Льодовиковий період — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Льодовиковий період

3373
Найбільша країна в Європі з населенням 52 мільйони, зростаючим споживанням і попитом на банківські послуги. Ці фрази були в кожній презентації іноземних фінансових груп, які починали працювати в Україні. Але міф про те, що іноземці зможуть тут заробити, обернувся для них 25 мільярдами збитків. І це лише сумарний фінансовий результат роботи іноземних фінустанов без врахування первинних інвестицій.
Якби іноземні банки починали працювати в Україні сьогодні, схема була б такою: відкрити представництво, потім - офіс, набрати персонал (не більше 150 осіб). Клієнти - великий корпоративний бізнес. Ні - девелоперам і населенню. Так - кредитування компаній споживчого сектора. "Інвестгазета" проаналізувала роботу в Україні закордонних фінансових груп з 2000 року, виділивши найуспішніші і найбільш невдалі стратегії.
За основу були взяті результати (НБУ та АУБ) іноземних "дочок" з моменту їх появи в нашій країні. З трьох десятків банків з іноземним капіталом лише десять вийшли в плюс, разом заробивши для своїх акціонерів 7,4 млрд. грн. Для порівняння: такий же прибуток з 2000 року самостійно отримав один тільки ПриватБанк. Напрошується висновок, що заробляти в Україні може тільки національний банківський капітал. Більшості іноземців властиво пояснювати свої проблеми українською нестабільністю, корупцією і девальвацією. Але є й такі, які навіть в умовах десятирічного "льодовикового періоду" змогли заробити і виправдати свій прихід в Україну. "Інвестгазета" визначила п'ять найуспішніших стратегій.
Американський яструб
Американська група Citi присутня в Україні вже п'ятнадцять років. Досі Сітібанк (Україна) обмежується лише одним офісом на вул. Димитрова в Києві, а кількість співробітників - трохи більше сотні осіб. З таким показниками Сітібанк - найприбутковіший і ефективний серед іноземних фінустанов банк, що працює в Україні.
За підсумками 2011 року один його співробітник в середньому "заробив" 37 млн. грн. В 2008-му в планах банку був роздріб, але криза їх перекреслила. Схоже, на краще: в Росії, де популярні кредитні картки Сітібанку, не обійшлося без збитків. І хоча Україна входить до числа пріоритетних для групи ринків, основний акцент і далі буде на корпоративних клієнтах. "На даний момент ми не плануємо розвивати в Україні сегмент споживчих банківських послуг", - повідомив голова правління українського Citi Стівен Фішер. Змінилися тільки галузеві пріоритети.
"Якщо два роки тому цими галузями були гірська, металургійна, нафтогазова та машинобудування, то зараз портфель банку диверсифікований за рахунок харчової, масложирової промисловості, сільського господарства та вагонобудування, - пояснює Фішер. - Активно співпрацюємо з державним сектором і є первинним дилером Міністерства фінансів України". Найбільш дохідні статті банку - відсотки за кредитами, торгівля іноземною валютою та операції з цінними паперами. У минулому році тільки по них Сітібанк отримав 480 млн. грн. - це 90% прибутку до оподаткування. Чистий прибуток в 2011-му склав 409,2 млн. грн., і став другим за величиною результатом десятиліття. Більше "Сіті" заробив лише в 2009 році - 451,5 млн. грн.
Італійська сім'я
Друге місце належить UniCredit Group. У п'ятірці лідерів група має найбільш неоднозначну історію і найбільше число банків, через які італійці були представлені в Україні. Історія почалася в 1997 році відразу з двох фінустанов - польської "Пекао", яка через два роки увійшла до італійської групи UniCredit, і Банку Австрія Кредитанштальт Україна, створеного австрійською Creditanstalt і банком "Аваль".
Сьогодні ніхто з банкірів вже не скаже, чому була обрана саме така структура власності останнього. Хтось пов'язує це з бажанням "Авалю" знайти західного партнера, хтось, навпаки, з бажанням австрійців спростити бюрократичні процедури в нашій країні за рахунок дольової участі однієї з найбільших фінустанов. Правда, це не врятувало іноземців від значних збитків на початку своєї діяльності: група ніяк не могла визначитися зі стратегією, акціонери не хотіли підтримувати український актив.
Ситуацію змінили злиття на європейському ринку: у 2000 році Bank Austria Creditanstalt AG об'єднався з німецьким HVB, а в 2006-му банк увійшов до італійської UniCredit Group. Результатом цього стало об'єднання ХФБ Банк Україна (раніше Банк Австрія Кредитанштальт Україна) і "Пекао" під брендом "Унікредит Банк". До цього моменту банки хоч і займали різні позиції за активами (ХФБ Банк України - 32-у, а банк "Пекао" - 104-у), але практично 100% кредитних портфелів двох фінустанов були зосереджені в корпоративному сегменті.
Значний перекіс в бік юросіб був і в депозитній базі. Італійці не приховували, що хотіли б повторити "успіх" Raiffeisen і купити банк, який можна порівняти з "Авалем". Незабаром їхня мрія збулася, і за рекордну суму в $2,2 млрд. в 2007 році ними було придбано Укрсоцбанк. Тоді він займав шосту позицію за розміром активів, а кредитний і депозитний портфелі були розподілені приблизно порівну між компаніями та населенням. Перший рік у групі UniCredit (2008-й) став для Укрсоцбанку і рекордно успішним за весь час з моменту продажу.
Чистий прибуток тоді склав 792 млн. грн. - це був другий результат по системі після ПриватБанку (1,3 млрд. грн.). Далі гірше - щорічно прибуток знижувалася в середньому на 60% і за підсумками минулого року склав всього 14,8 млн. грн. Набагато прибутковішою виявилася робота другого італійського активу - значно меншого за розмірами Унікредит Банку, який в 2011-му заробив 37 млн. грн. Незважаючи на те що обидва банки є універсальними, корпоративна специфіка виявилася для італійської групи більш виграшною, ніж роздріб.
Олена Мошенець
За матеріалами:
Інвестгазета
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас