг, у той час як в Москві цей показник дорівнює 6 км, в Парижі - 8 км, а в Лондоні - 12 км.
Правда, на реалізацію всього проекту, за підрахунками експертів, потрібно витратити $62,5 млрд. Ця цифра порівнянна з ВВП всієї України, і аналітики сумніваються, що влада столиці зможе залучити щедрих інвесторів. Досвід розвитку Києва свідчить, що велика частина подібних проектів залишалася на папері.
У Київміськдержадміністрації розповідають, що в найближчі кілька років багато проблем будуть вирішені - планується оголосити конкурс на кращу компанію в сфері переробки сміття, розширити парк автомобілів швидкої допомоги, а також реконструювати лікарні і станції швидкої.
Поряд з цим експерти радять міській владі запозичити досвід реорганізації громадського транспорту у небагатого бразильського міста Курітіби з населенням близько 2 млн осіб, яке ще в середині 1980-х років було визнано ООН містом зі зразковим транспортом.
Тут обійшлися без вкладення колосальних коштів у будівництво метрополітену, обмежившись запуском екологічно безпечних автобусів, що ковзають магнітними рейками на окремій смузі, завдяки чому вони ніколи не потрапляють в затори і завжди приїжджають на зупинки чітко за розкладом.
Розвантажити Київ може якщо і не така інновація, то хоча б активний розвиток лівого берега, упевнена Марина Ткаченко, експерт Інституту Горшеніна. Адже сьогодні 80% робочих місць знаходяться на правому березі, а на лівому проживають 40% з 2,8-мільйонного (без урахування приїжджих) населення столиці.
"Але в цілому повинно з'явитися чітке розуміння: якщо ми нічого не будемо змінювати найближчим часом, нас чекає колапс", - резюмує Ткаченко
Ціна комфорту
Різні міста світу з точки зору співвідношення ціна/якість, де ціна - вартість нерухомості в них, а якість - оцінка таких показників, як стабільність, охорона здоров'я, культура і навколишнє середовище, система освіти та інфраструктура

Місто

Кількість балів у рейтингу комфортних міст*

Індекс доступності житла**

Середня вартість 1 кв. м нерухомості в центрі, $ тис.

Населення, млн люд.

Мельбурн

97,5

12,37

8,9

4,1

Відень

97,4

6,05

4,9

1,7

Ванкувер

97,3

9,83

7,3

0,6

Сідней

96,1

9,40

10,5

4,6

Хельсінкі

96,0

9,90

7,1

0,6

Женева

95,2

9,47

13,5

0,2

Осака

95,2

7,04

6,0

2,8

Стокгольм

95,0

11,57

8,3

0,8

Гамбург

95,0

11,22

7,5

1,8

Париж

94,8

16,71

13,1

12,1

Токіо

94,7

18,96

12,7

13,2

Франкфурт

94,7

5,83

3,9

0,7

Берлін

94,0

5,75

3,6

6,0

Копенгаген

93,8

6,66

5,2

1,9

Осло

93,4

7,88

8,5

1,4

Брюссель

92,7

6,21

3,8

1,8

Мюнхен

92,6

9,62

6,8

1,4

Гонконг

92,0

30,71

10,9

7,0

Барселона

91,2

11,53

5,9

5,0

Чикаго

91,1

2,66

2,1

9,5

Мадрид

90,9

11,13

6,5

6,5

Детройт

90,7

3,03

1,7

4,2

Лос-Анджелес

89,8

4,35

6,0

12,8

Дублін

89,5

6,84

4,2

1,8

Мілан

89,5

15,38

9,1

1,3

Рим

89,0

29,37

14,4

2,7

Київ

69,2

17,99

3,0

2,8

Тегеран

45,8

14,24

2,5

13,4

Карачі

40,9

7,96

0,6

13,2

Алжир

40,9

31,66

2,0

5,0

Дакка

38,7

4,08

0,3

12,8

* Бали, отримані містом в результаті оцінки експертами таких показників, як стабільність, охорона здоров'я, культура і навколишнє середовище, система освіти, інфраструктура
** Індекс доступності житла визначається співвідношенням середньої вартості житла і середнього доходу і виражається в кількості років, необхідних, щоб придбати житло за такого рівня доходу
Дані Economist Intelligence Unit, Numbeo, інформаційно-довідкової служби Кореспондента
За матеріалами:
Корреспондент.net
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас