Борговий розклад — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Борговий розклад

Казна та Політика
1212
Уповільнення економічної активності в світі для України обернеться ускладненням завдання з обслуговування держборгу в поточному році. Рефінансувати його доведеться з явними проблемами - як у силу помітного звуження доступу до позикового капіталу, так і в частині збільшення вартості останнього. Але багато позичати в 2012 український уряд змушений в будь-якому випадку. Інакше в рік парламентських виборів під великим питанням опиниться макроекономічна стабільність держави.
Підбиваючи підсумки 2011 року, глава українського уряду на першому січневому засіданні Кабміну заявив, що наша країна за минулий рік зуміла скоротити розмір прямого державного боргу. За словами Миколи Азарова, на кінець минулого року даний показник склав 27,4% від внутрішнього валового продукту проти близько 30% ВВП до завершення 2010 р. Ці цифри прем'єр-міністр прокоментував в позитивному ключі. Мовляв, владі вдалося досягти перелому небажаної динаміки державного боргу і почати його зниження.
А ось грошову оцінку держборгу, в прямій і гарантованій його частині, прем'єр не навів. Останню офіційну статистику з цього приводу оприлюднили нещодавно в Мінфіні. За даними міністерства, за січень-листопад 2011 року сукупний (прямий і гарантований) держборг країни виріс на 9,4%, до 59,41 млрд дол з 54,3 млрд дол на кінець минулого року. При цьому загальний держборг України, також за інформацією Мінфіну, на кінець 2011 р. відносно ВВП країни за минулий рік склав 36,2%, в порівнянні з 39,6% до закінчення 2010. Цей показник також можна віднести до позитивних результатів. На початку минулого року багато неурядових експертів прогнозували, що загальний держборг України до завершення 2011 року перевищить 42% ВВП проти 41,7% на кінець 2010.
Але відносне зниження розміру держборгу за підсумками-2011 віднести до заслуг Кабміну досить складно. Український уряд не допустив зростання цього показника в чималій мірі лише тому, що не зумів позичити стільки, скільки розраховував ще в перші місяці минулого року. Так, на внутрішньому ринку з другої половини-2011 знайти фінансування за рахунок розміщення звичайних облігацій внутрішньої держпозики (ОВДП) стало непросто. Дуже багато ОВДП-аукціонів Мінфіну закінчувалися безрезультатно.
Одночасно з тим помітно ускладнився і вихід на зовнішні ринки позикових коштів - разом з погіршенням економічних очікувань у єврозоні. Свою лепту в утруднення доступу до закордонного фінресурсу внесло і кредитне співробітництво з Міжнародним валютним фондом, що забуксувало в минулому році. Україна так і не змогла отримати від Фонду жодного з чотирьох ймовірних траншів за програмою stand-by (всього в 2011 планувалося залучити по даному каналу 4 млрд SDR, або близько 6 млрд дол.) І хоча ці гроші призначалися не Кабінету міністрів, а на поповнення золотовалютних резервів Національного банку, сам факт відмови МВФ кредитувати Україну не міг не вплинути на бажання іноземних інвесторів купувати наші суверенні боргові папери.
У 2012 році складності з доступом до позикового фінансування тим більше зростуть, впевнені експерти. "У поточному році обсяг погашення за внутрішніми та зовнішніми боргами України буде приблизно таким же, як і в минулому. Але різниця в тому, що в 2011 уряд міг відносно легко позичати на внутрішньому і зовнішньому ринках. Враховуючи те, як зараз розвивається економічна ситуація, такого простого доступу до (позикових) ресурсів вже не буде", - підкреслила на прес-конференції головний економіст ІК Dragon Capital Олена Бєлан.
За її оцінками, покриття дефіциту держсектору (його розмір на 2012 р. в цій компанії очікують на рівні 3% проти урядового прогнозу 2,5%) та заплановані погашення за внутрішніми та зовнішніми боргами України зажадають в нинішньому році рефінансування на суму понад 13 млрд дол. Частково цей ресурс може бути отриманий за рахунок приватизації. Держбюджет-2012 розрахований з урахуванням надходжень з цього джерела 10 млрд грн. або 1,25 млрд дол.
Але в масі своїй решту коштів треба позичати. Близько 4 млрд дол (такий обсяг зовнішніх виплат з держборгу, включаючи повернення кредитів російському ВТБ на 2 млрд дол і МВФ на 800 млн дол, припадає на 2012) уряду доведеться позичити на закордонних ринках. Решту - близько 3,6 млрд дол - необхідно буде залучити всередині країни.
"На українському ринку уряд має можливості для двох типів запозичень. Перший - суто ринковий, коли кошти позичаються у комерційних банків. До другого відносяться так звані "дружні позики", коли в аукціонах з розміщення ОВДП беруть участь держбанки і надає підтримку НБУ. Вважаю, в поточному році Нацбанк таку підтримку надасть, здійснивши часткову монетизацію дефіциту держбюджету", - відзначила О. Бєлан, висловивши надію, що подібна участь НБУ в вирішенні боргових питань Кабміну не набуде якихось загрозливих розмірів.
В тому, що монетизації бюджетного дефіциту з боку Національного банку в 2012 р. також не уникнути, впевнений і аналітик ІК Concorde Capital Віталій Ваврищук. "За гривневими облігаціями попит, імовірно, буде слабким. І не виключено, що уряд знову буде використовувати схему, що передбачає розміщення ОВДП серед державних банків, які купують держоблігації і перепродують потім НБУ. Це дозволить рефінансувати платежі за тими ОВДП, які повинні погашатися в поточному році", - сказав експерт в коментарі МінПрому.
За його словами, явним попитом можуть користуватися недавно легалізовані валютні ОВДП, за якими Мінфін у кінці минулого року зумів залучити понад 400 млн дол. Як прогнозує аналітик, в цілому по 2012 за рахунок цього інструменту можливо позичити всередині України близько 2 млрд дол. Що стосується перспектив зовнішніх запозичень, то цей напрям видається йому найбільш проблемним.
"Зовнішні кредитні ринки сьогодні фактично закриті для України. І не думаю, що вони відкриються в першому півріччі-2012. А мінімальна сума, яку Україні необхідно позичити на зовнішніх ринках, - близько 2 млрд дол - це з урахуванням того, що червнева виплата кредиту ВТБ ще на 2 млрд дол буде все ж реструктуризована", - стверджує В. Ваврищук. І додає, що оптимальним варіантом для України стали б зовнішні залучення у 2012 на суму 3-4 млрд дол (додатково до 2 млрд кредиту ВТБ). З тим, щоб не просто рефінансувати виплати поточного року, а й забезпечити певний запас міцності.
Здійснити ж закордонні запозичення в першому півріччі 2012 р. українському уряду буде непросто. Причому не тільки в силу ускладненого доступу до такого фінансування, але й через помітне його подорожчання. Політичні ризики (майбутні вибори до парламенту) і розбіжності в переговорах з Росією щодо природного газу негативно вплинули на вартість капіталу для України на зовнішніх ринках у короткостроковій перспективі. Такої точки зору дотримується фахівець відділу цінних паперів ІК Astrum Investment Management Зінаїда Свєтєлік.
"В принципі, Кабмін вже доручив Мінфіну здійснювати державні зовнішні запозичення на поточний рік. Але питання - під яку відсоткову ставку можливо залучити кошти за кордоном? На поточний момент, гадаю, ставка повинна перевищувати 11%, з урахуванням нинішньої прибутковості за українськими євробондами на вторинному ринку", - коментує експерт.
Поряд з цим вона не впевнена, що така вартість позикових коштів зацікавить наш уряд. "Зараз Україні складно позичити ресурс не зовнішніх ринках на тому рівні, на якому зробити це хотілося б. Залишається сподіватися, що в банківському секторі сформується достатньо ліквідності, тоді Мінфін зможе залучити ресурс і на внутрішньому ринку", - вважає З. Свєтєлік.
І всі експерти сходяться, що нашій країні в 2012 дуже бажано відновити співпрацю з МВФ. Звичайно, з одного боку, програма кредитування України цією організацією не передбачає (поки що?) надання коштів під потреби Кабміну. Але з іншого, кілька траншів від Фонду мали б дуже сприятливий вплив на стан золотовалютних резервів Нацбанку, виснажених на ниві боротьби за втримання стабільного курсу гривні до долара.
За рахунок цих грошей Нацбанк зміг би профінансувати заплановану на серпень виплату боргу того ж МВФ (2,6 млрд дол за колишньою програмою кредитування від 2008 року) без жорстких наслідків для своїх резервів зокрема й фінансової обстановки в країні загалом.
Відновлення програми stand-by, впевнені експерти, послужило б і сигналом для інвесторів про те, що в непростій ситуації Україна дотримується вивіреної макроекономічної політики. Це ж, у свою чергу, здатне поліпшити шанси уряду в справі залучення позикових коштів.
Тому що те чи інше зниження рівня держборгу - при всьому своєму теоретичному позитиві - в реаліях 2012 р. може бути для Кабміну заняттям, радше, не планованим, а вимушеним. Глобальна макроситуація зовсім не сприяє тому, щоб перекрити необхідні витрати новими доходами від потенційного зростання нашої експортоорієнтованої економіки. А всередині країни цьому явно не посприяє ключова політобставина у вигляді осінніх виборів до Верховної Ради. Даний фактор видаткову частину держбюджету здатний лише наростити. У борг, ясна річ.
Потреби та джерела фінансування українського сектору держуправління
Примітки:
* включаючи валютні ОВДП на суму 419 млн дол, випущені в 2011 р., що підлягають погашенню в 2012 р.;
** включаючи муніципальні єврооблігації Києва;
*** за попередніми домовленостями, кредит ВТБ буде переоформлений в довгострокові облігації.
Джерело: Dragon Capital
Сергій Кукін
За матеріалами:
МінПром
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас