(Не)потрібні мита — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

(Не)потрібні мита

Енергетика
715
Українська нафтопереробна промисловість переживає важкі часи. Для того, щоб стимулювати завантаження сировиною вітчизняних заводів, Міністерство економічного розвитку і торгівлі пропонує ввести мита на імпортні нафтопродукти. Таке рішення вигідно власникам українських НПЗ, але ніяк не споживачам, для яких цей крок буде означати подорожчання бензину.
Голова МЕРТ Петро Порошенко пропонує закуповувати дешевшу нафту з диференційованих джерел, а внутрішній ринок захистити митами і, таким чином, завантажити українські НПЗ. Сьогодні на українському ринку реалізуються 80% імпортних нафтопродуктів, з них 50% складає імпорт з Білорусі, 20% - Росії, також Литви, Румунії, Польщі, цього року з'явилися бензини з Ізраїлю, є в нашій країні італійські і грецькі бензини. При цьому поставки нафтопродуктів з Білорусі, Росії та Казахстану обкладаються вдвічі меншим митом, ніж постачання нафти на українські НПЗ з Росії та Казахстану. Внаслідок цього, за даними Міненерго, собівартість виробництва тонни бензину в Україні вища, ніж в Росії і Білорусі, на 39%.
Варто відзначити, що останні пару років всі наміри ввести імпортні мита на нафтопродукти так і залишалися на рівні розмов. У листопаді минулого року Антимонопольний комітет заявив, що можливе введення мит на імпорт нафтопродуктів в Україні створить бар'єри для розвитку цього ринку. А в грудні Міжвідомча комісія з міжнародної торгівлі завершила спеціальне розслідування, ініційоване деякими українськими НПЗ, що ще працюють, і винесла вердикт, в якому йшлося, що національні інтереси не вимагають застосування до такого імпорту спеціальних заходів (зборів або квот).
Проте час минає, а вітчизняні заводи працювати краще не стали - за даними Держстату, станом на 1 травня виробництво продуктів нафтопереробки впало на 26,9%. В даний час в Україні моторне паливо виробляють Кременчуцький НПЗ (група "Приват") в Полтавській області, Шебелинський ГПЗ ("ДК Укргазвидобування") і невелике виробництво в Маріуполі. Решта 5 нафтопереробних заводів простоюють. Лисичанський НПЗ (ТНК-ВР), який здатний переробляти близько 8 млн тонн нафтової сировини на рік, зупинений з 1 лютого цього року у зв'язку зі збитковістю підприємства, Херсонський НПЗ (частково група "Континуум",) не працює з 2005 року, Одеський НПЗ ("ЛУКОЙЛ") - з 2010, Дрогобицький - з початку 2012, а Надвірнянський (обидва - група "Приват") був тимчасово зупинений у минулому році і зараз переробляє мінімальні обсяги нафти.
Таким станом речей гріх не скористатися конкурентам. Так, недавно з'явилася інформація про те, що "Газпром нафта" вирішила створити свою мережу АЗС в Україні, після того, як на початку року компанія почала переробляти нафту на давальницьких умовах на білоруському Мозирському НПЗ. Компанія прямо говорить, що сьогодні поставляти імпортні нафтопродукти в Україну стало вигідніше, ніж виробляти їх усередині країни. Ніхто і не сперечається.
Але не даремно уряд раніше відмовлявся встановлювати мита на імпортні нафтопродукти - аж надто очевидні наслідки такого кроку, головний з яких - це подорожчання бензину пропорційно ставкам мит, тому що у нас внутрішня ціна виробника формується за імпортним паритетом - якщо схожий продукт стане дорожчим на кордоні, то й усередині країни він буде дорожче продаватися. Директор "Консалтингової групи А-95" Сергій Куюн відзначає, що в такому випадку ціни піднімуться приблизно на 1 грн./літр - таку цифру називали в минулому році при розрахунках введення імпортних мит, але невідомо ще, яке мито запропонують цього разу. Експерт консалтингової компанії UPECO Олександр Сіренко уточнив, що економічно мито повинно бути порівнянним з розмірами преференцій щодо нафти наших найближчих сусідів - щоб усі заводи були в однакових умовах. Нагадаємо, що з початку 2011 року 95-й бензин подорожчав з 9,50 грн./літр до 13 грн./літр у квітні-травні 2012 через зростання цін на нафту в світі, перевищивши купівельну спроможність населення. При цьому, зараз, незважаючи на значне зниження цін на нафту на міжнародних біржах, бензин в Україні дешевшає повільніше, ніж в інших європейських країнах.
Крім того, С.Куюн застерігає, що мита призведуть і до зниження якості палива, тому що українські виробники не можуть випускати нафтопродукти аналогічної імпортній якості - це бензин Євро-4, Євро-5. У той же час О.Сіренко вважає, що наші Кременчуцький і Лисичанський заводи вже давно "переступили бар'єр" Євро-2 і можуть виробляти бензин якості Євро-4. Що стосується іншого ризику - появи дефіциту бензину, то це навряд чи відбудеться, оскільки сьогодні ринок України диференційований, принаймні, по 15 джерелах. При цьому преміальні види імпортного (румунського, польського тощо) палива теж не пропадуть - воно знаходиться в преміум-сегменті, і його купують люди, які в принципі не дивляться на ціни.
Президент Асоціації "Об'єднання операторів ринку нафтопродуктів України" Леонід Косянчук вважає, що введення мита мало допоможе навіть державі, бо в будь-якому випадку імпорт нафтопродуктів у країну зменшиться, нехай і не до дефіциту, але з ним скоротяться і надходження в бюджет. Хто ж тоді лобіює ці мита, нескладно здогадатися - власники великих українських НПЗ - найбагатші російські нафтові компанії та українські фінансово-промислові групи (тільки компанія ТНК-ВР в 2011 році заробила близько 9 млрд дол чистого прибутку), яким потрібен закритий український ринок для того, щоб продавати своє якісне або неякісне паливо. Експерти одностайно заявляють, що нафтопереробку треба стимулювати не митами. Цій галузі потрібно модернізуватися, для чого потрібні чималі гроші - сотні мільйонів доларів. А власники заводів вкладати свої кошти не хочуть, тому вирішили перекласти цей тягар на плечі споживача. Примітно, що в цей же час Мозирський НПЗ в Білорусі днями завершив черговий етап реконструкції підприємства, запустивши автоматизовану установку тактового наливу.
Правда, О.Сіренко вважає, що в проханні встановити мита є своя логіка, тому що місцеві НПЗ не бачать перспективу - їм потрібно вкласти 200-500 млн дол в модернізацію виробництва, а у них немає ринку збуту, адже на ринку присутні більш дешеві російські та білоруські бензини. А С.Куюн називає і об'єктивні причини кризи в нафтопереробці - колосальні обсяги паливної контрабанди та фальсифікату на ринку, а також періодичне виникнення різних схем з оптимізації оподаткування при постачанні нафтопродуктів. "Характерно, що ці теми, як правило, неможливі без погодження з вищими державними чинами. Зрозуміло, що з такими поставками легальним виробникам неможливо конкурувати і це є однією з причин низького ентузіазму інвесторів в цій галузі", - підкреслює експерт.
Цілком можливо, що нинішня спроба ввести імпортні мита на нафтопродукти обернеться успіхом для її лобістів - у них може з'явитися потужний союзник - голова холдингової компанії Group DF Дмитро Фірташ, який має ділові зв'язки з деякими членами уряду. Підприємець повідомив, що хоче придбати нафтопереробний завод в Україні для створення на його базі нафтохімічного виробництва. У ЗМІ з'явилася інформація, що Д.Фірташ придивляється до Херсонського НПЗ. За словами бізнесмена, Федерація роботодавців України, яку він очолює, звернеться до Кабінету міністрів з листом щодо необхідності створення умов для розвитку нафтопереробки і нафтохімії в країні.
В принципі, існують і інші варіанти допомоги українським НПЗ з боку держави. Наприклад, схвалити закон про надання пільг на постачання обладнання для модернізації НПЗ, проект якого, внесений Партією регіонів, знаходиться у Верховній Раді ще з 2007 року. Або ж просто-на-просто створити умови, коли заводи мали б до якогось терміну модернізувати підприємства або продати їх більш ефективному власнику. Л.Косянчук вважає логічним введення мита на нафтопродукти низької якості, а не високої. А С.Куюн додає, що, перш за все, необхідно подолати контрабанду і фальсифікат, викорчувати схеми оптимізації оподаткування при постачаннях палива. "Інша справа, що для цього потрібно фактично ліквідувати бізнес вищих чиновників, що само по собі досить проблематично. Поки чиновники хочуть допомогти цій галузі тільки на словах, тоді як на ділі зацікавлені лише в тих проектах, які їм особисто обіцяють якісь бариші", - відзначає експерт.
Таким чином, автомобілісти знають, чого чекати в разі введення в Україні мит на імпортні нафтопродукти - дорогого українського бензину. Таку своєрідну плату пропонує держава за підтримку вітчизняного виробника.
Олександра Кривуля
За матеріалами:
МінПром
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас