Від гвинта. Коли Янукович пересяде на вертоліт


Від гвинта. Коли Янукович пересяде на вертоліт

Свіжозбудований вертолітний майданчик президента на кілька десятків мільйонів гривень спустошить скарбницю, але не позбавить киян від пробок: відмовлятися від автокортежу Віктор Янукович поки не збирається.

На відкритті нового вертолітного майданчика "Дніпро-1" віце-прем'єр-міністр інфраструктури Борис Колесников здавав в експлуатацію незміцнілим умам чудові повітряні замки. В найближчому майбутньому машини швидкої допомоги частково замінять вертольоти з червоним хрестом на борту, бізнесмени і політики будуть добиратися на роботу в парламент по повітрю, а туристи зможуть потрапити з аеропорту Бориспіль до центру Києва за лічені хвилини і без пробок на вертолітному таксі.

Єдине, про що чиновник промовчав, - коли у вертоліт пересяде президент Віктор Янукович, для якого було збудовано майданчик "Дніпро-1". Це питання хвилює не тільки тисячі київських автолюбителів, які щодня простоюють в багатогодинних пробках, спровокованих президентським кортежем, а й усіх платників податків країни. З їхніх кишень у цьому році на окрилення першої особи влада запланувала витратити 25 млн грн. Фокус підрахував, на що саме підуть ці гроші, і з'ясував, що киянам не варто розраховувати на швидке позбавлення від автозаторів по шляху прямування головного регіонала.

Сумнівна економія

Мрія президента здійснилася на сьомий день літа: після двох років будівництва в центрі Києва, неподалік від парламенту і його Адміністрації на даху шестиповерхового торгово-розважального центру влада відкрила новий вертодром. Як стверджують у компанії "Амадеус Ко", формальному власнику гучного об'єкта, будівництво обійшлося в 178 млн гривень приватних інвесторів. Платникам податків залишилося оплатити всього нічого - злети і посадки першої особи. Скільки саме, в компанії уточнювати відмовляються. Втім, як вдалося з'ясувати Фокусу, якщо "Дніпро-1" буде використовувати розцінки вертодрому в Жулянах, то збір "зліт-посадка" з однієї тонни злітної маси складе $5. Якщо так, кожне приземлення та зліт 6-тонного президентського Agusta AW-139 обійдеться в $30. Тобто, якщо Янукович буде використовувати свою "вертушку" кожен робочий день хоча б раз, - це $7500 на рік. Плюс близько $50 тисяч на рік на паливо з урахуванням польоту Agusta AW-139 і вертольота супроводу Мі-8. Але найдорожче обійдеться обслуговування повітряного парку. За словами Сергія Нікіфірова, засновника групи компаній Challenge, яка в тому числі займається вертолітною авіацією, за умови нальоту 30 годин на місяць обслуговування тільки одного Agusta може досягти $1 млн на рік. Для порівняння: у держбюджеті на цей рік на будівництво житла для інвалідів передбачено всього 15 млн грн. ($1,9 млн).

У відповідь на це чиновники від влади відразу видають свіжі розрахунки. "Ми прораховували, що відмова від перекриття столичних доріг дозволить кожному киянину зберегти близько 12 тисяч грн. на рік", - несподівано прогнозує голова департаменту авіації МНС Євген Червоненко, який першим запропонував Януковичу змінити чотири колеса на вертолітний гвинт. У значну суму чиновник включив економію палива після зникнення заторів, грошові втрати від зриву ділових зустрічей і навіть витрачені нерви, лікування яких згодом теж недешево обходиться киянам.

Уникаючи конкретних цифр, райдужні перспективи використання президентом вертольота Фокусу озвучили і прямі підлеглі Януковича. У прес-службі голови держави пояснили: гвинтовий транспорт позитивно вплине на дорожній трафік, змінить негативну реакцію водіїв та зменшить чисельність правоохоронців по маршруту президентського прямування.

Іншими словами, зручно буде і на землі, і на небі. Тим більше, як розповідає Червоненко, в хмарах пересуватися Янукович зможе не тільки по руслу Дніпра, в межах якого дозволені польоти над столицею, а й над житловими масивами. Щоб забезпечити безпеку президента, за 15 хвилин до його вильоту повітряний простір будуть перекривати і оперативно визначати маршрут прямування. При цьому побоюватися падіння багатотонної махини прямо собі на голови киянам не варто. Президентська Agusta AW-139 має відразу два двигуни: у разі відмови одного з них роботу продовжує другий. Невелика і загроза того, що вертоліт зіб'ють терористи: завдяки спецрадарам при курсуванні навіть на висоті 70 м ймовірність попадання ракети незначна.

Земний чоловік

Але, незважаючи на всі обнадійливі заяви, змінювати звичний автомобіль на вертушку президент не поспішає. За тиждень, що минув з моменту відкриття "Дніпра-1" його вертоліт так жодного разу і не приземлився на новобуд. І, можливо, в найближчому майбутньому цього не зробить. "Держуправсправами спільно з Управлінням держохорони вивчають можливість використання президентом інфраструктури повітряного транспорту. Рішення з цього питання ще не затверджено", - відповіли на запит Фокуса про імовірну дату початку польотів президента в АП.

Хто ж буде користуватися майданчиком, заради якого на історичних схилах Дніпра з'явився новий торгово-розважальний центр зі скла і металу, в АП не уточнили, додавши лише, що новий вертодром дасть можливість оперативно надавати авіапослуги. Які саме, детально пояснив Колесников. За його словами, майданчиком зможуть користуватися аварійні служби, а всі охочі отримають можливість замовити чартер і придбати квитки на вертоліт, який курсуватиме за маршрутом "Аеропорт Бориспіль - "Дніпро-1".

Втім, у те, що ці плани влада зуміє реалізувати, не вірять навіть самі чиновники. Червоненко згадує: близько року тому силами приватних власників вертольотів він хотів створити нову службу порятунку "Українські ангели", яка повинна була надавати допомогу в екстрених випадках у важкодоступних місцях. Благе починання захлинулося у вітчизняній бюрократії: навіть за сприяння МНС пілоти не змогли отримати сертифікат на перевезення хворих. Та ж доля чекає анонсоване Колесниковим авіатаксі. Голова Асоціації приватних пілотів і власників літаків Геннадій Хазан пояснює: для надання вертолітних послуг за українськими законами необхідно витратитися на створення цілої авіакомпанії. Але відбити витрачені кошти не вийде. "Багато знайдеться охочих викласти $1500-2000 за годину польоту? Ото ж. Ніхто не буде працювати собі в збиток", - відверто каже він, уточнюючи, що головні орендодавці вертольотів не великі авіакомпанії, а просто заможні власники незвичайного виду транспорту, які таким чином покривають чималі витрати на його утримання. При цьому кількість приватних вертольотів в Україні, за даними асоціації, не перевищує сотні.

Не вірить в благі плани влади віддати "Дніпро-1" в користування аварійних служб і голова постійної комісії з питань культури і туризму Олександр Бригінець. "Це афера. Я впевнений, що вітчизняні аварійні служби не мають на балансі вертольотів", - заявляє він, посилаючись на власні джерела і залишені без відповіді відповідні запити до профільних відомств. Розкриваючи реальні плани влади, Бригінець говорить, що майданчик на схилах Дніпра - чергова спроба зробити пересування першої особи більш комфортним і забезпечити прихильникові наземних видів транспорту лише запасний аеродром. Якщо так, платникам податків доведеться розщедритися на ще кілька неприкаяних вертолітних майданчиків, тим більше, що для їх будівництва в жовтні минулого року столична влада виділила 16 земельних ділянок.

Дмитро Орлов

  • i

    Якшо Ви помітили помилку, виділіть необхідну частину тексту й натисніть Ctrl+Enter, щоб повідомити про це нам.

Дивись також
Сервіс підбору кредитів
  • Надішліть заявку
  • Дізнайтесь про рішення банку
  • Підтвердіть заявку та отримайте гроші
грн
Замовити кредит онлайн
В Контексті Finance.ua