Дуже важливі гроші — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Дуже важливі гроші

1837
У підрозділах private banking українських банків на початок 2012 року перебуває від 30 до 80 млрд грн. Це на 30% більше від результатів 2010-го. Такий розкид даних пояснюється тим, що ринок дуже непрозорий.
Наприкінці минулого року компанія КПМГ в Україні представила результати першого дослідження private banking в країні. Аудитори і банкіри планували з'ясувати не тільки реальну кількість гравців, більш-менш наближених до західних стандартів цієї індустрії, а й визначити обсяги "дуже важливих грошей" на рахунках українських фінустанов, найпопулярніші послуги і потенціал зростання. Завдання виявилося непростим. Половина з тих, хто заявляє про послуги private banking, відмовилися відповідати на запитання. Дані надали тільки 11 банків і дві компанії з управління активами. Серед офіційних причин відмови - заборона на надання інформації з боку головного офісу і відсутність потреби в повноцінних даних щодо ринку. У цьому й криється ключова особливість "private banking по-українськи" - нинішні гравці, як і раніше, не відчувають конкуренції і продовжують працювати як удільні князівства. Кожен зі своїми клієнтами і власним розумінням набору послуг private banking.
Топ-менеджери і спадкоємці
Стати віп-клієнтом в українському банку можна, маючи всього півмільйона гривень. Але в середньому банкіри надають особливий статус тому, чий капітал становить 800 тис. - 1 млн гривень. Найдорожче отримати його в Дочірньому банку Сбербанку Росії - знадобиться 4 млн грн. За швейцарськими мірками, з такими грошима претендувати на преміальний банкінг не варто. Але в українців свій мінімум коштів, що дозволяє їм претендувати на особливе ставлення. Побачивши цю потребу, за останні півтора року відразу кілька банків вивели private banking в окремий напрямок. Восени 2010-го своє перше відділення за межами Росії презентував ВТБ Банк. Минулої весни premium banking представив Райффайзен Банк Аваль.
Навіть відпочатку роздрібний Дельта Банк з літа розвиває цей напрямок. "У банку сформувався досить великий пласт клієнтів із залишками на рахунках понад 100 тис. доларів. Абсолютно очевидно, що ці люди потребують іншого обслуговування, що відрізняється від стандартного банківського сервісу. Саме це ми і хочемо їм дати", - пояснював необхідність такого кроку власник Дельта Банку Микола Лагун. На преміальну нішу претендують і невеликі банки. Наприклад, Енергобанк, що належить російському мільйонерові Олександру Лебедєву, називає себе "банківським бутиком".
Банкіри стали уважно дивитися на потенційних клієнтів private banking: прораховувати їхні майбутні заробітки, оцінювати зв'язки та статус. "Розглядається також залучення сім'ї на обслуговування в банк, - говорить начальник департаменту персональних банківських послуг УкрСиббанку BNP Paribas Group Олексій Александров. - Словом, підхід став більш системним і спирається на показники, що обчислюються". "Дочка" найбільшого французького банку вважається одним з лідерів преміального банкінгу та обслуговує кожного четвертого заможного українця. Заступник голови правління ВТБ Банку Микола Сугоняка розповідає, що список клієнтів поповнюють топ-менеджери великих компаній, капітал яких знаходиться в процесі накопичення. Завдяки їм і підрослим спадкоємцям українських мільйонерів середньостатистичний клієнт private banking в Україні почав молодіти. Тепер в банки з великими грошима приходять і ті, кому ще немає 35. В Енергобанку оцінюють і нефінансові активи клієнтів, наприклад, належність до культурної, політичної, бізнес- або спортивної еліти. "Привілейовані клієнти не тільки генерують банку дохід, але й відіграють істотну роль у формуванні нашого гудвілу", - говорить голова правління Енергобанку Олена Малинська.
Клієнти хвилюються
Зміни минулого року зробили клієнтів більш уважними та ощадливими. Якщо ще кількома роками раніше вони могли принести мільйон гривень на банк, уточнити відсоток і лише зрідка цікавитися справами, знаючи, яку суму вони отримають в результаті, то сьогодні вони вже самостійно стежать за світовими подіями і думають про їхні наслідки. За словами Олексія Александрова, побачивши "страшні" економічні новини на сайтах Вloomberg або The New York Times, клієнти не раз дзвонили йому з проханням пояснити їм, що відбувається. З'явилася нова традиція: часті зустрічі віп-вкладників з "приватними" банкірами, на яких обговорюються тенденції в економіці та за її межами.
Найбільше дуже важливих персон хвилювала нестабільність долара в серпні 2011-го. У цей же період історичний ціновий рекорд встановило золото. Клієнти стали масово купувати злитки і відкривати рахунки в дорогоцінних металах. Коливання світових валют протягом року призвели до того, що багато хто виявив бажання піти від долара і євро в обмін на швейцарський франк, англійський фунт стерлінгів і навіть російський рубль. Саме рубль багато українців стали сприймати як притулок для своїх заощаджень. Боячись знецінення гривні, клієнти віддавали перевагу короткостроковим внескам - не більше шести місяців. З цієї ж причини на фондовому ринку розглядалися тільки відкриті фонди. Кредитування виявилося не в фаворі. Передбачуваним був стабільний попит на депозити та поточні рахунки, валютообмін, операції з дорогоцінними металами та елітними картками.
Ключова особливість українського private banking - все ще серйозний перекіс у бік небанківських послуг: консьєрж-сервісу, lifestyle-management, членства в клубах. Серед найбільш популярних нефінансових запитів - поїздки та подорожі, замовлення квітів, ресторанів та квитків. В обмін на великі гроші українські банкіри готові задовольняти будь-які побажання заможних клієнтів, виконуючи не властиві їм функції. Це схоже на дитячу хворобу нашого ринку, жартують фінансисти, і через пару десятиліть піде в минуле.
Поки ж такий сервіс тішить самолюбство українських мільйонерів першого покоління. Директор департаменту персональних рішень Альфа-Банку (Україна) Людмила Сергієнко розповідає про щорічні інтерв'ю з клієнтами "А-Клубу": серед головних пріоритетів заможних українців - високий рівень сервісу, індивідуальні фінансові пропозиції, конфіденційність. У числі найбільш нестандартних запитів 2011 р. Сергієнко називає "порятунок" клієнта, який опинився в Європі без грошей пізно ввечері, і замовлення квитків у Віденську оперу.
Що ж до розподілу "заможних" активів між українськими та закордонними (в основному швейцарськими) банками, то в 2011 році особливих зрушень не відбулося. За словами вітчизняних банкірів, на їх рахунках зберігається 50-70% всіх грошей більшості мільйонерів. Головна причина - бізнес цих людей, як правило, знаходиться в Україні, плюс клієнти знають, що завжди мають доступ до своїх грошей. Можна прийти в банк, стукнути кулаком по столу та усним розпорядженням отримати потрібну суму в будь-який момент.
Ближче до грошей
Згідно зі звітом КПМГ, нинішніми лідерами ринку private banking є УкрСиббанк, ПриватБанк, Альфа-Банк (Україна), ОТП Банк і Райффайзен Банк Аваль. Але вже невдовзі їх можуть потіснити російські Сбербанк і ВТБ Банк. Динаміка розвитку цих фінустанов, великий бюджет і можливість залучити нових фахівців роблять даний прогноз реальним вже у найближчі два роки. Конкуренцію також можуть скласти ПУМБ, Дельта Банк, Правекс-Банк, Форум Банк і ВіЕйБі Банк. Кожен з них буде шукати свої способи залучення особливо великих капіталів українців.
Для цього деякі банківські установи планують відкривати відділення не тільки в столиці. ВТБ Банк має намір відкрити нові офіси private banking в містах-мільйонниках, а Альфа-Банк (Україна), крім Дніпропетровська та Донецька, націлився на Москву і Казахстан. "Ми досить оптимістично дивимося на 2012 рік: за нашими прогнозами, клієнтська база повинна збільшитися на 30-35%", - підсумовує Олексій Александров.
За матеріалами:
Інвестгазета
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас