Україна - не Литва, але литовський СПГ-досвід може бути повчальним — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Україна - не Литва, але литовський СПГ-досвід може бути повчальним

Енергетика
1552
СПГ-проекти Литви та України стартували одночасно, але станом на сьогодні, очевидні не тільки різні досягнуті проміжні результати, а й різний рівень ентузіазму в реалізації проектів.
Україна протягом останніх 5 років опрацьовувала проект створення терміналу для прийому і розвантаження природного газу, який транспортується в рідкому (скрапленому) вигляді спеціалізованими танкерами - метановозами. Такий об'єкт газової інфраструктури має назву приймальний СПГ-термінал. Із зазначених п'яти років, лише останні 2 роки принесли очевидні результати. Литва протягом одного року ухвалила доленосні рішення щодо аналогічного проекту і тепер має чіткі терміни його реалізації. Україна може тільки позаздрити або рівнятися на такий темп просування ідеї.
Литовські реалії
Минуло 9 місяців з дня старту проектів. Восени 2011 р. пройшли тендери за результатами яких Україна виявила компанію, яка зробить техніко-економічне обґрунтування проекту (нею стала іспанська "Socoin"), а Литва, пішовши далі, визначила постачальника плавучого СПГ-терміналу. Подальше просування проектів також мало дещо різну долю, яка була обумовлена різним рівнем державної підтримки.
Так, 12 червня 2012 року сейм Литви схвалив законопроект про реалізацію проекту будівництва СПГ-терміналу, який також зобов'яже компанії країни, що споживають газ, купувати на терміналі 25% споживаного природного газу. 15 червня 2012 року Президент Литви Даля Грібаускайте підписала відповідний закон. За її словами: "Цей закон - реальний крок до енергетичної самостійності. Литва, здійснюючи проект терміналу скрапленого газу, після 22 років незалежності починає створювати газовий ринок, який гарантує альтернативу дорогому російському газу і конкурентні ціни для жителів".
Новий закон передбачає, що до грудня 2014 р. в Литві повинен з'явитися СПГ-термінал і інфраструктура, що забезпечує його надійну діяльність. Уряд Литви розраховує, що реалізація СПГ-проекту створить конкурентні умови на газовому ринку і знизить ціну природного газу, що поставляється "Газпромом".
СПГ-термінал і супутня інфраструктура визнані об'єктами, що мають стратегічне значення для національної безпеки Литви, а оператор СПГ-терміналу - підприємством стратегічного значення для безпеки країни. Крім того, СПГ-термінал є проектом особливої державної важливості. В Україні, до теперішнього часу, подібний об'єкт не здобув аналогічного рівня державної підтримки.
У Литві будівництво і розвиток інфраструктури СПГ-терміналу буде фінансуватися як з власних коштів держави, так і з позикових. Витрати на будівництво та експлуатацію терміналу, портову інфраструктуру і газові мережі будуть включатися в ціну послуги з постачання газу відповідно до державної ціни і порядку, встановленого комісією з енергетичного контролю. Висока ймовірність того, що на фінансування проекту можуть бути також використані кошти допомоги Євросоюзу та інші законні доходи.
Згідно із затвердженим проектом закону, литовські компанії, що споживають газ, будуть зобов'язані купувати через СПГ-термінал не менше 25% річного обсягу використовуваного газу, щоб забезпечити постійну роботу терміналу в Клайпеді. Компанія Klaipedos nafta, що контролюється державою і спеціалізується на перевалці нафтопродуктів, реалізує цей проект. Вона вже провела оцінку впливу проекту на навколишнє середовище, підготувала і затвердила план розвитку терміналу. Підтверджено, що плавучий СПГ-термінал і газове обладнання побудує компанія Hoegh LNG (Норвегія).
Як уже повідомлялося, в кінці березня 2012 р., після затвердження акціонерами Klaipedos nafta, вступив в силу договір оренди судна майбутнього терміналу з компанією Hoegh LNG терміном на 10 років. Також договором передбачено управління та обслуговування (ремонт) плавучого сховища з обладнанням регазифікації (для переведення газу з рідкого - в газоподібний стан) на борту з правом його викупу. Після викупу судно ще може експлуатуватися 30 років. Оренда судна розпочнеться у вересні - листопаді 2014 р., його місткість складе 170 тис.куб.м. На замовлення Hoegh LNG судно випустить південнокорейський концерн Hyundai Heavy Industries - почати будівництво корпусу танкера намічається в вересні.
Оренда судна-терміналу обійдеться литовській держкомпанії Klaipedos nafta, в 689 млн.дол.США (близько 1,791 млрд. литів) за 10 років, судно буде надано в оренду в другій половині 2014 року. Норвезьке підприємство не тільки надасть в оренду судно з командою, але і буде надавати послуги з нагляду за ним та управлінням ним. Вартість берегової інфраструктури складе приблизно 200 млн. євро (690 млн. літів). Для порівняння, вартість будівництва українського наземного СПГ-терміналу, за розрахунками "Socoin", складе близько 900 млн. євро.
Як зазначалося, литовський проект передбачає будівництво плавучого терміналу. На спеціалізованому судні (зазвичай СПГ-танкер), яке буде пришвартоване в південній частині Клайпедського порту, будуть розміщені сховища для СПГ, а також додаткове обладнання для регазифікації. З береговою інфраструктурою судно буде з'єднано трубопроводом, де буде здійснено підключення до магістрального газопроводу. Газопровід від Юрбаркаса (Jurbarkas) до Клайпеди прокладе компанія Lietuvos dujos.
Можливий вид СПГ-терміналу в Литві (плавучий)
Можливий вид СПГ-терміналу в Україні (наземний)
Потужність СПГ-терміналу складе 2-3 млрд.куб.м/рік, і це при щорічному споживанні газу в Литві близько 2,5 млрд.куб.м, який поставляється з Росії! Що стосується українського проекту, то його потужність складе 5-10 млрд.куб.м, при поточному рівні споживання газу в країні 65 млрд.куб.м/рік, в т.ч. 40 млрд.куб.м - російського. Таким чином, литовський проект на 100% закриє потреби країни в імпортному російському газі, а український - лише на 25%.
Українська реальність
В кінці березня 2012 р. "Socoin" презентувала результати ТЕО, протягом наступних 2 тижнів, тобто на середину квітня, було анонсовано затвердження документа Кабінетом Міністрів України. На жаль, і донині його немає. Керівництву держпідприємства "LNG-термінал" - яке займається реалізацією СПГ-проекту в Україні, залишається тільки не втрачати надії, що наступні етапи проекту (проектування і будівництво) відбудуться в недалекому майбутньому, але вплинути на їх наближення воно не може. Поки що, термінами "недалекого майбутнього" визначена осінь 2012 р. Але як відомо саме в цей час інші події (вибори до парламенту) будуть на перших шпальтах газет та інтернет-ресурсів, що фактично не залишає шансів для СПГ-проекту.
Висновки невтішні
Як ми бачимо, все більше і більше доказів того, що даний проект є суто спекулятивним, і спочатку був розрахований на те, що в переговорах з РФ щодо газового питання він міг би стати козирем. Але це не спрацювало. У той час як країни, які дійсно зацікавлені в диверсифікації, не говорять багато, а реально роблять послідовні кроки для її досягнення, українська реалізація хорошої ідеї, яка могла б дати реальну диверсифікацію та енергетичну безпеку, відкладається на невизначений період...
Олександр Лактіонов, кандидат наук
експерт в області енергетики
За матеріалами:
Finance.ua
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас