Молоко подорожчає через імітаторів — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Молоко подорожчає через імітаторів

Аграрний ринок
1564
Виробників, що випускають "молоковмісні" продукти, збираються серйозно обмежити. За минулий тиждень "засвітилося" одразу два законопроекти, що здатні різко змінити долю цього сегменту ринку, що швидко зростає.
Обидві новації стосуються зміни закону "Про молоко та молочні продукти". Приміром, Міністерство аграрної політики та продовольства пропонує посилити правила маркування в "молочці" для запобігання фальсифікації та обману споживачів. Аграрні чиновники хочуть ввести новий термін "молоковмісні продукти для позначення продуктів, вироблених з використанням немолочної сировини. На їх етикетках повинно з'явитися маркування "Продукт із замінниками складових молока". Крім того, Мінагропрод пропонує зобов'язати роздрібну торгівлю розміщувати молоковмісні продукти окремо від молочних продуктів. А порушників - нещадно штрафувати.
Ще далі пішли нардепи-регіонали, які зареєстрували законопроект, який повністю забороняє виробництво і реалізацію молоковмісних продуктів з масовою часткою тваринних жирів менше 50%.
"Коментарі" спробували розібратися, по кому вдарять ці нововведення і чи стануть продукти доступнішими для покупців.
Техрегламент замість закону
До молоковмісних сьогодні відноситься низка продуктів, які імітують молочні. Це коли спред замість вершкового масла, сирний продукт замість твердого або плавленого сиру, сметанний продукт замість сметани.
За словами голови ради директорів Союзу молочних підприємств України Вадима Чагаровського, зміни до закону "Про молоко та молокопродукти" в тому вигляді, в якому їх пропонують ухвалити сьогодні чиновники і депутати, для виробників абсолютно неприйнятні. З одного боку, молокопродукти та молоковмісні продукти - це дві абсолютно різні категорії, підходи до яких також повинні відрізнятися і дуже чітко їх розмежовувати. З іншого, чинний сьогодні закон про молоко давно вже застарів - він не відповідає вимогам СОТ і європейської спільноти.
"Намагатися якимось чином вдосконалити його, значить ускладнювати і без того непросту ситуацію на молочному ринку. Визначення основних понять про ці продукти, показники безпеки, сировини, технологічного процесу і т.п. і в жодному разі не можна змішувати "до купи" в рамках одного нормативного акта. Правильніше буде замінити чинний закон на два Технічні регламенти - на "молоко і молочні продукти" та на "молоковмісні продукти", - розповів Вадим Чагаровський.
Це цілком логічно, адже у нас, на відміну від сусідньої Росії, де Техрегламент на молоко і молочні продукти діє з 2008 року, аналогічні документи досі не затверджені. І хоча представники галузі неодноразово виступали з ініціативою створити робочу групу і профінансувати розробку нормативного акта, чиновники вперто роблять вигляд, що нічого не чують, нав'язуючи при цьому власний рецепт.
Молочники ж надзвичайно зацікавлені в тому, щоб техрегламенти писали не теоретики, а люди, що знаходяться в ринку і розуміють його особливості та нюанси. До прикладу, якщо виробникам доведеться ставити на молоковмісному товарі додаткове маркування, то, як і у випадку з введенням маркування "без ГМО", це спричинить за собою багатотисячні додаткові витрати для виробників на зміну етикетки. "Природно, ці витрати автоматично перекладуть на плечі пересічного споживача. Через низку додаткових витрат у структурі собівартості молоковмісні продукти ризикують перейти з економа в середній ціновий сегмент", - спрогнозував директор інформаційно-консалтингової компанії "Інфагро" говорить Василь Вінтоняк.
Молоко переставлять на полицях
На молоковмісну продукцію з низькою відсотковою частиною натуральної молочної сировини припадає зараз близько 10% в продажах всієї молочної і сирної групи продтоварів. Узаконити існування молоковмісних продуктів, звичайно, потрібно, адже внутрішній ринок їх вимагає все більше. Так, за останні роки спостерігається їх кількаразове зростання по категорії "сирний продукт" - твердих і плавлених сирах. При цьому, за оцінками "Інфагро", сьогодні на так звані "сирні продукти" припадає понад 50% українського ринку плавлених сирів.
На думку Вадима Чагаровського, нові норми, що стосуються роздільної торгівлі даними продуктами, логічніше вводити не в законі про молоко, а в законі про внутрішню торгівлю. "Українським споживачам не вистачає достатніх знань, щоб розуміти, який продукт корисний, а який - не дуже. І в даному випадку виділення окремої полиці дозволить вирішити проблему, змусивши покупців читати склад і показники на етикетках", - відзначає експерт. Штрафні санкції значно зменшать кількість зловживань серед виробників. Адже різниця в ціні натуральної продукції з незбираного молока та молочної продукції, що містить у своєму складі рослинні жири, може становити від 30% до 200%.
Як стверджує операційний директор мережі супермаркетів Novus Олексій Панасенко, розділити полиці під молочною і молоковмісною продукцією з технічної точки зору буде нескладно. "Для торгових мереж в цьому немає жодної проблеми. Відносини зі споживачами повинні бути чесними і прозорими", - відзначає він.
Питання лише в тому, хто заплатить за таку чесність? Тим більше, що про відносини з постачальниками, точніше, про те, хто саме оплатить цю додаткову полицю, рітейлери вважають за краще не згадувати. Мережевики чудово розуміють: молоковмісні продукти затребувані в Україні винятково за рахунок своєї дешевизни. Будь-яке відчутне подорожчання переведе споживачів на більш якісні і натуральні продукти. Така тенденція на нашому ринку останнім часом теж простежується.
"Не думаю, що впадуть продажі в цілому. Швидше за все, знизиться споживання якихось окремих виробників (конкретних ТМ), які протягом тривалого часу заради дуже низької ціни йшли на компроміс з якістю", - очікує Олексій Панасенко.
Відповідно, розміщувати молоковмісні продукти на окремій полиці, як того вимагає документ, ризикнуть небагато хто. Для виробників платити мережі відразу за дві полиці в різних торгових рядах досить дорого. Для покупців, які звикли брати дешевший товар на молочній полиці, в іншому місці його набагато простіше проігнорувати.
Як тільки споживачі розберуться "що до чого", таких товарів будуть купувати значно менше. Зараз більшість українців купують молоковмісні продукти, будучи впевненими, що купують справжні молокопродукти. "Обсяги продажів впадуть саме з цієї категорії. І навіть низька ціна не стимулює до здійснення покупки", - розповідає Василь Вінтоняк.
До того ж, забезпечити окремі місця продажу молочних і молоковмісних продуктів зуміє далеко не кожна торгова точка. До прикладу, якщо з супермаркетами переробники молока ще зуміють якось домовитися, то ставити поруч два різні кіоски, в одному з яких продаватимуть справжні молочні продукти, а в іншому - більш дешеві молоковмісні продукти з рослинними добавками, підприємці точно не будуть. Світлана Попель
За матеріалами:
Коментарі
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас