Росія чекає оцінки — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Росія чекає оцінки

Енергетика
589
Російський посол в Україні Михайло Зурабов пов'язав терміни підписання нового газового договору між двома країнами з закінченням оцінки вартості української газотранспортної системи.
"Якщо оцінка української ГТС буде виконана до 1 серпня, то ми, в кращому випадку, зможемо вийти на якісь угоди тільки в другій половині року", - сказав Зурабов, відповідаючи на запитання українських журналістів у день виборів президента Росії. На думку посла, новий газовий договір повинен бути підписаний до 2020 року і в ньому мають бути врегульовані питання ціни і споживання блакитного палива Україною, а також обсяги транспортування російського газу в країни Євросоюзу.
Нагадаємо, 27 лютого чотири компанії подали заявки для участі в тендері на право оцінювати трубопроводи та підземні сховища газу НАК "Нафтогаз України". З "великої четвірки" аудиторських компаній (PricewaterhouseCoopers, Deloitte, Ernst & Young, KPMG), яку хотів бачити міністр енергетики та вугільної промисловості Юрій Бойко, заявку подала тільки Ernst & Young. Інші три учасники, які заявили про своє бажання оцінювати українську ГТС, не є найбільшими авторитетами в цій сфері. Нафтогаз планує провести тендер на придбання послуг з оцінки в два етапи, причому досі терміни проведення їх не визначені.
Тож прогноз посла Росії про терміни можливого підписання нової газової угоди виглядає доволі оптимістично. "Посол пов'язує підписання договору із завершенням оцінки ГТС, оскільки РФ прагне отримати контроль над нею. Буде це консорціум чи інша форма - не важливо. У будь-якому випадку, без оцінки вітчизняних магістральних газопроводів не обійтися", - вважає президент Київського міжнародного енергетичного клубу "Q-club" Олександр Тодійчук.
Тим часом Микола Азаров не раз підкреслював, що уряд зацікавлений в якнайшвидшій зміні умов поставок російського природного газу, а ціну на нього оцінював як непідйомну для української економіки. Але саме ціна російського блакитного палива, за умовами підписаного в січні 2009 року договору, прив'язана до цін нафтопродуктів у Європі, служить виправданням відсутності очевидних економічних успіхів уряду. Два роки роботи українських переговірників з Газпромом необхідного результату поки не принесли. В якості проміжного успіху в Києві намагалися піднести пропозиції, з якими 20 лютого в Україну приїжджав голова Держдуми Росії Сергій Наришкін.
За словами українських чиновників, російська сторона готова зробити знижку в 10% за умови збільшення закупівель обсягів закупівлі газу. Через кілька днів після візиту Рада планувала внести поправки до закону "Про трубопровідний транспорт" з метою надати Кабміну право переформатувати НАК "Нафтогаз України". Опозиція сприйняла це як перший крок у передачі контролю за ГТС Газпрому і заблокувала роботу Ради. Розгляд законопроекту відкладено на невизначений час.
На думку експерта центру "Номос" Михайла Гончара, внесення до парламентського порядку денного законопроекту про поправки до закону "Про трубопровідний транспорт" було відповіддю на пропозицію про 10% знижку. "Ця пропозиція Україні нецікава, оскільки вона пов'язує знижку зі збільшенням обсягу закупівель, а це тільки посилить фінансовий стан Нафтогазу", - зазначив Гончар. Неспроможними експерт назвав і пояснення ініціаторів внесення поправок до закону, які стверджують: консорціум дозволить залучити кошти на модернізацію ГТС. "Створення консорціуму - не єдиний варіант. Досить вивести Укртрансгаз зі складу Нафтогазу відповідно до зобов'язань перед Євросоюзом і акціонувати цю компанію", - підкреслив Гончар.
Саме Газпром поки є єдиним претендентом на участь у газотранспортному консорціумі. Київ неодноразово заявляв, що для нього оптимальний формат консорціуму - за участю європейських компаній, які купують газ сибірських родовищ. Але західні партнери поки не проявляють зацікавленості в цьому проекті.
Російська ж сторона сьогодні готується до прокладання по дну Чорного моря в обхід України газопроводу "Південний потік" пропускною спроможністю 63 млрд куб. м на рік. Оголошена попередня вартість цього проекту становить 20 млрд дол. Але президент компанії EastEuropeanGasAnalysis Михайло Корчемкін прогнозує витрати на будівництво в 25-30 млрд дол. "Це в три рази дорожче, ніж в Європі", - підкреслив Корчемкін. Також він зазначив про наявність політичної складової цього проекту. "Експорт газу не завжди спрямований на інтереси держави", - додав експерт.
Президент East European Gas Analysis зазначив, що плани будівництва газопроводів в обхід України і прагнення взяти під контроль її ГТС цілком сумісні: наша труба потрібна Газпрому для контролю над поставками газу українським споживачам.
Як відомо, більшість регіональних газорозподільних компаній контролює давній партнер Газпрому Дмитро Фірташ. Експерти припускають, що акції облгазів бізнесмен придбав в інтересах російського газового монополіста і доступ до них росіяни можуть отримати коли забажають. Тодійчук нагадує, що контроль над ГТС дозволить російській компанії контролювати не тільки поставки газу з Росії, а й транспортування палива українського видобутку. "ГТС - це не тільки транзит, а й контроль за поставками газу на найбільш конкурентоспроможні підприємства нашої країни", - зазначив експерт.
Уряд України регулярно заявляє про стурбованість високими цінами на російський газ, отриманими у спадок від уряду Юлії Тимошенко. Але він не намагається використовувати юридичні механізми перегляду договору. "Там, де є підстави, можна звертатися в суд", - нагадав Корчемкін.
Експерт вважає, що Газпром буде диктувати Україні ціни доти, доки в країні не з'являться альтернативні джерела цього палива. Але до будівництва LNG-терміналу для регазифікації скрапленого газу ще далеко. На середину березня запланована презентація техніко-економічного обґрунтування проекту будівництва терміналу в Одеській області. Цей документ розробила іспанська компанія Socoin. За попередніми оцінками, на будівництво знадобиться близько 1 млрд дол., а при вдалому збігу обставин він запрацює не раніше 2016 року.
На думку експерта, витративши кількасот мільйонів доларів, Україна може реверсувати ділянку газотранспортної системи для поставок газу із Західної Європи. Тільки в цьому випадку російська сторона буде готова знижувати ціну, вважає Корчемкін. Він також зазначив неефективне використання унікальних підземних сховищ газу: адже при вартості послуг зі зберігання природного газу в Австрії в 72 євро/тис. куб. м, Україна отримує лише близько 5 євро.
Анвар Деркач
За матеріалами:
МінПром
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас