Ціну на бензин в Україні придумав Путін


Ціну на бензин в Україні придумав Путін

Київ переймає у Москви невдалий досвід переговорів з нафтотрейдерами.

Найближчим часом влада знизить податкове навантаження на торговців нафтопродуктами. У відповідь влада розраховує на стабілізацію роздрібної ціни палива на внутрішньому ринку. Однак це лише створить умови для отримання трейдерами надприбутку, а Кабмін позбудеться останнього козиря в грі "на зниження".

Зміна механізмів

Про податкову революції в Україні стало відомо 5 квітня. В цей день Кабмін у цілому схвалив законопроект, яким пропонується прив'язати ставки акцизу на нафтопродукти до нафтових котирувань. Деталі цього нововведення поки невідомі, оскільки механізм плаваючих ставок акцизу на паливо ще не розроблений. Але принцип вже зрозумілий. "Якщо ціна нафти знижується - акциз підвищується. Пішла вартість нафти вгору - акциз знижується", - так його пояснив глава уряду Микола Азаров.

За допомогою цієї простої формули Кабмін розраховує стабілізувати цінову ситуацію на роздрібному ринку нафтопродуктів. Такі плани не обрадували керівника Мінінфраструктури Бориса Колесникова, адже тепер його відомство недорахується сотень мільйонів гривень, консолідованих на рахунках спецфонду дорожнього будівництва та капітального ремонту автодоріг. Так, якщо акцизи на паливо знизяться, приміром, до торішнього рівня (50 євро/т на бензин і 20 євро/т на дизпаливо), відомство недоотримає близько 1 млрд. грн. Тим часом Микола Азаров розраховує, що завдяки зниженню податкового навантаження на трейдерів зменшиться роздрібна вартість палива. У Кабміні навіть підрахували, що бензин А-95 відразу повинен подешевшати на 50 коп./л - до 10,5 грн. за літр - і тривалий період його ціна повинна триматися на цьому рівні. Правда, на чому ґрунтуються ці розрахунки, уряд не уточнює.

З одного боку, таке рішення Кабміну - це прогрес, адже до цих пір влада просто ігнорувала проблему ринку, намагаючись чинити тиск на ціни через створену при уряді експертно-аналітичну групу. Протягом лютого це об'єднання наполегливо рекомендувало трейдерам утримувати ціни на бензин А-95 на рівні 10,54 грн. за літр, а в березні дозволило підвищити вартість цього палива на 20 коп. - до 10,74 грн. Але торговці не звертали уваги на ці рекомендації: за офіційними даними Мінекономрозвитку, зараз середня вартість 95-го - 11 грн./л. При цьому ціновий вибух стався в Криму, де середня вартість 95-го перевалила за позначку 11,3 грн/л. Щоб хоч якось врегулювати ситуацію, місцева влада почала вирішувати проблему своїми силами. Так, пару тижнів тому голова Севастопольської міськдержадміністрації Володимир Яцуба підписав з нафтотрейдерами та Інспекцією з питань захисту прав споживачів меморандум про стабілізацію цін на пальне. Умовами угоди передбачено, що оператори АЗС міста забезпечать граничний рівень цін на бензин марки А-95 "на рівні середньоукраїнських", а адміністрація - "контроль якості та безпеки продукції, що поставляється". Правда, трохи пізніше з'ясувалося, що цей документ - фікція, оскільки підписи під ним поставили лише три представники мереж АЗС (з 19, що працюють в місті).

Манія копіювання

Примітно, що ідею про плаваючий акциз на паливо Київ запозичив у Москви, що обговорює цю тему вже майже місяць. В принципі, в рішенні Миколи Азарова перейняти досвід російських колег, що вирізняються "зваженим прагматизмом", немає нічого поганого. Інша справа, що в Росії підняли тему плаваючого акцизу не з метою зниження вартості пального, а для того, щоб уникнути різкого цінового стрибка. Його загроза почала назрівати в Росії ще в січні 2012 року, але тоді Міненерго РФ і нафтокомпанії домовилися про стримування роздрібних цін на паливно-мастильні матеріали. Трейдери стримали слово: ціна 95-го протягом лютого-березня залишалася на рівні $1/л. Але ця жертва коштувала нафтовикам дорого - за найскромнішими підрахунками, їх втрачений прибуток склав понад $150 млн. Термін дії домовленості російських трейдерів з місцевою владою закінчився буквально на днях, і зараз ціни на пальне в Росії тримаються на березневому рівні тільки з двох причин. Перша - їх стримують рекордні запаси. Друга - майбутня інавгурація Володимира Путіна. Ця подія призначена на 7 травня, після чого трейдери готові підняти ціни по повній, щоб компенсувати втрати.

Що ж стосується України, то введення у нас гнучкої ставки акцизного збору може в кращому випадку на кілька тижнів призупинити галопуюче зростання роздрібної ціни. При цьому сподіватися на системне зниження вартості палива, м'яко кажучи, нерозумно. Про це свідчить досвід Литви, де зараз активно обговорюється зниження акцизу на бензин (на $100,3 - до $478,2/т). Автори цієї пропозиції підрахували, що це дозволить знизити ціну на 95-й з нинішніх $1,95/л до $1,8/л. Але Мінфін країни тут же спростував цю інформацію, пригадавши досвід трирічної давності. Тоді в Литві був різко знижений акциз на дизельне паливо, але це дозволило лише на кілька центів опустити роздрібну ціну, після чого вона знову поповзла вгору.

А найголовніше, українські трейдери розуміють, що після введення плаваючої ставки акцизу роздача Кабміном пряників припиниться. Адже Азарову вже нічого буде запропонувати трейдерам. Усвідомлюючи це, зараз нафтові магнати постараються отримати максимальну вигоду від плаваючого акцизу, використовуючи його для отримання надприбутку. Змінити їх стратегію не зможе навіть адміністративне обмеження цін, адже ці заходи приведуть тільки до дефіциту палива і ще більшого його подорожчання. За такої беззубої адміністративної політики змусити трейдерів змінити свою думку може лише низька платоспроможність автомобілістів, через яку обсяги реалізації пального в Україні стабільно знижуються.

Дмитро Рясной

  • i

    Якшо Ви помітили помилку, виділіть необхідну частину тексту й натисніть Ctrl+Enter, щоб повідомити про це нам.

Також з цієї теми: Енергетика
Дивись також
Сервіс підбору кредитів
  • Надішліть заявку
  • Дізнайтесь про рішення банку
  • Підтвердіть заявку та отримайте гроші
грн
Замовити кредит онлайн
В Контексті Finance.ua