Дві третини автомобілістів почнуть заправлятися в тіні — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Дві третини автомобілістів почнуть заправлятися в тіні

Енергетика
6870
Обіцяючи нагодувати весь світ, Україна готується цю "їжу" просто переробити на спирт.
Днями у вечірньому телеефірі міністр енергетики та вугільної промисловості Юрій Бойко оголосив про черговий, після заборони брендових бензинів, етап реформування ринку нафтопродуктів.
Йдеться про закріплення з Нового року норми обов'язкового вмісту в бензинах біоетанолу на рівні 5%, а з 2014-го - на рівні 7%. Не можна сказати про те, що ці ідеї нові для України - аналогічний законопроект був розроблений ще за попередньої влади - правда, з вмістом біоетанолу на рівні 3%.
Бойко навіть озвучив цілі нових реформаторських ідей: на його думку, ця практика дасть можливість не тільки знизити закупівлі нафти, але і завантажити сільгоспвиробників. Не акцентуючи увагу на закупівлі НПЗ, які держава на сьогодні не контролює, дозволимо собі звернутися до оголошеної владою "підтримки" фермерів.
Зокрема, про це згадав "Коментарям" Олег Омельницький, директор Інформаційно-аналітичної групи "Автоконсалтинг". "В принципі такий невеликий відсоток біоетанолу в паливі є прийнятним. Тому така практика може бути введена на ринку. Не думаю, що на ціні це сильно позначиться - в межах декількох копійок на літрі. Я так розумію, що все-таки головна мета цього проекту - завантажити агропромисловий комплекс, дати йому ринок збуту і поступово привчати споживачів до альтернативних видів палива".
Тут варто згадати, що ґрунт до прийняття закону, як і минулого разу, - при "помаранчевих", - підготувало Міністерство аграрної політики і продовольства. Виходячи з неодноразових минулорічних заяв Миколи Присяжнюка, який очолює це відомство, мова йде про 1 мільйон гектарів, які будуть засаджувати цукровим буряком. Пізніше, 40 мільйонів тонн цієї культури (при загальному врожаї в 60 мільйонів і внутрішньої потреби України на рівні 18 мільйонів) повинні йти в спиртову галузь для виробництва біоетанолу. "40 мільйонів тонн цукрових буряків - це 4 млн тонн біопалива", - не втомлюється підкреслювати Присяжнюк.
Експерти агроринку, втім, не поспішають приписувати фермерам, які вирощують цукровий буряк, рекордні прибутки. "А хто буде фінансувати посіви цукрових буряків? Бойко не буде, бюджет також не буде. Вся справа в тому, що 1 гектар буряків вимагає більше тисячі доларів. А вихід спирту з буряків - 14% від сили. Цей біоетанол буде золотим. Ніде в світі біоетанол з буряка не роблять", - розповів "Коментарям" Сергій Наливка, директор консалтингового агентства ААА.
Його підтримав і директор інформаційної компанії "ПроАгро" Микола Верницький, який заявив "Коментарям" про те, що питання біоетанолу з цукрового буряку є скоріше політичним. "Цукрові буряки - не найефективніша сировина для виробництва біоетанолу. Це просто лобіювання інтересів окремих гравців цукрової галузі або виробників спирту. Адже найбільш підходяща культура в цьому випадку - кукурудза. Вона має більш високий вихід біоетанолу, а також більш просту технологію. До того ж буряк, на відміну від кукурудзи, переробляти необхідно відразу - інакше він швидко всихає. Тож все це йде в контексті заяв, що вони збираються розширити експорт цукру. Експорту цукру взагалі немає, а вони його збираються розширити... Це політика - не більше", - зазначив він.
Більше того, проблеми можуть виникнути не лише з виробництвом обіцяного біоетанолу, а й з реалізацією отриманого бензину. За даними Науково-технічного центру "Психея", в Україні на сьогодні лише 34,3% легкових автомобілів адаптовано до використання такого виду палива і гарантовано працюватиме без збоїв - всього одна третина.
"Покажіть мені машину в Україні, в якій цей біоетанол не роз'їсть всю паливну систему? До нас не завозять машини, які можуть використовувати біоетанол - не на рівні 5%, не на рівні 10%, не на рівні 15%", - погоджується з цим Наливка.
У свою чергу, Олег Назаренко, генеральний директор Всеукраїнської асоціації автоімпортерів і дилерів, вважає більш правильним говорити про комплексне вирішення проблеми автомобільного палива в Україні, згадуючи і про відсутність на нашому ринку виробництва бензинів стандартів "Євро-4" і "Євро- 5". "Потрібно вирішувати проблему, не стверджуючи процентне співвідношення біоетанолу в бензині, а змінюючи в цілому стандарти виробництва палива, які залишилися з радянської епохи. Ця проблема дуже глобальна. В Україні не виробляється паливо стандарту Євро-4, Євро-5. Це все імпортне паливо. І люди змушені заправлятися тим, чим попадеться", - сказав він "Коментарям". Тепер же перспективи "заправлятися чим попадеться" мають всі шанси перетворитися на перспективи "заправлятися чим попадеться у кого попало". Адже навряд чи паливо без біоетанолу повністю зникне з українського ринку - його виробництво і реалізація лише піде в тінь.
Поки всі плани щодо біоетанолу - на рівні декларацій. Без необхідної інфраструктури та логістики по всьому ланцюжку - від поля до АЗС, - вони так і ризикують залишитися в історії. Так само, як це було з планами минулої влади. Більше того, якщо вірити експертам ринку, то з 70-ти спиртзаводів України 10 технологічно можуть виробляти біоетанол. І якби це було дійсно вигідно, уряду не треба було вкотре "винаходити велосипед".
За матеріалами:
Коментарі
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас