Кінець "Дружбі" через 50 років? — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Кінець "Дружбі" через 50 років?

Енергетика
2458
Радянський Союз назавжди. Це твердження ще нещодавно було актуальним. Однак вічність проходить досить швидко. Швидше за все, подібна доля чекає і нафтопровід "Дружба". Цій колись "вічній" споруді, символу дружби і економічної гордості Ради економічної взаємодопомоги (РЕВ), справді загрожує те, що в найближчі роки вона "висохне", пише чеське видання "Euro".
Колись це станеться
На сьогодні через "Дружбу" у Чехію надходить приблизно 45% необхідної нафти, решта йде нафтопроводом IKL. І вже з цих цифр можна зробити висновок про поступове зниження значення так званого нафтопроводу. За часів глибокого соціалізму тоді до Чехословаччини через "Дружбу" текло практично 100% нафти з Радянського Союзу, тільки незначна частина надходила з шахт у Південній Моравії.
Славні часи "Дружби" вже минули, і значення цього нафтопроводу буде падати і в наступні роки, аж до гіркого кінця. Журналу Euro цей факт підтвердили кілька фахівців. "Дружба" безповоротно рухається до свого кінця. Росіяни вже зараз не хочуть сперечатися про плату за транзит з деякими країнами, насамперед з Україною і Білорусією. І тому росіяни шукають більш вигідні шляхи, як забезпечити європейських отримувачів своєю нафтою, в першу чергу через європейські порти, або термінали", - повідомило журналу Euro добре інформоване джерело. Його слова підтверджує і прес-секретар словацької компанії Slovnaft Антон Молнар: "Нафтопровід" Дружба "надійно функціонує вже 50 років, але його життєздатність залежить від інвестицій, які є умовою надійної та безпечної роботи протягом усього нафтопроводу, в усіх країнах". Він додав, що необхідно взяти до уваги те, що рано чи пізно поставки з цього традиційного шляху будуть зупинені, причому незалежно від причин. Інакше кажучи, нафтопровід "Дружба" рано чи пізно висохне.
Так вважає і колишній прем'єр Чехії Мірек Тополанек, сьогодні голова опалювального об'єднання Чехії. "Вже довгий час очевидно, що нафтопровід "Дружба" закінчить працювати", - констатував він минулого тижня в ЗМІ. Він, в тому числі, наводить аргумент, що на схід від кордонів Словаччини на нафтопроводі не проводяться практично ніякі значні ремонтні роботи. "Рано чи пізно повинна статися поламка, яка стане сигналом для припинення роботи", - впевнений Тополанек.
Крім старіючих труб і скромних інвестицій є й інші сигнали, які свідчать не на користь нафтопроводу, якому вже 50 років. "Дружба" починається в Альметьєвська в Саратовській області (Центральна Росія), де вона забирає нафту з Казахстану, з Кавказу та Західного Сибіру. Місцеві родовища вже пережили свої кращі часи, тобто їх запаси повільно, але вірно наближаються до максимуму можливого видобутку. Більш перспективні родовища пов'язані з іншими транспортними шляхами. Тому цілком логічно, що росіяни не будуть інвестувати десятки мільйонів євро в модернізацію споруди, яку в майбутньому буде нічим наповнювати. Ще однією і не менш важливою причиною можуть стати розбіжності Росії з деякими державами, через які проходить "Дружба". Це, перш за все, Білорусь і Україна, які відмовляються платити більш високу плату за транзит. І тому Росія вирішила змінити стратегію і намагається якомога більшу частину поставок нафти для Європи обслуговувати через портові термінали.
Більше того, в найближчому майбутньому може з'явитися ще одна проблема, через яку "Дружба" виявиться практично поза грою. Росіяни вже кілька років поспіль збільшують поставки нафти в Індію і Китай, і це ще одна причина, чому джерела "Дружби" можуть висохнути. Проте країни Східної Азії поки не готові платити за нафту такі ж суми, як Європа, тому у старого континенту все ще є перевага. Але з урахуванням зростання східно-азіатських економік все може швидко змінитися.
No stress
Події навколо "Дружби" поки не турбують компанію Mero, яка займається експлуатацією чеської гілки нафтопроводу. Фірма стверджує, що "Дружба" стала однією з найбільш ефективних інвестицій, зроблених в рамках РЕВ. З середини 1960-х років через "Дружбу" пройшли сотні мільйонів тонн нафти, і вкладені кошти повністю себе окупили. "Окупність нафтопроводу була швидкою, при цьому він досі дуже надійний. Ми дуже тісно співпрацювали з усіма транзитними країнами, щоб знати їх стратегічні цілі і розуміти, чи мають намір вони і надалі розвивати нафтопровід "Дружба", - стверджує прес-секретар компанії Merо Радомира Долежалова.
Якщо говорити про технічний стан, Mero нібито має релевантну інформацію про стан системи труб "Дружби", яка йде з Російської Федерації через Білорусію, Україну і Словаччину до Чехії. "Ця частина нафтопроводу в технічному плані утримується на необхідному рівні якості. У наших техніків є можливість фізично перевіряти всю цю ділянку траси, тому ми вважаємо, що на цьому відрізку системи "Дружби" в найближчі роки не загрожує зупинка роботи з технічних причин", - впевнена Дворжакова. Саме тому у компанії нібито немає підстав припускати, що в найближчі роки з технічних чи експлуатаційних причин може відбутися обмеження або повне припинення роботи нафтопроводу "Дружба". "Про інші причини ми говорити не можемо", - додала вона. Саме "інші" причини стануть причиною того, що "Дружба" через кілька років висохне.
Куди не глянь - скрізь труби
Нафтопровід "Дружба" забезпечує Чеську Республіку, Словаччину, Польщу, Угорщину і частину Німеччини (колишню Східну Німеччину). Австрія і Баварія отримують нафту нафтопроводом TAL (Transalpine Pipeline) з Терста, зокрема через гілку AWP (Adria Wien Pipeline). Через неї йде сировина, що надходить в цей порт на танкерах через Середземне море, в тому числі і з арабських країн. Саме завдяки нафтопроводу Adriа, який починається в хорватському порту Омішаль, можливість отримувати нафту морем в 90-ті роки з'явилася й у Словенії, Хорватії та Угорщини, частково у Словаччині і теоретично і в Чеської Республіки.
До того ж Чехія в кінці 90-х років побудувала нафтопровід IKL (Інгольштадт-Кралупи-Литвинов), що йде з німецького Фобурга в Нелагозевсе у Кралупи-над-Влтавоу, причому потужність цього нафтопроводу в достатній мірі покриває потреби чеських нафтопереробних заводів. Наступні нафтопроводи, що диверсифікують джерела для інших нафтопереробних заводів центрально-європейського регіону, - з'єднання між портом Гданськ і Плоцьком і між Ростоком і Шведтом, а також з'єднання між Братиславським заводом Slovnaft і заводом Schwechat поруч з Віднем в рамках системи нафтопроводу "Дружба". Тобто, поки у Чехії немає ніяких проблем з альтернативними поставками. Важливе слово - поки що.
Австрійська загроза
Австрія збирається побудувати нове з'єднання між своїм нафтопроводом AWP і "Дружбою". Австрія стверджує, що таким чином вона посилить безпеку регіону в галузі забезпечення нафтою. Однак деякі фахівці впевнені в зворотному, серед них і керівництво Slovnaft. У неофіційних інтерв'ю про це говорять і представники чеської Merо. Вони стверджують, що плановане з'єднання "Дружби" з AWP, навпаки, поставить під загрозу забезпечення нас нафтою.
На це звертає увагу і прес-секретар словацької компанії Slovnaft Антон Молнар. "Це з'єднання ми не сприймаємо як реальне вирішення альтернативних поставок нафти в Словаччину, навпаки, ми бачимо в ньому дуже суперечливий проект, в тому числі і з позиції Чеської Республіки", - говорить він. "В остаточному підсумку в кризовий період за потужністю це з'єднання було б не в змозі забезпечувати обидві країни нафтою в тому обсязі, який використовують нафтопереробні заводи на території Чеської Республіки та Словаччини для того, щоб зробити достатню кількість нафтопродуктів для своїх клієнтів", - пояснює Молнар. Нафтопровід TAL, до якого приєднується IKL, яка також не володіє достатніми вільними потужностями, щоб повністю задовольнити потреби чеських і словацьких заводів при збереженні стандартних обсягів поставок нафти на інші заводи в Австрії та Німеччині.
Але існує можливість усунути цей ризик. У той же час вона пояснює, чому Slovnaft є одним з найгучніших критиків будівництва з'єднання між "Дружбою" і австрійським AWP. Словацька компанія представила власну альтернативу, яка повинна допомогти посилити безпеку регіону, при цьому не обмежуючи поставки нафти жодному з учасників. Група MOL планує в найближчі три роки інвестувати близько 60 мільйонів євро в повну модернізацію і збільшення транспортувальних можливостей з'єднання між Угорщиною і Словаччиною, на ділянці між містами Сазхаломбатта і Шаги. Згаданий нафтопровід пов'язаний з нафтопроводом Adria. Так, в Slovnaft з хорватського узбережжя в майбутньому зможе надходити нафта в повному необхідному обсязі – 6 млн тонн на рік.
"Це рішення, від якого виграють і чеські споживачі, коли поставки нафтопродуктів з Slovnaft для чеського ринку будуть збережені", - прокоментував наміри Ається в Чехії, надходить від заводу компанії Slovnaft. Компанія є частиною угорського концерну MOL.
За матеріалами:
Подробности
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас