Цей непотрібний і жаданий stand-by — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Цей непотрібний і жаданий stand-by

Казна та Політика
1336
Нинішню позицію української влади з питання продовження співпраці з МВФ інакше як двоякою назвати не можна. У приватних переговорах урядовці підкреслюють важливість відновлення програми кредитування від Фонду. А на публіці не втомлюються заявляти - проживемо і без цих грошей. Тим часом можливості отримання позик від МВФ, поряд з домовленостями щодо прийнятної ціни російського природного газу, виступають зараз визначальними факторами для української економіки.
Газ і МВФ
Технічна пауза, взята минулої осені в переговорах України і МВФ про відновлення програми stand-by для нашої країни (на загальну суму 10 млрд SDR, або близько 15,5 млрд дол, з них 2,25 млрд SDR були отримані в 2010), явно затягнулася. А ризики того, що безтраншевий період взаємин України і МВФ пошириться і на поточний рік, - чимало зросли.
У минулому році наша країна так і не змогла отримати грошей від Фонду за затвердженою влітку-2010 кредитною програмою. Остання передбачала виділення Україні в 2011 р. чотирьох траншів на загальну суму 4 млрд SDR (близько 6 млрд дол) Але в нашому уряді не зуміли в поставлені терміни виконати всі вимоги МВФ. Останнім з таких каменів спотикання стало недосягнення компромісу в частині підвищення розцінок на природний газ для фізосіб-споживачів і теплокомуненерго.
Фонд наполягав на тому, щоб газові тарифи були підвищені на 30% у першому випадку і до 60% - у другому. У Кабміні відповідали - ці питання слід розглядати в ув'язці з розцінками природного газу з РФ. Наші урядові переговорники переконували функціонерів МВФ, що в разі досягнення нових домовленостей з Росією про ціну газу 200-250 дол./тис м куб питання підвищення газових тарифів для населення буде стояти не так гостро. У Фонді погодилися почекати закінчення переговорного процесу України і РФ, чим, власне, і була обумовлена та сама технічна пауза.
Наприкінці минулого року, відразу ж після безрезультатного (в плані надання Україні грошей) візиту місії МВФ до Києва, українські вищі чиновники обіцяли: досягнення порозуміння з Росією щодо "прийнятних" цін на газ буде справою кількох тижнів. Все виявилося не так просто. Країна змушена була зустріти 2012 з держбюджетом, розрахованим на основі ціни імпортованого природного газу за старим договором, - 416 дол./тис. куб. м. І переговори з Росією про можливе її зниження ще тривають. Причому офіційний їх результат, за інформацією деяких ЗМІ, може бути оголошений не раніше закінчення президентських виборів в РФ.
У МВФ тим часом спостерігають, чим закінчиться газова епопея. У випадку з Україною поспішати МВФ справді нікуди. Попит на його фінресурси сьогодні в світі високий як ніколи на тлі загострення боргових проблем в низці держав єврозони. А ось нашій країні, схоже, активізація співпраці з МВФ зараз зовсім би не завадила. Враховуючи навіть лише ту обставину, скільки Україні доведеться повернути грошей власне Фонду за колишніми позиками, отриманими в рамках попередньої програми stand-by від 2008.
Так, в середині січня на офіційному сайті МВФ були опубліковані дані про українські виплати боргу цієї організації, що припадають на 2012 рік. Всього у поточному році наша країна, за підрахунками Фонду, має повернути йому з урахуванням відсотків понад 2,43 млрд SDR, або близько 3,72 млрд дол за нинішнім валютним курсом. При цьому перші великі платежі в розмірі більше 400 млн SDR заплановані вже в лютому.
Політаспект
Однак Кабмін зазначені цифри, схоже, не лякають. Можливо, з тієї причини, що з його рахунків в 2012 р. для МВФ має бути перераховано тільки 800 млн дол; решту боргу необхідно виплатити Нацбанку зі своїх золотовалютних резервів. А може, чиновникам впевненості надають ті офіційні макропозитиви (наприклад, зростання ВВП-2011 на 5,2%), з якими країна закінчила 2011 р.
Як би там не було, але минулої п'ятниці на підсумковій прес-конференції Микола Азаров сказав наступне: "Обійдемося ми без кредиту МВФ? Та в мене немає жодних сумнівів в тому, що обійдемося. У мене таких же точно сумнівів не було і в 2011, і ми цей рік прожили". Прем'єр-міністр, правда, додав - в Кабміні налаштовані на реалізацію програми співпраці з Фондом і "зроблять все, щоб ця програма запрацювала". Але перша його заява прозвучала все ж сильніше. Особливо, якщо враховувати стійке і досить прохолодне ставлення М. Азарова до виконання певних вимог Фонду, висунутих разом з обговоренням можливості надання країні кожного траншу кредиту.
Схожої позиції, до речі, дотримується і новопризначений міністр фінансів країни Валерій Хорошковський. В одному з п'ятничних телевізійних ток-шоу він озвучив аналогічну, по суті, думку: "Нам і власних ресурсів вистачить, проблеми немає. Але якщо постійно не перебувати на ринку запозичень, то в потрібний момент взяти (позику) буде дуже складно". Разом з тим він підтвердив, що завдання з відновлення кредитного співробітництва з МВФ перед ним поставлено. Хоча і не став прив'язувати продовження відповідних переговорів з Фондом до якоїсь чіткої дати. (При всьому тому українська делегація розпочала свій візит у вашингтонську штаб-квартиру МВФ у погоджений термін - 24 січня.)
Настільки двоїсті заяви вищих чиновників Кабміну про перспективи наших взаємин з МВФ пояснюються тією непростою ситуацією, в якій сьогодні опинився український уряд. З одного боку, без чіткої обіцянки вирішити все ж таки питання з ринковим ціноутворенням щодо газу для населення, країна в найближчий місяць-другий навряд чи отримає від МВФ не те що здвоєний транш кредиту (про що часто та охоче розмірковують деякі представники влади), але і стандартні 1 млрд SDR.
З іншого ж - згода підвищити газові тарифи в обмін на чергову порцію грошей від Фонду зовсім не додасть електоральних плюсів партії влади перед осінніми виборами в парламенті. Ось і Президент Віктор Янукович нещодавно заявив про неприпустимість такого кроку. "Ми будемо тримати ціни (на природний газ) на рівні, як вони є зараз. Ми не маємо права підвищувати їх для населення", - сказав він під час своєї січневої зустрічі з кандидатами на посади голів районних держадміністрацій.
Але без підняття цих цін розраховувати на те, що Фонд продовжить кредитувати Україну в 2012 році, можна лише в разі вдалих домовленостей з Росією щодо газу. Якщо останнє не складеться, а піти на підвищення газових тарифів, що вимагає МВФ, влада не зважиться, нашу країну чекають дуже непрості макроекономічні перспективи, упевнені неурядові експерти.
Ризиковий рік
Аналітик ІК Concorde Capital Віталій Ваврищук погоджується, що навіть без відновлення співпраці з Фондом у країни залишаються шанси прожити рік більш-менш спокійно. "Але враховуючи те, що існує багато зовнішніх і внутрішніх ризиків, краще все ж мати якийсь запас міцності. Поновлення для України кредитної програми МВФ стало б тим фактором, який дозволив би нейтралізувати багато ризиків. Якщо в економіці серйозно не заладиться, то без кредиту від МВФ буде дуже непросто втримати і темпи зростання ВВП, і стабільний обмінний курс, і валютні резерви", - сказав експерт в коментарі МінПрому.
За його оцінками, Національному банку для утримання стабільного курсу гривні в 2012 р. доведеться витратити з золотовалютних резервів близько 7 млрд дол. Ще близько 2,6 млрд дол НБУ повинен сплатити МВФ за раніше взятим кредитом. Таким чином, якщо наш уряд не домовиться з Фондом про виділення чергових траншів за програмою stand-by, то резерви Нацбанку за поточний рік потенційно можуть зменшитися на 10 млрд дол, до приблизно 22 млрд дол (Згідно з інформацією НБУ станом на 31 грудня 2011 р. золотовалютні резерви фінрегулятора становили 31,795 млрд дол).
"Критичний це показник? Все залежить від контексту, - розмірковує В. Ваврищук. - Якщо ситуація на ринках буде змінюватися на краще, а в єврозоні вирішать боргові проблеми, то таке зниження резервів, напевно, буде некритичним для фінансової стабільності в країні". Але якщо інвестори і споживачі не побачать перспектив поліпшення ситуації в економіці, то подібне зменшення даного показника буде сприйнято як дуже негативний сигнал. А це, в свою чергу, може спровокувати зростання очікувань щодо девальвації гривні. "І тоді її курс втримати на стабільному рівні буде дуже складно. Навіть незважаючи на значні інтервенції з боку НБУ", - упевнений аналітик Concorde Capital.
Головний економіст ІК Dragon Capital Олена Бєлан також вважає, що відсутність прогресу у продовженні співпраці України з МВФ може посилити ризики девальвації національної валюти в поточному році. "У разі досягнення домовленостей з РФ про нову знижену ціну газу, девальвації гривні, швидше за все, не відбудеться. Якщо така домовленість досягнута не буде, але налагодиться співпраця з МВФ, то девальваційні ризики хоч і залишаться, але охарактеризувати їх можна буде як досить невисокі . А ось якщо Україна не домовиться з жодним із цих партнерів, то можна говорити про можливе зниження курсу гривні до долара в 2012 році. Хоча про повторення ситуації 2008 і в цьому випадку вести мову не слід", - припустила експерт на прес-конференції в середині січня. Але додала, що даний сценарій не є базовим для її компанії.
Бєлан зазначила, що на даний момент відновлення кредитної програми МВФ, як і отримання цінової знижки щодо російського газу, залишаються критично важливими моментами. Якщо наш уряд не зуміє домогтися успіху ні за першим, ні за другим напрямами, то Україні прожити 2012 р. без якихось економічних перекосів буде складно. "Минулого року дуже швидко розширювався зовнішньоторговельний дефіцит. І дефіцит поточного рахунку. За результатами 2011, останній показник перевищив 9 млрд дол, тоді як в 2010 році він становив всього 2,9 млрд дол. У цьому році ми очікуємо - при поточному газовому контракті - збільшення дефіциту поточного рахунку до 11,5 млрд дол, що складе 6,2% ВВП", - повідомила експерт.
В принципі, зазначила вона, за розмірами зазначеного дефіциту Україна сьогодні майже зрівнялася з результатом 2008, коли даний показник складав 12,8 млрд дол. "Але при цьому є велика різниця в структурі поточного рахунку. Якщо у 2008 газові платежі України за рік склали близько 9,5 млрд дол, то в 2012 вони будуть в 2 рази вищими - близько 18 млрд дол при поточному газовому контракті", - констатувала економіст Dragon Capital. У той же час, за її словами, послідовне залучення тих 6 млрд дол, які Україна не змогла отримати від Фонду в 2011 р., і такого ж обсягу фінансування МВФ, передбаченого в програмі на 2012, цілком може закрити чималу діру в платіжному балансі країни.
Вибір під вибори
Як бачимо, особливої різноманітності інструментів, придатних для нівелювання можливих макроекономічних ризиків-2012, у нашого уряду зараз не спостерігається. Поза вектором кредитного співробітництва з МВФ попередити серйозні проблеми в економіці здатна, по суті, тільки лише успішна газова домовленість Росією. Це дозволить українській владі у виборний рік зберегти тарифні пільги для електорату. Але заплатити за них все одно доведеться - чи то здачею української ГТС в консорціум з РФ, чи більш широким доступом російського капіталу до цілої низки знакових українських госпактивів. А в підсумку це може обійтися значно дорожче, ніж відсотки за кредитними траншами МВФ.
Сергій Кукін
За матеріалами:
МінПром
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас