3141
Великий проліт. Чому влада Одеси подарувала міський аеропорт дрібній фірмі без офісу
На четвертий за пасажиропотоком аеропорт в країні чекає світле майбутнє. Замість схожої на провінційний автовокзал будівлі - монументальна будова зі скла і металу, замість автобусів, що курсують між терміналом і літаками - спеціальні коридори для переходу пасажирів із залів очікування на борт. Плюс сучасні системи автоматичного пошуку багажу та реєстрації пасажирів, які дозволять у два з половиною рази збільшити пропускну здатність єдиних повітряних воріт Одеси.
В обмін на такі обіцянки і майбутні інвестиції в розмірі $180 млн Одеська міськрада в липні минулого року передала більшу частину аеропорту і всю його потенційно прибуткову інфраструктуру компанії ТОВ "Одеса аеропорт девелопмент". У комунальній власності залишилася лише злітно-посадочна смуга і четверта частина в статутному фонді створеного на базі аеропорту спільного підприємства. Але виконувати умови інвестиційного договору фірма з незрозумілою структурою власників і відсутністю досвіду роботи в цивільній авіації не поспішає. На це у неї просто немає коштів - в статутному фонді компанії "Одеса девелопмент" всього 1000 грн. Цей факт відповідальних за комунальне майно чиновників не бентежить. При їх сприянні бутафорський інвестор уже заробляє на аеропорті десятки мільйонів доларів і отримує нові пільги.
З мерського плеча
Знайти офіс "Одеса аеропорт девелопмент" непросто, хоча згідно з реєстраційними документами він розташований в самому центрі столиці, по сусідству з Верховною Радою і Кабміном, на вул. Михайла Грушевського, 28/2. Але за залізними дверима під'їзду з поржавілим від часу кодовим замком ні приймальні, ні співробітників компанії-співвласника одеського аеропорту немає. Замість них під боком у депутатів і уряду влаштувалася компанія "Консалтингова група", яка надає юридичні адреси для реєстрації різних фірм, одна з яких - "Одеса аеропорт девелопмент".
Не простіше познайомитися і з керівником компанії-інвестора Олексієм Качановим. По телефону, почувши про тему розмови, він відмовився спілкуватися з Фокусом, пославшись на зайнятість. Таку реакцію депутат Одеської міськради від партії "Батьківщина" юрист Олександр Козирновський пояснює численними "темними плямами" і порушеннями в процесі передачі майна аеропорту компанії Качанова. "Що заважало міській владі взяти кредит і самостійно відновити аеропорт, залишивши його у власності міста?" - резонно запитує він, нагадуючи, що власних грошей на реконструкцію у так званого інвестора все одно немає.
Замість цього влада пішла складним і невигідним місту шляхом. Після того, як дві закордонні компанії - претенденти в інвестори з незрозумілих причин не підтвердили участь у конкурсі, за розпорядженням мера Одеси Олексія Костусєва перемога автоматично дісталася "Одеса аеропорт девелопмент". Потім приватна компанія і міське комунальне підприємство "Міжнародний аеропорт Одеса" створили однойменне СП, 75% в статутному фонді якого дісталося приватній структурі.
Від такої угоди "Одеса аеропорт девелопмент" отримала максимум. За словами співробітників аеропорту і опозиціонерів в Одеській міськраді, зараз весь дохід від технічного супроводу літаків, послуг для пасажирів, оренди площ, паркування і т. д. йде в кишеню бізнесменам. З приходом нового власника на території аеровокзалу з'явилися дві автомобільні стоянки, зросли тарифи на оренду торговельних точок і вже анонсовано відкриття третього Duty free.
І хоча розкривати реальні прибутки нові власники відмовляються, якщо вірити офіційній статистиці, в 2011 році дохід аеропорту склав $18 млн - мова йде про шестизначні суми. Якщо ж їй не вірити, то цифри виходять ще більш значними. Колишній перший заступник командира загону з виробництва Лаврентій Симонян, який пропрацював в аеропорту 30 років, прикидає: якщо за місяць підприємство обслуговує 600-650 рейсів по $5000-10 000 за кожен літак - залежно від типу, кількості пасажирів, тоннажу, то тільки на цьому інвестор заробляє суми, мінімум в два рази вищі від офіційно озвучених.
І буде заробляти ще більше, упевнений депутат Одеської міськради Ігор Димитрієв. За його словами, зараз більшість в міськраді вже розглядає питання про звільнення "Одеса девелопмент" від пайової участі у розвитку інфраструктури міста, сплати податків і виділення 30 га землі аеропорту нібито для будівництва нового терміналу, готелю, офісів та автостоянок. Хоча для цих цілей, стверджує Димитрієв, вистачило б набагато меншої ділянки.
Власний інтерес
У відповідь на всі реверанси влади умовний інвестор зробив небагато. Він тільки наполовину за рахунок кредитних $22 млн наповнив свою частку в статутному фонді СП і все ще не отримав дозволу на будівництво. "Зараз йде процес оформлення документації. Дозвіл буде отримано вже цього року", - обіцяє голова робочої групи з координації та реалізації проекту Микола Андрієнко.
Чи вірить цим обіцянкам влада - невідомо. Одеський градоначальник Костусєв в особистій бесіді пообіцяв Фокусу пояснити логіку міськсвітла, що передало комунальну власність дрібній фірмі, не здатній за свій рахунок реконструювати аеропорт, але пізніше від спілкування відмовився. Замість нього це спробував зробити віце-мер Микола Ільченко, який визнав, що "Одеса аеропорт девелопмент" була створена спеціально під проект, а "у компанії, яка стоїть за нею, мільйонні обороти в доларах". Втім, про яку конкретно структуру йдеться, чиновник не уточнив, пославшись на необізнаність.
Підвищену секретність навколо питання про справжніх власників одеські опозиціонери пояснюють просто: за фірмою-засновником "Одеса аеропорт девелопмент" - лондонською компанією "Одеса аеропорт девелопмент Лімітед" стоять відомі в Південній Пальмірі бізнесмени Борис Кауфман і Олександр Грановський - №134 і №122 в списку найбагатших людей України Фокуса. Їм належить концерн "Оверлайн" і Перший лікеро-горілчаний завод, відомий споживачам по ТМ "Мягков", ТМ "Штурман". Цю версію з посиланням на власні джерела Фокусу підтвердив і радник мера Одеси Вадим Чорний.
Існує і ще один доказ причетності дуету до аеропорту: після передачі підприємства інвестору всі фінансові операції, пов'язані з його діяльністю, здійснюються через "Фінбанк", який входить в бізнес-імперію Кауфмана і Грановського. Крім того, за даними Фокуса, ще півроку тому офіс керівника "Одеса аеропорт девелопмент" Олексія Качанова був в одній будівлі зі штаб-квартирою бізнесменів по проспекту Перемоги, 4-а в Одесі. А новий керівник міського комунального підприємства, яке представляє місто в СП, Микола Крайтман раніше працював на Першому лікеро-горілчаному заводі, що належить підприємцям. Пояснити цей збіг сам Крайтман відмовився, а представники Кауфмана і Грановського обмежилися обіцянками про коментар, але досі його не надали.
Гроші на вітер
Працівників аеропорту в заплутаній історії з перерозподілом комунального майна хвилює одне: стан стратегічно важливого для безпеки мільйонів пасажирів об'єкта. Він, за словами начальника служби світла і технічного забезпечення польотів аеропорту Віктора Трандафілова, критичний. "Аеровокзальний комплекс залишився без резервного живлення, дизель-генератор не працює. Якщо, не дай бог, пропаде світло, без освітлення смуги посадка літака може опинитися під загрозою", - зізнається він Фокусу.
Йому вторить колишній керівник "Одеси" Юрій Скоропис. Він стверджує, що аварійно-рятувальна служба аеропорту в жалюгідному стані. Якщо на зльоті літак викотиться зі смуги, рятувати буде нікому - відсутні спецзасоби, звільнені спеціально навчені люди. Стан злітної смуги, яку працівники аеропорту і пілоти називають пральною дошкою, ще гірший. "Сучасні Boeing 737-800 і Airbus після посадки змушені щоразу проходити додатковий техогляд, бо датчики фіксують перевантаження шасі", - відверто сказав екс-директор.
У тому числі і з цієї причини в Одесу перестали літати Austrian airlines, ізраїльські El Al і угорський лоукост Wizz Air. Ще одна причина, за словами Трандафілова, - різкий стрибок вартості обслуговування приблизно в 10-15 разів.
Це не межа, стверджують опозиціонери в місцевій міськраді. Найбільш ласий шматок - 571 га землі аеропорту. У разі продажу ринкова вартість ділянки, яку одеські чиновники оцінили в скромні в $134 млн, може досягти півмільярда доларів. На цей куш, на думку Димитрієва, швидше за все, розраховує інвестор. Тим більше що за сприяння міської влади пролобіювати землевідведення буде нескладно.
Що стосується інвестицій, то на них обізнані з заплутаною схемою експерти радять не розраховувати. Шансів на те, що дрібна фірма "Одеса аеропорт девелопмент" зуміє знайти $180 млн для розвитку аеропорту, практично немає. Єдиний варіант - залучити реального інвестора, здатного фінансувати велике будівництво. Але в цьому випадку з виконавцем робіт доведеться ділитися прибутками, що напевно викличе конфлікти.
Щоб уникнути розірвання інвест-договору, яке передбачено в разі відсутності фінансування без поважних причин, інвестор може піти іншим шляхом: збільшивши статутний фонд, розмити частку міста в СП, а потім викупити його частину. Після цього приватна компанія зможе експлуатувати майно аеропорту і за ці гроші проводити реконструкцію. І хоча провернути невигідну для одеситів угоду можна лише за підтримки мера Костусєва, сходу відкидати такий варіант не варто. У день здачі матеріалу в розпорядження Фокуса потрапив проект рішення наступної сесії Одеської міськради, яка відбудеться 19 квітня. Автори документа депутати-регіонали Юрій Преснов, Марина Клюєва, Олег Дудник і Павло Вугельман пропонують взяти кредит на комунальне підприємство "Міжнародний аеропорт Одеса" в розмірі $116 млн терміном на 14 років під 11% річних. Іншими словами, замість того щоб чекати виконання інвестдоговору, місто за бюджетні кошти саме має намір реконструювати об'єкт, більша частина якого належить приватній структурі і приносить їй мільйонні прибутки.
Дмитро Орлов
За матеріалами: Фокус
Поділитися новиною