МВФ виніс жорсткий вирок білоруській економічній моделі — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

МВФ виніс жорсткий вирок білоруській економічній моделі

Казна та Політика
2401
Білорусь, що довгий час намагалася переконати Міжнародний валютний фонд (МВФ) в ефективності своєї економічної моделі, схоже, зазнала остаточної поразки в цьому питанні. Експерти МВФ в останньому офіційному звіті за підсумками огляду білоруської економіки зробили висновок про несумісність цільових показників економічного зростання і зарплати з макроекономічною стабільністю в країні.
Така позиція фонду робить малоймовірним відновлення предметних переговорів між Мінськом і МВФ про надання нового фінансування, незважаючи на те, що керівництво Нацбанку країни неодноразово заявляло про необхідність рефінансування зовнішнього боргу, який з 2008 року подвоївся і за підсумками 2011 року досяг 61,4 % ВВП.
На порозі змін
На думку експертів МВФ, в даний час влада розривається між спробами підвищити ефективність своєї старої економічної моделі і прийняттям нової моделі, оскільки, з точки зору авторів звіту, "до цього часу Білорусь вже вичерпала більшість своїх резервних можливостей". Таку оцінку в МВФ аргументують значним зростанням зовнішнього боргу країни.
Збільшення зовнішнього боргу в останні роки було наслідком фінансування дефіциту рахунку поточних операцій, який наростав протягом останніх років як наслідок політики стимулювання економічного зростання за рахунок кредитної експансії і політики адміністративного зростання зарплат. МВФ нагадує, що за останні чотири роки Білорусь пережила дві кризи, перша з яких (2008-2009 роки) була викликана світовою фінансовою кризою, а друга (2011 рік) мала внутрішні причини і, як вважають у фонді, стала наслідком відмови від політики макростабілізаціі , яка проводилася в рамках програми stand-by в 2008-2009 роках і підтримувалася кредитом фонду на $3,6 млрд.
У звіті стверджується, що ключові антикризові заходи в 2011 році були зроблені білоруською владою за рекомендацією МВФ. "Реагуючи на кризу і дотримуючись рекомендацій МВФ, влада скоригувала заходи економічної політики у другому півріччі", - зазначають автори звіту. Однак вони знову вказують на непослідовність і половинчастість вжитих заходів. "Влада робила в основному правильні дії, але не може дати зобов'язання відмовитися від цільових показників економічного зростання і заробітної плати, які несумісні зі стабільністю. Крім того, вони займають неоднозначну позицію відносно серйозної структурної реформи, яка буде необхідна", - йдеться в звіті з приводу можливого продовження переговорів про новий кредит фонду, який влада попросила в травні 2011 року.
Без Ілюзій
Як базовий сценарій розвитку ситуації в білоруській економіці в 2012 році експерти МВФ закладають істотне пом'якшення макроекономічної політики: швидке зниження відсоткових ставок, наслідком якого стане прискорене зростання кредитування і подальше зростання зарплати в бюджетному секторі і на держпідприємствах. "Базовий сценарій припускає, що економічна політика поки залишатиметься жорсткою, але буде ослаблена пізніше в поточному році, коли стане очевидно, що економічна активність і зарплата не досягають цільових показників", - вважають експерти фонду.
Подальший розвиток подій, вважають вони, повторить минулорічний сценарій: "Стимулювання внутрішнього попиту знову призведе до витка розкручування інфляції і ослаблення обмінного курсу і знизить зовнішню конкурентоспроможність. Спроби стримати інфляцію і ослаблення курсу за допомогою цінового контролю або масштабних інтервенцій посилять перекоси та виснажать резерви. Макроекономічна невизначеність посилює ризики фінансового сектора: вона чинить тиск на капітал банків і створює для них ризик різкої зміни настрою вкладників".
За базовим сценарієм, який передбачає збереження існуючої економічної моделі, обсяг резервів в 2012 році знизиться з $8 млрд до $5,52 млрд, до $4,8 млрд в 2013 році, $3,2 млрд в 2014 році, $2,53 млрд в 2015 році і потім піде їх певне відновлення - до $2,94 млрд в 2016 році і $3,3 млрд в 2017 році. Таким чином, сума резервів в 2017 році знизиться до 0,5 місяця імпорту з 1,9 місяця імпорту в кінці 2011 року. Експерти пояснюють, що різке скорочення резервів буде викликано необхідністю погашення зовнішнього боргу, який буде знижуватися повільно - до 56% ВВП в 2017 році з більш ніж 60% ВВП в 2011 році.
Причому скорочення резервів прогнозується на тлі відносно стабільного дефіциту рахунку поточних операцій платіжного балансу - на рівні 6-6,5% ВВП в 2012-2017 роках при темпах зростання економіки в рамках 3-5% на рік в 2012-2017 роках. За оцінкою експертів МВФ, передбачається зниження інфляції з 38,4% в 2012 році до 6% в 2017 році.
Альтернатива
МВФ представив владі і сценарій коригування поточної макроекономічної політики, який передбачає головною метою зниження інфляції шляхом відмови від цільових показників за темпами економічного зростання і зарплат. На думку експертів фонду, поліпшити перспективи зростання національної економіки та знизити її зовнішню вразливість може тільки "сміливий крок" влади в напрямку ослаблення держконтролю над економікою, в тому числі через лібералізацію цін, приватизацію та реформування підприємств. "Фінансовий сектор, що в даний час представляє собою, головним чином, інструмент реалізації державних пріоритетів, повинен перейти до роботи на ринковій основі", - підкреслюється в документі.
Експерти фонду вважають, що проведення жорсткої політики дозволить зберегти девальваційні переваги експортерів, що знизить дефіцит зовнішньої торгівлі і разом з поліпшенням стану фінансового рахунку дозволить в перспективі збільшити резерви до 3-місячного обсягу імпорту.
Даний сценарій передбачає падіння темпів зростання ВВП до 2% в 2012 році з подальшим відновленням до 5,3% в 2015 році і 6% в 2017 році. При цьому рівень інфляції в 2012 році може знизитися до 19,1% і далі до 5,5% в 2017 році. Такі макроекономічні параметри передбачають зростання резервів до $10 млрд (2,1 місяця імпорту) в 2013 році і до $20 млрд (3,3 місяця імпорту) в 2017 році.
"Влада визнала точку зору МВФ щодо базового сценарію песимістичною", - сказано в звіті. Експерти фонду відзначають, що, на думку Нацбанку Білорусі, "сценарій коригування, представлений співробітниками МВФ, характеризує перспективу більш точно, ніж базовий сценарій". У документі йдеться, що влада висловила заперечення з приводу представленої персоналом МВФ оцінки ймовірності ризиків та їх потенційного впливу на економіку і стверджувала, що жорстка макроекономічна політика буде проводитися, навіть якщо цільові показники зростання і зарплати не будуть досягнуті.
Дорожня карта
Одночасно зі звітом про консультації в рамках статті IV статуту фонду експерти МВФ підготували документ, який являє собою "дорожню карту" реформ в білоруській економіці. Обумовлюється, що "в документі викладено погляди групи співробітників, які не обов'язково відображають точку зору уряду Білорусі або виконавчої ради МВФ". Документ підготовлений під керівництвом Кріса Джарвіса, який кілька років очолював місію МВФ по Білорусі.
Загальний висновок експертів МВФ однозначний: Білорусі необхідна багатопланова структурна реформа як головний резерв подальшого зростання економіки. З цієї точки зору пріоритетами вони називають усунення перекосів цін, розвиток ринкових стимулів та конкуренції, для чого потрібно поступово скасувати адміністративні економічні цільові показники і створити ринкову конкуренцію для держпідприємств.
У першу чергу, владі пропонується провести реформу товарного ринку через усунення бар'єрів для підприємництва, торгівлі та інвестицій, ослаблення держрегулювання. В цьому напрямку МВФ пропонує Білорусі орієнтуватися на 5 країн колишнього соцтабору - Литву, Польщу, Словаччину, Словенію та Румунію (ЦСЄ-5). "Після дерегулювання товарних ринків до рівня ЦСЄ-5 річне зростання потенційного обсягу виробництва Білорусі підвищилося б на 3,5 відсоткового пункту. Якщо Білорусь дерегулює свій фінансовий ринок до рівня ЦСЄ-5, зростання її потенційного обсягу виробництва прискориться ще на 2,3 відсоткового пункту", - вважають автори записки.
Поряд з цим країні необхідна скоординована з реформою товарного ринку реформа ринку праці з метою підвищення обсягу виробництва і зайнятості. Для цього пропонується усунути жорсткий контроль держави над формуванням зарплат, підвищити мобільність робочої сили і знизити податки на працю.
Можливості, які надають лібералізація товарного ринку і ринку праці, найбільш повно можуть бути використані в рамках приватизації, "яка все ще перебуває в Білорусі на початковій стадії".
"Структурні реформи, проведені за 5 років, можуть прискорити зростання ВВП щонайменше на 0,5 відсоткового пункту на рік", - підкреслюють автори записки, посилаючись на досвід країн, що пройшли цей шлях.
Вони також підкреслюють, що лібералізація економіки Білорусі необхідна з урахуванням економічної інтеграції з Росією і Казахстаном. "Приєднання Білорусі до Митного союзу знизило бар'єри імпортних тарифів, але нетарифні бар'єри залишаються значними. У Білорусі зберігаються обмеження на імпорт і квоти, ліцензійні вимоги і непрозоре регулювання. Інвестиційні потоки стримує надмірне державне регулювання. Вільний рух капіталу і робочої сили в рамках ЄЕП вимагає сприятливих умов для інвесторів і гнучкості товарного ринку і ринку праці для запобігання еміграції робочої сили і втечі капіталу", - упевнені експерти МВФ.
За матеріалами:
Інтерфакс-Україна
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас