481
Азербайджан шукає шлях
— Енергетика
Міністр енергетики Азербайджану Натік Алієв повідомив, що Азербайджан, Грузія, Україна, Польща і Литва завершили підготовку техніко-економічного обґрунтування для трубопроводу, який транспортуватиме каспійську нафту до польського міста Гданськ через чорноморський порт Одеса. Про підготовку ТЕО було оголошено в 2009 р. в Києві на спеціальній конференції, проведеній за підтримки Секретаріату президента Віктора Ющенка. Тоді ж було досягнуто домовленості про створення державними нафтотранспортними компаніями п'яти згаданих країн спільного підприємства "Сарматія", в якому Азербайджану відведена роль постачальника нафти. За словами Натіка Алієва, Азербайджан, як і раніше, зацікавлений в постачаннях нафти в ЄС по Одеса - Броди, оскільки він є альтернативним маршрутом, що забезпечує додаткові можливості для завоювання нових ринків.
Раніше в Баку визнавали, що дефіцит нафтотранспортних потужностей і амбітні плани з нарощення поставок нафти на європейські ринки через українську територію провокують Азербайджан приєднатися до команди країн-лобістів розширення аверсного використання Одеса - Броди. Гюльмамед Джавадов, заступник міністра промисловості і енергетики Азербайджану, вважає, що без використання потужностей нафтопроводу Одеса - Броди Баку не зможе вирішити проблему дефіциту нафтотранспортної інфраструктури при виході на європейські ринки.
"Для вирішення проблеми дефіциту нафтотранспортної інфраструктури в Каспійському регіоні, яка виникне з 2013 р., знадобиться будівництво додаткових магістральних нафтопроводів зі збільшенням їх річної пропускної здатності як мінімум на 80 млн. т до 2025 р. в порівнянні з діючими нафтопроводами... Видобуток каспійської нафти збільшиться на 100 млн. т до 2015 р. і на 150 млн. т - до 2025 р.", - зазначив чиновник.
Відповідно, за його словами, для забезпечення цих обсягів необхідна прокладка нових трубопроводів, розширення портових можливостей Казахстану, Азербайджану і Грузії, поліпшення залізничного сполучення між Азербайджаном і Грузією, розширення резервуарних потужностей на терміналах і добудова нафтопроводу Одеса - Броди по польській території.
Проте минулого року Польща заявила, що не має наміру фінансувати добудову по своїй території ділянки нафтопроводу Одеса - Броди, який є частиною Євро-Азійського нафтотранспортного коридору (ЄАНТК), оскільки значні кошти вклала в спорудження футбольних стадіонів для проведення футбольного чемпіонату Євро- 2012. Президент Польщі Броніслав Коморовський назвав умовою участі поляків у проекті "економічну вигоду".
Такої ж думки дотримується голова Бюро національної безпеки Польщі Станіслав Козей. "Ми не схильні, на відміну від інших країн, витрачати бюджетні гроші на проекти, які повинні бути самоокупними", - сказав він.
За його словами, з точки зору економічної вигоди "Одеса - Броди" досі не зрозумілий. Необхідною умовою для прийняття Польщею рішення про участь в цьому проекті чиновник назвав гарантії постачальників і споживачів нафти.
"Але за майже 20 років обговорення ЄАНТК чітких декларацій немає", - констатував Станіслав Козей.
У СП "Сарматія" вважають ключовим для створення ЄАНТК на базі "Одеса - Броди" підписання міждержавної угоди країн - учасниць проекту. Без такого політичного документа, як пояснив гендиректор "Сарматії" Сергій Скрипка, складно вести переговори з власниками НПЗ, які зацікавлені в поставках каспійської нафти.
"Попередні оцінки свідчать про те, що в Каспійському регіоні є 10 млн. т вільної нафти, яка може поставлятися по ЄАНТК в Європу. Але говорити про те, що вони гарантовані, можна тільки після того, як буде підписано міждержавну угоду" , - сказав гендиректор "Сарматії".
Для отримання від Євросоюзу додаткового фінансування, яке буде спрямоване на добудову польської ділянки нафтопроводу Одеса - Броди, "Сарматії" необхідно сформувати пул інвесторів проекту, які повинні забезпечити його комерційно вигідну експлуатацію, не пізніше кінця 2013 р. Тоді будівництво розпочнеться на початку 2014 р.
Поки ж Київ експлуатує нафтопровід Одеса - Броди в аверсному режимі для прокачування азербайджанської нафти, що надходить в порт "Південний", на "Укртатнафта" і західноукраїнські НПЗ, що належать групі "Приват".
За матеріалами: Экономические Известия
Поділитися новиною
Також за темою
Україна вже закачала у сховища більше газу, ніж на ті самі дати 2024 року
США ввели санкції проти міжнародної мережі, яка допомагає Ірану продавати нафту
США планують збільшити стратегічні запаси урану для розвитку ядерної енергетики
Сховища газу у ЄС заповнені рекордно низько за останні 3,5 роки
Україна з 1 жовтня обмежить імпорт індійського пального
Словаччину та Угорщину попередили про наслідки за купівлю російської нафти