1264
Азаров "сплавляє" бензин: кого врятує плаваючий акциз
— Енергетика
Останні кілька тижнів український Кабмін в числі інших вирішує чергову головоломку: як зменшити ціни на бензин в країні і взагалі стабілізувати вартість пального на внутрішньому ринку.
Всього три тижні тому уряд відмовився знижувати акциз на бензин. Основна причина - втрата для бюджету від такого кроку, а бюджет для Азарова - головна турбота прем'єрства. Тепер ця ж ідея проштовхується "в профіль" - шляхом введення гнучкого акцизу.
Нові ставки акцизу будуть залежати від котирувань нафти на світових біржах. Якщо вартість нафти падає - акциз підвищується, збільшується - акциз знижується, так коротко виглядає ініціатива уряду. На даний момент чорне золото б'є цінові рекорди. "З березня минулого року по березень нинішнього нафта на світовому ринку подорожчала майже вдвічі: з $70 за барель до $125,5. Директор-розпорядник МВФ Крістін Лагард вважає це загрозою для всієї світової економіки. А Україна, нагадаю, купує нафту за світовими цінами. Свого видобутку нам абсолютно не вистачає. Пов'язане зростання світових цін на нафту з незалежними від нас обставинами: перш за все, з подіями в Лівії та ембарго на вивезення нафти з Ірану", - заявив прем'єр-міністр.
Загалом Азаров правильно вказує на макроекономічні причини високих цін на бензин і дизпаливо: ціни в світі ростуть, і те ж іранське ембарго дуже вигідне, наприклад, росіянам - нашим основним постачальникам нафти. Середня ціна на нафту марки Urals, основний товар російського експорту, в березні 2012 року поставила абсолютний рекорд - $122,6 за барель проти $111,25 у березні 2011-го.
Прем'єр підрахував, що переробка тонни нафти на українських НПЗ коштує $765,5, тоді як така ж кількість російської сировини країна купує за $1255,5. І все це за рахунок ввізного мита в 460$/т, встановленого росіянами.
Експерти паливного ринку ідею Азарова про гнучкий акциз в цілому підтримують. "Динамічний акциз - це добре, - вважає експерт НТЦ "Психея" Геннадій Рябцев. - Він дозволить зменшити вплив формованих ззовні спекулятивних цін на нафту на український внутрішній ринок. Але хорошу ідею ще потрібно здійснити, тож справа - за методикою впровадження цього акцизу" .
У цьому випадку доречно згадати, що в передкризові місяці 2008 року, коли барель нафти оцінювався в $150, бензин А-95 коштував 8 грн/л, і його вартість аж ніяк не знизилася після того, як нафта впала до $70 за барель. Тепер нафта коштує $125, тоді як А-95 - 12 грн/л. Саме час замислитися: що це - вплив світових цін чи звичайна тіньова змова постачальників бензину?
Введення плаваючого акцизу все одно призведе до втрат для бюджету. "Ринок автомобільного пального в Україні специфічний - він закритий, спекулятивний і не так залежить від зовнішніх факторів, як це хоче показати прем'єр", - вказує президент Київського міжнародного енергетичного клубу Олександр Тодійчук. З ним згоден і директор Консалтингової групи "А-95" Сергій Куюн: "Необхідно зрозуміти, що при зниженні акцизів ми втратимо близько 1 млрд грн бюджетних надходжень, і тоді доведеться шукати цей мільярд десь ще. Найоптимальніше рішення, на мій погляд, у підвищенні податків на видобуток нафти. В Україні зараз парадоксальна ситуація: ставки податку не нафтовидобуток зменшені на 30%, а ціна чорного золота б'є рекорди. Наша держава недоотримує приблизно від 115 млрд грн до 120 млрд грн до бюджету, в порівнянні з якими 1 млрд грн втрат від зниження акцизів - крапля в морі".
Істотне падіння цін на бензин і дизпальне можливе тільки у випадку, якщо на ринку буде конкурентний вітчизняний нафтопродукт. Однак майже всі нафтопереробні заводи в Україні не працюють, у той час як на ринок викидаються, наприклад, обсяги дешевого білоруського бензину, не кажучи вже про російський. Це вже призвело до скорочення частки українських нафтопродуктів на ринку майже до 20%.
Вітчизняні НПЗ через низьку ефективність переробки зупинені. "Криза поставила нафтопереробників всього світу перед викликом технологічного оновлення. Виживає зараз лише той, хто перейшов на високотехнологічні виробництва з великою глибиною переробки. Проте власники українських НПЗ, яким ці підприємства дісталися майже задарма, не йдуть на такі кроки", - зазначає Сергій Куюн.
Плаваючий акциз, пропонований урядом, може принести користь тільки в комплексі з іншими заходами. Прем'єр багато в чому правильно бачить проблему, але не йде далі констатації фактів. Чи йому не знати, що українські крекінг-заводи давно потребують капітальної реконструкції, низький податок на нафтовидобуток позбавляє країну бюджетних надходжень, а "бодягу" на заправках як розливали, так і розливають? Виключити спекулятивну складову з ціни на бензин - значить вдарити по дуже впливових людях не тільки в українському істеблішменті, але і в сусідніх країнах. Тому Азаров і вирішує проблему частково, в межах рамок, які сам собі і поставив. Ні модернізація виробництв, ні боротьба зі свавіллям нафтових монополій не входять до числа його прем'єрських завдань.
Павло Сєров
За матеріалами: Контракти
Поділитися новиною
Також за темою
Для опалювального сезону Україні потрібно ще до 1 млрд доларів на газ — Reuters
Україна вже закачала у сховища більше газу, ніж на ті самі дати 2024 року
США ввели санкції проти міжнародної мережі, яка допомагає Ірану продавати нафту
США планують збільшити стратегічні запаси урану для розвитку ядерної енергетики
Сховища газу у ЄС заповнені рекордно низько за останні 3,5 роки
Україна з 1 жовтня обмежить імпорт індійського пального