Азербайджан шукає шлях — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Азербайджан шукає шлях

Енергетика
481
Міністр енергетики Азербайджану Натік Алієв повідомив, що Азербайджан, Грузія, Україна, Польща і Литва завершили підготовку техніко-економічного обґрунтування для трубопроводу, який транспортуватиме каспійську нафту до польського міста Гданськ через чорноморський порт Одеса. Про підготовку ТЕО було оголошено в 2009 р. в Києві на спеціальній конференції, проведеній за підтримки Секретаріату президента Віктора Ющенка. Тоді ж було досягнуто домовленості про створення державними нафтотранспортними компаніями п'яти згаданих країн спільного підприємства "Сарматія", в якому Азербайджану відведена роль постачальника нафти. За словами Натіка Алієва, Азербайджан, як і раніше, зацікавлений в постачаннях нафти в ЄС по Одеса - Броди, оскільки він є альтернативним маршрутом, що забезпечує додаткові можливості для завоювання нових ринків.
Раніше в Баку визнавали, що дефіцит нафтотранспортних потужностей і амбітні плани з нарощення поставок нафти на європейські ринки через українську територію провокують Азербайджан приєднатися до команди країн-лобістів розширення аверсного використання Одеса - Броди. Гюльмамед Джавадов, заступник міністра промисловості і енергетики Азербайджану, вважає, що без використання потужностей нафтопроводу Одеса - Броди Баку не зможе вирішити проблему дефіциту нафтотранспортної інфраструктури при виході на європейські ринки.
"Для вирішення проблеми дефіциту нафтотранспортної інфраструктури в Каспійському регіоні, яка виникне з 2013 р., знадобиться будівництво додаткових магістральних нафтопроводів зі збільшенням їх річної пропускної здатності як мінімум на 80 млн. т до 2025 р. в порівнянні з діючими нафтопроводами... Видобуток каспійської нафти збільшиться на 100 млн. т до 2015 р. і на 150 млн. т - до 2025 р.", - зазначив чиновник.
Відповідно, за його словами, для забезпечення цих обсягів необхідна прокладка нових трубопроводів, розширення портових можливостей Казахстану, Азербайджану і Грузії, поліпшення залізничного сполучення між Азербайджаном і Грузією, розширення резервуарних потужностей на терміналах і добудова нафтопроводу Одеса - Броди по польській території.
Проте минулого року Польща заявила, що не має наміру фінансувати добудову по своїй території ділянки нафтопроводу Одеса - Броди, який є частиною Євро-Азійського нафтотранспортного коридору (ЄАНТК), оскільки значні кошти вклала в спорудження футбольних стадіонів для проведення футбольного чемпіонату Євро- 2012. Президент Польщі Броніслав Коморовський назвав умовою участі поляків у проекті "економічну вигоду".
Такої ж думки дотримується голова Бюро національної безпеки Польщі Станіслав Козей. "Ми не схильні, на відміну від інших країн, витрачати бюджетні гроші на проекти, які повинні бути самоокупними", - сказав він.
За його словами, з точки зору економічної вигоди "Одеса - Броди" досі не зрозумілий. Необхідною умовою для прийняття Польщею рішення про участь в цьому проекті чиновник назвав гарантії постачальників і споживачів нафти.
"Але за майже 20 років обговорення ЄАНТК чітких декларацій немає", - констатував Станіслав Козей.
У СП "Сарматія" вважають ключовим для створення ЄАНТК на базі "Одеса - Броди" підписання міждержавної угоди країн - учасниць проекту. Без такого політичного документа, як пояснив гендиректор "Сарматії" Сергій Скрипка, складно вести переговори з власниками НПЗ, які зацікавлені в поставках каспійської нафти.
"Попередні оцінки свідчать про те, що в Каспійському регіоні є 10 млн. т вільної нафти, яка може поставлятися по ЄАНТК в Європу. Але говорити про те, що вони гарантовані, можна тільки після того, як буде підписано міждержавну угоду" , - сказав гендиректор "Сарматії".
Для отримання від Євросоюзу додаткового фінансування, яке буде спрямоване на добудову польської ділянки нафтопроводу Одеса - Броди, "Сарматії" необхідно сформувати пул інвесторів проекту, які повинні забезпечити його комерційно вигідну експлуатацію, не пізніше кінця 2013 р. Тоді будівництво розпочнеться на початку 2014 р.
Поки ж Київ експлуатує нафтопровід Одеса - Броди в аверсному режимі для прокачування азербайджанської нафти, що надходить в порт "Південний", на "Укртатнафта" і західноукраїнські НПЗ, що належать групі "Приват".
За матеріалами:
Экономические Известия
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас