2273
Бензин буде дорожчати
— Енергетика
В останні дні в Україні знову дорожчає бензин. Більше того, кількість цього палива в нашій країні швидко скорочується. Але уряд не бажає йти назустріч продавцям, але не виробникам палива.
Як Кабмін за бензином стежив
Продаж нафтопродуктів в Україні завжди був досить клопіткою справою. Однак останні ініціативи уряду і зовсім похитнули позиції продавців палива. Все почалося зі слів прем'єр-міністра Миколи Азарова, який відзначив низьку якість бензину на вітчизняних заправках. "Великі претензії у наших споживачів, наприклад, до якості нафтопродуктів. Всі, хто стикався з цією сферою, говорять про те, що на наших заправках можна заправитися неякісним бензином", - сказав прем'єр на зустрічі з громадськими об'єднаннями, які працюють в сфері захисту прав споживачів, 15 березня.
І дійсно, невідповідність вітчизняного палива європейським стандартам не раз ставала предметом обговорення, зокрема - в українській пресі. "Зараз в уряді розглядається питання, наприклад, зміни технічних умов", - пригрозив 15 березня прем'єр. І в той же день указом міністерства економічного розвитку і торгівлі анулювали дію низки технічних умов, виданих територіальними органами ДП "Укрметртестстандарт". Примітно, що у перелік техумов, дія яких припиняється, потрапили не тільки ті, які відповідають старим стандартам якості нафтопродуктів ДСТУ 4063-2001 "Бензини автомобільні" і ДСТУ 3868-99 "Паливо дизельне", а й техумови на випуск бензину і дизпалива поліпшеної якості або так звані фірмові бензини, що відповідають новим стандартам якості ДСТУ 4839:2007 "Бензини автомобільні підвищеної якості" і ДСТУ 4840:2007 "Паливо дизельне підвищеної якості". Це призведе до того, що на АЗС пропадуть багато "фірмових" бензинів досить високої якості.
Виробники бензину назвали дану вимогу уряду нерозумною. У прес-службі "Лукойла" повідомили, що при анулюванні ТУ на брендовані види палива міністерство не взяло до уваги той факт, що вони виробляються на базі автомобільних палив екологічного класу "Євро-4" і "Євро-5" з використанням високоякісних миючих присадок. Такі присадки дозволяють зменшити витрату палива, збільшити термін служби двигуна, підвищити потужність і керованість автомобіля, а також знизити шкідливі викиди в атмосферу. Крім того, трейдери і виробники звертають увагу на те, що в список потрапили не всі фірмові бензини. У перелік анульованих ТУ не потрапили деякі відомі марки, що реалізуються у великих мережах. Зокрема, Perfekt ("Паралель"), V-Power (Shell), Nano (SOCAR) і низка інших. В результаті ціни на бензин почали зростати. І це при тому, що метою всіх заходів, якщо вірити прес-службі Кабміну, було якраз таки зниження цін на бензин. "Глава уряду вважає за необхідне розробити алгоритм нівелювання коливань цін на нафту, що демонструють періодичне підвищення і зниження", - йшлося в повідомленні прес-служби 14 березня.
Нафтотрейдери спробували відбити для себе ринок. Вони звернулися до Кабміну з проханням скасувати підвищення акцизних ставок, яке відбулося в січні. Тоді вступили в силу нові ставки акцизних зборів на паливо. Їх проіндексували на 8,9%, що привело до підвищення акцизу на бензин з 182 євро за тонну до 198 євро за тонну. Але уряд йти на поступки відмовився. Результат - деякі нафтопереробні заводи зупинилися. Зокрема, мова йде про Лисичанський НПЗ. "Внаслідок збитковості нафтопереробки, поставки сировини на ЛІНІК з 1 березня припинені, і на заводі розпочався позаплановий ремонт. З середини березня ми почали переводити персонал в режим чотириденного робочого тижня. Остання з діючих установок в нафтопереробному ланцюжку - установка гідроочищення дизпалива - зупиниться ввечері 15 березня", - сказав у першій половині місяця ZN.UA президент і головний керуючий директор "TNК-BP Коммерс" Дідьє Казіміро. "Факт залишається фактом: ЛІНІК, наймолодший і технічно оснащений НПЗ в Україні, зупинився на позаплановий ремонт на невизначений термін", - резюмував Казіміро. Його компанія переключається на торгівлю імпортним паливом. А на ринку заговорили вже про брак бензину в Україні.
Хто заплатить за бензин?
Після акцій Кабміну, спрямованих на врегулювання паливної проблеми, в Україні почала зростати ціна на паливо. Найближчим часом ситуація навряд чи виправиться. Причина - різке скорочення і навіть прогнозований дефіцит бензину. "Через високу залежність від імпорту українські роздрібні мережі надзвичайно чутливі до підвищення вартості нафтопродуктів у світі. На українському ринку практично зупинилася переробка, а, отже, немає і запасів нафтопродуктів", - говорить у коментарі "КоммерсантЪ-Украина" виконавчий директор "ТНК -ВР Коммерс" Володимир Жмак.
Після того, як позначилося зростання цін на паливо, в уряді спробували спішно виправити ситуацію. 21 березня Азаров доручив профільному міністрові Юрію Бойкові зайнятися зниженням цін на бензин. Йдеться, зокрема, і про зниження акцизів. Крім того, за словами Азарова, уряд планував забезпечити імпорт в Україну близько 1 мільйона тонн нафти для вітчизняних НПЗ. Ці заходи вдарили б по бюджету, але вони необхідні для того, щоб підвищити рентабельність переробки нафти на вітчизняних НПЗ в умовах підвищення світових цін на нафту. Азаров підкреслив - уряд піде на зниження акцизів в період "аномально високої" ціни на нафту. Але на тому ж засіданні уряду, перед яким Азаров і розповів про зниження акцизів на нафту, це рішення так і не було ухвалено. "Було прийнято рішення шукати якісь інші варіанти", - пояснив журналістам заступник міністра енергетики та вугільної промисловості України Володимир Макуха. Що ж стосується закупівлі нафти, то тут Макуха більш оптимістичний. "Це більш реально", - зазначив заступник міністра.
Самі виробники палива пояснюють: одними акцизними зборами, а точніше - їх зниженням, проблему не вирішити. "Проблема набагато глибша. Держава може розраховувати на стабільний ринок - як з точки зору наповнення, так і з точки зору цін - тільки за наявності виробництва в країні", - говорить Жмак. Втім, зростання цін на бензин неминуче. І для цього є низка причин. "У ціні бензину 50% припадає на нафтову складову. Тому якщо, наприклад, піднімається ціна на нафту - спекулятивно або будь-яким чином - на 2%, то це означає, що через місяць в Україні підніметься ціна на бензин і дизельне паливо на 1%. Якщо піднімається на 4%, то у нас - на 2%. Ось в лютому піднялися ціни в середньому на 8%. Це означає протягом березня підняття цін на бензин на 4%. Ми зараз спостерігаємо ті процеси, які обумовлені спекуляціями на світових біржах", - пояснював в ефірі "Першого національного" заступник директора Науково-технічного центру "Психея" Геннадій Рябцев. За його словами, щось протиставити спекуляціям на біржах Україна не може. Інші експерти зазначають - зростання цін на бензин в умовах, коли на носі військова операція проти Ірану, а такі країни, як США і Великобританія вже замислюються про використання стратегічних запасів нафти, цілком закономірне. Більше того, дивним є той факт, що на низці заправок ціни не зростають. "Майже 20-відсоткове підвищення цін на нафту з початку поточного року не пройшло непоміченим ні в одному куточку цивілізованого світу. Фахівців же більше займає інший ракурс того, що відбувається - чому у половини українського ринку ціна не зростає? Начебто і нові родовища в країні не відкрили, та й бензин з повітря ще робити не навчилися. У чому ж секрет?", - дивується директор консалтингової фірми А-95 Сергій Куюн. Причина такої "стабільності" цін - робота міні-НПЗ, продукція яких часто залишає бажати кращого. Але як завантажити великі вітчизняні НПЗ роботою, при цьому, не завдавши шкоди бюджету і не залазячи в кишеню пересічним українцям? Відповідь не така вже й складна - поліпшити бізнес-клімат в Україні та знайти постачальників палива. Проте навіть в таких умовах варто приготуватися до зростання цін на українських заправках.
Борис Рудь
За матеріалами: Подробности
Поділитися новиною
Також за темою
В Україні запустили реєстр нафтових та газових свердловин
Словаччина збільшує імпорт російського газу, щоб «задобрити» путіна
Відсьогодні запрацювала нова «стеля» цін на російську нафту
Міністерство енергетики прокоментувало заяву путіна щодо Запорізької АЕС
Україна за пів року витратила на імпорт енергоресурсів $4,86 млрд, у 40 разів більше, ніж заробила на експорті
Бельгія збудує перший у світі штучний енергетичний острів