728
Проект Nabucco захитався, але ідея не вмерла
— Енергетика
Угорський концерн MOL може вийти з проекту з будівництва газопроводу "Набукко" через його високу вартість. Однак інші учасники консорціуму вважають, що можливий і укорочений варіант магістралі.
Тоді, в 2002 році, переговори і про будівництво магістралі для транспортування газу з Каспійського регіону прямо в Європу проходили в дуже гармонійній атмосфері. Завершив зустріч спільний похід майбутніх учасників консорціуму в Віденську оперу. Дивились "Набукко" Джузеппе Верді, і глядачі - топ-менеджери енергетичних концернів Туреччини, Болгарії, Румунії, Угорщини і Австрії - очевидно, залишилися задоволені. Інакше вони, напевно, не стали б називати свій проект так само, як назвав свою оперу знаменитий італійський композитор.
Плани у учасників консорціуму були доволі амбітні - послабити залежність європейських споживачів від "Газпрому" і забезпечити собі доступ до газових родовищ Каспію в обхід Росії. Для досягнення цієї мети вони планували побудувати новий трубопровід від Азербайджану до Австрії довжиною в 3900 кілометрів. Його потужність мала скласти 31 мільярд кубометрів газу на рік. Запустити магістраль хотіли в 2015 році.
В лавах партнерів згоди немає
Сьогодні, через десять років, від колишньої одностайності не залишилося й сліду. Німецький енергетичний гігант RWE, який приєднався до консорціуму пізніше як шостий учасник, ставиться до ідеї нового газопроводу досить прохолодно і навіть подумує про вихід з проекту. В RWE побоюються, що партнерам так і не вдасться домовитися з потенційними постачальниками газу.
Наприкінці квітня до радикального рішення став схилятися й інший учасник консорціуму - угорський концерн MOL. Він оголосив, що не має наміру більше фінансувати проектування газопроводу. Причина - в значному збільшенні його передбачуваної вартості. Замість восьми мільярдів євро, як випливає з поінформованих кіл, будівництво магістралі може обійтися в 15 мільярдів. Головна причина подорожчання - зростання цін на сталь.
"Набукко" проти "Південного потоку"
MOL дійсно змушений сьогодні скорочувати витрати, але свою позицію угорський учасник консорціуму змінив не тільки тому, вважає Йонас Грец з Центру досліджень проблем безпеки при Вищій технічній школі Цюріха. Він звертає увагу на те, що через територію Угорщини планується прокласти одне з відгалужень газопроводу "Південний потік", який безпосередньо - по дну Чорного моря - повинен з'єднати Росію з ЄС. Цей проект, лобійований "Газпромом", вважається конкурентом "Набукко". "Угорщина перебуває в сильній залежності від російських газових поставок", - нагадує Грец. Тому в Будапешті могли порахувати, що розвивати співпрацю з Росією вигідніше, ніж форсувати будівництво "Набукко".
Втім, "Південний потік" - не єдиний проект, з яким "Набукко" доводиться конкурувати. Зокрема, Туреччина зробила ставку на перспективний Трансанатолійський газопровід (TANAP). Ресурсною базою для цієї магістралі має стати азербайджанське родовище "Шах-Деніз" на Каспії. На цей газ розраховували і учасники проекту з будівництва "Набукко". Альтернативний проект є і у британського концерну BP.
Ресурсна база
Як би там не було, для всіх проектів найбільш актуальною залишається проблема пошуку постачальників газу. Так, учасникам консорціуму з будівництва "Набукко" за минуле десятиліття так і не вдалося остаточно домовитися ні з Азербайджаном, ні з Туркменією, не кажучи вже про Ірак, Іран і Казахстан.
Йонас Грец вважає, що рішення концерну MOL напевно послабить консорціум. Проте газопровід "Набукко" все ж може бути побудований, правда, не в первісному, а в так званому полегшеному варіанті. В такому випадку магістраль протягнуть тільки до кордону з Туреччиною, а там вона з'єднається з уже існуючою мережею трубопроводів в цій країні. Схожої точки зору дотримуються і деякі учасники самого консорціуму - зокрема, австрійський концерн OMV. Вони називають укорочений варіант магістралі "західним Набукко".
Політична підтримка
За словами Йонаса Греца, принциповим для європейських країн є питання організації імпорту газу з прикаспійського регіону в обхід Росії. "Чи буде для цього використовуватися "Набукко" або інший газопровід, загалом, не важливо", - упевнений експерт.
Саме тому ідея об'єднання проектів - "Набукко" і лобійованого Росією "Південного потоку", яку неодноразово висловлювали деякі експерти і учасники ринку, нереалістична.
Багато чого зараз залежатиме від позиції Євросоюзу. Він упродовж усіх останніх років активно просував ідею будівництва "Набукко". Проте тепер ЄС може змінити свою позицію. Комісар ЄС з енергетики Гюнтер Еттінгер ще в лютому дав зрозуміти, що Брюссель зацікавлений в організації поставок азербайджанського газу до Євросоюзу через територію Туреччини, а з якої саме магістралі він у підсумку піде, не так вже й важливо.
"Набукко" буде побудований, упевнений глава австрійського концерну OMV Герхард Ройсс, який також в ситуації, що склалася, віддає перевагу скороченому варіанту магістралі. Такий проект, за його словами, обійдеться набагато дешевше. Одночасно Ройсс дав зрозуміти, що, можливо, у консорціуму буде можливість орієнтуватися не тільки на Каспійське море, а й на Чорне. "Виявлені запаси газу в Чорному морі змінили ситуацію", - підсумовує глава OMV.
За матеріалами: Deutsche Welle
Поділитися новиною
Також за темою
Україна вже закачала у сховища більше газу, ніж на ті самі дати 2024 року
США ввели санкції проти міжнародної мережі, яка допомагає Ірану продавати нафту
США планують збільшити стратегічні запаси урану для розвитку ядерної енергетики
Сховища газу у ЄС заповнені рекордно низько за останні 3,5 роки
Україна з 1 жовтня обмежить імпорт індійського пального
Словаччину та Угорщину попередили про наслідки за купівлю російської нафти