6727
Споживач майбутнього. Яким буде середній клас у 2030 році
Стратег з Deutsche Bank пояснює, на кого мають бути розраховані товари та послуги завтрашнього дня.
Курс акцій брендів, що випускають дорогі товари, що надежать до предметів розкоші, різко впав у липні. Падіння сталося після того як фінансові результати цих компаній засмутили інвесторів, в основному через уповільнення продажів на ринках, що розвиваються, особливо в Китаї. Водночас випуски новин вказують на те, що торговельні центри, в яких продаються товари дорогого сегменту, в Індії та Китаї, відвідує все менше покупців, вони порожніють.
Що відбувається? Багато аналітиків чекали, що ринки, що розвиваються, викличуть швидке і значне зростання продажів протягом наступного десятиліття. Проте в даний час всі говорять про те, яким чином світова криза сповільнює розвиток цих ринків і знищує витрати не першої необхідності.
Але сповільнення економічного зростання в Китаї не можна пов'язувати з повільним зростанням продажів предметів розкоші або порожніми торговельними центрами. Середньорічний темп зростання ВВП Китаю, що становить 7,5 трильйона доларів, у другому кварталі знизився до 7,6%, з 8,1% в період з січня по березень, що навряд чи може бути причиною для паніки. Крім того, дві третини зниження темпів зростання зумовлено більш повільним інвестиціями, а не повільним споживанням. Незважаючи на довгострокові структурні проблеми Китаю, він якраз не скочується в рецесію.
Фактично, проблема полягає в тому, що багато економістів перебільшили розмір сегмента дорогих товарів на ринках, що розвиваються. Китай досі є країною з найбільшим ринком, що розвивається, з 1,6 мільйонами сімей, які можна назвати "багатими" (річний доход - понад 150 тисяч доларів США). Однак, це все ще менше, ніж 4,6 мільйонів сімей в Японії і всього лише невелика частка від 19,2 млн багатих сімей в США. Кількість багатих сімей в Індії становить всього лише 0,7 мільйона і один мільйон у Бразилії.
Суть ситуації в тому, що в країнах, що розвиваються, продовжує домінувати група людей, яка може дозволити собі товари, що належать до предметів розкоші. Стрімке зростання продажів, відзначене у цьому сегменті на ринках, що розвиваються, в останні роки, свідчило про вихід на неосвоєні раніше ринки, з подальшим сповільненням, викликаним насиченням ринку товарами. Кількість сімей з високим рівнем доходів продовжує рости, але це зростання недостатнє для забезпечення комбінованого зростання на 30-40%, очікуваного багатьма.
Це не означає, що можливості для зростання на ринках, що розвиваються, зникли, проте очікування необхідно переглянути. Незважаючи на економічний бум протягом останнього десятиліття, в Китаї досі є 164 млн сімей, яких можна назвати "бідними" (їх щорічний наявний дохід становить менше 5000 доларів США) і ще 172 млн сімей, яких можна віднести до категорії "претендуючих" (з доходом від 5000 до 15000 доларів США). Аналогічним чином, в Індії 104 мільйони бідних родин і 107 мільйонів "претендуючих" сімей.
Реальністю протягом наступних двох десятиліть стане перехід цих країн до країн з переважаючим "середнім класом". Незважаючи на те, що і в інших регіонах з ринками, що розвиваються, відбудеться аналогічний перехід, Азія буде займати домінуюче становище в цій трансформації.
У 2009 році 18% світового середнього класу проживало в США, 36% - в Європі. До 2030 року в Азії буде проживати дві третини світового середнього класу. Азія як ринок споживання замінить не тільки Захід, а й інші ринки, що розвиваються.
Дослідження економіста Хомі Хараса з Інституту Брукінгса дозволяє нам оцінити масштаби цієї зміни. За його оцінкою в 2009 році 18% світового середнього класу проживало в США, 36% в Європі. Частка Азії становила 28% (з урахуванням Японії).
Однак, за прогнозами Хараса, до 2030 року в Азії буде проживати дві третини світового середнього класу. Іншими словами, Азія замінить не тільки Захід, але навіть і інші ринки, що розвиваються.
Зрозуміло, що зростання середнього класу в Азії - це не єдина зміна, яку ми повинні очікувати. Ми перебуваємо в середині соціального та демографічного зсуву, який і зруйнує, і створить ринки споживчих товарів. Широко відомо, що розвинені ринки старіють, проте останні дані свідчать про те, що ринки, що розвиваються, старіють ще швидше.
Сьогодні медіанний вік в Китаї становить 34,5 років у порівнянні з 36,9 роками в США. Однак до 2030 року вік середнього китайця становитиме 42,5 року, у порівнянні з віком середнього американця 39,1 років. Медіанний вік росіян буде ще більшим і складе 43,3 року.
Вплив старіння вже відчувається в системах освіти в зазначених країнах. Кількість учнів, які вступають в початкову школу, в Китаї впала з 1990 року на 18%, і на приголомшливі 33% в Південній Кореї. На іншій чаші демографічних терезів стрімко збільшується частка вікового населення.
Тим часом, природа основної споживчої одиниці, тобто сім'ї, також стрімко змінюється. У більшості розвинених країн частка традиційних сімей, що складаються з батьків і дітей, стрімко зменшується і замінюється домогосподарствами, що складаються з однієї людини. У Німеччині, наприклад, 39% домоволодінь складаються всього лише з однієї людини. Сім'ї з дітьми в даний час, становлять приблизно 19% і 22% домоволодінь у Великобританії та США відповідно.
Проте, справа не тільки в розподілі споживачів. Ми, одночасно, стаємо свідками повторного зростання числа розширених сімей, що складаються з кількох поколінь, в США 22% дорослих у віці від 25-35 років живуть разом з батьками або родичами. На противагу цьому, розширені сім'ї в Індії поступаються місцем сім'ям, що складається з батьків і дітей, на які в даний час припадає 64% домоволодінь.
Всі ці зміни дуже вплинуть на майбутнє споживчих ринків. Наприклад, нам необхідно перебудувати уявний образ сім'ї, в даний час сім'ї з батьків з дітьми з передмістя американського міста, таким чином, щоб він відповідав стрімко зростаючим містам Індії. Аналогічно, наш умоглядний образ розширеної сім'ї, що складається з кількох поколінь, повинен також включати сім'ї на Заході. Середній клас Азії становитиме основу нового споживчого середовища.
За матеріалами: ЛігаБізнесІнформ
Поділитися новиною