Кінець монополії — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Кінець монополії

825
У Старому Світі лютує найсильніша криза, емоції, приховані в спокійні часи, переливають через край. Минулого тижня голова групи європейських міністрів фінансів Жан-Клод Юнкер звинуватив міжнародні рейтингові агентства в несправедливості, і в його заяві відчувалася непідробна образа.
"Як так - ми, відповідальні громадяни Європи, посилено придумуємо чергову програму боротьби з борговою кризою, а ви розчерком пера спускаєте нашу роботу в каналізацію?" - вибухнув критикою на прямому ефірі DW Юнкер. Це була реакція на черговий перегляд кредитних рейтингів декількох країн ЄС. "Криза в зоні євро і Євросоюзі в цілому досягла такого рівня, що у керівників верхнього ешелону почали здавати нерви, і вони переходять вже на особистості", - зауважила в зв'язку з цим британська Бі-бі-сі.
Роздратування європейців, викликане діями рейтингових агентств, продовжує наростати. Рішення Fitch від 30 січня стало черговим і, мабуть, найпотужнішим каталізатором цього почуття за останній час. Особливо влада Старого Світу була обурена тим, що про черговий перегляд рейтингів було заявлено лише через пару годин після важливої зустрічі європейських міністрів фінансів, під час якої ключові політичні фігури єврозони окреслили план порятунку від кризи.
Fitch знизило кредитні рейтинги Італії, Іспанії, Бельгії, Словенії і Кіпру, вказавши на вразливість цих країн до зовнішніх ризиків. При цьому прогноз рейтингів даних держав залишився негативним. "Він може знову бути знижений протягом двох років з ймовірністю 50%", - йдеться у звіті агентства. На позаминулому тижні інше агентство - S&P - також завершило перегляд рейтингів всіх країн ЄС, в результаті чого Франція втратила найвищу оцінку "ААА". На цьому тлі дії Fitch виявилися значно м'якшими.
Не витримали нерви і в офіційного представника Єврокомісії Олів'є Байї. "Рейтингові агентства пали жертвою серйозної помилки сприйняття ситуації, знизивши рейтинги більшості країн єврозони, ґрунтуючись на думці про те, що Європа занадто старається із заходами бюджетної економії і нехтує економічним зростанням", - заявив Байі. Дуже дивним, за його словами, є і вибір часу для погіршення рейтингів. Оцінки знизилися вже після того, як країни ЄС домовилися про створення постійно діючого фонду (European Stability Mechanism) обсягом 500 млрд. євро і підписали угоду про контроль за бюджетною політикою один одного.
Незалежні фахівці відзначають, що перепалка між агентствами і Європою може бути викликана ще й тим, що рейтингові оцінки знижують фінансові та економічні позиції Євросоюзу у світі. Представники ЄС робили гучні заяви на адресу рейтингових агентств і раніше. Суть же подібних випадів завжди зводилася до одного - створити власну організацію, відповідальну за рейтинги, на яку б не впливали представники англосаксонської фінансової верхівки.
У свою чергу, S&P і Fitch Rating в офіційних заявах поспішили запевнити європейців в тому, що рішення агентств про зниження рейтингів країн ЄС повністю обґрунтовані економічно, чому є запорукою "світова репутація агентств та їх багаторічний досвід". Особливо підкреслювалося те, що вердикт S&P і Fitch Rating не є політичним. "Мова не йде про політичний вплив, у нас немає політичної програми, - заявив глава європейського бюро S&P Моріц Кремер. - Ми всього лише виконуємо свою роботу, яка полягає в тому, щоб аналізувати кредитні ризики та інтерпретувати їх". У Європі, однак, так не вважають.
Святе місце порожнім не буває
Проблеми "великої трійки" в Європі відразу ж активізували роботу місцевих агентств. З декількох європейських проектів найбільш перспективним вважається агентство, що створюється консалтинговою компанією Roland Berger. За словами керуючого партнера Маркуса Кралля, перші рейтинги європейським країнам нове агентство зможе присвоїти вже до кінця 2012 року. "Проект перебуває на дуже просунутій стадії: попередні домовленості з потенційними приватними засновниками досягнуті. Це, перш за все, банки, біржі і компанії, що займаються наданням фінансової та економічної інформації. Тепер ми збираємо письмові зобов'язання. Так що наприкінці першого або на початку другого кварталу зможемо заявити: починаємо!" - повідомив в інтерв'ю газеті Die Welt Маркус Кралль.
Кралль має намір зібрати приблизно 300 млн. євро стартового капіталу і вважає, що цю суму внесуть близько 30 засновників. Третина з них будуть з Німеччини. Європейські політики також не проти були б допомогти у фінансуванні створення європейського агентства. Однак воно має бути не лише недержавним, але і некомерційним - такий задум ініціаторів проекту. "Ми докладаємо всіх зусиль, щоб створити незалежну структуру. Державна участь тільки ускладнила б формування довіри до агентства-початківця", - заявив Маркус Кралль.
Крім проекту Roland Berger, про подібні плани в кінці січня оголосила й інша німецька компанія - Creditreform - зі штаб-квартирою в місті Нойс під Дюсельдорфом. Разом зі своїм болгарським партнером BCRA вона збирається створити в Європейському союзі мережу формально незалежних рейтингових агентств, але які тісно взаємодіятимуть одне з одним. Компанія вже десять років займається перевіркою і оцінкою кредитоспроможності підприємств німецького середнього бізнесу.
Ще однією спробою розвинути європейське рейтингове агентство на противагу американським лідерам ринку розглядається проект Feri EuroRating Services, що входить до складу німецького фінансового концерну MLP. У минулому році компанія перереєструвалася на рівні ЄС як європейське рейтингове агентство і тепер напевно спробує скористатися новим статусом і сприятливою політичною ситуацією для зміцнення своїх позицій і бренду.
Політичні передумови для швидкого набору висоти молодими європейськими рейтинговими агентствами в 2012 році дійсно надзвичайно сприятливі. Проте самої лише появи таких агентств недостатньо. "Необхідно ще завоювати довіру клієнтів, яким належить платити за отримання рейтингу, і інвесторів, готових враховувати подібні рекомендації при прийнятті рішень про вкладення грошей", - заявив в інтерв'ю агентству DAPD глава Feri EuroRating Services Тобіас Шмідт. За його словами, ринкам знадобляться роки, щоб звикнути до нових брендів. А ось схвальний підхід європейських регуляторів і політиків їм забезпечений.
В'ячеслав Мироненко
За матеріалами:
Інвестгазета
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас