Фактор розвитку — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Фактор розвитку

Кредит&Депозит
1824
Український бізнес все більше потребує грошей для розвитку, але оскільки у багатьох компаній вже не залишилося ліквідних застав, отримати кредит вони не в змозі. Таким клієнтам банки стали активніше пропонувати факторингові операції з продажу банкам своєї дебіторської заборгованості. Обсяг цих операцій тільки за минулий рік виріс приблизно в півтора рази і склав не менше 4 млрд грн. І це тільки початок розвитку ринку, що постраждав від кризи, сподіваються банкіри.
У пошуку грошей
Кредитні ресурси стають все менш доступними для компаній - з початку 2012 року заборгованість юридичних осіб зросла лише на 1,4%, тоді як у перші чотири місяці 2011 року темпи становили 5,7%. Скорочення темпів зростання кредитування викликано не тільки дефіцитом довгострокових коштів за низькою ціною. Дуже часто підприємство потребує позику, але не має ліквідних застав, або максимально закредитоване. Але у компаній залишається потреба нарощувати продажі, зокрема за рахунок надання більш пільгових умов покупцям - товарних кредитів.
У цих умовах підвищується попит з боку клієнтів на операції класичного факторингу - купівля у них факторами непростроченої дебіторської заборгованості, що виникла при господарській операції з контрагентами. Факторинг дозволяє клієнтам уникнути отримання кредиту для поповнення оборотних коштів, отримавши необхідний ресурс за рахунок переуступки фактору права вимоги боргу перед такими клієнтами. За оцінкою директора компанії "Факторинг Фінанс" Дмитра Гусєва, з 7-7,5 млрд грн поставок з факторингових операцій в 2011 році на класичний факторинг припало мінімум 2 млрд грн (решта - операції з проблемною заборгованістю), тоді як роком раніше з обсягу 6,5 млрд грн цей сегмент склав 1-1,5 млрд грн.
Учасники ринку вірять у його великий потенціал. За словами начальника управління торгового фінансування та розвитку корпоративних продуктів Банку Форум Антона Саприкіна, в Європі обсяг ринку факторингу за показником відступлених прав перевищує 6% ВВП, в Росії - 1%, а в Україні - лише 0,5%. Почасти в такій ситуації ринок звинувачує кризу 2008 року. "Через зростання неплатежів та зниження кількості торгових операцій ринок звузився в кілька разів і втратив велику частину гравців, - зазначає керуючий партнер компанії New Projects Ukraine Максим Бруль. - Але оскільки даний продукт затребуваний бізнесом, то зі зростанням економіки буде зростати і ринок факторингу".
Поточну дебіторську заборгованість регулярно купують до десяти факторингових компаній. "Колектори найчастіше працюють із простроченою або підозрілою дебіторською заборгованістю", - відзначає виконавчий директор Асоціації учасників колекторського бізнесу Артем Кучин. Більшість операцій класичного факторингу - 60% - припадає на банки. Активно ним займається всього півтора десятка гравців, при цьому розкрити інформацію готові лише одиниці.
Найбільшим гравцем цього сегмента ринку вважає себе Укрексімбанк, який за чотири місяці купив прав вимоги на 998 млн грн, тоді як за аналогічний період минулого року - на 660 млн грн. В цілому, за 2011 рік ним було куплено прав грошових вимог на 2,9 млрд грн - зростання на 70% з 1,7 млрд грн. Для цього було виконано 52 тис. факторингових операцій, що в 2,4 рази більше, ніж у 2010 році. Укрсоцбанк щорічно проводить понад 100 тис. операцій на рік на загальну суму понад 1 млрд грн. Банк "Контракт" профінансував за 2011 рік 189 заявок на 16,5 млн грн, а з початку 2012 року - 164 операції на 11,4 млн грн.
Пошук надійності
На відміну від кредиту, розмір якого залежить від вартості застави, обсяг факторингових коштів може бути сумірний навіть обороту компанії. Член правління Укрексімбанку Вікторія Руда зазначає, що розмір фінансування може збільшуватися зі зростанням продажів клієнта: "Сума отриманих від банку коштів не збільшує заборгованість за кредитами в балансі клієнта і зменшує обсяг дебіторської заборгованості, що позитивно впливає на фінансову звітність клієнта. Крім того, існує економія на витратах, пов'язаних з отриманням кредитів, - комісії за оформлення кредиту і застави, оплаті відсотків за кредитом". Для клієнта послуга факторингу не безкоштовна. Банки не афішують розцінки, відзначаючи мінімальні комісії 3-10%. Підсумкова ціна цієї операції не набагато менша від ціни кредиту.
Оскільки клієнт продає дебіторську заборгованість, для банку важливо з'ясувати платоспроможність контрагента клієнта. "Проводиться диверсифікація дебіторів - їх повинно бути не менше 5-10. Ми вивчаємо тільки історію співпраці з ними, без аналізу фінансового стану, припускаючи, що якщо не заплатять 1-2 дебітора, то резерв платежів, закладений в дисконті поступки прав вимоги за іншими боргами, дозволить покрити ці неплатежі", - пояснює перший заступник голови правління банку "Контракт" Павло Крапівін.
Але і компанія-продавець також може бути ретельно вивчена банком. "Для здійснення угоди ми повинні переконатися, що маємо справу з прозорою компанією, що володіє хорошою репутацією на ринку, але акцент робиться на платоспроможність, - говорить директор з кредитування Сведбанку Ігор Лебединець. - Для оцінки платоспроможності клієнтів ми черпаємо інформацію з відкритих джерел - вивчаємо структуру балансу та фінансову звітність, аналізуємо репутацію контрагента. Аналогічні дані збираємо по дебітору". Серед іншого банк може зажадати поручительство третіх осіб. "Ми співпрацюємо з двома бюро кредитних історій, аналізуємо документи компанії, вивчаємо управлінський облік. Обов'язково і без винятків виїжджаємо на місце ведення бізнесу з тим, щоб особисто переконатися в коректності наданої інформації, в повній мірі зрозуміти суть бізнесу, джерела отримання прибутку. На жаль, таку перевірку проходить не більше половини наших потенційних клієнтів. Досить часто хороші документи на місці виявляються закритим складом, підприємством, що переїхало", - говорить Дмитро Гусєв.
Банкіри вважають за краще застрахуватися від неплатежів. "Ми надаємо в основному регресний факторинг - клієнт залишається солідарним відповідачем у разі невиконання дебітором своїх зобов'язань", - відзначає Павло Крапівін. Лише деякі клієнти уникають цієї процедури. "Це факторинг з дебіторами, фінансове та бізнес-становище яких не потребує аналізу через їх розмір, бренд, акціонерів. Прикладами можуть служити Metro, Auchan, Nestle", - говорить він.
Майбутнє за малим
Факторинг стає все більш популярною послугою, і коло банків, які працюють на цьому ринку, буде розширюватися. "Запуск продукту факторингу запланований на червень, при цьому факторингова послуга, крім традиційного фінансування клієнта, буде також включати в себе облік куплених боргів клієнтів банку і сервіс з адміністрування та інкасації боргів", - говорить начальник управління торгового фінансування та розвитку корпоративних продуктів Банку Форум Антон Саприкін. Найчастіше учасників ринку зупиняє брак ліквідності. "Більшість банків, як і раніше, займають вичікувальну позицію щодо запуску факторингових продуктів. Їх появі перешкоджають також фінансові витрати в області IT і дефіцит кваліфікованих банківських кадрів", - додає Саприкін.
Втім, попит на операції факторингу постійно збільшується. Дефіцит ресурсів призводить до того, що більшість продавців хочуть працювати з відстрочкою платежу. У той же час далеко не всі постачальники можуть собі дозволити йти на такі умови. "Деякі з наших клієнтів, які починали працювати з відстрочкою платежу 30 днів, сьогодні вже дійшли до відстрочки 60 і навіть 90 днів. Один з них нещодавно зізнався мені, що без факторингу його бізнес просто не зміг би працювати. Факторинг, зазвичай, надає досить дорогий ресурс - на сьогоднішній день близько 27% річних, однак дозволяє збільшувати доходи підприємства", - відзначає Дмитро Гусєв.
Олена Губар
За матеріалами:
Коммерсант-Україна
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас