Автомобіль як розкіш — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Автомобіль як розкіш

Казна та Політика
2778
6 червня міністр економічного розвитку і торгівлі Петро Порошенко заявив про майбутнє подорожчання автомобілів іноземного виробництва. Вже не перше підвищення ціни на іномарки викликало обурення не тільки пересічних українців, а й можновладців. Але від цього навряд чи щось зміниться: держава терміново потребує грошей.
Дороге задоволення
6 червня на брифінгу Міжвідомчої комісії з міжнародної торгівлі профільний міністр Петро Порошенко заявив: автомобілі іноземного виробництва подорожчають. Причина - підняття спецмита на імпорт автомобілів. "Рішення комісії схвалено, зараз проводяться відповідні консультації з нашими найбільшими торговельними партнерами, після яких це рішення буде оприлюднене", - зазначив Порошенко. Необхідність подібних заходів Порошенко пояснив таким чином: "Я стверджую, що на сьогодні присутні всі підстави, щоб таким чином захистити ринок України. Чому український ринок захищений 6-10% відсотковими митами, а ті ж виробники в Росії - 20-25% митами, і успішно розвивають власне виробництво і збільшують інвестиції в галузь". За його словами, спецмито на автомобілі іноземного виробництва стане додатковим до нині чинного 10%-го мита. Розмір же цього спеціального мита Порошенко не назвав.
Правда, українці вже мають уявлення про порядок цифр завдяки народному депутату від Партії регіонів, почесному президенту корпорації "УкрАвто" Таріелу Васадзе, який повідомив: "Наскільки я знаю, мова йде про встановлення мит на рівні 6% для автомобілів з об'ємом двигуна до 1500 см куб, і 12,9% для автомобілів з об'ємом двигуна від 1500 до 2200 см куб. Це мізерна надбавка, яку ніхто абсолютно не відчує". За його словами, та ж Бразилія збільшила імпортне мито з 30% до 57%. "Тобто створюється інвестиційний клімат. Адже ніхто не буде інвестувати в країну, якщо у виробника немає економічного інтересу. А інтерес з'являється, коли мова йде про доступ до ринку", - зазначив Васадзе в кінці травня. Примітно, що цифри, озвучені "регіоналом", нижчі не тільки від закордонних, але й тих, які раніше пропонувалися Міністерством економічного розвитку і торгівлі. Відомство Порошенка взагалі наполягало на миті 6,46% для автомобілів від 1 до 1,5 літра, і 15,1% для автомобілів об'ємом двигуна від 1,5 до 2,2 літра.
У будь-якому випадку, підвищення мита життєво необхідно для українських автовиробників, запевняють і уряд, і вітчизняні автовиробники. "Україна є членом СОТ. Щоб ним стати, були внесені шалені зміни в законодавство. Ми існуємо в єдиному ринковому просторі, де закони для всіх однакові. Створено рівні умови для переміщення товарів. Але зробивши цей крок Україна не зробила головного - не адаптувала законодавство в сфері виробництва. В Україні діє величезна кількість податків. Існує проблема з поверненням ПДВ. Практика, коли держава винна ЗАЗу 200 мільйонів гривень, не нормальна. Для бізнесу це суттєва сума, враховуючи, що кредитні ресурси сьогодні коштують 20%. Це не ставить Україну в рівні умови з конкурентами", - говорить віце-президент "УкрАвто" з виробництва Олег Папашев. За його словами, якщо так буде тривати і далі, то вже в 2012 році Запорізький автозавод припинить свою діяльність. Та й той же Васадзе впевнений - нове мито практично не помітять. "Всі пам'ятають, що коли в Україні мито було на рівні 25%, умовна ціна автомобіля була, припустимо, 20 тисяч доларів. Після вступу до СОТ мито опустили до 10%, але ціни на автомобілі залишилися колишніми. Тобто за рахунок легкого доступу до ринку світові виробники збільшують свою дохідну частину. В результаті страждає бюджет країни і внутрішній виробник, який змушений скорочувати робочі місця", - відзначав свого часу він.
Автоімпортери, навпаки, прогнозують погіршення стану справ на ринку. Ще навесні цього року вони звернулися з проханням про підтримку до президента України Віктора Януковича. "Після зняття з виробництва "ЛуАЗів", "Славут" та "Таврій" в Україні немає національного автомобіля, який виробляється, а не збирається з машинокомплектів. Складання застарілих моделей ВАЗ з імпортованих машинокомплектів знятих з виробництва в Тольятті та автомобілів походженням з Китаю (який сам купує ліцензії на випуск застарілих моделей у світового автопрому, а потім найбільш застарілі передає нам безкоштовно) - вітчизняним автопромом назвати важко. Звичайно, в Україні складали на ЗАЗі і сучасні "Мерседеси" і "Крайслер", але від цього Україна не отримала ні нових технологій, ні інвестицій", - говорив про нерозумність введення мит на автомобілі іноземного виробництва голова Всеукраїнської асоціації автоімпортерів і дилерів Олег Назаренко. Після слів Порошенка, автоімпортери заявили, що авторинок в нашій країні скоротиться на 10% замість зростання на 9-14%. 7 червня Віктор Янукович таки підтримав імпортерів. Проблема в тому, що цей Віктор Янукович - не президент, а його син. Та й підтримка була радше словесною.
Подорожчають чи не подорожчають?
Син президента України - завзятий любитель авто - підтримав автоімпортерів. "Введення спецмита на ввезення автомобілів матиме руйнівні наслідки для українського ринку. Якщо ми говоримо про розвиток, а не про консервацію галузі, на ринку повинна працювати вільна конкуренція. На умовах, які пропонуються, можна врятувати одну-дві компанії на декілька років, але не індустрію в цілому", - заявив він. Правда, підтримка одного лише народного депутата, нехай він має настільки впливового батька, навряд чи здатна щось змінити. Тим більше, країна гостро потребує грошей: цей рік - "піковий" за виплатою боргів України. Не дивно, що останнім часом робляться кроки, покликані підвищити надходження до держбюджету. Так, серед інших нововведень - підвищення податку на "розкіш", який зачепить і старі автомобілі з великим об'ємом двигуна, і нові іномарки класу "люкс". Та й в інших сферах податки зростають. Дійшло до того, що підприємці розгнівались. Їх представники мало не перейшли на крик під час зустрічі з президентом України 7 червня. "На превеликий мій жаль, як ми інвестиційний клімат не вимірювали, за останній рік ситуація не покращилася - вона погіршилася!" - заявив, наприклад, представник Європейської бізнес асоціації Томаш Фіала. За підрахунками його асоціації, в 2011 році податкові надходження в частці ВВП збільшилися до 25%, а це - рекордний показник за всі роки незалежності України. "Державна податкова служба продовжує неправомірні дії, забороняючи перенесення збитків минулих років, а також відшкодовуючи ПДВ тільки після повернення 50-70% цих сум як передоплати податку на прибуток або для придбання держоблігацій! Ринок капіталу йде у Варшаву і Лондон", - резюмував Фіала. "Ваші виступи завжди змушують нас тримати форму", - відповів на це Віктор Янукович-старший. Але ті ж слова Порошенка про підвищення мита на іномарки так і залишилися в силі.
Втім, за словами Віктора Януковича-молодшого, введення мита навпаки завдасть удару по українській економіці. "У 2009 році це вже пробували - тоді підвищення було на рівні 13%. За оцінками експертів ринку, менш ніж за півроку ми втратили більше 500 мільйонів гривень", - запевняє він. Більше того, це завдасть шкоди і зовнішньоекономічній політиці, і іміджу України. "Якщо буде реалізований цей недалекоглядний крок, у відповідь можемо отримати відповідні санкції з боку членів СОТ на український експорт - АПК, металургію і так далі", - відзначає Янукович-син. Не слід забувати і про майбутні вибори. Партію регіонів, чиїм лідером є президент України, а членами - його сини, цього року чекає нелегка боротьба. Рівень підтримки правлячої партії сьогодні не назвеш найвищим за всю історію. А деякі її ініціативи викликають в українців бурю обурення. "Ціни на українські автомобілі відразу ж підвищаться, але не за рахунок поліпшення якості, просто на ринку не буде вибору. При цьому найбільше постраждає середній клас населення", - застерігає Янукович-молодший. Чи прислухається до застережень сина батько? І чи вдасться українським автовиробникам без підвищення мит втримати своє становище на ринку. Поки динаміка розвитку подій показує, що навряд чи. А це означає, що автомобіль в Україні із засобу пересування плавно перетворюється на розкіш.
Борис Рудь
За матеріалами:
Подробности
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас