Ціни на бензин не слухаються наказів — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Ціни на бензин не слухаються наказів

Енергетика
2138
Незважаючи на спроби стримати подорожчання, ціни на заправках стрімко наближаються до позначки в 11 грн. за літр. Диктувати ринку ціновий коридор - не найкращий вихід, кажуть трейдери. Може виникнути так зване відкладене подорожчання, яке не можна буде контролювати. Або ж трейдери будуть змушені скоротити продажі, що може призвести до дефіциту бензину.
Бензин різко подорожчав
За даними консалитингової групи А-95, за період з 10 січня по 19 березня середні ціни на бензин найпопулярнішої марки зросли на 30,8 коп. (+3%) до 10,6 грн. за літр. При цьому тільки за останній тиждень ціни на заправках підскочили на 17,1 коп. (+1,64%). Дизельне пальне з січня зросло в ціні на 19,7 коп (+2%) до 9,86 грн. за літр в середньому по Україні, а за тиждень ціни на дизель піднялися на на 13,6 коп. (1,4%).
Ціни на газове пальне (суміш пропан-бутан) хоча і знизилися з початку року на 14 коп. (-2,36%), за останній тиждень все ж піднялися на 5,5 коп. (+0,95%).
У регіональному розрізі найбільше зростання цін на бензин відзначалося в Криму, а також в Луганській та Миколаївській областях - тут з початку року бензин А-95 подорожчав на 53 коп., 52 коп. і 41 коп. за літр відповідно. До першої п'ятірки за зростанням ціни також увійшли Донецька (+40 коп. з початку року) і Київська (+38 коп.) області.
Станом на 19 березня найвищі середні ціни на А-95 були зафіксовані на заправках Криму (10,84 грн.), а також Луганської (10,79) і Донецької (10,77) областей, найнижчі - в Дніпропетровській, Полтавській, Харківській (по 10,44 грн.) та Сумській (10,43) областях країни.
Ціновий коридор
Спроби уряду приборкати ціни поки не дають помітних результатів. На засіданні 17 лютого експертно-аналітична група (ЕАГ) рекомендувала трейдерам утримувати ціни на пальне марки А-95 і дизпальне на рівнях до 10,54 грн. і 9,84 грн. за літр до кінця місяця. На початку березня верхню межу цінового коридору підняли на 10 коп., причому як на бензин, так і на ДП. Учасники ЕАГ визнали, що зміна цінового коридору викликана зростанням ціни на нафту на світових ринках, а також сезонним зростанням попиту на пальне на початку весни.
Однак рішення групи не заспокоїло ціни: таблички на стелах мінялися мало не щодня. Оскільки встановлення рекомендованих цін не особливо допомагає, влада шукає нові методи впливати на ринок. Так, прем'єр Микола Азаров доручив Валерію Хорошковському зустрітися з гравцями ринку та відпрацювати алгоритм нівелювання коливань цін на нафту, зокрема, на період посівної.
Тим часом ЕАГ на засіданні в п'ятницю, 16 березня, рекомендувала зберігати існуючі ціни на бензин і дизельне пальне. Присутні на засіданні представники ринку нібито погодилися з рекомендаціями, але за вихідні ціни на марку А-95 зросли ще на кілька копійок. Наступне засідання групи заплановано на 23 березня.
Причини зростання
Зростання цін за останній час було насамперед зумовлене підвищенням цін на нафту на світових ринках, говорять експерти. В А-95 нагадують, що протягом останнього місяця ціни на нафту утримуються вище $120 за барель, а в березні стабільно перевищують $125 за барель. Відповідно, зростання цін з початку року склало 13,6%.
Подорожчання на $25 на барелі складе майже $200 на тонні, підраховує президент асоціації "Об'єднання операторів ринку нафтопродуктів України" Леонід Косянчук. За його словами, $200 - це 1600 грн. на тонні або плюс 1 грн. на літрі бензину.
За прогнозами експертів консалтингової групи А-95, рівень ціни на бензин А-95 стандарту Євро-5 в найближчим часом може перевищити позначку в 11 грн. за літр, дизельне пальне - 10 грн. за літр. "У зв'язку з триваючою напруженістю на світовому ринку нафти, в березні ми очікуємо істотну корекцію цін на українських автозаправках", - говорить директор А-95 Сергій Куюн.
За минулий місяць в опті нафтопродукти подорожчали на 9,5%, а в роздробі - лише на 1,5%, говорить Косянчук. Цей факт, за його словами, свідчить про те, що роздріб ще буде відігравати зростання оптових цін. При цьому заборона зростання цін означає збитки для трейдерів. "Високі ціни операторам ринку невигідні навіть більше, ніж споживачам, - запевняє голова об'єднання. - У споживача є вибір: замість машини він може пересісти на громадських транспорт, а операторам потрібно утримувати свою мережу. Тому ми працюємо в кращому разі на мінімумі доходу, а по лютому місяцю, щоб ви розуміли, ринок зазнав серйозних збитків в районі 4% від вартості".
Приборкати ціни
Якщо уряд піде адміністративно-командним шляхом регулювання ринку, це лише ненадовго відстрочить підвищення цін, упевнений Косянчук. "Оператори ринку почнуть працювати в збиток, і на ринку буде накопичуватися так зване відкладене подорожчання. І коли-небудь це відкладене подорожчання рвоне у вигляді бомби сповільненої дії", - говорить Косянчук.
В протилежному випадку, якщо ціна буде залишатися непропорційно низькою, нафтопродуктів на ринку не буде взагалі, упевнений голова асоціації. "Тому що операторам насправді буде набагато простіше замотати шланги, ніж збільшувати власні збитки", - припускає експерт. На його думку, єдиним інструментом зниження ціни в пікові моменти є зниження ставок акцизів. "Якщо держава дійсно, а не популістськи, хоче якось допомогти споживачам, повинні бути зроблені кроки, як в минулому році, коли держава тимчасово знизила акциз на ці ось сплески (цін на нафтопродукти)", - сказав Косянчук.
Навесні минулого року уряд уже випробував метод зниження акцизів в період екстремального зростання цін, і це дозволило стабілізувати ситуацію, нагадав Куюн. За його словами, сьогодні в собівартості нафтопродуктів на АЗС України близько 55% становить нафта, при цьому нафта внутрішнього видобутку покриває максимум 20% потреб ринку. Другою за значимістю складовою є податки - акцизний збір і ПДВ. За останній рік акцизний збір на бензин був підвищений на 50%, або на 66 євро за тонну, що еквівалентно 65 коп. за літр. Це стало потужним стимулом зростання цін на бензин в 2011 році. На сьогодні частка податків в ціні бензинів в середньому становить 35%, дизпального - 22%.
Чиновникам необхідно вивчити питання диференційованої шкали акцизів на бензин, які б автоматично знижувалися в період високих нафтових цін і зростали б в періоди більш сприятливої цінової кон'юнктури, вважає Куюн. Між тим, зниження податків на ДП експерт вважає неефективним з точки зору зниження цін, оскільки акцизи на цей продукт мінімальні. За даними групи А-95, ціни на дизпальне в Україні є найнижчими в Європі, оскільки акцизний збір на нього в 10 разів менший, ніж в середньому по 27 країнах Євросоюзу (46 євро за тонну проти 410 євро за тонну в ЄС).
Станіслав Погорілий
За матеріалами:
ЛігаБізнесІнформ
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас