Україна близька до обмеження імпорту нафтопродуктів — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Україна близька до обмеження імпорту нафтопродуктів

Енергетика
922
Голова Міненерговугілля Юрій Бойко вчора заявив, що обсяг імпортованих в Україну нафтопродуктів перевищив критичний рівень. Тому Міненерговугілля і Мінекономрозвитку відновили спільне вивчення питання про вжиття заходів для відновлення переробки на українських НПЗ. "Ніяких розбіжностей у питанні обмеження імпорту нафтопродуктів між міністерствами немає... Це непросте питання. Але ми вибудовуємо спільну позицію", - зазначив Юрій Бойко.
На урядовому рівні знову розглядають можливість введення імпортних мит для захисту внутрішнього ринку та підвищення економічної привабливості переробки нафти на українських заводах. Хоча ще на початку поточного року Мінекономрозвитку відмовилося від реалізації подібної ідеї, всупереч побажанням власників НПЗ. Тепер же відомство знову повернулося до розгляду цього питання, що підтвердив також міністр економічного розвитку і торгівлі Петро Порошенко.
Суперечка між Міненерговугілля і Мінекономрозвитку, що виникла в кінці минулого року, з приводу доцільності введення імпортних мит на нафтопродукти в січні 2012 р. привела до того, що Міжвідомча комісія з міжнародної торгівлі при Мінекономрозвитку відмовилася від подібного кроку. Наслідком цього стала зупинка найбільшого НПЗ в Україні - Лисичанського, власником якого є російська ТНК-ВР. У ТНК-ВР заявили, що відмова від введення імпортних мит суперечить інтересам країни і українських споживачів. А деякі учасники ринку звинуватили Мінекономрозвитку, яке тоді очолював нинішній секретар Радбезу Андрій Клюєв, в лобіюванні інтересів імпортерів нафтопродуктів. Так виникло протистояння між власниками НПЗ в Україні і постачальниками імпортних нафтопродуктів, яке стало одним з факторів негативного впливу на вітчизняний ринок.
"Для того, щоб українська нафтопереробка була хоча б мінімально прибутковою, необхідно вже зараз ввести імпортні мита на нафтопродукти в розмірі EUR100 на тонні. Ми говоримо також про необхідність інших змін на українському ринку нафтопродуктів", - заявив Дідьє Казіміро, топ-менеджер ТНК-BP. За його словами, є різні механізми, в тому числі квотування і ліцензування імпорту. Але найбільш прийнятним варіантом державних заходів є скасування ПДВ для нафтопереробки в Україні (не тільки на ввезення сировини, але і на вироблені нафтопродукти).
Імпортні мита на нафтопродукти вже діяли в нашій країні. Зокрема, за даними, наданими "і" Мінекономрозвитку, в 2004 р., до скасування імпортних мит, українські НПЗ займали 92% внутрішнього ринку і виробили 11,4 млн. т світлих нафтопродуктів (бензин і дизельне паливо), з яких більше 1,6 млн. т експортували.
Зараз НПЗ Росії, Білорусі та Казахстану мають преференції при купівлі російської нафти в рамках Митного союзу, членами якого вони є. Це дозволяє здійснювати демпінгові поставки в Україну, завдяки яким імпорт нафтопродуктів з країн МС обходиться значно дешевше, ніж їх виробництво на українських НПЗ.
Що відбувається на бензиновому ринку
Попит на основні світлі нафтопродукти (бензини, дизельне паливо і гас) в середньому щорічно зростатиме на 2,7% і до 2030 р. складе 17,4 млн. т. Такий базовий сценарій розвитку тенденцій позначений у проекті оновленої Енергетичної стратегії до 2030 р.
Базовим сценарієм передбачено поступальне і плавне зростання попиту зі збільшенням використання біопалива. Очікується збільшення частки дизельного транспорту, заміщення традиційних нафтопродуктів скрапленим та стиснутим газом для машин з великим пробігом. Крім того, очікується поява автомобілів з метан-дизельними двигунами.
"Обсяг споживання бензину до 2030 р. збільшиться до 6,3 млн. т, дизельного палива - до 10,1 млн. т, гасу - до 1,0 млн. т. У сегменті альтернативного палива попит на пропан-бутан зросте до 2,2 млн. т, на метан - до 1,3 млн. т. Попит на біоетанол складе 1,1 млн. т, на біодизель - 0,8 млн. т", - йдеться в прогнозі споживання за базовим сценарієм.
У той же час в оновленій стратегії розглянуті як песимістичний прогноз попиту споживання нафтопродуктів, так і оптимістичний. Зокрема, загальний попит на основні світлі нафтопродукти до 2030 р. складе від 13,1 млн. т (песимістичний) до 20,8 млн. т (оптимістичний).
Розвиток попиту за кожним зі сценаріїв буде залежати від дій держави і споживачів за двома групами факторів. "До першої з них відносяться зовнішні фактори - економічне зростання України та світового ринку в цілому, а також динаміка цін нафти. Друга група - це внутрішні фактори. До них відносяться інвестиційні можливості компаній і держави, стимули до більшої економії палива, пріоритетність екологічних питань і економічна привабливість біопалива", - йдеться в стратегії.
За матеріалами:
Экономические Известия
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас