Гра в піддавки — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Гра в піддавки

Казна та Політика
1760
Навіть незважаючи на те що в грудні Верховна Рада збільшила прибуткову частину Спільного фонду держбюджету на 2,8 млрд грн. (з 254,5 млрд грн. до 257,3 млрд грн.), план все одно виявився перевиконаним на 8,5 млрд грн., або на 3,3%. У грудні до Загального фонду держказни вже традиційно надійшла рекордна сума - 25,6 млрд грн.
Це, наприклад, на 24% більше, ніж у грудні 2010 р. За підсумками ж року приріст надходжень до попереднього року склав більше 28%. Здавалося б, представники влади повинні насолоджуватися своїм тріумфом і сурмити про нього всюди. Та ні - мовчать, що зовсім на них не схоже.
Можливо, звичайно, вони не хочуть говорити про надлишки коштів у бюджеті у зв'язку з соціальними протестами (збільшення одним із самих конституційних рішень Конституційного Суду, який дозволив Кабміну на власний розсуд змінювати обсяги соціальних виплат та інших пільг, передбачених законами), а також прийняттям відверто куцого Бюджету-2012. Але, думається, проблема глибше - ніякого надлишку грошей просто немає.
Уявні успіхи
Прибуткова частина бюджету справді виявилася перевиконаною. Однак Законом про Держбюджет визначаються не тільки обсяг отримуваних доходів і навіть не доходи з витратами (хоча до виконання останніх торік теж багато питань). Він встановлює ще й порядок фінансування держказни, в якому вказуються джерела покриття дефіциту. І ось вивчення цього питання веде до висновку: виконання держбюджету в 2011 р. провалено!
У порівнянні з планом недоотримано 17 млрд грн. зовнішніх запозичень! На обслуговування і погашення внутрішніх запозичень, план із залучення яких хоч якось виконаний, витрачено на 10 млрд грн. більше від запланованого! Правда, вдалося "заощадити" майже стільки ж на погашення та обслуговування зовнішнього боргу. Але про яку економію можна говорити, якщо план передбачав погашення $2-мільярдного боргу перед російським держбанком ВТБ, а в підсумку термін його виплати було продовжено!
Навряд чи в світлі цього може сильно радувати і перевиконання на 1,5 млрд грн. плану надходжень від приватизації. Тим більше що в результаті такого перевиконання у власності держави не залишилось вже майже нічого, що можна було б приватизувати в майбутньому.
Якщо скласти все докупи, то вийде, що бюджет недовиконаний приблизно на $1 млрд. І це без урахування катастрофічних проблем Пенсійного фонду і відверто занижених в Законі про Держбюджет обсягів витрат!
Крім того, аналіз інформації про доходи держбюджету і динаміку виконання місцевих бюджетів дозволяє зробити очевидний висновок про істотне збільшення фіскального тиску на економіку.
Навіть якщо припустити, що прогноз Кабміну про зростання номінального ВВП в 2011 р. до 1291 млрд грн. збудеться (у чому є великі сумніви), то виходить, що через Зведений бюджет буде перерозподілено 30,7-30,8% ВВП замість обіцяних урядом 29,3%. 1,5 в.п. в даному випадку - це, між іншим, майже 20 млрд грн. Так за чий же кошт банкет?
Хитро додана
Напевно, головною об'єктивною причиною перевиконання держбюджету мав стати скажений приріст імпорту. При розробці Держбюджету на 2011 р. уряд планував, що обсяг імпорту збільшиться на 10,4%. В результаті за підсумками року приріст (навіть з урахуванням сповільнення темпів зростання в останні кілька місяців) поб'є всі рекорди і складе не менше 35%.
При цьому план збору "імпортного" ПДВ навіть після внесення останніх змін до Бюджету зріс менш ніж на 10%. Що, звичайно, не дивує: міцно осідлавши імпортні потоки, представники нинішньої влади аж ніяк не збиралися спрямовувати одержувані на них надприбутки в казну країни. Однак перекоси в торговому балансі дозволяють хоча б упоратися з виконанням бюджетних завдань навіть при такому підході до справи.
І все ж головний упор в наповненні держказни був штучно переведений на внутрішні платежі. Саме тут при зростанні номінального ВВП, дай Бог, на 20% вдалося досягти приросту збору платежів майже на 46%! І це без урахування відшкодування ПДВ.
Якщо порівнювати "внутрішні" надходження з урахуванням відшкодування, то приріст теж виходить чималим, але все ж дещо меншим - 38,5%. Воно й зрозуміло - адже майже в 1,8 рази збільшилися обсяги відшкодування ПДВ. А відшкодування ПДВ - це прекрасний механізм перерозподілу бюджетних коштів від "чужих" до "своїх" без задіяння витратних статей.
Податківці так старалися на ниві відшкодування, що примудрилися навіть порушити Закон про Держбюджет (зрозуміло, з благословення згори)! Замість запланованих у Законі 39,4 млрд грн. на рахунки платників ПДВ було направлено 42,8 млрд грн. Однак цей атракціон небаченої щедрості явно призначався не для всіх, а тільки для "правильних поверненців".
Всупереч фантазіям головного податківця країни Олександра Клименка про те, що простроченого відшкодування немає, до кінця року бюджетна заборгованість склала 14 млрд грн. Хоча, звичайно, вона "ховається" у всякого роду "липових" кримінальних справах, судах тощо, називаючись при цьому негарним словом "пасивна".
Загальні ж залишки невідшкодованого ПДВ (знову-таки з урахуванням "пасивної", за визначенням податківців, частини) в порівнянні з початком року майже не змінилися і як і раніше перевищують 21 млрд грн.
Збори ПДВ порівняно з минулим роком збільшилися неабияк - на 42%. Більш скромний приріст надходжень ПДФО, зафіксований за підсумками року, демонструє, що "педевешне" досягнення є, так би мовити, штучним. До речі, темпи зростання збору ПДФО виявилися дивним чином схожі з темпами зростання номінального ВВП. У всякому разі - за офіційними даними.
Небувала прибутковість
Однак надбавка в надходженнях податку на прибуток виявилася ще більш істотною - 52%! Адже і таке стрімке зростання сплачуваного податку на прибуток відбувається на тлі істотних пільг з цього податку, наданих державою насамперед великому бізнесу! Не інакше український бізнес саме в 2011 р. масово знайшов якийсь "клондайк".
Де саме цей "клондайк" знаходиться, БІЗНЕС неодноразово писав. Одна його складова з'явилася завдяки виходу листів ДПАУ, які по суті, заборонили платникам податків відображати у складі витрат 2011 року збитки минулих років.
Правда, судова практика з приводу оригінального трактування податківцями положень Податкового кодексу вже не настільки сприятлива для фіскалів - навіть за визнанням самих податківців, вони програють половину подібних справ. Будемо сподіватися, що надалі кількість суддів, які прозрівають, буде збільшуватися.
Хоча тут багато чого залежить від того, на чию користь буде прийнято перше рішення на рівні апеляційної інстанції (а в світлі вже згадуваного рішення Конституційного Суду, припустити можна що завгодно). Друга, і теж важлива, причина стрімкого підвищення "прибутковості" українських підприємств полягає у вибиванні платежів наперед: під самими різними соусами - від "не видам довідку" до "не відшкодую ПДВ". У результаті, з початку року обсяг переплат збільшився на 2,4 млрд грн. і до 01.01.12 р. склав 13,7 млрд грн.
Нарешті, почав давати збої експеримент з постійним підвищенням ставок акцизного податку. Але і тут все не так просто. Наприклад, доходи від акцизів на сигарети, виробники яких представлені великими транснаціональними компаніями, зросли набагато істотніше, ніж доходи від акцизів на алкоголь.
Хтось може повірити, що народ став менше пити. А хтось зверне увагу, що значна частина активів з виробництва алкоголю належить представникам найталановитішого регіону.
Сергій Саливон
За матеріалами:
Бізнес
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас