Подвійний тариф: чим закінчиться спроба чиновників виторгувати знижки у таксистів


Подвійний тариф: чим закінчиться спроба чиновників виторгувати знижки у таксистів

Намагаючись хоч якось облагородити таксі до початку Євро -2012, влада кидається в крайнощі. АМКУ звинуватив перевізників в змові і вимагає знизити ціни. Місцеві чиновники, навпаки, оголосили війну за якість перевезень, що, по ідеї, сприятиме їх подорожчанню. Так що питання - за якими ж цінами возитимуть українців і вболівальників таксисти - залишається відкритим.

Картель під "шашечками"

У киян з'явився шанс їздити на таксі дешевше і комфортніше. На початку квітня АМКУ, який почав перевірки столичного ринку пасажирських перевезень в лютому цього року, оголосив перші підсумки рейдів. "Улов" виявився неабияким. Контролерам вдалося розкрити змову таксистів. У картель, нібито, увійшло 11 великих перевізників, які окупували найбільш привабливі стоянки таксі, не пускаючи туди конкурентів, у тому числі, і "силовими методами", і встановили завищені тарифи для пасажирів. Які саме компанії контролюють київський ринок таксі і якою має бути "чесна" ціна за їзду під "шашечками", в Антимонопольному комітеті поки не уточнюють, адже перевірки не закінчені. Але обіцяють покарати порушників за всією суворістю закону.

По ідеї, потрапивши під "ковпак" антимонопольників, таксисти повинні вже найближчим часом знизити ціни. Наскільки великі знижки вдасться вибити у них контролерам, поки невідомо, адже перевізники давно скаржаться, що їх бізнес і так збитковий і, навпаки, ще наприкінці минулого року попереджали про можливе підвищення тарифів. Як аргумент на свою користь вони озвучують наступну статистику: лише за останні півроку мінімальний тариф (до 5 км) в столиці і містах - мільйонниках впав з 35 грн до 28-29 грн, а розцінки при оплаті за лічильником - з 3 грн/км до 2,4-2,6 грн/км. "Такі розцінки не включають амортизаційних витрат, тому таксисти просто "вбивають" свої машини і через 2-3 роки роботи йдуть з цього ринку", - пояснює керівник проекту "Таксопорт" Анатолій Галазюк.

Саме частою зміною водіїв він пояснює зниження якості обслуговування пасажирів. Адже галузь масово заполонили непрофесіонали, які на хвилі кризи втратили роботу за фахом, і тепер "проїдають" власну машину. Великі диспетчерські служби вважають, що ситуація могла б змінитися на краще, якби тарифи зросли хоча б до 3,5 грн/км. Анатолій Галазюк вважає, що в ідеалі кілометр проїзду повинен продаватися за ціною літра бензину. Це, нібито, дозволить утримувати таксі в належному технічному стані та забезпечити клієнтам комфортну їзду. Головна інтрига цього сезону - чим же закінчаться торги між перевізниками та контролерами для гаманців середньостатистичних українців.

Таксистам увімкнули лічильник

Антимонопольний комітет виявився далеко не єдиною структурою, що звернула пильну увагу на ринок таксомоторних перевезень. Спробу відрегулювати галузь робить і місцева влада. Зокрема, в КМДА на початку березня створили спеціальну робочу групу, яка буде реформувати столичне таксі. На першому етапі чиновники задумали провести атестацію перевізників - перевірити їх водійську майстерність, наявність ліцензій, оцінити наскільки відповідає нормам транспорт, чи обладнаний він лічильниками та платіжними терміналами та ін. Влада розраховує відловити нелегалів, яких, за оцінками громадської ради при столичній міській адміністрації, в місті близько 85% від загального числа таксистів (2 тис. авто). Крім того, таким чином хочуть підтягнути загальний рівень таксі до Євро-2012, адже якщо іноземний турист ризикне проїхатися в середньостатистичному київському таксі, то відчує справжній культурний шок, - побоюються чиновники.

Благородні, на перший погляд, наміри влади не оцінили навіть перевізники, які працюють легально і постійно скаржаться на конкуренцію з боку "грачів". Директор служби таксі 1554 Антон Боголюбов вважає, що атестація призведе до зростання тарифів, а це загрожує невдоволенням пасажирів. "Один споживач готовий платити за чистоту в машині і професіоналізм водія, для іншого ж важливіша низька ціна. Якщо всіх таксистів змусять возити пасажирів по вищому розряду, економ-пропозицій на ринку просто не залишиться", - говорить він. Масу нарікань викликають і вимоги встановити лічильники та платіжні термінали.

По суті, ці норми діють вже давно, однак на практиці так і не виконуються, адже за додаткове обладнання таксисту потрібно заплатити близько $3 тис. "Встановлення того ж терміналу пов'язано і з законодавчими складнощами - їх дозволяють ставити тільки юридичним особам, що мають банківський рахунок, а в службах таксі працюють приватні підприємці", - додає Антон Боголюбов. Але найбільше в подібній автоматизації таксистів лякає той факт, що вона дозволить контролерам відслідковувати статистику поїздок і доходи перевізників.

Некеровані ціни

Анатолій Галазюк вважає спроби міських чиновників навести порядок у перевезеннях логічними, але поки нереальними. "Подібні ініціативи будуть ефективними лише в разі комплексного реформування національного законодавства, що регулює цей ринок", - упевнений експерт. Подібні спроби прихильниками "правильного" ринку робляться з минулого року. Тоді Міністерство інфраструктури, посилаючись на зобов'язання України перед УЄФА підтягнути до початку чемпіонату обслуговування туристів, у тому числі й транспортне, під європейські стандарти, розробило проект закону про таксомоторні перевезення. Згідно з документом, служби таксі повинні контролюватися місцевою владою, причому регіональні чиновники можуть регулювати як кількість перевізників, так і їх цінову політику. Це дозволило б зменшити конкуренцію в галузі, адже зараз по дорогах України колесить близько 200 тис. таксі, тоді як для потреб країни цілком вистачило б удвічі меншої кількості. У підсумку ті, хто зможе втриматися на ринку, автоматично отримають можливість диктувати пасажирам свої умови, але натомість повинні будуть підвищити якість обслуговування.

Зрозуміло, що такі реформи вигідні, в першу чергу, великим диспетчерським службам, зацікавленим у підвищенні тарифів. Враховуючи і без того напружену соціальну обстановку в галузі, чиновники так і не зважилися подати скандальний документ на розгляд Верховної Ради. Тому, незважаючи на те, що до Євро-2012 залишилося не так багато часу, глобальних реформ в галузі не передбачається. І питання - за якими ж цінами їздитимуть у таксі українці та іноземні туристи - залишається відкритим. Судячи з усього, тарифи будуть залежати, в першу чергу, від нахабства водіїв та зговірливості їхніх пасажирів.

Тетяна Гармаш

  • i

    Якшо Ви помітили помилку, виділіть необхідну частину тексту й натисніть Ctrl+Enter, щоб повідомити про це нам.

Дивись також
В Контексті Finance.ua
Опитування