Юрій Луценко запропонував план боротьби з корупцією — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Юрій Луценко запропонував план боротьби з корупцією

5073
В Апеляційному суді Києва слухалася скарга колишнього голови МВС Юрія Луценка, засудженого до чотирьох років позбавлення волі за перевищення службових повноважень. За інформацією Коммерсант-Украина, екс-міністр готовий виступити на засіданні з тривалим "останнім словом", при цьому низка джерел припускають, що скарга не буде задоволена і вже сьогодні Юрій Луценко може бути етапований з Києва до Чернігівської області, в колонію для колишніх співробітників правоохоронних органів.
Наявність судимості позбавляє пана Луценка можливості брати участь у парламентських виборах, призначених на 28 жовтня 2012 року. До засідання суду екс-міністр передав листа зі своїм баченням дій нинішньої опозиції після перемоги на цих виборах. Першочерговим завданням Юрій Луценко вважає боротьбу з корупцією, яку, як він вважає, нинішня влада вести не в змозі. "Повалення влади Януковича не означатиме злам цієї системи. Знаю це з власного досвіду 2005 року. Тому опозиція повинна не просто прагнути до перемоги, але і запропонувати План", - йдеться в листі.
Шість кроків боротьби
Про боротьбу із корупцією говориться давно і багато. На жаль, жодного разу ці розмови не стосувалися конкретного і зрозумілого суспільству плану. Все, як правило, зводиться або до популізму: всіх силовиків та чиновників розігнати і набрати нових і чесних, або до ідеалізму: призначимо своїх, вони будуть справедливими.
Те, що перша схема не діє, довів Черновецький з його ненаситною "молодою командою" і космічним дерибаном.
Те, що не діє друга схема, я знаю сам, бо чесна робота в одному відомстві легко хоронилася в суміжному. Ті ж справи проти "космонавтів" на сотні мільйонів розкраденого спокійно хоронилися у податковій міліції, а найкривавішу банду Немсадзе у Донбасі реабілітували зусиллями прокуратури і суду.
Для дієвої широкомасштабної антикорупційної діяльності треба:
- координаційний центр із реальними повноваженнями щодо всіх державних управлінських структур;
- однакові для всіх критерії люстрації та просування по службі, не пов’язані із партійним життям;
- надпартійна більшість у Верховній Раді для ухвалення нових законодавчих актів, без котрих нічого зробити не можна;
- поєднання каральних методів щодо виявлених корупціонерів із ліквідацією хабароємних функцій бюрократії.
На жаль, цих факторів не було в українській історії ніколи, у тому числі і коли я працював на чолі МВС. Шанс на зміну ситуації дають чергові вибори у Верховну Раду України. Якщо корупція дійсно національна проблема №1, то вибирати законодавців варто саме під кутом їх спроможності підтримати радикальні дії антикорупційного очищення.
Спостерігаючи за процесом "мафіїзації" в Україні періоду правління Партії регіонів, я ні на йоту не вірю в їх здатність боротися із корупцією. Будучи результатом корупційної системи конвертації насилля в гроші, а грошей у владу, вони можуть покінчити із організованою злочинністю і корупцією лише через харакірі.
Але повалення влади Януковича ще не означатиме злам цієї системи. Знаю це з власного досвіду 2005 року. Відтак опозиція має не просто прагнути перемоги, але й запропонувати План.
Нижче - мій варіант.
1. "Головний штаб"
- Головним координаційним органом, здатним об’єднати фахівців і громадськість, давати обов’язкові для виконання доручення та контролювати результати, є РНБОУ.
Саме там має відбуватися відвертий аналіз ситуації, розробка законопроектів. Саме РНБОУ має на підставі статистики виявлених корупційних діянь вносити пропозиції про скасування функцій бюрократії. Усіх хабарників не зловиш, треба ліквідовувати саму можливість хабарів в обмін за надумані дозволи, узгодження тощо.
- При РНБОУ має бути створена Національна антикорупційна Рада. Не з числа чиновників, як сьогодні, а на паритетних засадах із числа трьох груп: науковців, громадськості, представників спецслужб.
- Принципова умова: "дружина Цезаря - поза підозрами", тому керівником РНБОУ має бути не черговий партійний "засланець", а політична фігура масштабу В.Горбуліна та Є.Марчука.
- Я би запропонував також обрання одного із віце-спікерів Верховної Ради із функціями координатора антикорупційного законодавства.
2. "Правила гри"
- Законодавче введення люстрації усіх суддів, прокурорів та слідчих, які причетні до порушення прав людини згідно з рішенням Європейського суду з прав людини. За останні п’ять років Україна програла багато таких судів. Це - тисячі свідомих порушників підписаної Україною Конвенції про захист прав людини та основоположних свобод, які мають бути автоматично усунуті з посад. Дія цього принципу стане серйозним запобіжником проти головної біди українського правосуддя - телефонного права із Адміністрації президента та Генпрокуратури України.
- Обов’язкове декларування доходів та видатків понад 5 тисяч гривень усіма керівниками силових структур, суддів та держслужбовців І-ІІ категорії, членів їх сімей, включаючи родичів ІІ ступеня (батьки, сестри, брати, партнери по шлюбу). Встановлення відхилення в декларації веде до обов’язкового усунення з посади без права державної служби в майбутньому.
3. "Ключова ланка"
Головною умовою невідворотності покарання та недопущення корупційних дій є незалежний суд.
- Необхідно змінити склад Вищої ради юстиції, вивести із неї усіх членів Адміністрації президента, Генпрокуратури, МВС.
- Слід відновити у повному обсязі повноваження Верховного суду, скорочені Партією регіонів із політичних мотивів.
- Ввести повноцінний (10-12 осіб) суд присяжних із вирішальним правом голосу щодо всіх особливо тяжких злочинів за клопотанням підсудного.
- Скасувати засекречування процедури комп’ютерного відбору судді, введення обов’язкової присутності адвоката підсудного під час цієї процедури.
- Радикальна зміна процедури призначення суддів, застосування анонімного тестування конкурсантів на заміщення суддівських посад на спільному засіданні Вищої ради юстиції та комітету Верховної Ради.
4. "Обрізання гнилі".
- Орган нагляду не повинен проводити слідство. У зв’язку із цим слід скасувати слідчі функції Генпрокуратури, що передбачено Конституцією України з 1996 року.
- Створення незалежного Слідчого комітету з числа слідства ГПУ, МВС та СБУ.
- Ліквідація податкової міліції, пожежної інспекції, СЕС, МРЕВ. Передача цих функцій місцевим органам влади або страховим компаніям.
- Перетворення СБУ на контррозвідувальну та антитерористичну службу, позбавлення її функцій слідства та оперативної діяльності щодо економічної та організованої злочинності.
5. "Батіг і пряник".
- Створення Національного антикорупційного комітету кількістю до однієї тисячі осіб. Законодавче закріплення дозволу провокації хабара щодо керівників правоохоронних органів, судів та держслужбовців І-ІІ категорії з обов’язковою відеофіксацією вимагання хабара в обмін на конкретну послугу. Задіяння методу оперативного проникнення в організоване злочинне угрупування "під прикриттям".
- Зміна назви "міліція" на "поліцію" - з переходом на систему контрактів з керівником та особовим складом силових органів. В умовах контрактів передбачити, зокрема, можливість отримання високої пенсії, безкоштовного медичного забезпечення, квартири за безвідсотковим кредитом за 10 років бездоганної служби. Оцінка виконання контракту посадовою особою - за динамікою рівня злочинності в закріпленій ділянці та оцінкою громадськості.
- Найширша розбудова комп’ютерної бази даних силових структур, використання GPRS щодо особового складу. Введення обов’язкових відеодоказів при складанні адмінпротоколів. Електронні пломби для розмитнення на внутрішніх митницях.
6. "Дивитися в корінь"
Згідно з висновками науки, ефективність каральних методів у протидії корупції складає до 30%. Решта припадає на організовані заходи зі зміни хабароємних функцій державних функцій державних структур.
- Питання №1 - деофшоризація української економіки, як джерело тіньових капіталів в Україні.
- Ухвалення нового, обов’язкового для всіх галузей закону про держзакупівлі, узгодженого із фахівцями Європейського співтовариства.
- Поширення повноважень Рахункової палати на контроль використання коштів місцевих бюджетів.
- Скасування ПДВ як неефективного та найкорумпованішого податку. Перехід на податок з обігу.
- Оприлюднення реєстрів власності нерухомості та земельних ділянок в Україні.
- Щоденне оприлюднення видатків і доходів Уряду та центральних органів виконавчої влади.
- Схвалення спеціального закону про прозорість партійних фінансів. Зменшення вартості політичних кампаній в Україні, зокрема, через заборону політичної реклами в ЗМІ та на рекламних носіях за будь-які кошти, крім спеціально виділених ЦВК для учасників виборчого процесу.
***
Мені очевидно, що до цієї програми є багато запитань. Її можна безкінечно покращувати і доповнювати. Але "where there’s a will, there’s a way", - кажуть американці ("де є воля, там і лежить дорога"). А вибори - завжди шанс проявити таку волю.
Юрій Луценко
За матеріалами:
Коммерсант-Україна
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас