С прощення — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

С прощення

2026
Кампанія з переходу платників податків на нову спрощену систему оподаткування вступає у вирішальну фазу. До закінчення терміну, відведеного Прикінцевими та перехідними положеннями Закону №4014 "Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких інших законодавчих актів України щодо спрощеної системи оподаткування, обліку та звітності" для подання заяв про перехід на "спрощенку", залишилися лічені дні.
Зважаючи на наплив охочих перейти на нову "спрощенку", керівництво податкової служби ще на позаминулому тижні прийняло рішення продовжити робочий день підрозділам, які приймають заяви, в будні дні до 20.00 та зобов'язало їх виходити на роботу ще й у вихідні з 9.00 до 16.00.
А 16 січня голова ДПСУ Олександр Клименко підписав розпорядження № 4 "Про проведення перевірок", відповідно до якого "для створення сприятливих умов платникам податків щодо прийняття заяв про застосування спрощеної системи оподаткування" відрядив на період 17-25 січня фахівці центрального апарату в регіональні ДПА.
Не маючи, мабуть, надмірної фантазії, головний податківець країни вирішив допомагати платникам податків шляхом проведення перевірок підвідомчих органів. Що, можливо, в даному випадку насправді є найбільш дієвим заходом (до 30 січня департамент оподаткування фізосіб повинен узагальнити матеріали перевірок та доповісти про їх результати Клименку, який, мабуть, якось на них відреагує).
До 16 січня в цілому по Україні підприємці подали понад 487 тис. заяв (без врахування заяв юросіб) про перехід на нову "спрощенку" (486,7 тис. "єдиноподатників" вже видані свідоцтва). Що становить більше 38% платників єдиного та фіксованого податків, що числилися на кінець 2011 р. При цьому кількість відмов, за даними ДПСУ, виявилося мізерною - 450, або 0,1%.
Цікаво, що в різних регіонах активність підприємців дуже сильно варіюється. Якщо, скажімо, в Луганській і Миколаївській областях до 16 січня заяву про перехід на нову "спрощенку" подали, відповідно, 72% і 73% загальної кількості "спрощенців", які працювали в цих областях в кінці 2011 р., то у Львівській та Рівненській областях - лише по 21%. Мабуть, позначається тривалість виходу з новорічних свят...
Цікаво також, що рішення про затвердження ставок єдиного податку (для платників I і II груп) встигли прийняти майже всі місцеві ради. Не прийняли лише 18 з 11432 по країні ("пригальмовують" в основному Крим, а також Київська та Донецька області).
Втім, положення Закону №4014 виписані настільки хитро, що навряд чи дозволять "спрощенцям" з цих 18 громад скористатися мінімальними ставками, передбаченими Кодексом: вони в принципі не обмежують місцеві ради термінами затвердження ставок, але при цьому передбачають їх введення в дію 01.01.12 р. - в тому числі "заднім числом".
Як показала практика, левова частка підприємців при переході на "спрощенку" вибирає роботу за схемою, передбаченою Кодексом для II групи "єдиноподатників".
Незважаючи на скромну кількість відмов у переході на "спрощенку" і благодушний настрій прес-служби Мінфіну з приводу процедури переходу, без проблем це справа не обходиться. Причому саме позиція Мінфіну є каталізатором цих проблем!
Досить дивною виглядає позиція, за якою оцінювати наявність або відсутність у платника права перейти на нову "спрощенку" (або в будь-яку групу "спрощенців") пропонується на підставі результатів діяльності за минулий рік, коли діяло зовсім інше законодавство, що мало, відповідно, зовсім інші обмеження.
Адже цілком звичайною є ситуація, при якій "єдиноподатник" займався в минулому році, скажімо, десятьма видами діяльності. Відповідно до нового Закону, один з них потрапив під заборону. Зрозуміло, багато хто погодиться відмовитися від такого виду діяльності (а навіщо ж у заяві вказуються види діяльності, якими платник має намір займатися?).
Однак, виходячи з коментаря прес-служби Мінфіну, податківці повинні, на підставі невідповідності такого платника вимогам Податкового кодексу, відмовити йому в реєстрації. Що, до речі, і сталося з нашим читачем тільки у зв'язку з наявністю у нього ліцензії (дозвільного, але не зобов'язуючого документа) на торгівлю алкогольними напоями!
Абсурдність цієї ситуації додає ще й той факт, що в Законі про нову "спрощенку" чітко прописана відповідальність "єдиноподатників" за порушення умов ведення діяльності.
Ця відповідальність доволі вигідна для держави (особи, які працюють на загальній системі, платять в рази, а то й на порядок менше) і обтяжлива для самих платників - що для фізосіб (обкладення за ставкою 15% "брудного" доходу, отриманого при порушення умов ведення діяльності), що для юросіб (подвійна ставка єдиного податку).
Навряд чи хтось піде на такі порушення, перебуваючи при здоровому розумі і твердій пам'яті... Однак податківці і тут ідуть улюбленим чиновницьким шляхом: "Заборонити і не пускати!"
Мінфін - про відсутність проблем
"Щодо реєстрації платниками єдиного податку I групи варто зауважити, що ст.291 Податкового кодексу визначені критерії для платників єдиного податку I-IV груп.
Таким чином, до платників єдиного податку I групи можуть бути віднесені фізособи-підприємці, які не використовують працю найманих осіб, здійснюють виключно роздрібний продаж товарів з торгових місць на ринках та (або) господарську діяльність з надання побутових послуг населенню та обсяг доходів яких протягом календарного року не перевищує 150 тис.грн.
Таким чином, фізособи-підприємці, які платили єдиний податок у 2011 р., можуть бути віднесені до I групи платників єдиного податку лише при дотриманні вищевказаних вимог.
Згідно з положеннями п.299.9 Податкового кодексу, підставами для прийняття органом ДПС рішення про відмову у видачі суб'єкту господарювання свідоцтва платника єдиного податку є, зокрема, невідповідність такого суб'єкта господарювання вимогам ст.291. Отже, ніяких проблем для реєстрації платників податків, які працюють або мають намір працювати на спрощеній системі оподаткування, обліку та звітності, не існує."
З повідомлення прес-служби Мінфіну
Лист читача
"Протягом 11 років ТОВ "ТВІНЗ" є платником єдиного податку. Товариство здійснює кілька видів діяльності (медична практика, обслуговування та ремонт електроустановок, здача в оренду нерухомості, діяльність у сфері ресторанного господарства). Зміни, які були внесені до Податкового кодексу Законом №4014, нас повністю задовольняли.
Однак при підготовці заяви про бажання товариства продовжити працювати на спрощеній системі працівники Слов'янської ОДПІ повідомили нам про неможливість надалі залишатися на єдиному податку з причини (як було заявлено представниками податкової служби) того, що ми (відповідно до п .291.5.1) займаємося продажем підакцизних товарів (у товариства є ліцензія на роздрібну торгівлю алкогольними напоями в об'єктах громадського харчування).
Підприємство не може погодитися з таким трактуванням норм Податкового кодексу... Про неправомірність такого підходу податкового органу також свідчить той факт, що діяльність у сфері ресторанного господарства прямо вказана для II групи суб'єктів господарювання, які застосовують спрощену систему оподаткування (пп. 2 п.291.4).
Навряд чи можна припустити, що законодавець, закладаючи цю норму до Кодексу, передбачав, що в ресторанах, кафе, барах буде заборонено реалізовувати алкогольні напої, і при цьому вони будуть нормально функціонувати. Таке трактування норм Кодексу суперечить самому змісту поняття акцизного податку, порядкам його нарахування і сплати, які дані в розділі.
З повагою, директор ТОВ "ТВІНЗ" В.Бурлачка
(публікується зі скороченнями)
Максим Войцеховський, менеджер відділу податкового та юридичного консультування консультаційної компанії КПМГ в Україні
- Податковий кодекс встановив обмеження, згідно з яким юридичні особи та фізичні особи - підприємці, які здійснюють продаж підакцизних товарів, не можуть бути платниками єдиного податку.
Згідно п.215.1, до підакцизних товарів відносяться, зокрема, алкогольні напої та пиво. Закон "Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів" до продажу алкогольних напоїв відносить також роздрібну торгівлю ними на розлив у ресторанах, кафе і т.п.
Очевидно, виходячи з вищенаведених норм, представники податкових органів вважають порушенням умов нової спрощеної системи торгівлю алкогольними напоями закладами ресторанного типу.
Раніше, згідно з Указом Президента №727 від 03.07.98 р., спрощена система була несумісна тільки з оптовим продажем підакцизних товарів. Тоді як роздрібну платники єдиного податку могли здійснювати. Саме тому до 2012 р. податківці не оскаржували їхнє право працювати на спрощеній системі і здійснювати роздрібну торгівлю алкогольними напоями. Зараз же будь-який продаж підакцизних товарів має відбуватися поза спрощеною системою (крім роздрібного продажу пива і столових вин, який дозволено тільки фізособам-"єдиноподатникам"). Варто погодитися з автором листа, що це питання вимагає втручання законодавця.
Проте, з формальної точки зору, підприємству, я вважаю, не можуть відмовити в задоволенні його заяви про перехід на спрощену систему лише на тій підставі, що в нього є ліцензія на торгівлю алкогольними напоями. Адже наявність ліцензії ще не означає, що підприємство буде фактично здійснювати таку торгівлю. А навіть якщо і буде і якщо трактувати це як порушення умов перебування на спрощеній системі, то у підприємства ще залишається право завершити поточний квартал, працюючи на "спрощенку".
Адже, згідно п.298.2.3 Кодексу, при здійсненні видів діяльності, які не дають права застосовувати спрощену систему, зобов'язані платники перейти зі спрощеної системи на загальну з 1-го числа місяця, наступного за звітним кварталом, в якому здійснювалися такі види діяльності.
Але дохід, отриманий від таких видів діяльності, буде обкладатися податком за подвійною ставкою єдиного податку (6% - для платника ПДВ або 10% - для неплатника). Тому в разі відмови у видачі свідоцтва платника єдиного податку такий платник податків має повне право оскаржити відмову в адміністративному або судовому порядку.
Сергій Саливон
За матеріалами:
Бізнес
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас