До чого варто підготуватися після останнього рішення Бена Бернанке? — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

До чого варто підготуватися після останнього рішення Бена Бернанке?

3176
Рішення Комітету з операцій на відкритому ринку ФРС США (FOMC), оголошене за підсумками засідання в четвер, викликало різкий сплеск апетиту до ризику, послуживши причиною зростання котирувань акцій і цін на сировинні товари.
Раніше ми висловлювали припущення, що ФРС оголосить про запуск програми з купівлі іпотечних облігацій (а не казначейських нот) загальним обсягом $400-600 млрд і залишить поточні відсоткові ставки без змін до 2015 року (термін роботи Бена Бернанке на посаді голови ФРС закінчується в січні 2014 року). У цьому сенсі рішення регулятора не підвело: дійсно планується протягом невизначеного терміну щомісяця купувати іпотечні облігації на суму $40 млрд. Якщо додати операції в рамках діючих програм викупу казначейських зобов'язань, термін яких минає в кінці цього року, сумарний обсяг щомісячних покупок складе $85 млрд. За 12 місяців загальний розмір програми, що представляє собою третій етап кількісного пом'якшення монетарної політики ФРС, складе порядку $600 млрд, а в разі продовження до кінця 2014 року перевищить $1 трлн.
Два ключові моменти, пов'язані з вчорашньою заявою, заслуговують особливої уваги. Так, вперше при визначенні курсу монетарної політики ФРС спирається на економічні тенденції, насамперед на ситуацію на ринках праці та житла. Ми не відкидали, що регулятор безпосередньо прив'яже свої розрахунки щодо відсоткових ставок до рівня безробіття (метод, що отримав назву "Правило Еванса", за іменем голови Федерального резервного банку Чикаго Чарльза Еванса). Конкретний орієнтир у заяві Комітету з операцій на відкритому ринку вчора не пролунав, але регулятор ясно дав зрозуміти, що має на меті зниження рівня безробіття.
Схвалення нових стимулюючих заходів, безумовно, підігнала ситуація на ринку праці. Згідно з опублікованою в цьому місяці статистикою, темпи зростання робочих місць у приватному секторі сповільнилися. Крім того, слід зазначити, що Бен Бернанке під час свого виступу в Джексон-Хоулі також висловив "серйозну стурбованість" станом справ на ринку праці. Він зазначив, що звичайний довгостроковий показник безробіття був меншим від поточного як мінімум на 2 вп, тобто "нормальний" рівень становить принаймні 6%. Тепер під пильною увагою спостерігачів ФРС виявиться ринок праці.
Інший ключовий момент полягає в тому, що FOMC вперше заявив про те, що після покращення стану економіки ще довгий час не відпаде потреба в значних стимулюючих заходах. Така тривала "надм'яка" політика, безумовно, надасть підтримку ризиковим активам, але, як ми зазначали в одному з наших останніх макроекономічних оглядів, при цьому може ненавмисно посилити фінансові дисбаланси та спровокувати утворення наступної бульбашки.
Любителі покритикувати політику ФРС напевно відзначать, що останній раунд стимулювання проходить в такий час, коли більшість фондових ринків знаходиться на багаторічних максимумах, волатильність низька, а ситуація з фондуванням не є складною. Деякі аналітики також можуть виявити політичну упередженість нібито незалежного ФРС, чиї заходи щодо стимулювання економічного зростання збільшують шанси президента Барака Обами на переобрання в листопаді. Широко відомо, що є прямий взаємозв'язок між рейтингами Обами та індексом S&P500.
Проте економічна обстановка залишається невизначеною, і Комітет з операцій на відкритих ринках ФРС США (FOMC) в нещодавно опублікованому прогнозі знизив свої оцінки темпів реального зростання ВВП на 2012 рік до 1,7-2,0% (проти попереднього прогнозу на рівні 1,9-2,4%). Оновлені оцінки виявилися ближчими до наших власних прогнозів на 2012 рік, розраховуючи які ми виходили з більш обережних оцінок економічних перспектив США, ніж інші аналітики. Згідно з очікуваннями FOMC, у 2014 році рівень безробіття опуститься нижче 7%. Прогноз щодо інфляції був переглянутий у бік підвищення - до 1,7-1,8%, хоча вищі ціни на нафту, продукти харчування та сировинні товари можуть сприяти ще більшому зростанню показника. Потім, в 2013-2014 роках, інфляція, на думку FOMC, повинна стабілізуватися. Переорієнтація ФРС з купівлі американських казначейських зобов'язань на придбання іпотечних цінних паперів відкриває дорогу до підвищення дохідностей облігацій, що ринок і продемонстрував вчора, відреагувавши на заяву ФРС негайним підйомом прибутковості 10-річних казначейських облігацій до 1,8%. Враховуючи стурбованість ринків з приводу неефективності американської бюджетної політики, можна припустити, що вплив останньої на прибутковості UST зросте.
Обсяг американських казначейських зобов'язань, акумульованих на балансі ФРС, вже досяг $1,6 трлн (при дефіциті федерального бюджету $1,1 трлн), і американський регулятор може бути звинувачений у монетизації боргу. Як би там не було, нездатність американської влади добитися прогресу у вирішенні бюджетних проблем неминуче призведе до посилення волатильності відсоткових ставок і періодичних "приступів" ослаблення долара.
Останнім часом ФРС у своїх дослідженнях часто звертається до теми "критичної швидкості" в економіці. Суть явища полягає в тому, що при падінні темпів зростання нижче певного рівня (наприклад, 1,5%), процес уповільнення стає практично незворотнім і може призвести до різкого (приблизно 3%-вого) падіння економічної активності, аж до рецесії. Аналітики ФРС також роблять висновок, що, якщо американська економіка увійде в "режим гальмування", ступінь впливу цього фактора на решту світу складе близько 20-30% від масштабу впливу на США. Згідно з прогнозами ФРС, економіка країни вже увійшла в цей режим, який до того ж посилиться "фіскальним обривом", що наближається. Зростання решти світової економіки також явно сповільнюється (вчора уряд Японії знизив оцінку зростання ВВП на цей рік вже вдруге), а останні економічні індикатори єврозони і Китаю також не дають надії.
За матеріалами:
Forbes
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас