Розвідка ЄВРО: закордонні авіакомпанії промацують Україну — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Розвідка ЄВРО: закордонні авіакомпанії промацують Україну

2335
Державіаслужба днями порадувала: у першому півріччі 2012 року в Україну зайшли 5 нових авіакомпаній, а пасажирські авіаперевезення за 6 місяців зросли приблизно на 11% - до майже 3,5 млн пасажирів. Такий "прорив" став можливим багато в чому завдяки проведенню Євро-2012, втім факт залишається фактом - українці стали літати більше. Особливо - за кордон на літаках іноземних авіакомпаній.
Хто везе - на того і вантажать
За даними Державіаслужби, в січні-червні 2012 року в українському небі літали 40 українських авіакомпаній, з них перевезенням пасажирів займалися 29 авіаперевізників.
Перевезенням пасажирів регулярними рейсами на міжнародних авіалініях займаються всього 9 авіакомпаній, на внутрішніх - 10.
При цьому, відомство відзначає, що 75% перевезень виконали "монополісти" - МАУ та "АероСвіт". Така доля двох авіакомпаній залишається стабільною вже досить тривалий час. Як показала практика, процеси, що відбуваються в повітряному просторі України, іноземних авіаперевізників не приваблюють - в Україну починають літати радше за вимушеної необхідності і дуже обмежено, ніж тому, що напрям видається вигідним.
Державіаслужба офіційно повідомила, що в січні-червні 2012 року в Україну прийшли 5 нових авіакомпаній - Hamburg Airways, Norwegian Air Shuttle, Euro Lot, Grozny Avia, Yamal Airlines.
Прихід нових перевізників досить активний, але необхідно брати до уваги їх специфіку. Так, наприклад, в повітряному парку авіакомпанії Grozny Avia - 4 літаки RA-42542 (модифікований Як-42), середній вік яких - більше 24 років. Компанія літає по двох напрямках - з Грозного в Москву і з Грозного до Києва.
Основні напрямки маршрутів авікомпанії Yamal Airlines пов'язують промислові центри півночі Росії (Новий Уренгой, Салехард, Надим, Новосибірськ, Тюмень та інші) з Москвою і російськими ж курортами (Геленджик, Анапа, Сочі). З недавнього часу маршрути Yamal Airlines пов'язують Київ із російською Тюменню та Уфою, а Львів - з Москвою. Флот компанії складає 24 судна, в тому числі 8 Bouing-737, 4 Airbus-320, 7 Bombardir, хоча ще в кінці 2011 року Yamal Airlines експлуатував і Ту-134, і Як-40.
У той же час, європейські авіакомпанії, які б засвідчили, що в Україну літати можна і потрібно, заходять до нас з обережністю.
Так польська Euro Lot зв'язала Львів з польськими Краковом і Вроцлавом, і поки про плани збільшення маршрутів в Україну компанія не заявляє. Німецька авіакомпанія Hamburg Airways, яка спеціалізувалася на чартерних перевезеннях, з квітня розпочала виконання регулярних рейсів з Гамбурга до Києва двічі на тиждень. Бюджетні авіалінії з Осло Norwegian Air Shuttle поки пов'язують тільки Київ і Осло.
У той же час, масового заходу в Україну європейських лоукостерів так і не відбулося, незважаючи готовність української влади надати їм преференції і знижки на обслуговування в українських аеропортах. Громадянам України Мінінфраструктури кілька разів повідомляло про переговори з іспанськими, італійськими та британськими бюджетними авіакомпаніями. Обіцяний ірландський Ryanair теж поки не включив українські аеропорти в свою мережу.
Втім, влада була передбачлива і попереджала, що перешкодою для гарного пасажиропотоку є візовий режим. Мовляв, поки Європа не почне пускати українських громадян до себе, очікувати збільшення кількості операторів на повітряних лініях не варто. Певний сенс у такому попередженні, безумовно, присутній, але влада забуває і про платоспроможний попит, який формують українські пасажири. На думку експертів, літати в Україну європейським авіаперевізникам просто невигідно. Достатнього для окупності маршрутів в Україну попиту з боку європейців немає, а українці дозволити собі подорожі на літаках не можуть - на сьогодні навіть у відпустку за кордон українські громадяни все більше відправляються на автобусах.
Аеропорти "розкатали" злітні смуги
Під знаком Євро-2012 оновилися і аеропорти, в першу чергу, в містах, де проводилися матчі. Сучасні навороти тепер можна буде використовувати і для прийому міжнародних рейсів, і для більш активного розвитку внутрішніх авіаперевезень.
Внутрішні авіалінії на сьогодні пов'язують між собою всього 13 міст України. Причому переважно напрямки йдуть у столицю - знайти рейс, наприклад, з Миколаєва до Львова неможливо. У той же час, маршрутна мережа з українських аеропортів за кордон постійно зростає. Так за січень-червень 2012 року тільки авіакомпанії запропонували пасажирам 8 нових маршрутів, втім, вони - досить традиційні. З Києва тепер можна долетіти в Манчестер, Багдад, Караганду, Мурманськ, Ростов-на-Дону і Сочі, з Сімферополя - в Санкт-Петербург, з Харкова - в Тель-Авів.
У той же час, можна очікувати, що після масованої підготовки до Євро-2012 українські аеропорти таки залучать іноземних перевізників. На користь такого припущення говорить і той факт, що в першому півріччі 2012 року пасажиропотік зріс не лише у містах, що приймали ігри чемпіонату, (Київ, Донецьк, Харків, Львів), але і в інших великих транспортних вузлах України. Так, зокрема, Міжнародний аеропорт "Одеса" в січні-червні збільшив пасажиропотік на 11,2%, в порівнянні з аналогічним періодом 2011 року - до 381,5 тис. пасажирів. Міжнародний аеропорт "Сімферополь" збільшив пасажиропотік на 12%, порівняно з аналогічним періодом 2011 року - до 370 тис. пасажирів.
В аеропортах, які приймали ігри чемпіонату, пасажиропотік в першому півріччі виріс значно більше - до декількох разів. Втім, потрібно пам'ятати, що всі ці аеропорти пройшли серйозну реконструкцію, а деякі, як наприклад, аеропорт "Київ" (Жуляни) фактично були відбудовані заново. Тому продемонструвати, наскільки вони можуть бути затребувані, ці аеропорти зможуть лише починаючи з липня 2012 року, тобто підсумки, які говорять хоч про щось, будуть не раніше, ніж до кінця року.
Потішна статистика
За даними Держстату, в січні-червні українські авіакомпанії перевезли 3,46 млн пасажирів - на 10,6% більше, ніж роком раніше. При цьому на регулярних рейсах було перевезено 2,66 млн пасажирів - на 14,8% більше, ніж у першому півріччі 2011 року.
Зростання пасажирських авіаперевезень на міжнародних лініях також склало 14,4%. Втім, на внутрішніх - 15,12%. Всього на внутрішніх авіалініях українські авіакомпанії у першому півріччі перевезли майже 560 тис. пасажирів, в тому числі - 540,8 тис. регулярними рейсами. У порівнянні, наприклад, з обсягом пасажирських перевезень залізниць України, які в січні-червні перевезли 214 млн пасажирів - результат авіаторів здається мізерним. У той же час, якщо перейти від абсолютних показників до відносних, прогрес очевидний - залізничники в 1 півріччі збільшили пасажирські перевезення всього на 0,7%. Висновок напрошується сам собою: більш платоспроможні пасажири авіатранспорту стали літати більше, а менше платоспроможні пасажири, які користувалися залізницею, кількість подорожей не збільшили.
Середнє завантаження рейсу на внутрішніх лініях склало 60% - на 0,4 в.п більше, ніж у першому півріччі минулого року. А ось завантаження рейсів на міжнародних лініях в першому півріччі зросло більш істотно - на 3,6 в.п і склало 71,4%.
В цілому популярність пасажирського авіатранспорту наочно демонструють криві графіка обсягів пасажирських перевезень. Так починаючи з "післякризового" першого півріччя 2009, коли пасажирські авіаперевезення впали на 18%, до сьогоднішнього дня перевезення пасажирів українськими авіакомпаніями зросли на 56,3%. Перевезення на міжнародних лініях за ці 3 роки зросли на 65,2%, а на внутрішніх - всього на 21,8%.
В цілому ж всі ці роки саме авіаперевезення пасажирів демонструють найвищі показники зростання на тлі перевезень іншими видами транспорту. Так, у першому півріччі 2010 року проти аналогічного періоду 2009 року, зростання пасажирських авіаперевезень склало 13,8% (перевезено 2,5 млн осіб). Це при тому, що перевезення іншими видами транспорту тоді показали зниження на 1-10%. У першому півріччі вже 2011 року авіаперевезення пасажирів зросли на 23,9% (3,1 млн пас.) порівняно з січнем-червнем 2010 року. У першому півріччі ц.р. динаміка авіаперевезень пасажирів хоч і скоротилася практично вдвічі, проте все одно показники демонструють збільшення на 10,6% (3,5 млн пас.). І це також найбільш істотне зростання серед пасажироперевезень всіма іншими видами транспорту.
Як бачимо, прихід нових закордонних авіакомпаній, підготовка вітчизняних аеропортів і бажання українців збільшити швидкість власного життя багато в чому зумовили зростання повітряних пасажироперевезень.
Найближчим часом на розвиток пасажирських авіаперевезень впливатиме суб'єктивний фактор: якщо учасники процесу (авіакомпанії, аеропорти, продавці авіапалива та інші) ухвалять психологічно складне рішення обмежити свою норму прибутку, то на ринку з'являться відносно недорогі авіаперельоти.
Втім, щоб ухвалити таке рішення, учасникам ринку потрібно буде домовитися. Враховуючи історію їх взаємин, сподіватися на таку домовленість принаймні наївно. Одначе тут може спрацювати і економічний фактор - інвестори, які вклали гроші в реконструкцію аеропортів, зможуть повернути свої вкладення тільки якщо вартість перельоту знизиться. Але і в цьому випадку інвесторам доведеться "умовляти" постачальників палива і авіакомпанії.
А щоб такі "вмовляння" завершилися успішно, владі потрібно буде виконувати дані в період підготовки до Євро-2012 обіцянки щодо зниження зборів та обов'язкових платежів.
Ганна Левченко
За матеріалами:
УНІАН
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас