Розкішний податок — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Розкішний податок

Казна та Політика
2063
У Міністерстві фінансів передумали називати розкішшю дорогі годинники та хутра. Натомість чиновники запропонували розширити саме поняття "розкоші". В результаті багаті виведені з-під податкового удару. На відміну від середнього класу.
Що таке розкіш?
2 квітня на розгляд Кабміну винесли законопроект "Про внесення змін до Податкового кодексу щодо введення податку на розкіш". Сама ідея внести податок на розкіш - не нова. Раніше подібний фіскальний інструмент пропонував використовувати віце-прем'єр-міністр Сергій Тігіпко. У листопаді 2011 р. він навіть розробив відповідний документ. Але цього разу №2 в Партії регіонів виступив рішуче проти ініціативи свого партійного боса (за інформацією видання, законопроект Мінфіну доручив розробити Микола Азаров). Крім того, проти законопроекту, який розроблявся під керівництвом Юрія Колобова, виступив і міністр економічного розвитку і торгівлі Петро Порошенко. Втім, цей документ можуть розглянути на засіданні уряду вже в середу. Що ж так обурило Тігіпка?
По-перше, багато пропозицій віце-прем'єр-міністра були не враховані або переглянуті. Так, наприклад, в Мінфіні вважають, що під категорію "розкіш" підпадають квартири загальною площею понад 120 квадратних метрів і будинки від 250 квадратних метрів. У свою чергу, Тігіпко пропонував 200 квадратних метрів та 400 квадратних метрів відповідно. І в першому, і в другому варіантах є свої недоліки. Так, особняки площею нижче 400 метрів за законопроектом Тігіпка не обкладалися відповідним податком. З іншого боку, через ініціативи Мінфіну платити за "розкішні" квартири будуть представники середнього класу, наприклад, які взяли іпотеку на купівлю 3-кімнатних квартир. Варто особливу увагу звернути на той факт, що в новому документі мова йде не про житлову, а про загальну площу житла. Таким чином, багато квартир в дореволюційних будинках можуть теж потрапити в список "розкоші". Та й нові квартири теж. "З 2003-2004 років, коли почався будівельний бум, девелопери почали зводити будинки, в яких частина квартир, площею 120 кв. м і більше, мала по три-чотири кімнати", - цитує "Комерсант-Україна" генерального директора компанії Global Solutions Сергія Тумасова. Та ж ситуація і з житловими будинками. "Всі житлові будинки, які будувалися після 1995 року, підпадають під цю категорію, тому що їх невигідно було будувати площею менше 250 квадратних метрів", - зазначає він.
Не треба забувати і про те, що з 1 липня вводиться податок на нерухомість. Його будуть застосовувати двояко. З одного боку, ті люди, які не зареєстровані в своїх будинках, будуть платити і за будинок, і за господарські споруди. Ті ж, хто зареєстрований у будинку, будуть платити податок з житлової площі, в яку площа госпбудівель не включена. Здавалося б, розумний підхід. Українські селяни все ж повинні бути захищені. Адже, на відміну від дачників, госпбудівель, в т.ч. для утримання худоби, у них набагато більше. Однак з уваги фінансистів упущений той факт, що і багато олігархів живуть далеко не в квартирах. "Люди не реєструються на своїх дачах, тому один цей пункт призведе до введення податку для сараїв і тимчасових споруд. У той час як господарські будови на територіях елітних садиб, такі як стайні, приміщення для охорони, тенісні корти, більярдні, сауни, приватні зоопарки, не будуть обкладатися податком", - відзначає прес-служба Тігіпка. Крім того, одночасне стягнення податку на нерухомість і податку на розкіш по суті означатиме для деяких громадян подвійне оподаткування. Замість того, щоб зробити по-європейськи - стягувати податки з тих будівель, ринкова ціна яких перевищує встановлену норму, наші чиновники пішли своїм шляхом. Через середній клас знову буде змушений ту ж нерухомість виводити в "тінь": реєструвати на підставних осіб або занижувати її площу.
Але не нерухомістю єдиною. Так, податок на розкіш буде братися з транспортних засобів. Приміром, його змушені будуть заплатити господарі автомобілів об'ємом двигуна понад 3,4 літра, мотоциклів з об'ємом двигуна 800 кубічних сантиметрів, водних суден потужністю 75 кВт, літаків і вертольотів. В цілому податок на розкіш буде становити не менше 2% від мінімальної зарплати за кожен квадратний метр площі, кубічний сантиметр двигуна або кілограм льотної маси. При цьому, такі речі як коштовності, мобільні телефони, годинники та зброя, парусні яхти розкішшю досі не визнані.
Розкішно жити не заборониш
Податок на розкіш не буде поширюватися на коштовності, хутра, дорогі мобільні телефони, годинники та зброю, парусні яхти. Ці речі "розкішшю" не є, за логікою авторів законопроекту. Так, найчастіше у дорогих вітрильних яхт двигун набагато менший за потужністю, ніж 75 кВт. Що стосується автомобілів, то тепер виробники машин преміум-класу роблять ставку не стільки на об'єм двигуна, скільки на нові технології, а також, що важливо, на інтер'єр. І навпаки, популярні серед середнього класу автомобілі іноді мають об'єм двигуна понад 3 літри. Якщо слідувати логіці Мінфіну, то золотий Фольскваген "Жук", виставлений у 2007 році на салоні в Бухаресті, предметом розкоші не є. А багато популярних серед середнього класу машин вже стануть розкішшю. Автори законопроекту не провели межу між "розкішшю" і "достатком". Про це яскраво свідчить той факт, що ті ж хутра, коштовності, дорогі мобільні телефони відповідним податком обкладатися не будуть. Хоча вони якраз часто і свідчать про високий статус власника і розкішності його способу життя. Як відзначають експерти, обкласти безпосередньо ці предмети податком досить складно. Але є вихід - розширення списку підакцизних товарів та поширення на ці категорії акцизів.
Втім, будь-які ініціативи уряду в цій сфері навряд чи матимуть успіх. Платити податок на розкіш не будуть саме ті, хто живе "на широку ногу". "Багатих він не торкнеться, тому що в Україні у них нічого не зареєстровано, або все записано на юридичних осіб, тому за підвищеними ставками потрібно обкладати і компанії. А податок торкнеться тих громадян, які мають легальні доходи і реєструють майно на себе, а не шукають схеми ухилення", - цитує видання генерального директора Бюро економічних і соціальних досліджень Валерія Гладкого.
І дійсно, навіть українські політики не завжди можуть пояснити, звідки у них з'явилися ті чи інші предмети розкоші. Найчастіше, навіть місця їх проживання їм не належать. В таких умовах, податок на розкіш - ще один засіб у передвиборній гонці. Правда, якщо ініціативу Мінфіну підтримають, це засіб може обернутися проти правлячої партії, в підтримці якої відмовить український середній клас, який стрімко рідіє. Навіть пропозиції Тігіпка викликали у експертів зауваження. "Податок на розкіш - популізм, він відволікає від головного джерела багатства - олігархічних монополій. Ініціатива уряду щодо податку на розкіш має цинічний присмак саме тому, що не зачіпає інтереси олігархів, які мають можливість через високопоставлених чиновників звільняти від податків свої надприбуткові підприємства і отримувати шалені пільги і дотації на розвиток галузей, які були нахабно монополізовані", - зазначав, зокрема, голова Національного форуму профспілок України Мирослав Якибчук. Нинішня ж ініціатива Мінфіну і зовсім перекладає податкове навантаження з олігархів на середній клас.
Борис Рудь
За матеріалами:
Подробности
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас