Бензин буде дорожчати


Бензин буде дорожчати

В останні дні в Україні знову дорожчає бензин. Більше того, кількість цього палива в нашій країні швидко скорочується. Але уряд не бажає йти назустріч продавцям, але не виробникам палива.

Як Кабмін за бензином стежив

Продаж нафтопродуктів в Україні завжди був досить клопіткою справою. Однак останні ініціативи уряду і зовсім похитнули позиції продавців палива. Все почалося зі слів прем'єр-міністра Миколи Азарова, який відзначив низьку якість бензину на вітчизняних заправках. "Великі претензії у наших споживачів, наприклад, до якості нафтопродуктів. Всі, хто стикався з цією сферою, говорять про те, що на наших заправках можна заправитися неякісним бензином", - сказав прем'єр на зустрічі з громадськими об'єднаннями, які працюють в сфері захисту прав споживачів, 15 березня.

І дійсно, невідповідність вітчизняного палива європейським стандартам не раз ставала предметом обговорення, зокрема - в українській пресі. "Зараз в уряді розглядається питання, наприклад, зміни технічних умов", - пригрозив 15 березня прем'єр. І в той же день указом міністерства економічного розвитку і торгівлі анулювали дію низки технічних умов, виданих територіальними органами ДП "Укрметртестстандарт". Примітно, що у перелік техумов, дія яких припиняється, потрапили не тільки ті, які відповідають старим стандартам якості нафтопродуктів ДСТУ 4063-2001 "Бензини автомобільні" і ДСТУ 3868-99 "Паливо дизельне", а й техумови на випуск бензину і дизпалива поліпшеної якості або так звані фірмові бензини, що відповідають новим стандартам якості ДСТУ 4839:2007 "Бензини автомобільні підвищеної якості" і ДСТУ 4840:2007 "Паливо дизельне підвищеної якості". Це призведе до того, що на АЗС пропадуть багато "фірмових" бензинів досить високої якості.

Виробники бензину назвали дану вимогу уряду нерозумною. У прес-службі "Лукойла" повідомили, що при анулюванні ТУ на брендовані види палива міністерство не взяло до уваги той факт, що вони виробляються на базі автомобільних палив екологічного класу "Євро-4" і "Євро-5" з використанням високоякісних миючих присадок. Такі присадки дозволяють зменшити витрату палива, збільшити термін служби двигуна, підвищити потужність і керованість автомобіля, а також знизити шкідливі викиди в атмосферу. Крім того, трейдери і виробники звертають увагу на те, що в список потрапили не всі фірмові бензини. У перелік анульованих ТУ не потрапили деякі відомі марки, що реалізуються у великих мережах. Зокрема, Perfekt ("Паралель"), V-Power (Shell), Nano (SOCAR) і низка інших. В результаті ціни на бензин почали зростати. І це при тому, що метою всіх заходів, якщо вірити прес-службі Кабміну, було якраз таки зниження цін на бензин. "Глава уряду вважає за необхідне розробити алгоритм нівелювання коливань цін на нафту, що демонструють періодичне підвищення і зниження", - йшлося в повідомленні прес-служби 14 березня.

Нафтотрейдери спробували відбити для себе ринок. Вони звернулися до Кабміну з проханням скасувати підвищення акцизних ставок, яке відбулося в січні. Тоді вступили в силу нові ставки акцизних зборів на паливо. Їх проіндексували на 8,9%, що привело до підвищення акцизу на бензин з 182 євро за тонну до 198 євро за тонну. Але уряд йти на поступки відмовився. Результат - деякі нафтопереробні заводи зупинилися. Зокрема, мова йде про Лисичанський НПЗ. "Внаслідок збитковості нафтопереробки, поставки сировини на ЛІНІК з 1 березня припинені, і на заводі розпочався позаплановий ремонт. З середини березня ми почали переводити персонал в режим чотириденного робочого тижня. Остання з діючих установок в нафтопереробному ланцюжку - установка гідроочищення дизпалива - зупиниться ввечері 15 березня", - сказав у першій половині місяця ZN.UA президент і головний керуючий директор "TNК-BP Коммерс" Дідьє Казіміро. "Факт залишається фактом: ЛІНІК, наймолодший і технічно оснащений НПЗ в Україні, зупинився на позаплановий ремонт на невизначений термін", - резюмував Казіміро. Його компанія переключається на торгівлю імпортним паливом. А на ринку заговорили вже про брак бензину в Україні.

Хто заплатить за бензин?

Після акцій Кабміну, спрямованих на врегулювання паливної проблеми, в Україні почала зростати ціна на паливо. Найближчим часом ситуація навряд чи виправиться. Причина - різке скорочення і навіть прогнозований дефіцит бензину. "Через високу залежність від імпорту українські роздрібні мережі надзвичайно чутливі до підвищення вартості нафтопродуктів у світі. На українському ринку практично зупинилася переробка, а, отже, немає і запасів нафтопродуктів", - говорить у коментарі "КоммерсантЪ-Украина" виконавчий директор "ТНК -ВР Коммерс" Володимир Жмак.

Після того, як позначилося зростання цін на паливо, в уряді спробували спішно виправити ситуацію. 21 березня Азаров доручив профільному міністрові Юрію Бойкові зайнятися зниженням цін на бензин. Йдеться, зокрема, і про зниження акцизів. Крім того, за словами Азарова, уряд планував забезпечити імпорт в Україну близько 1 мільйона тонн нафти для вітчизняних НПЗ. Ці заходи вдарили б по бюджету, але вони необхідні для того, щоб підвищити рентабельність переробки нафти на вітчизняних НПЗ в умовах підвищення світових цін на нафту. Азаров підкреслив - уряд піде на зниження акцизів в період "аномально високої" ціни на нафту. Але на тому ж засіданні уряду, перед яким Азаров і розповів про зниження акцизів на нафту, це рішення так і не було ухвалено. "Було прийнято рішення шукати якісь інші варіанти", - пояснив журналістам заступник міністра енергетики та вугільної промисловості України Володимир Макуха. Що ж стосується закупівлі нафти, то тут Макуха більш оптимістичний. "Це більш реально", - зазначив заступник міністра.

Самі виробники палива пояснюють: одними акцизними зборами, а точніше - їх зниженням, проблему не вирішити. "Проблема набагато глибша. Держава може розраховувати на стабільний ринок - як з точки зору наповнення, так і з точки зору цін - тільки за наявності виробництва в країні", - говорить Жмак. Втім, зростання цін на бензин неминуче. І для цього є низка причин. "У ціні бензину 50% припадає на нафтову складову. Тому якщо, наприклад, піднімається ціна на нафту - спекулятивно або будь-яким чином - на 2%, то це означає, що через місяць в Україні підніметься ціна на бензин і дизельне паливо на 1%. Якщо піднімається на 4%, то у нас - на 2%. Ось в лютому піднялися ціни в середньому на 8%. Це означає протягом березня підняття цін на бензин на 4%. Ми зараз спостерігаємо ті процеси, які обумовлені спекуляціями на світових біржах", - пояснював в ефірі "Першого національного" заступник директора Науково-технічного центру "Психея" Геннадій Рябцев. За його словами, щось протиставити спекуляціям на біржах Україна не може. Інші експерти зазначають - зростання цін на бензин в умовах, коли на носі військова операція проти Ірану, а такі країни, як США і Великобританія вже замислюються про використання стратегічних запасів нафти, цілком закономірне. Більше того, дивним є той факт, що на низці заправок ціни не зростають. "Майже 20-відсоткове підвищення цін на нафту з початку поточного року не пройшло непоміченим ні в одному куточку цивілізованого світу. Фахівців же більше займає інший ракурс того, що відбувається - чому у половини українського ринку ціна не зростає? Начебто і нові родовища в країні не відкрили, та й бензин з повітря ще робити не навчилися. У чому ж секрет?", - дивується директор консалтингової фірми А-95 Сергій Куюн. Причина такої "стабільності" цін - робота міні-НПЗ, продукція яких часто залишає бажати кращого. Але як завантажити великі вітчизняні НПЗ роботою, при цьому, не завдавши шкоди бюджету і не залазячи в кишеню пересічним українцям? Відповідь не така вже й складна - поліпшити бізнес-клімат в Україні та знайти постачальників палива. Проте навіть в таких умовах варто приготуватися до зростання цін на українських заправках.

Борис Рудь

  • i

    Якшо Ви помітили помилку, виділіть необхідну частину тексту й натисніть Ctrl+Enter, щоб повідомити про це нам.

Дивись також
Сервіс підбору кредитів
  • Надішліть заявку
  • Дізнайтесь про рішення банку
  • Підтвердіть заявку та отримайте гроші
грн
Замовити кредит онлайн
В Контексті Finance.ua