Новий закон про працю в Україні — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Новий закон про працю в Україні

6565
Кабмін взявся за наведення порядку на ринку праці: підготовлено законопроект, що економічно стимулює роботодавців створювати робочі місця, платити "білу" зарплату і допомагає працівникам працевлаштуватися і робити кар'єру. Зараз документ проходить громадське обговорення і через два місяці може бути внесений в Раду. Планується, що закон допоможе знайти легальну роботу приблизно 8 млн осіб, в основному молоді, серед якої 20% безробітних при середньому рівні безробіття в країні 2%. "Сегодня" з'ясувала, в чому плюси і мінуси основних пропозицій уряду.
Без статі і віку
В оголошеннях про вакансії хочуть заборонити вказувати вік і стать кандидатів, вимагати при прийомі на роботу відомості про особисте життя (національність, сімейний стан, віросповідання, партійність). Не стосується випадків, коли за законом роботу можуть виконувати лише особи певної статі (наприклад, жінкам заборонено працювати шахтарями), а також при прийомі на роботу недостатньо конкурентоспроможних: осіб без досвіду роботи, інвалідів, одиноких матерів і батьків, дітей-сиріт, судимих, осіб старше 50 років.
Плюси. Усуває нерівні умови для претендентів, може допомогти знайти досвідченого фахівця будь-якого віку.
Мінуси. Додає явно непрохідних резюме, але по суті нічого не змінює, тому що у роботодавця залишається право відмовити в місці на підставі кастингу з декількох претендентів.
Нові робочі місця
Роботодавці, які створюють нові місця для молоді (перше робоче місце) і безробітних старше 50 років не менше ніж на два роки, рік не платять єдиний соцвнесок (41,2% нарахувань на зарплату цих працівників). При достроковому звільненні працівника роботодавець зобов'язаний сплатити соцвнесок за весь відпрацьований період.
Плюси. Вигідно роботодавцям і працівникам - останнім можуть платити за рахунок цього на 40% більше.
Мінуси. Зменшує доходи бюджету та Пенсфонду, працівника можуть звільнити через два роки, в результаті бюджет і ПФ отримають удвічі менше, ніж могли б.
Допомога з безробіття
Допомога з безробіття не може перевищувати чотирьох прожиткових мінімумів для працездатних (4376 грн) незалежно від проживання. Зараз вона не може бути вище середньої зарплати по регіону, яка за даними Держстатистики за березень, коливається від 1941 до 4306 грн. Нагадаємо, перші два місяці безробітному виплачують 70% від його зарплати (офіційної, зрозуміло), потім сума знижується до 50% і 30%.
Плюси. Працівник однакової кваліфікації, втративши місце, отримає однакову суму допомоги з безробіття незалежно від регіону. Зараз, наприклад, безробітний програміст із зарплатою 6000 грн в Києві отримує допомогу 4306 грн, а в Тернополі з такою ж зарплатою - всього 1941 грн. Після прийняття закону обом виплатять по 4376 грн.
Мінуси. Різко збільшаться витрати на виплату допомоги з безробіття в депресивних регіонах, можливі затримки з виплатою.
Легалізація високих зарплат
Роботодавець, який протягом року створив нові робочі місця з зарплатою не менше трьох мінзарплат (тобто від 3282 грн) в наступному році отримає право на зменшення єдиного соцвнеску на 50% за кожного нововлаштованого працівника (але тільки на 1 рік).
Плюси. Легалізація високих зарплат збільшить доходи бюджету та Пенсійного фонду, працівники в старості отримають гідну, а не мінімальну пенсію.
Мінуси. Може не спрацювати, бо роботодавцю вигідніше платити працівнику "білу" мінзарплату і ще дві мінзарплати в конверті.
Трудова книжка - стажистам
При стажуванні (навіть без зарплати) роботодавець буде зобов'язаний видати працівнику трудову книжку з записом про проходження стажування. Зараз такого немає, трудова книжка виписується тільки тим, кому платять офіційну зарплату.
Плюси. Початківець отримує невеликий трудовий стаж, наявність запису в трудовій книжці підвищує його шанси на прийом на роботу, особливо якщо він стажувався у відомій, як мінімум, у своєму регіоні компанії. Роботодавець має "безкоштовну рекламу" своєї фірми, особливо якщо стажист після "практики" добре влаштується в іншому місці.
Мінуси. Якщо стажист не отримує зарплату, йому (як і зараз) не нараховується страховий стаж, який впливає потім на розмір пенсії.
За село - п'ять мінзарплат
Молоді фахівці, які уклали контракт (не менше 3 років) на роботу в селі (як правило, лікарі, вчителі, агрономи) відразу отримують "підйомні" у розмірі 5 мінзарплат (5470 грн).
Плюси. Держава забезпечує глибинку фахівцями, а початківець лікар чи вчитель отримує не тільки гарантоване на 3 роки місце роботи, стабільну зарплату, можливість набратися досвіду, але й гроші на облаштування.
Мінуси. Така невелика сума мало кого привабить "в кабалу" на три роки, особливо в депресивні регіони. Ідея почне працювати, якщо "підйомні" збільшити хоча б у 5 разів. При цьому платити їх не відразу, а рівними частинами протягом трьох років.
Безробітний - з першого дня
Статус безробітного людина одержує з 1-го дня звернення до центру зайнятості. Зараз - з 7-го.
Плюси. Безробітний стає більш соціально захищеним, тому що допомогу з безробіття йому починають платити відразу ж, як тільки він втратить місце. Роботодавцю стане морально простіше скоротити людину, виставивши її на вулицю.
Мінуси. Будуть потрібні додаткові бюджетні гроші для таких виплат.
Безкоштовне перенавчання
Особи старше 45 років зі стажем роботи не менше 15 років отримають право на ваучер для безкоштовного перенавчання або підвищення кваліфікації в обраному ними вузі. Зараз такого немає.
Плюси. Кардинально вирішує проблему з працевлаштуванням працівників старшого віку, професія яких стала незатребуваною на ринку (це може стосуватися економістів, юристів, бухгалтерів, які тривалий час не підвищують свою кваліфікацію). Люди отримають можливість безкоштовно отримати другу вищу освіту, знайти нову роботу.
Мінуси. Потребуватиме мільярдних витрат бюджету на перенавчання або (що більш ймовірно) зменшить кількість виділених бюджетних місць для випускників шкіл - частина квоти віддадуть "стажникам". В результаті частина талановитих молодих людей не зможе отримати вищу освіту або буде змушена навчатися платно.
Контракт з роботодавцем
Роботодавець оплачує навчання працівника за умови, що той відпрацює потім на фірмі 1-3 роки, залежно від витрат: наприклад, курси користувачів ПК - рік, друга вища освіта - 3 роки.
Плюси. Така практика існує і зараз у серйозних бізнес-структурах, зацікавлених у підготовці для себе кваліфікованих кадрів, однак носить характер джентльменської угоди. Сторони укладають письмовий договір, але якщо хтось із них захоче його розірвати, змусити через суд фірму оплатити навчання або зобов'язати працівника, який достроково звільняється, повернути гроші - нереально.
Мінуси. Узаконює своєрідне "рабство", порушуючи право людини на вільний вибір робочого місця. Або б'є його по кишені при достроковому звільненні.
Робочі руки
Держава буде навчати безробітних затребуваним робітничими професіями за заявками підприємств (токар, слюсар, зварювальник), а той, хто навчився самостійно, може здати іспит і отримати "корочку".
Плюси. Навчають робітничим професіям і зараз, але без гарантії працевлаштування, тому нерідко трапляється, що державні кошти йдуть в пісок: наприклад, новоспечений токар без досвіду роботи не може знайти місце і після митарств людина знову стає на облік як безробітна. І навпаки, самоучкам не потрібно буде платити за навчання того, що вони вже вміють, документ про кваліфікацію їм видадуть після виконання пробного завдання. Він дасть можливість змінити місце роботи (припустімо, людину без посвідчення зварника знають там, де він самостійно навчився, але в іншій фірмі на роботу не візьмуть).
Мінуси. Поки неясно, чи заповняться вакансії, адже зарплати на держпідприємствах невеликі, тому і охочих мало. При здачі іспиту екстерном можуть вимагати хабар.
Наші експерти
Економіст Міжнародного центру перспективних досліджень Олександр Жолудь,
юрист Василь Мірошниченко,
директор з персоналу великого українського холдингу Валентина Федорова,
фахівці Міністерства соціальної політики.
За матеріалами:
Сьогодні
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас