Ріжки та ніжки: як оновлюється комунальний транспорт до Євро-2012 — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Ріжки та ніжки: як оновлюється комунальний транспорт до Євро-2012

Казна та Політика
1336
Три роки тому українські чиновники заявили, що до Євро-2012 у всіх містах-господарях чемпіонату буде оновлено комунальний транспорт. В рамках п'ятничної рубрики, присвяченої Чемпіонату з футболу, "Главред" перевірив, як виконується ця обіцянка в Києві, Харкові, Донецьку та Львові.
"Главред" продовжує серію публікацій про те, як Україна готується до Євро-2012, скільки на нього витрачено, і в яку суму обійдеться чемпіонат уболівальникам. Після розповідей про те, скільки фани заплатять за готелі, і про те, наскільки до чемпіонату готові аеропорти, ми дізналися про ситуацію з комунальним транспортом в містах-господарях Євро.
З усіх чотирьох міст жодне не може похвалитися серйозною підготовкою комунального транспорту до Євро-2012. У всіх містах, що приймають чемпіонат, оновлення рухомого складу йде з великими перекосами і відставанням від графіка. Так, два роки тому КП "Київський метрополітен" придбав нові вагони у вітчизняного Крюківського вагонобудівного заводу і російського ВАТ "Метровагонмаш" (колишній Митищинський завод). А от харків'яни поповнити парк вагонів метро не зуміли, та й за останні чотири роки вони відкрили лише одну нову станцію "підземки" (ст. метро Олексіївська). На відміну від Києва, в якому за останні кілька років було здано чотири станції: Деміївська, Голосіївська, Васильківська та Виставковий центр.
З поповненням парку автобусів, тролейбусів і трамваїв справи йдуть ще гірше. Зокрема, лише в Харкові та Донецьку міська влада купує новий склад, а в Києві та Львові Програма оновлення міського транспорту до Євро-2012 практично провалилася. "Ми задоволені тим, як ця програма реалізується в Харкові та Донецьку. Ці міста відповідально поставилися до вирішення даного питання. Тут мова йде про забезпечення транспортом людей як під час турніру, так і після його завершення. У Львові та в Києві вона зазнала, по суті, фіаско. Причини цього - питання не в моїй компетенції", - говорить Маркіян Лубківський, директор турніру УЄФА Євро-2012 в Україні.
За попередніми підрахунками, у Львові дефіцит рухомого складу, який буде забезпечувати перевезення гостей Євро-2012 з аеропорту до об'єктів міської інфраструктури, становить 40 машин. Київ у кращому становищі, ніж Львів, адже у столиці є метрополітен, лінії якого ведуть до стадіону, де будуть проводитися матчі Євро-2012. Для столиці сьогодні ключовим питанням є організація пересувань людей від аеропорту "Бориспіль" до першої станції метро. Також столиці минулого року за рахунок кредиту ЄБРР вдалося придбати кілька десятків автобусів і тролейбусів.
Зазначимо, згідно з програмою оновлення громадського транспорту у містах, що приймають Євро-2012, планувалося закупити більше 2 тисяч одиниць тролейбусів та автобусів для Києва, Львова, Донецька та Харкова у Львівського автобусного заводу (ЛАЗ). Ще в позаминулому році містам пообіцяли по 150-300 автобусів і тролейбусів. На ділі ж поки закупівлі обчислюються одиницями, тобто ця програма реалізується повільними темпами, які не відповідають термінам підготовки до проведення чемпіонату.
Щоб закордонні гості не виявилися заручниками нерозторопності влади, в Україні на момент проходження Чемпіонату з футболу дозволять іноземним транспортним компаніям здійснювати нерегулярні перевезення по території країни. "Найближчим часом уряд або Міністерство інфраструктури на прохання УЄФА мають намір надати дозвіл на здійснення іноземними перевізниками перевезень на територію України", - повідомив Маркіян Лубківський під час колегії, присвяченої підготовці до Євро-2012 в Державній прикордонній службі. Іншими словами, розвозити з українських аеропортів фанів і футбольні команди будуть іноземні компанії. Наприклад, збірну Голландії буде возити в Україні голландська транспортна компанія.
Повезе - не повезе?
У світлі скандалів, які супроводжують Програму оновлення громадського транспорту, таке рішення УЄФА цілком резонно. Гарантії, що закуплена техніка не дасть збою в пікові години, дати ніхто не може. Так, Львівська міська рада тривалий час не бажала розраховуватися з ЛАЗом за передані місту в 2010 році автобуси в рамках підготовки до Євро-2012. У мерії запевняли, що всьому виною - претензії до якості поставленої техніки. А в Києві з десяти поставлених автобусів три відразу ж виявилися непридатними до експлуатації через всілякі конструкційні недоліки, решта сім мають цілий список претензій. Досить навести такий факт: львівські умільці таким чином змонтували двигун на автобусі, що при заміні масла його треба демонтувати. Співробітникам КП "Київпастранс" довелося поламати голову над тим, як вирішити цю проблему.
Ще цікавіше вирішувала проблему браку транспорту харківська влада. Так в кінці минулого року мерія закупила 20 чеських вживаних трамваїв - раніше вони їздили по вулицях Праги, але їх зняли з маршрутів у зв'язку з масовим оновленням трамвайного парку за нормами Євросоюзу. Презентуючи чеську техніку харків'янам, влада запевняла: трамваї пройшли передпродажну підготовку, машини майже як нові. І дісталися місту вони дешево: за словами Сергія Дульфана, начальника Департаменту транспорту і зв'язку Харківської міськради, по 150-160 тис грн за одиницю, в той час як новий трамвай чеського виробництва коштує близько 2,5 млн грн, нового українського - 2,2 млн грн, капітальний же ремонт старого трамвая, який експлуатувався в Харкові, обійдеться в 620 тис. грн. Так, у всякому разі, стверджувала міська влада. Правда, вони забули уточнити, що празьку техніку доведеться адаптувати під українські трамвайні колії, адже в Європі відстань між рейками менша - 1435 мм проти 1520 мм. А це додаткові витрати.
Є ще кілька моментів. Ці трамваї 70-х років (тобто їх використовували майже сорок років) не можуть бути "як нові", навіть після капітального ремонту. "В якому б хорошому стані не були ці чеські трамваї, все одно має місце так звана втомлена зношеність техніки. У таких старих трамваях особливо схильна до аварійності ходова частина, яка відповідає за безпеку пасажирів", - запевняє Артем Сосіпатров, старший викладач кафедри електротранспорту Харківської академії міського господарства. Іншими словами, міська влада віддала чехам майже 3 млн грн за купу металобрухту. А може, не чехам і не три мільйони? За інформацією "Главреда", ці трамваї були продані всього за 28 тис. євро ("Главред" має в своєму розпорядженні копію офіційного документа, в якому прописана вартість цієї техніки). Іншими словами, ціна одного вагона дорівнює 30 000 грн., а не 150-160, як запевняли чиновники. Правда, є нюанс: харківська мерія не закуповувала ці машини у Праги безпосередньо. А діяла через якусь приватну фірму-посередника. Так що формально звинуватити владу в десятикратному завищенні ціни не можна, у всьому винен жадібний посередник, що накрутив на кожному трамваї відразу по кілька десятків тисяч гривень.
Тому чи варто дивуватися, що, дивлячись на те, яку техніку збираються українські чиновники запропонувати гостям Євро-2012, в УЄФА вирішили про всяк випадок надіслати сюди свої автобуси?
Світлана Єрьоміна
За матеріалами:
Главред
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас