1380
Оцінку транспортних засобів і нерухомості хочуть віддати Кабінету міністрів
— Нерухомість
Уряд пропонує кардинальне вирішення проблеми оцінки транспортних засобів та об'єктів нерухомості з метою оподаткування. Повноваження щодо регулювання цього ринку будуть відібрані у Фонду держмайна і віддані Кабінету міністрів. Експерти вважають, що регламент роботи 9 тис. оцінювачів повинні готувати самі учасники ринку.
Вчора Кабінет міністрів зареєстрував у Верховній раді законопроект N10645 зі змінами до Податкового кодексу, які покликані врегулювати проблему оцінки рухомого і нерухомого майна фізичних осіб для подальшого його оподаткування. Нагадаємо, з 5 червня вступив в силу наказ Міністерства юстиції, підготовлений відповідно до закону "Про Фонд держмайна", який зобов'язав нотаріально завіряти угоди з рухомим/нерухомим майном лише за наявності його оціночної вартості. Оцінку могли проводити лише сертифіковані суб'єкти оціночної діяльності.
Оскільки лише 12 компаній могли проводити таку оцінку, 9 тис. оцінювачів залишилися без роботи, і ринок монополізований. При цьому вартість оціночних робіт, за словами постраждалих оцінювачів, збільшилася в 5-6 разів. За даними голови західного територіального відділення Українського товариства оцінювачів (УТО) Олександра Міханоша, послуги з оцінки квартир "на периферії" зросли з 400-500 грн до 1,5-2 тис. грн, будинків або дач за містом - до 10-25 тис. грн, під Києвом ціни доходили до 40 тис. грн. Проте вже ввечері 14 червня за дорученням прем'єр-міністра Миколи Азарова відомчі документи Мін'юсту і ФДМ були скасовані.
У поданому законопроекті йдеться, що ФДМ буде позбавлений права визначення порядку оцінки вартості об'єктів нерухомості з метою оподаткування. У його повноваженнях залишиться лише оцінка в процесі приватизації та оренди держмайна. Порядок оцінки для цілей оподаткування уряд буде визначати самостійно. Втім, голова Асоціації фахівців оцінки Степан Максимов зазначає, що уряд в законопроекті врахував лише оцінку вартості нерухомого майна, забувши про рухоме, договорів з яким укладається не менше. Іноді вартість транспортних засобів перевищує ціну квартир в окремих регіонах, додає він. Щоб переконатися в дієвості вирішення проблеми, експерти хотіли б побачити проект нового порядку проведення оцінки.
За даними Мін'юсту, в Україні в 2011 році нотаріуси завірили понад 254,5 тис. договорів купівлі-продажу квартир і житлових будинків (+13,2%). У Києві було завірено 23,27 тис. угод, у Донецькій області - 32,99 тис., у Харківській - 22,38 тис.
Між тим, на думку першого заступника голови ради УТО Сергія Овчарова, необхідне застосування в Україні міжнародного досвіду, тобто регулювати діяльність оцінювачів повинні самі учасники ринку. "Перейшла ж Україна на міжнародні стандарти фінансової звітності, так і в цьому питанні треба переходити на ці норми. Наш найближчий сусід - Росія - вже перейшов", - говорить пан Овчаров. Його підтримує Степан Максимов, так як розробка порядку оцінки самими суб'єктами сприятиме "правильності визначення вартості і збільшенню зборів до бюджету". Порядок повинен базуватися на ринковій вартості і лише на об'єктах незавершеного будівництва - за "витратним принципом", вважає пан Максимов.
Крім того, необхідний перехід на стандартизовані автоматичні бази оцінки, радить Сергій Овчаров. Одначе саме спроба переходу на електронні системи і була зроблена тими 12 компаніями, які залишилися на ринку, констатує Степан Максимов, що призвело до підвищення вартості їхніх послуг. Витрати з впровадження автоматизованої оцінки були перенесені на споживача, щоб самі оцінювачі не залишилися зі збитками. "Проте через рік вони б все одно стали банкрутами. У жодній країні світу немає великих компаній, які працюють з фізособами, тільки одинаки. Великі працюють з юрособами", - говорить експерт.
За матеріалами: Коммерсант-Україна
Поділитися новиною