Від гвинта. Коли Янукович пересяде на вертоліт
Свіжозбудований вертолітний майданчик президента на кілька десятків мільйонів гривень спустошить скарбницю, але не позбавить киян від пробок: відмовлятися від автокортежу Віктор Янукович поки не збирається.
На відкритті нового вертолітного майданчика "Дніпро-1" віце-прем'єр-міністр інфраструктури Борис Колесников здавав в експлуатацію незміцнілим умам чудові повітряні замки. В найближчому майбутньому машини швидкої допомоги частково замінять вертольоти з червоним хрестом на борту, бізнесмени і політики будуть добиратися на роботу в парламент по повітрю, а туристи зможуть потрапити з аеропорту Бориспіль до центру Києва за лічені хвилини і без пробок на вертолітному таксі.
Єдине, про що чиновник промовчав, - коли у вертоліт пересяде президент Віктор Янукович, для якого було збудовано майданчик "Дніпро-1". Це питання хвилює не тільки тисячі київських автолюбителів, які щодня простоюють в багатогодинних пробках, спровокованих президентським кортежем, а й усіх платників податків країни. З їхніх кишень у цьому році на окрилення першої особи влада запланувала витратити 25 млн грн. Фокус підрахував, на що саме підуть ці гроші, і з'ясував, що киянам не варто розраховувати на швидке позбавлення від автозаторів по шляху прямування головного регіонала.
Сумнівна економія
Мрія президента здійснилася на сьомий день літа: після двох років будівництва в центрі Києва, неподалік від парламенту і його Адміністрації на даху шестиповерхового торгово-розважального центру влада відкрила новий вертодром. Як стверджують у компанії "Амадеус Ко", формальному власнику гучного об'єкта, будівництво обійшлося в 178 млн гривень приватних інвесторів. Платникам податків залишилося оплатити всього нічого - злети і посадки першої особи. Скільки саме, в компанії уточнювати відмовляються. Втім, як вдалося з'ясувати Фокусу, якщо "Дніпро-1" буде використовувати розцінки вертодрому в Жулянах, то збір "зліт-посадка" з однієї тонни злітної маси складе $5. Якщо так, кожне приземлення та зліт 6-тонного президентського Agusta AW-139 обійдеться в $30. Тобто, якщо Янукович буде використовувати свою "вертушку" кожен робочий день хоча б раз, - це $7500 на рік. Плюс близько $50 тисяч на рік на паливо з урахуванням польоту Agusta AW-139 і вертольота супроводу Мі-8. Але найдорожче обійдеться обслуговування повітряного парку. За словами Сергія Нікіфірова, засновника групи компаній Challenge, яка в тому числі займається вертолітною авіацією, за умови нальоту 30 годин на місяць обслуговування тільки одного Agusta може досягти $1 млн на рік. Для порівняння: у держбюджеті на цей рік на будівництво житла для інвалідів передбачено всього 15 млн грн. ($1,9 млн).
У відповідь на це чиновники від влади відразу видають свіжі розрахунки. "Ми прораховували, що відмова від перекриття столичних доріг дозволить кожному киянину зберегти близько 12 тисяч грн. на рік", - несподівано прогнозує голова департаменту авіації МНС Євген Червоненко, який першим запропонував Януковичу змінити чотири колеса на вертолітний гвинт. У значну суму чиновник включив економію палива після зникнення заторів, грошові втрати від зриву ділових зустрічей і навіть витрачені нерви, лікування яких згодом теж недешево обходиться киянам.
Уникаючи конкретних цифр, райдужні перспективи використання президентом вертольота Фокусу озвучили і прямі підлеглі Януковича. У прес-службі голови держави пояснили: гвинтовий транспорт позитивно вплине на дорожній трафік, змінить негативну реакцію водіїв та зменшить чисельність правоохоронців по маршруту президентського прямування.
Іншими словами, зручно буде і на землі, і на небі. Тим більше, як розповідає Червоненко, в хмарах пересуватися Янукович зможе не тільки по руслу Дніпра, в межах якого дозволені польоти над столицею, а й над житловими масивами. Щоб забезпечити безпеку президента, за 15 хвилин до його вильоту повітряний простір будуть перекривати і оперативно визначати маршрут прямування. При цьому побоюватися падіння багатотонної махини прямо собі на голови киянам не варто. Президентська Agusta AW-139 має відразу два двигуни: у разі відмови одного з них роботу продовжує другий. Невелика і загроза того, що вертоліт зіб'ють терористи: завдяки спецрадарам при курсуванні навіть на висоті 70 м ймовірність попадання ракети незначна.
Земний чоловік
Але, незважаючи на всі обнадійливі заяви, змінювати звичний автомобіль на вертушку президент не поспішає. За тиждень, що минув з моменту відкриття "Дніпра-1" його вертоліт так жодного разу і не приземлився на новобуд. І, можливо, в найближчому майбутньому цього не зробить. "Держуправсправами спільно з Управлінням держохорони вивчають можливість використання президентом інфраструктури повітряного транспорту. Рішення з цього питання ще не затверджено", - відповіли на запит Фокуса про імовірну дату початку польотів президента в АП.
Хто ж буде користуватися майданчиком, заради якого на історичних схилах Дніпра з'явився новий торгово-розважальний центр зі скла і металу, в АП не уточнили, додавши лише, що новий вертодром дасть можливість оперативно надавати авіапослуги. Які саме, детально пояснив Колесников. За його словами, майданчиком зможуть користуватися аварійні служби, а всі охочі отримають можливість замовити чартер і придбати квитки на вертоліт, який курсуватиме за маршрутом "Аеропорт Бориспіль - "Дніпро-1".
Втім, у те, що ці плани влада зуміє реалізувати, не вірять навіть самі чиновники. Червоненко згадує: близько року тому силами приватних власників вертольотів він хотів створити нову службу порятунку "Українські ангели", яка повинна була надавати допомогу в екстрених випадках у важкодоступних місцях. Благе починання захлинулося у вітчизняній бюрократії: навіть за сприяння МНС пілоти не змогли отримати сертифікат на перевезення хворих. Та ж доля чекає анонсоване Колесниковим авіатаксі. Голова Асоціації приватних пілотів і власників літаків Геннадій Хазан пояснює: для надання вертолітних послуг за українськими законами необхідно витратитися на створення цілої авіакомпанії. Але відбити витрачені кошти не вийде. "Багато знайдеться охочих викласти $1500-2000 за годину польоту? Ото ж. Ніхто не буде працювати собі в збиток", - відверто каже він, уточнюючи, що головні орендодавці вертольотів не великі авіакомпанії, а просто заможні власники незвичайного виду транспорту, які таким чином покривають чималі витрати на його утримання. При цьому кількість приватних вертольотів в Україні, за даними асоціації, не перевищує сотні.
Не вірить в благі плани влади віддати "Дніпро-1" в користування аварійних служб і голова постійної комісії з питань культури і туризму Олександр Бригінець. "Це афера. Я впевнений, що вітчизняні аварійні служби не мають на балансі вертольотів", - заявляє він, посилаючись на власні джерела і залишені без відповіді відповідні запити до профільних відомств. Розкриваючи реальні плани влади, Бригінець говорить, що майданчик на схилах Дніпра - чергова спроба зробити пересування першої особи більш комфортним і забезпечити прихильникові наземних видів транспорту лише запасний аеродром. Якщо так, платникам податків доведеться розщедритися на ще кілька неприкаяних вертолітних майданчиків, тим більше, що для їх будівництва в жовтні минулого року столична влада виділила 16 земельних ділянок.
Дмитро Орлов
За матеріалами: Фокус
Поділитися новиною