96
Експерт: Законопроект про ГТС не зобов'язує Кабмін реформувати газовий ринок на європейських принципах
— Енергетика
Головна мета прийнятого в першому читанні законопроекту № 9429-1 - реформування газового ринку України шляхом реорганізації "Нафтогазу" з метою приведення українського законодавства у відповідність до вимог Другої і Третьої газових директив ЄС - вказана тільки в пояснювальних записках і прямо не закріплена в тексті змін, тобто не сформульована як прямий припис закону.
Про це у своїй статті для ZN.UA написав юрист Олександр Малиновський, партнер "Грант Торнтон Україна".
Зокрема експерт зазначив, що законопроект Кармазіна №9429-1 пропонує наділити Кабмін двома додатковими повноваженнями: 1) приймати рішення про реорганізацію "Нафтогазу" і його дочірніх компаній, 2) давати дозвіл на відчуження їхніх активів.
Однак юридичний аналіз законопроекту №9429-1 свідчить, зазначає Малиновський, що в ньому прямо не зафіксований його головний сенс - порядок і мета реалізації урядом зазначених повноважень. Таким чином, виходить, що прямі обмеження для Кабміну при реорганізації "Нафтогазу" і його дочірніх компаній і відчуження їхніх основних фондів (в даному випадку "труби" і газосховищ), на законодавчому рівні не передбачені.
"У такій ситуації може скластися враження, що мета і вектор (європейський чи євразійський) реформування газового ринку України будуть залежати винятково від Кабінету міністрів України. Відсутність у прийнятому законопроекті хоча б контурів і напрямів (мети) реформування українського газового ринку може породжувати сумніви в його спрямованості на лібералізацію ринку саме на європейських принципах і може викликати питання про можливість його використання для переформатування газового ринку України в напрямку подальшої його монополізації", - написав Малиновський.
При цьому він зазначив, що згідно з Конституцією і законодавством України, уряд може реалізовувати свої повноваження - тобто реформувати газовий ринок - тільки способом, який не суперечить міжнародно-правовим зобов'язанням держави (в даному випадку - зобов'язанням України в рамках Європейського енергетичного співтовариства, у тому числі з імплементації в Україні Другої і Третьої газових директив ЄС).
Крім того, законодавство виключає можливість укладення Україною нових міжнародно-правових (тим більше корпоративних) домовленостей з іншою державою або компанією, що суперечили б Європейському енергетичному співтовариству і, зокрема, ускладнювали б лібералізацію газового ринку України на європейських принципах.
"Разом з тим конкретизація в законопроекті №9429-1 цілей реалізації Кабміном нових повноважень (внесення положень, які зобов'язують уряд реформувати газовий ринок на європейських принципах) поліпшить якість цього документа і дозволить уникнути ризику реформування газового ринку чином, що суперечить зобов'язанням України перед Європейським Союзом", - вважає експерт.
За його словами, така конкретизація відповідала б меті прийнятого законопроекту, задекларованій у пояснювальній записці і підтвердженій в заявах лідера парламентської проурядової більшості.
Нагадаємо, 20 березня Верховна Рада України прийняла за основу законопроект від народного депутата від НУ-НС Юрія Кармазіна про реформування газового ринку України.
За матеріалами: Дзеркало Тижня
Поділитися новиною
Також за темою
Українські оператори підготувалися до блекаутів: зв’язок триматиметься до трьох діб
«ДТЕК Нафтогаз» зазнав 40 млн євро збитків від атак рф
Ціни на нафту відреагували на глобальний надлишок
Які пристрої не можна підключати до подовжувача
ЄС погодив план повної відмови від російського газу до 2028 року
Україна запропонувала США використати свою енергетичну інфраструктуру для Європи — Зеленський