Варіант нашого "економічного чуда" - уникнути дефолту! — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Варіант нашого "економічного чуда" - уникнути дефолту!

3694
Президент України Віктор Янукович звільнив Валерія Хорошковського з посади міністра фінансів і призначив його першим віце-прем'єром. "З членів уряду Валерій Хорошковський краще всіх підходить для виконання завдань, поставлених Президентом на останньому засіданні Ради регіонів, - курирувати процес реформ, відповідати за економічний блок і розвивати співпрацю з європейськими структурами", - прокоментували зміни в Адміністрації Президента.
Політологи пояснюють кадрове рішення Президента надією на "чудо". "Від Хорошковського очікують економічного дива", - говорить керівник Центру політичного аналізу "Пента" Володимир Фесенко. Мовляв, він (Хорошковський) - ефективний кризовий менеджер і неодноразово це доводив. Зі слів Фесенка, Клюєв в Кабміні виконував роботу "конячки" - тягнув поточну роботу. У Хорошковського ж завдання зовсім інше. Він повинен стати "економічним чудотворцем", говорить політолог.
Враховуючи заяви міжнародних аналітиків, скажімо, опублікованого в середу повідомлення Bloomberg про те, що Україна сьогодні на порозі дефолту і справи настільки погані, що гірше - тільки в Греції. Варіант економічного дива "по-українськи", очікуваного від Хорошковського - уникнути краху. Як кажуть політологи, для цього йому потрібно: а) забезпечити за мінімальними втратами для країни та державного бюджету виплати за зовнішніми боргами, б) знайти додаткові фінансові ресурси для соціальних програм перед виборами. Якщо це йому вдасться зробити без втрати довіри електорату - це справді буде "чудо".
Звичайно, завдання не з легких, враховуючи, як швидко "тануть" золотовалютні резерви НБУ і як часто останнім часом спалахує червона лампочка від інвесторів, МВФ, Світового банку та інших впливових фінансових інституцій.
На думку народного депутата Тараса Стецьківа, у всій цій кадровій "чехарді" є одна банальна причина - дуже коротка лава запасних. Мовляв, як інакше пояснити ситуацію, коли намагаються однією і тією ж людиною заткнути вже третю позицію - спочатку в СБУ, потім в Міністерстві фінансів, а тепер ще й у кріслі першого віце-прем'єра. "Здається, Хорошковського використовують, як тенісний м'яч, яким кидаються при необхідності і без неї, - говорить Стецьків. - Я бачу однакову перспективу і для Хорошковського, і для Клюєва. Тільки одного відправили в РНБО займатися виборами, а іншого - віце-прем'єром закривати економічний і євроінтеграційний напрямок. Напевно, ще й пообіцяли, що якщо завдання буде виконане успішно, то після виборів відкриється перспектива прем'єрського крісла".
Також існує думка, що Янукович таким чином розводить центри впливу. Під Клюєва, швидше за все, будуть віддані "силовики" та зовнішні економічні контракти. "Ми отримуємо модель управління часів Кучми, - повідомило "Дню" джерело з Партії регіонів. - Є Кабмін, який, по суті, підпорядковується Президенту, але є й РНБО, який, відповідно до Конституції, є дорадчим органом при Президенті і автономним органом зі збору інформації. Плюс - додатковим інструментом впливу на ситуацію. Тобто таким чином знижується вплив першого віце-прем'єра Хорошковського, який власне зараз Кабміном і почав "рулювати". Азаров уже при Клюєву був просто політичною фігурою. Він на процеси не впливає. Всі питання вирішував Андрій Петрович".
Втім, окремі політологи роблять ще більш сміливі припущення. Мовляв, прем'єрське крісло - це далеко не кінцева перспектива Хорошковського. Він цілком може стати наступником Януковича. "Рейтинг Януковича падає, і з часом може статися так, що Янукович не зможе виграти другий тур президентських виборів 2015 року, і тоді постане питання про наступника. Хорошковський спочатку через прем'єрську посаду, потім через власну політичну діяльність може стати наступником Януковича. У цьому зараз його основна амбіція", - вважає політолог Сергій Таран.
Варто також зазначити, що Хорошковський був найбільш прогнозованим претендентом на місце Клюєва. Як тільки Президент відправив останнього в РНБО, Хорошковському почали готувати "підвищення". В якості альтернативи називали тільки заступника глави Адміністрації Президента Ірину Акімову. Більшою інтригою стало питання: хто ж сяде в крісла міністра фінансів і міністра економічного розвитку і торгівлі? Адже це мали бути перевірені люди, з якими новий віце-прем'єр зможе налагодити чітку систему координації. Зміцнення фінансово-економічного блоку - єдиний варіант відповісти на виклики, які сьогодні стоять перед країною. За інформацією, яку озвучив на прес-брифінгу Олександр Єфремов, вакантні посади в уряді займуть нинішній заступник глави НБУ Юрій Колобов (очолить Мінфін) і відомий український бізнесмен і громадський діяч Петро Порошенко (очолить Міністерство економічного розвитку і торгівлі).
Олександр Кендюхов, президент Всеукраїнського союзу вчених-економістів:
- Переддефолтний стан притаманний Україні всі останні 15 років її існування і це її нормальна характеристика навіть для всієї нашої новітньої історії, починаючи з 1991 року. Наша система виробництва ні вчора, ні сьогодні не дозволяла покривати поточне споживання бюджетними доходами, в тому числі і через від'ємний торговельний баланс. Країна, яка втрачає щорічно в результаті міжнародної торгівлі мільярди доларів, за підсумками минулого року це близько 12 мільярдів, цю різницю змушена покривати за рахунок все нових і нових позик. І як тільки виникає гостра необхідність у черговому кредиті, кредитори висловлюють сумнів у тому, що наша країна зможе його обслуговувати. І Україна опиняється в переддефолтній ситуації.
Нещодавнє повідомлення Міжнародного валютного фонду, в якому було висловлено сумнів у можливості видати Україні черговий кредит, це чітка і досить імовірна передумова можливого дефолту. Але в такій ситуації Україна, як я вже говорив, була не один раз за роки незалежності і дефолт не оголошувала. Але якщо МВФ, а в нього зараз чимало своїх проблем (треба рятувати Європейський Союз), не дасть нам черговий кредит, то, на мою думку, все ж нічого страшного не станеться. Наша країна зможе отримати позику в інших потенційних кредиторів, найбільш серйозним з яких є Китай. Він володіє найбільшими в світі валютними запасами (приблизно три трильйони доларів) і останні два роки видавав країнам, що розвиваються, більше кредитів, ніж Світовий банк. Тільки два державні банки надали понад 110 мільярдів доларів. Правда, китайські кредити видаються виключно під урядові гарантії та під заставу земельних ресурсів. Якщо Захід перекриє нам доступ до своїх кредитів, то, цілком імовірно, що нашим основним Кредитором стане саме Китай. І це, звичайно, небажаний варіант. Але дефолт куди гірше, оскільки можуть бути згорнуті всі соціальні програми, почнуться невиплати бюджетникам, що потягне за собою все інше. Природно, жоден уряд не піде на такий сценарій, оскільки він, як правило, супроводжується масштабними соціальними заворушеннями. Отже, я сподіваюся, кредитор все ж буде знайдений. Але кредитно-фінансова бульбашка обов'язково коли-небудь лопне.
Високе призначення Хорошковського може мати успіх лише в тому випадку, якщо він залишить практично в сьогоднішньому статусі такі економічні інструменти, як податкова і пенсійна системи, інвестиційно-інноваційна політика, то йому навряд чи вдасться щось змінити. Досягти неординарної мети можна тільки нетрадиційними методами. Тут не допоможе досвід Європи та інших країн. Щоб показати світу нове економічне чудо, потрібно використовувати інструменти, що не мають аналогів. Якщо ж співпрацювати з економічною наукою і взяти на озброєння проект стратегії соціально-економічного розвитку, розроблений нашим союзом (її можна знайти на нашому сайті) і вже пройшов апробацію в Казахстані, тоді можна говорити про високу ймовірність успіху. Економічне чудо в Україні можливе. Його ймовірність дуже сильно залежить від кадрової складової. А ще потрібно сказати, що економічне чудо неможливе і ніде не було досягнуто без національної єдності та громадянської відповідальності населення, яке повинно забезпечувати економічним реформам солідарну підтримку. І це вже питання довіри людей до влади.
Олександр Пасхавер, президент Центру економічного розвитку:
- Я не знаю, чому всі говорять про дефолт. Сьогодні я не бачу підстав говорити про цю загрозу. Згадайте, скільки разів за останні три-чотири роки в Україні говорили про дефолт. І що? Його немає. Дефолт - це коли представник уряду, наприклад, Греції виходить публічно і каже, що якщо сьогодні не заплатимо за такими-то зобов'язаннями, то через місяць не буде чим платити соціальні виплати. В Україні нічого подібного немає. А що стосується призначення Валерія Хорошковського, то, ставлячи чиновника такого рівня, від нього очікують ефективного управління фінансами країни. Однак, крім суто формальних задач, є багато неформальних. І неформальна частина у багато разів більше, ніж формальна. Одна людина не може кардинально щось змінити в певному напрямку. Така непроста задача під силу команді, у якій є послідовна мета і система задач. Одна людина може бути більш послідовною у вирішенні певного набору питань, більш активною. Але в цілому змінити країну на краще може лише команда з першою особою, що має параметри історичного героя.
Антон Філіпенко, президент Української асоціації економістів-міжнародників:
- Є більш ніж достатньо причин для оголошення дефолту в країні. Перша - загрозливий дефіцит торговельного балансу. Друга - заяви Міжнародного Валютного Фонду та Світового банку. Вони свідчать про серйозні побоювання щодо подальшого кредитування України. І третя - негативна динаміка розвитку економіки, особливо промислового виробництва. Єдине, що я хотів би відзначити, так це те, що ми ще далекі від Греції, Ірландії, Португалії, Іспанії, Бельгії в обсягах суверенного боргу. Він сьогодні у нас десь на рівні 60% ВВП, тоді як у Греції - 120%, Бельгії - 110% і так далі. А це один з тих індикаторів, який є вирішальним для оголошення дефолту.
Щоб вирішити ці проблемні питання, потрібно змінити всю економічну модель, за якою сьогодні живе Україна. Сьогодні у експертних кіл вже немає сумнівів, що вона тупикова. З точки зору соціально-економічної, тому що відбувається посилення соціального розшарування, коли одна сім'я має мільярди, інша - мільярди, а більшість - 800 гривень. Це абсолютно неперспективна модель, тому що вона йде врозріз з європейськими стандартами. Особливо зі стандартами, які є в скандинавських країнах. Тому завдання номер "один" - переглянути розподіл власності, можливо, почати потрібно з інституту приватизації. По-друге, у нас немає свого власного внутрішнього ринку. І це нам показала криза 2008-2009 рр. Тому завдання номер два - це створення внутрішнього ринку, де будуть розвиватися розподіл праці та кооперації між регіонами, між галузями власної національної економіки.
Можливо, Валерій Іванович як доктор економічних наук дійсно перейметься цим питанням і зможе його вирішити. Хоча, звичайно, це не зовсім його компетенція. Це швидше завдання Президента. Але, можливо, Віктор Федорович і поставив на цей пост Хорошковського, щоб той йому допоміг.
Віталій Княжанський, Наталія Білоусова
За матеріалами:
День
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас