Азаров "сплавляє" бензин: кого врятує плаваючий акциз — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Азаров "сплавляє" бензин: кого врятує плаваючий акциз

Енергетика
1262
Останні кілька тижнів український Кабмін в числі інших вирішує чергову головоломку: як зменшити ціни на бензин в країні і взагалі стабілізувати вартість пального на внутрішньому ринку.
Всього три тижні тому уряд відмовився знижувати акциз на бензин. Основна причина - втрата для бюджету від такого кроку, а бюджет для Азарова - головна турбота прем'єрства. Тепер ця ж ідея проштовхується "в профіль" - шляхом введення гнучкого акцизу.
Нові ставки акцизу будуть залежати від котирувань нафти на світових біржах. Якщо вартість нафти падає - акциз підвищується, збільшується - акциз знижується, так коротко виглядає ініціатива уряду. На даний момент чорне золото б'є цінові рекорди. "З березня минулого року по березень нинішнього нафта на світовому ринку подорожчала майже вдвічі: з $70 за барель до $125,5. Директор-розпорядник МВФ Крістін Лагард вважає це загрозою для всієї світової економіки. А Україна, нагадаю, купує нафту за світовими цінами. Свого видобутку нам абсолютно не вистачає. Пов'язане зростання світових цін на нафту з незалежними від нас обставинами: перш за все, з подіями в Лівії та ембарго на вивезення нафти з Ірану", - заявив прем'єр-міністр.
Загалом Азаров правильно вказує на макроекономічні причини високих цін на бензин і дизпаливо: ціни в світі ростуть, і те ж іранське ембарго дуже вигідне, наприклад, росіянам - нашим основним постачальникам нафти. Середня ціна на нафту марки Urals, основний товар російського експорту, в березні 2012 року поставила абсолютний рекорд - $122,6 за барель проти $111,25 у березні 2011-го.
Прем'єр підрахував, що переробка тонни нафти на українських НПЗ коштує $765,5, тоді як така ж кількість російської сировини країна купує за $1255,5. І все це за рахунок ввізного мита в 460$/т, встановленого росіянами.
Експерти паливного ринку ідею Азарова про гнучкий акциз в цілому підтримують. "Динамічний акциз - це добре, - вважає експерт НТЦ "Психея" Геннадій Рябцев. - Він дозволить зменшити вплив формованих ззовні спекулятивних цін на нафту на український внутрішній ринок. Але хорошу ідею ще потрібно здійснити, тож справа - за методикою впровадження цього акцизу" .
У цьому випадку доречно згадати, що в передкризові місяці 2008 року, коли барель нафти оцінювався в $150, бензин А-95 коштував 8 грн/л, і його вартість аж ніяк не знизилася після того, як нафта впала до $70 за барель. Тепер нафта коштує $125, тоді як А-95 - 12 грн/л. Саме час замислитися: що це - вплив світових цін чи звичайна тіньова змова постачальників бензину?
Введення плаваючого акцизу все одно призведе до втрат для бюджету. "Ринок автомобільного пального в Україні специфічний - він закритий, спекулятивний і не так залежить від зовнішніх факторів, як це хоче показати прем'єр", - вказує президент Київського міжнародного енергетичного клубу Олександр Тодійчук. З ним згоден і директор Консалтингової групи "А-95" Сергій Куюн: "Необхідно зрозуміти, що при зниженні акцизів ми втратимо близько 1 млрд грн бюджетних надходжень, і тоді доведеться шукати цей мільярд десь ще. Найоптимальніше рішення, на мій погляд, у підвищенні податків на видобуток нафти. В Україні зараз парадоксальна ситуація: ставки податку не нафтовидобуток зменшені на 30%, а ціна чорного золота б'є рекорди. Наша держава недоотримує приблизно від 115 млрд грн до 120 млрд грн до бюджету, в порівнянні з якими 1 млрд грн втрат від зниження акцизів - крапля в морі".
Істотне падіння цін на бензин і дизпальне можливе тільки у випадку, якщо на ринку буде конкурентний вітчизняний нафтопродукт. Однак майже всі нафтопереробні заводи в Україні не працюють, у той час як на ринок викидаються, наприклад, обсяги дешевого білоруського бензину, не кажучи вже про російський. Це вже призвело до скорочення частки українських нафтопродуктів на ринку майже до 20%.
Вітчизняні НПЗ через низьку ефективність переробки зупинені. "Криза поставила нафтопереробників всього світу перед викликом технологічного оновлення. Виживає зараз лише той, хто перейшов на високотехнологічні виробництва з великою глибиною переробки. Проте власники українських НПЗ, яким ці підприємства дісталися майже задарма, не йдуть на такі кроки", - зазначає Сергій Куюн.
Плаваючий акциз, пропонований урядом, може принести користь тільки в комплексі з іншими заходами. Прем'єр багато в чому правильно бачить проблему, але не йде далі констатації фактів. Чи йому не знати, що українські крекінг-заводи давно потребують капітальної реконструкції, низький податок на нафтовидобуток позбавляє країну бюджетних надходжень, а "бодягу" на заправках як розливали, так і розливають? Виключити спекулятивну складову з ціни на бензин - значить вдарити по дуже впливових людях не тільки в українському істеблішменті, але і в сусідніх країнах. Тому Азаров і вирішує проблему частково, в межах рамок, які сам собі і поставив. Ні модернізація виробництв, ні боротьба зі свавіллям нафтових монополій не входять до числа його прем'єрських завдань.
Павло Сєров
За матеріалами:
Контракти
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас