Проект Nabucco захитався, але ідея не вмерла


Проект Nabucco захитався, але ідея не вмерла

Угорський концерн MOL може вийти з проекту з будівництва газопроводу "Набукко" через його високу вартість. Однак інші учасники консорціуму вважають, що можливий і укорочений варіант магістралі.

Тоді, в 2002 році, переговори і про будівництво магістралі для транспортування газу з Каспійського регіону прямо в Європу проходили в дуже гармонійній атмосфері. Завершив зустріч спільний похід майбутніх учасників консорціуму в Віденську оперу. Дивились "Набукко" Джузеппе Верді, і глядачі - топ-менеджери енергетичних концернів Туреччини, Болгарії, Румунії, Угорщини і Австрії - очевидно, залишилися задоволені. Інакше вони, напевно, не стали б називати свій проект так само, як назвав свою оперу знаменитий італійський композитор.

Плани у учасників консорціуму були доволі амбітні - послабити залежність європейських споживачів від "Газпрому" і забезпечити собі доступ до газових родовищ Каспію в обхід Росії. Для досягнення цієї мети вони планували побудувати новий трубопровід від Азербайджану до Австрії довжиною в 3900 кілометрів. Його потужність мала скласти 31 мільярд кубометрів газу на рік. Запустити магістраль хотіли в 2015 році.

В лавах партнерів згоди немає

Сьогодні, через десять років, від колишньої одностайності не залишилося й сліду. Німецький енергетичний гігант RWE, який приєднався до консорціуму пізніше як шостий учасник, ставиться до ідеї нового газопроводу досить прохолодно і навіть подумує про вихід з проекту. В RWE побоюються, що партнерам так і не вдасться домовитися з потенційними постачальниками газу.

Наприкінці квітня до радикального рішення став схилятися й інший учасник консорціуму - угорський концерн MOL. Він оголосив, що не має наміру більше фінансувати проектування газопроводу. Причина - в значному збільшенні його передбачуваної вартості. Замість восьми мільярдів євро, як випливає з поінформованих кіл, будівництво магістралі може обійтися в 15 мільярдів. Головна причина подорожчання - зростання цін на сталь.

"Набукко" проти "Південного потоку"

MOL дійсно змушений сьогодні скорочувати витрати, але свою позицію угорський учасник консорціуму змінив не тільки тому, вважає Йонас Грец з Центру досліджень проблем безпеки при Вищій технічній школі Цюріха. Він звертає увагу на те, що через територію Угорщини планується прокласти одне з відгалужень газопроводу "Південний потік", який безпосередньо - по дну Чорного моря - повинен з'єднати Росію з ЄС. Цей проект, лобійований "Газпромом", вважається конкурентом "Набукко". "Угорщина перебуває в сильній залежності від російських газових поставок", - нагадує Грец. Тому в Будапешті могли порахувати, що розвивати співпрацю з Росією вигідніше, ніж форсувати будівництво "Набукко".

Втім, "Південний потік" - не єдиний проект, з яким "Набукко" доводиться конкурувати. Зокрема, Туреччина зробила ставку на перспективний Трансанатолійський газопровід (TANAP). Ресурсною базою для цієї магістралі має стати азербайджанське родовище "Шах-Деніз" на Каспії. На цей газ розраховували і учасники проекту з будівництва "Набукко". Альтернативний проект є і у британського концерну BP.

Ресурсна база

Як би там не було, для всіх проектів найбільш актуальною залишається проблема пошуку постачальників газу. Так, учасникам консорціуму з будівництва "Набукко" за минуле десятиліття так і не вдалося остаточно домовитися ні з Азербайджаном, ні з Туркменією, не кажучи вже про Ірак, Іран і Казахстан.

Йонас Грец вважає, що рішення концерну MOL напевно послабить консорціум. Проте газопровід "Набукко" все ж може бути побудований, правда, не в первісному, а в так званому полегшеному варіанті. В такому випадку магістраль протягнуть тільки до кордону з Туреччиною, а там вона з'єднається з уже існуючою мережею трубопроводів в цій країні. Схожої точки зору дотримуються і деякі учасники самого консорціуму - зокрема, австрійський концерн OMV. Вони називають укорочений варіант магістралі "західним Набукко".

Політична підтримка

За словами Йонаса Греца, принциповим для європейських країн є питання організації імпорту газу з прикаспійського регіону в обхід Росії. "Чи буде для цього використовуватися "Набукко" або інший газопровід, загалом, не важливо", - упевнений експерт.

Саме тому ідея об'єднання проектів - "Набукко" і лобійованого Росією "Південного потоку", яку неодноразово висловлювали деякі експерти і учасники ринку, нереалістична.

Багато чого зараз залежатиме від позиції Євросоюзу. Він упродовж усіх останніх років активно просував ідею будівництва "Набукко". Проте тепер ЄС може змінити свою позицію. Комісар ЄС з енергетики Гюнтер Еттінгер ще в лютому дав зрозуміти, що Брюссель зацікавлений в організації поставок азербайджанського газу до Євросоюзу через територію Туреччини, а з якої саме магістралі він у підсумку піде, не так вже й важливо.

"Набукко" буде побудований, упевнений глава австрійського концерну OMV Герхард Ройсс, який також в ситуації, що склалася, віддає перевагу скороченому варіанту магістралі. Такий проект, за його словами, обійдеться набагато дешевше. Одночасно Ройсс дав зрозуміти, що, можливо, у консорціуму буде можливість орієнтуватися не тільки на Каспійське море, а й на Чорне. "Виявлені запаси газу в Чорному морі змінили ситуацію", - підсумовує глава OMV.

  • i

    Якшо Ви помітили помилку, виділіть необхідну частину тексту й натисніть Ctrl+Enter, щоб повідомити про це нам.

Також з цієї теми: Енергетика
Дивись також
В Контексті Finance.ua
Опитування