Кожен десятий українець продасть свій голос. Але не за гречку — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Кожен десятий українець продасть свій голос. Але не за гречку

1666
Хоча до початку виборчої кампанії де-юре ще кілька місяців, де-факто вона вже стартувала. Принаймні, у вигляді роздачі продуктових наборів від потенційних кандидатів в депутати
Як лікуватися портретом депутата
Атракціони "нечуваної щедрості" у вигляді пакетів з горезвісною гречкою, олією, консервами та цукерками більшість нардепів влаштовують напередодні свят.
Під Новий рік кум міністра освіти Дмитра Табачника та голова Комітету ВР з питань освіти Максим Луцький "торгував" своїм обличчям на пляшках з шампанським.
Ігристе вино роздавали жителям Солом'янського району Києва, адже саме по мажоритарному округу на Солом'янці нардеп, як стверджують поінформовані люди, збирається балотуватися на майбутніх парламентських виборах. Згодом він розмістив свій портрет на лікарських препаратах, які видавалися хворим безкоштовно з дозволу лікаря. Після публічного розголосу "регіонал" пообіцяв, що з його зображенням роздаватися безкоштовно не будуть більше ні ліки, ні шампанське. Втім, портрети Луцького продовжують майоріти на білбордах по району і безкоштовних газетах, які кидають у поштові скриньки жителів, і додатково роздають на зупинках громадського транспорту зовсім юні хлопці.
Під Новий рік у Дніпровському районі Києва почав передвиборчу агітацію і головний персонаж "молодої команди" Леоніда Черновецького Олесь Довгий. Він зібрав пенсіонерів та вручив їм пакети з написом "До святкового столу". Колишній секретар Київради, що свого часу очолював виборчий штаб мера Черновецького, на роздачі їжі виборцям вже собаку з'їв - тому ніяких власних портретів або написів з рекламою його політсили проднабір не містив. Навіть від скандальної гречки Довгий відмовився, замінивши крупу в харчовому наборі рисом. Згодом Довгий взявся агітувати виборців і цукерками для дошкільнят в дитсадках.
Ще один колишній депутат Київради, президент фестивалю "Чайка Open air" Ярослав Биструшкін роздавав продуктові пайки на Троєщині до 8 березня. Дісталися вони тільки жінкам. Презент від Биструшкіна містив печиво, солодкий рулет, дешевий чай і ручку з власним ім'ям.
Колишня соратниця Черновецького, екс-співголова його Блоку в Київраді Алла Шлапак веде бурхливу пайкову діяльність у Печерському районі столиці. Причому, продукти, які роздають від імені Шлапак, не завжди першої свіжості. Так, літнім киянам в кінці квітня видавали новорічні продуктові набори із зимовими пейзажами на коробці і написом "Веселих свят!"
Але найбільш масова видача продпайків від політиків спостерігалася напередодні 9 травня. У Харкові поширенням гречки та олії займалися регіонали Ірина Бережна, Олександр Фельдман, Геннадій Кернес, Валерій Писаренко та Ірина Горіна. Продуктові набори не відрізнялися креативністю: гречка, цукор, олія, чай, цукерки, печиво, згущене молоко, ну і власні передвиборні листівки.
На Дніпропетровщині напередодні Дня перемоги ветеранам роздавали продуктові пайки від імені депутата-регіонала Сергія Глазунова, до яких, крім "стандартного" набору додавалася ще пляшка горілки. Їжею вітали ветеранів політики явно не від широти душевної. Скажіть, ну, навіщо пертися в Харків тим самим Горіній, Писаренку і Бережній? Хіба в Києві не вистачає людей, які потребують допомоги? Чи можливо в рідній Новій Каховці, звідки родом перебіжчик по фракціях Писаренко, рівень життя вищий, ніж у Харкові? Відповідь проста - мажоритарні округи. Партія сказала - треба... І вони, претенденти на мандати, потягнулися, звичайно, "за покликом серця" допомагати людям....
Пайки є, а винних немає
Наскільки законна "агітація" за допомогою пайків?
ЦВК нагадує, що надання безкоштовних товарів виборцям є непрямим підкупом.
"Забороняється проводити передвиборну агітацію, що супроводжується наданням виборцям, закладам, організаціям коштів або безоплатно чи на пільгових умовах товарів (крім тих, які містять партійну символіку і вартість яких не перевищує 3% мінімального розміру заробітної плати), а також на таких умовах послуг, робіт, цінних паперів тощо... Особи, винні в порушенні законодавства, будуть притягуватися до кримінальної, адміністративної або іншої відповідальності відповідно до порядку, встановленого законом", - йдеться в роз'ясненні ЦВК щодо порядку проведення передвиборної агітації.
Заступник голови ЦВК Жанна Усенко-Чорна каже, що Центральна виборча комісія спостерігає факти підкупу виборців, проте нічого зробити не може. Проблема в тому, що офіційно виборча кампанія ще не стартувала, і кандидати не зареєстровані, тому якоїсь юридичної відповідальності майбутні кандидати не несуть.
Про цю проблему говорять і експерти.
За виборчим законом зараз говорити про підкуп виборців неможливо: немає кандидатів - немає виборчого процесу, - розповідає експерт з виборчого права Олександр Барабаш. - Що стосується електоральної цінності таких речей, то я, чесно кажучи, ставлюся до цього іронічно і дуже скептично. Навіть коли говорять, що свого часу мером Києва одна людина стала завдяки гречці, я вважаю, що причини трошки глибші та інші. Хто роздає цю гречку, нехай тішить себе ілюзіями. Вважаю, ефективність цих пайків буде близька до нуля. Політики дуже прикро і принизливо думають про наших людей: дай кіло гречки зі своїм портретом і отримаєш голос. Просто соромно за примітивізм мислення наших кандидатів, які вдаються до цього. Якщо раптом ця технологія начебто працює, це означає тільки одне, що різниця між кандидатом, який дав продпайок, і тими, хто не дали, становить рівно кіло гречки.
За словами Олександра Барабаша, гроші можуть переважити, коли мова йде про якісь масштабні проекти, які дійсно змінюють життя людей, наприклад, коли облаштовується комп'ютерний клас, прокладається газопровід, добудовується школа, відкривається фельдшерський пункт.
- У виборчому законодавстві Канади обмежується кількість коштів, які можна витратити на виборчу кампанію, скажімо, 1 канадський долар на одного виборця. Всі розуміють, що це ключова проблема виборів, оскільки політики повинні обиратися за якістю програм, а не за матеріальними і фінансовими ресурсами. У нас, на жаль, ніколи завдання так не ставилося - поставити фільтр і заборону на зловживання фінансовими ресурсами. А це відкриває можливості для зловживань...
Радянська дійсність привчила людей до цих соціальних подачок. Нехай спробують молодій людині всучити цю гречку - буде стільки сміху і крику. А літні люди беруть, бо вони завжди брали від держави. І зараз їм все одно від кого брати, - зазначає політолог Віктор Небоженко. - Чи вплине це на результати виборів? Так, вплине. Але першопричиною буде не це. Гречка - це прикриття адміністративного тиску. Там, де є гречка, там уже немає політики. Там вже діє сила, адміністративне право тощо.
Колоністи купують голоси тубільців
Якщо роздача пайків така неефективна, чому українські політики масово вдаються до такої технології?
- Вони німі. Вони не можуть говорити з людьми, - каже Небоженко. - Мажоритарники на цій кампанії будуть роздавати папірці зі стандартними фразами про правову державу, справедливе суспільство тощо. Ніхто не прийде і не буде розмовляти з людьми. По-перше, нема про що. За 15 років формування олігархічної України вони дуже сильно віддалилися від народу. Якщо вони по 10 років їздять на дорогих машинах в оточенні охорони, у них просто немає спільних тем з народом. Тому вони вдаються до поведінки колонізаторів по відношенню до тубільців: ми тобі гречку - а ти нам маленький папірець. Це класичний обмін між колоністами-окупантами та місцевим населенням.
А от соціологія свідчить, що українці не продадуться за їжу. Тобто гречку можуть прийняти, а ось голос не віддадуть.
В кінці березня - на початку квітня соціологічною службою Центру Разумкова спільно з Фондом "Демократичні ініціативи" ім. Ілька Кучеріва було проведено дослідження "Україна напередодні парламентських виборів: громадська думка населення України".
- Ми запитували і про пайки, - розповідає директор Фонду "Демократичні ініціативи" імені Ілька Кучеріва Ірина Бекешкіна. - Тільки 4% населення погодилися проголосувати за кандидата, який роздає в окрузі "допомогу" - продуктові набори, ліки тощо. Майже третина - 32% не проти, щоб взяти таку "допомогу", але вважають, що на їх вибір це не вплине, а більше половини - 51% і "допомогу" не візьмуть, і голосувати за таких кандидатів принципово не будуть. За гроші, до речі, більше людей згодні продати свій голос - 10%. Ціни зросли, порівняно з місцевими виборами. Готових продавати голоси задешево мало: 3% влаштує ціна до 200 гривень, ще 2% - 201-300 гривень, 4% - 301-500 гривень, а всього (12%) тих, хто оцінює свій голос в суму понад 500 гривень.
Дослідження також показало, що 73% не буде продавати свій голос ні за яку ціну. Тому незважаючи на важку економічну, соціальну і політичну ситуацію в країні, для переважної більшості українців громадянська гідність не вимірюється купюрами, навіть з зображенням Франкліна. Що вже казати про гречку...
Хочеться вірити...
Ганна Ященко
За матеріалами:
УНІАН
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас