Банківський роздріб-2012 - яким він буде? — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Банківський роздріб-2012 - яким він буде?

3096
Початок календарного року - час підбиття підсумків за рік минулий і побудови планів і прогнозів на новий рік. У 2011 році банківська система України функціонувала в умовах сильної невизначеності в економіці, негативних сигналів із зовнішніх ринків, жорсткої регуляторної політики НБУ. Втім, банкіри дивляться в 2012 рік з оптимізмом.
Prostobankir вирішив опитати топ-менеджерів провідних банків нашої країни про те, які основні тенденції переважатимуть в банківському роздробі в 2012 році? Якщо підсумувати отримані результати, то стає очевидним, що експерти не очікують істотного розвитку роздрібного напряму банківського бізнесу в поточному році, деякі з них навіть акцентують на можливому виході з цього сегменту чергових гравців. Однак для інших фінустанов вихід конкурентів з роздробу стане гарним приводом для розширення своєї присутності на ринку. Для більшості ж банків 2012 рік стане роком закріплення існуючих позицій, оптимізації своїх бізнес-процесів і вдосконалення систем управління ризиками, оскільки загальноекономічна ситуація і регуляторна політика залишаються невизначеними.
Що стосується конкретних напрямків роздрібного бізнесу, то професіонали виділили наступні тенденції року:
Високу актуальність завдання з нарощування ресурсної бази за рахунок залучення депозитів населення;
Кредитування залишиться аутсайдером. Довгострокові кредити на ринок не повернуться. Найбільший розвиток отримають кредити короткі і беззаставні. Можливе деяке збільшення портфелів автокредитів;
Збільшення комісійних доходів за рахунок зростання кількості переказів, комунальних платежів, обслуговування платіжних карт;
Все зростаюча роль альтернативних каналів продажів (Інтернет і клієнт-банк, термінали самообслуговування, банкоматні мережі).
Отже, які основні тенденції переважатимуть в банківському роздробі в 2012 році?
Володимир Лавренчук, голова правління Райффайзен Банку Аваль
Триватиме активне "змагання" банків за депозити, збільшиться конкуренція в частині сервісів, пов'язаних з транзакціями, а саме в сфері грошових переказів, прийому комунальних платежів, платіжних карток. Дедалі важливішу роль відіграватимуть альтернативні канали продажів, кіоски самообслуговування і банкоматні мережі. Можна передбачити, що кредитні продукти не будуть "драйвером" розвитку роздробу в 2012 році.
Іван Кузовкін, Заступник Голови Правління з роздрібного бізнесу ПАТ "Банк Кіпру"
Продовженням тенденції 2011 року в банківському бізнесі і в поточному році залишається боротьба банків за вклади фізичних осіб. При цьому, оскільки залучення коротких коштів не є достатньою умовою нарощення необхідної пасивної бази, то банки будуть намагатися залучати кошти на більш тривалі терміни.
Тим не менш, навряд чи набута пасивна база дасть можливість усім банкам повернутися на ринок іпотеки. Тільки банки, у яких достатньо власного капіталу, в основному іноземного походження, будуть кредитувати нерухомість. Для всіх інших у пріоритеті буде беззаставне кредитування і кредитування на короткі терміни.
Галина Жукова, член Правління, директор з роздрібного бізнесу та мережі ПАТ "Креді Агріколь БАНК"
Основні сили банків будуть спрямовані на утримання існуючих позицій і розвиток тих напрямів діяльності, в яких їм вдалося найкращим чином себе проявити. Іншими словами, банки будуть займатися тим, що у них найкраще виходить. Банки, у яких до цього моменту було активним споживче кредитування, саме на цьому напрямку сфокусуються в 2012 році. Інша категорія банків - це ті, хто активно займався класичним роздробом, вони будуть далі утримувати позиції в авто- і кеш-кредитуванні. Безумовно, найменш активним напрямом в 2012 році буде іпотека, бо ці кредити вимагають довгострокових ресурсів, плюс доходи тут не порівняти з тими, які банки отримують від кеш-кредитування, або класичного споживчого. Природно, в пріоритеті залишаються всі види комісійних доходів, які не втрачають актуальності з 2009 року. Паралельно всьому спрямовуватимуться зусилля на залучення пасивів, що є одним з головних завдань на сьогодні.
Вадим Березовик, Голова Правління Банку Форум Commerzbank Group
Всю першу половину минулого року спостерігалася тенденція до зниження ставок за депозитами і як наслідок - за кредитами. Ця тенденція була в останньому кварталі, коли багато банків зазнали браку ліквідності, і вартість ресурсів пішла вгору. Думаю, в першому кварталі 2012 року ставки залишаться на існуючому рівні, однак вже з весни можуть відновити зниження. Це залежатиме від загальної економічної ситуації, а також від регуляторної політики.
Що стосується видів роздрібного кредитування, то банки продовжать видавати кредити на купівлю автомобілів і споживчі кредити. На ринку іпотеки продовжиться затишшя: як і в 2011 році, угоди будуть, проте в незначній кількості.
Володимир Хливнюк, Голова Правління Банку "Фінанси та Кредит"
Я очікую жорсткої конкуренції на всіх сегментах ринку кредитування роздрібного клієнта, насамперед у сегменті високоприбуткового споживчого кредитування. За винятком іпотеки, яка, як масовий банківський продукт буде практично відсутньою.
Для банків знову настане випробування на технологічність - наскільки вони зможуть оперативно надати якісні інструменти банківського самообслуговування - системи Інтернет-Банк, термінали самообслуговування - за останні 4 роки морально застаріли, а у когось і не було гідних IT платформ для розвитку бізнесу на новому рівні.
Олександр Ведяхін, Перший заступник Голови Правління АТ "СБЕРБАНК РОСІЇ"
Якщо говорити про ринок депозитних вкладів, то зростання ставок, що спостерігалося в кінці 2011 року, припиниться. На початку 2012 року ставки можуть трохи знижуватися. Найбільш прибутковими, як і раніше, залишаться вклади у гривні та доларах США. Зросте попит на вклади у банківських металах (золоті).
Що стосується кредитування, то особливу увагу банки будуть приділяти розвитку беззаставних кредитів готівкою і споживчих кредитів на купівлю товарів. При цьому очікується, що процентні ставки за кредитами залишаться на колишньому рівні. Другим пріоритетним напрямком буде автокредитування.
Іпотека ж буде затребувана тільки у тих клієнтів, яким для купівлі квартири не вистачає 30-40% від загальної вартості. При цьому істотна позитивна динаміка розвитку ринку нерухомості можлива при збільшенні підтримки держави даного виду кредитування.
Значну увагу банки будуть приділяти впровадженню програм, спрямованих на збільшення комісійних доходів, розвитку віддалених систем обслуговування діючих клієнтів, таких як: інтернет-банкінг, мобільний банкінг, зони самообслуговування, а також розвиток карткового бізнесу.
Основною і, напевно, найбільш істотною тенденцією 2012 року в роздрібному бізнесі стане відхід частини банків з роздрібного сектора.
Піотр Качмарек, директор роздрібного бізнесу Альфа-Банку (Україна)
Якщо охарактеризувати 2012 рік одним словом, то я б назвав його - волатильним, це означає багато змінних, багато змін. Дуже складно передбачити якийсь очевидний стабільний позитивний тренд.
Однак, я припускаю, що вибори і Євро-2012 будуть сприяти тому, що держава всіма силами буде утримувати стабільність. Враховуючи, при цьому ситуацію, яка складається в Європі, думаю, що в 2012 році більшість банків будуть змушені прийняти одну з двох стратегій. Перша - це вичікувати, не докладаючи жодних дій. Що, на мою думку, буде характерно для консервативних західних гравців, у яких можливе продовження проблем з материнськими банками. Друга стратегія - "грати в коротку". Тобто, з одного боку, максимально використовувати непростий час, а з іншого не зробити помилок в інвестиціях і розвитку довгострокового характеру.
Наш банк знаходиться в групі активних і амбітних банків, які будуть дотримуватися другої стратегії.
У нас є план зростання клієнтської бази і продажів, ми розвиваємося, але при цьому намагаємося робити це в тих сферах і з тими продуктами, які вже перевірені. Це дозволяє мати високу маржу та убезпечити від волатильності ставок фондування, нестабільності ставок залучення.
Високомаржинальний короткостроковий кредитний бізнес, клієнтські залучення та генерація транзакційних та комісійних доходів - це і будуть основні напрямки роздрібного бізнесу в 2012 році.
2012 рік для нашого банку буде роком кредитної карти, споживчого кредитування, кредитів готівкою. Очікуємо розширення можливостей для автокредитування. Зрозуміло, що депозити також залишаться одним з найбільш важливих джерел фондування в банківській індустрії.
Вся робота роздрібного бізнесу з клієнтами зводиться до принципу - залучення й утримання. Роздрібний бізнес банку - це де-факто система лояльності.
Катерина Федоровська, директор департаменту роздрібних продуктів ВТБ Банку
У 2012 році значною мірою продовжать розвиток тенденції, які намітилися в 2011 році. Криза ліквідності, що скувала дії банківської системи у другій половині 2011 року, як і раніше актуальна, тому що його фундаментальні основи продовжують існувати - проблеми державних фінансів в Україні і за кордоном, а також спекулятивні (девальваційні) очікування більшості економічних агентів. Відповідно, фінансовим установам доведеться докладати максимум зусиль, щоб залучати необхідні ресурси, у тому числі і від населення. Імовірно, що з перемінним успіхом актуальність забезпечення ресурсами буде зберігатися протягом всього року.
Брак ресурсів буде означати, що багато банків, особливо дрібні, відійдуть від активних операцій - кредитування населення - як це вже спостерігалося в 4 кварталі 2011 року. Ті ж фінансові установи, які продовжать кредитування населення, посилять конкуренцію за клієнтів.
З одного боку, позичальників стане менше, тому що ставки за кредитами будуть досить високі. З іншого боку, банки будуть конкурувати між собою у вузькому ціновому коридорі, але не підуть на необдуманий демпінг, щоб не натрапити на ризики неповернень.
Зростання ставок за депозитами і, відповідно, за всіма кредитами може призвести до того, що попит на іпотеку і автокредити частково істотно знизиться в порівнянні з 2011 роком, бо вартість їх обслуговування для позичальників істотно зросте. Небагато напрямів кредитування, які підйомні в обслуговуванні для клієнтів, а також мають значну процентну маржу і залишаються прибутковими навіть при зростанні вартості залучення та збільшення ризиків неповернення, - це споживчі кредити і кредитні карти. Тому банки, яким буде цікавий напрямок кредитування населення цього року, сконцентрують свої зусилля саме в цих сегментах.
Також можна припустити, що банки будуть прагнути робити особливий акцент на розширенні переліку пропонованих комісійних продуктів, щоб компенсувати зниження прибутку від скорочення обсягів кредитування.
Дмитро Фурман, Голова Правління ПАТ КБ "ЄВРОБАНК"
У роздробі іпотека та автокредитування будуть розвиватися помірними темпами через можливий брак ліквідності в системі, а також через досить високі ставки, які, якщо і будуть знижуватися протягом року, наприкінці року можуть повернутися на початкові позиції.
Ключовими кредитними продуктами в роздробі в 2012 році будуть беззаставні споживчі кредити, які є коротко- і середньостроковими з видачею головним чином через платіжні картки.
Щодо депозитів, банки продовжать конкуренцію на рівні ставок. Що стосується нових продуктів, можлива поява складних інструментів, які будуть нівелювати валютні ризики банків, оскільки при обмеженому кредитуванні та можливій недовірі до національної валюти валютні депозити будуть більш популярні, ніж гривневі.
Щодо комісійних продуктів, ринок платежів продовжить інтенсивно розвиватися і, можливо, реструктуризуватися. Реструктуризація залежатиме від можливих дій регулятора щодо контролю платежів поза банківською системою.
Андрій Шило, директор департаменту роздрібного бізнесу ПАТ "Банк "Київська Русь"
На 2012 рік для банківського роздробу можна визначити такі тенденції:
  • Банки будуть боротися за вклади населення і, відповідно, будуть пропонувати різні депозитні продукти та депозитні акції. Але в той же час, на мою думку, в 2012 році ставки за вкладами населення будуть знижуватися;
  • Серед кредитних пропозицій будуть переважати коротко- і середньострокові кредити: споживчі кредити, автокредити. Менше буде пропонуватися іпотека;
  • У 2012 році ми очікуємо загострення конкурентної боротьби банків за зарплатні проекти.
За матеріалами:
Простобанк Консалтинг
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас