132
Скрипка Страдіварі виявилася гіршою від сучасних
Команда дослідників з Паризького університету опублікувала в січневому номері журналу Proceedings of the National Academy of Sciences шокуючу заяву - скрипки великих майстрів "золотого кремонського віку" - Страдіварі, Гварнері і Аматі - зовсім не такі хороші, як прийнято про них думати.
Цей висновок вони зробили на основі "двічі сліпого" експерименту з оцінки якості різних скрипок.
В ролі експертів взяли участь двадцять досвідчених скрипалів. Їм запропонували оцінити звучання різних скрипок, серед яких було кілька сучасних інструментів високої якості, а також деякі з шедеврів Страдіварі та Гварнері. "Подвійна сліпота" експерименту зводилася до того, що під час прослуховування ні експериментатори, ні експерти не знали, на якій саме скрипці виконується музичний уривок і, зрозуміло, не бачили саму скрипку. У результаті з'ясувалося, що найбільш високу оцінку експертів отримала сучасна скрипка, а найнижчу - скрипка самого Страдіварі. Більшість експертів також не змогли визначити вік цих інструментів.
На думку експериментаторів, завищена музична цінність знаменитих старовинних скрипок пояснюється неусвідомленим схилянням перед брендом, історичною цінністю і грошовою вартістю великих скрипок. За їхніми словами, на цей експеримент їх спонукало нещодавнє дослідження, що стосується оцінки якості вин. У тому дослідженні за допомогою магнітно-резонансної томографії було виявлено, що центри задоволення тим активніше реагують на "букет" вина, чим вища його заявлена вартість.
Як і всякі заяви, що суперечать "здоровому глузду", цей висновок був сприйнятий науковим світом дуже неоднозначно. Були ті, хто аплодував результату і називав роботу "дуже переконливою", але були й непримиренні скептики. Серед них - Джозеф Навігарі, який став останнім часом досить знаменитим угорцем, який давно живе в США і заявляє, що він розкрив секрет творінь Страдіварі і тепер здатний виготовляти скрипки "кремонської" якості. Навігарі стверджує, що з шести сотень скрипок, що залишилися від Страдіварі, він досліджував близько ста, і виявив, що їх якість варіюється від неперевершеного до дуже низького - це, стверджує Навігарі, в першу чергу залежить від того, наскільки часто і наскільки якісно проводилася реставрація інструментів. Навігарі підозрює, що порівняння кращих сучасних скрипок в цьому експерименті проводилося з далеко не кращими зразками кремонських скрипок. "Легендарну репутацію майстрам Страдіварі та Гварнері принесли тільки двадцять відсотків їхніх кращих скрипок", - стверджує Навігарі. Іншими словами, категорично не погоджуючись з висновком паризьких учених, він на 80% згоден з ними.
За матеріалами: Коментарі
Поділитися новиною