Посередники втекли з поля — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Посередники втекли з поля

Аграрний ринок
2403
Криза на плодово-овочевому ринку, що триває вже більше півроку, виконала очисну функцію. Вона фактично повністю усунула з ринку фірми-посередники, які заробляли на тому, що формували товарні партії овочів і фруктів і пропонували їх торговельним мережам. Завдяки виходу цієї ланки фермери могли б підвищити свої доходи, проте в нинішньому сезоні через надлишок пропозиції це виявилося неможливим.
Те, що роками намагалися зробити чиновники, змогла зробити криза. Маркетинговий ланцюжок в плодоовочевому бізнесі скоротився як мінімум на одну ланку. Як відзначають учасники ринку та експерти, посередницькі компанії, які заробляли на тому, що скуповували у фермерів - в першу чергу у віддалених від ринків збуту регіонах - плодово-овочеву продукцію і, формуючи товарні партії, реалізовували її оптовим покупцям або торговельним мережам.
Однак у цьому сезоні все змінилося. Через рекордно високий врожай овочів, який був зібраний торік в Україні, ціни на продукцію фермерів значно впали. Спад цін на окремі категорії овочів, зокрема картоплю, склав понад 60%, а оптова вартість капусти і зовсім зробила її прибирання нерентабельною. В цілому, овочі так званого борщового набору фермери продають в п'ять разів дешевше, ніж на початку 2011 р. Такі ціни не залишали люфту для того, щоб забезпечити маржу посередників, оскільки фермери і так працювали фактично на рівні собівартості.
"У поточному сезоні фермери воліють працювати з роздрібними мережами напряму, минаючи посередників в особі оптових компаній, - відзначають експерти АПК-Інформ: овочі та фрукти". - Виробники кажуть, що в іншому випадку продаж овочів взагалі втрачає будь-який сенс, адже оптовики декларують дуже низькі закупівельні ціни".
Плюси і мінуси
Як відзначають учасники ринку, оптовики скуповували плодово-овочеву продукцію практично удвічі дешевше, ніж потім вона коштувала в роздробі. "Вони мотивували це тим, що від ціни відмінусовані їхні витрати на транспортування і мінімальна маржа", - пояснили в одному з фермерських господарств Рівненської області. Проте навіть з урахуванням додаткових витрат ціни, пропоновані оптовиками, фермери вважають заниженими.
Так, оптова ціна капусти - всього 25-30 коп./кг, цибулі - максимум 40 коп., картоплі - 70 коп. При цьому в роздрібних мережах ціни на зазначені продукти мінімум удвічі вищі. Враховуючи, що овочі (борщового набору) відносяться до соціально значущих, торгові мережі не вільні збільшувати свою торговельну націнку, тому таке зростання ціни на етапі "оптова компанія - прилавок" свідчить про високу накрутку оптовиків.
Таким чином, усунення посередників на перший погляд обіцяє для фермера довгоочікувану можливість підвищити свій заробіток. Однак на практиці вигоди такої прямої співпраці не безумовні, а іноді вона і зовсім неможлива. У першу чергу не кожен фермер здатний сформувати товарну партію навіть для одного супермаркету, не кажучи про те, щоб забезпечити потреби мережі навіть у межах одного району або міста. Зі свого боку мережам не вигідно закуповувати багато невеликих партій у різних постачальників.
Крім того, у співпраці з українськими торговельними мережами потрібно бути готовим до значних відстрочень платежів. "Затримки оплати за поставлений товар досягають іноді 60 днів!", - говорить директор департаменту розвитку торгівлі Мінекономрозвитку Ігор Гарбарук. А оптові торговці, як правило, розплачувалися відразу при оформленні угоди.
Знову вниз
Ціни на овочі в Україні після короткочасної стабілізації і навіть невеликого зростання в період новорічних свят знову почали знижуватися. У перший робочий тиждень року ціни знизилися відразу на 10%. "Як ми і прогнозували, ціни на основний набір традиційних овочів і картоплю продовжують знижуватися без особливих перспектив їх зростання", - зазначає Тетяна Гетьман, керівник проекту "Агроогляд: овочі та фрукти". На думку експерта, в українських фермерів є можливості для продажу своєї продукції на зовнішніх ринках (потенціал з експорту однієї тільки цибулі - 200 тис. т в цьому сезоні), проте їх реалізації заважає відсутність досвіду на тлі високої конкуренції.
Марія Бут
За матеріалами:
Экономические Известия
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас