Ступінь паливної напруги — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Ступінь паливної напруги

Енергетика
1103
У 2012 році автомобілістам швидше варто очікувати підвищення цін на пальне, ніж їх зниження. Цього року роздрібні ціни на паливо в середньому підвищилися на 30%. Експерти стверджують, що зовнішній вплив на вартість палива в новому році може надати зниження споживання нафти з боку розвинених країн у зв'язку з рецесією та одночасним збільшенням видобутку нафти. Серед внутрішніх факторів, на їхню думку, вплине індексація акцизів на паливо, які з 1 січня піднімуться на 16 євро за тонну бензину і 3,7-8 євро за тонну дизеля, а також можлива девальвація гривні, бо основний обсяг пального в Україну імпортується.
Ситуація на ринку пального традиційно є однією з найгостріших для сімейного бюджету українців, бо навіть незначне подорожчання помітно позначається на гаманці сім'ї. Як з'ясував, під кінець 2011 року середня ціна на бензин А-92 встановилася на рівні близько 10 грн/л, на А-95 - 10,3 грн/л, на дизель - 9,65 грн/л, на скраплений газ - на рівні 6 грн/л.
Експерти не можуть визначитися з тим, чи варто в 2012 році очікувати чергового зростання цін на бензин, оскільки є чинники, які визначають ціноутворення на ринку нафтопродуктів України. Серед них, на думку науково-технічного центру "Психея", і ціни на нафту і нафтопродукти на зовнішньому ринку, і ціни, за якими вони імпортуються, і попит всередині країни, і інші політико-економічні чинники.
Зовнішній паливний фон
Як розповів директор "Консалтингової групи А-95" Сергій Куюн, у структурі ціни нафтопродуктів близько 60% становить ціна на нафту, вартість якої передбачити дуже складно.
Так, зараз спостерігаються складні відносини між Заходом та Іраном (четвертий експортер нафти у світі) через його ядерну програму. Також зростає напруга і в сусідньому Іраку на додачу до втрати нафти з Сирії та Ємену через санкції Заходу. У зв'язку з цим можуть бути порушені постачання нафти з цих країн, що може стати черговим джерелом тиску на ринок.
Крім того, немає гарантій повторення "арабської весни" в інших країнах зі значними запасами нафти, наприклад, в Росії, де мітинги опозиції збирають тисячі незадоволених, або Казахстані з недавніми жорстокими розстрілами нафтовиків.
З іншого боку економічні проблеми найбільших споживачів нафти США та Європейського Союзу продовжують збільшуватися. Таким чином, якщо ситуація не зміниться, з боку країн з розвиненою економікою впаде попит на паливо, як наслідок, знизяться ціни на нафту.
Ще одним фактором, який може посприяти "охолодженню" цін на нафту, є прийняте рішення країн Організації країн-експортерів нафти (ОПЕК) про збільшення квоти на її видобуток на 5 млн барелів на добу до 30 млн барелів. Зокрема, ОПЕК дозволив Лівії підвищити добовий видобуток до передвоєнного рівня (в середині 2012 року очікується виробництво 1,6 млн барелів на добу).
На думку керівника консалтингової компанії UPECO Олександра Сіренка, якщо ціна на нафту збережеться на рівні $100-110 за барель, варто очікувати, що ціни на бензин А-95 залишаться на рівні 9,5-10,5 грн/літр.
Внутрішня противага
При цьому експерти упевнені, що найбільшу роль у формуванні ціни на бензин і дизпальне в 2012 році можуть зіграти зовсім не Тегеран, Вашингтон чи Брюссель, а саме українська влада.
"Сьогодні ми бачимо бажання деяких відомств поправити свої справи шляхом нових податків на бензин і дизпальне. При цьому між цими ініціативами немає ніякої координації, що створює ризик різкого зростання податкового навантаження і, як наслідок, зростання цін на пальне", - зазначив Сергій Куюн.
Так, Міністерство інфраструктури у вересні ініціювало підвищення акцизу на бензин моторний з 182 євро/т до 200 євро/т. Акцизи на дизельне пальне пропонується уніфікувати і підвищити з 42-90 євро/т до 100 євро/т. Виходить парадоксальна ситуація, що на більш якісний дизель акциз хочуть підвищити більш ніж в 2 рази, на низькоякісний - лише на $10. Така ініціатива уряду виглядає як відмова від боротьби за якісне пальне.
При цьому не варто забувати, що парламент, згідно з положеннями Податкового кодексу, вже проіндексував акцизи на пальне, підвищивши їх з 1 січня на 16 євро/т (бензин) і 3,7-8 євро/т (дизель). Правда, експерти розходяться в думці, чи викличе це подорожчання. Так, аналітик Міжнародного центру перспективних досліджень Олександр Жолудь вважає, що до середини січня бензин подорожчає на 15-16 копійок, дизпальне - на 4-8 копійок. Хоча, Олександр Сіренко дотримується іншої думки. "Індексація акцизів на нафтопродукти на 8,9% (на рівень інфляції) з 1 січня навряд чи позначиться на роздрібних цінах, враховуючи поточні заробітки трейдерів", - вважає він.
Крім акцизів, весь 2011 рік ринок хвилювало, чи введе уряд мита на імпорт нафтопродуктів, щоб допомогти вітчизняним нафтопереробникам, які, на думку міністра енергетики та вугільної промисловості Юрія Бойка, можуть забезпечити ринок пальним власного виробництва. Це питання досі стоїть на порядку денному.
Нехай і під назвою "квоти", але бажання обмежити надходження імпортного пального у чиновників нікуди не поділося. "Два процеси йдуть паралельно, і якщо будуть прийняті позитивні рішення, це викличе зростання на 1,5 грн/л як бензину, так і дизпального", - підкреслив пан Куюн.
У цьому випадку влада піклується про споживачів в останню чергу, намагаючись видавити з нього додаткові 1,5 грн, тому реакція виллється в зниження споживання пального.
Від НБУ залежить ціна бензину?
Важливим ризиком також є курс гривні до долара. Незважаючи на постійні запевнення Національного банку України (НБУ) у відсутності передумов для девальвації гривні, відповідні очікування зростають з кожним днем. Кабінет міністрів заклав у державному бюджеті, прийнятому Верховною Радою 22 грудня, середньорічний курс 8 грн/$, але якщо Нацбанк відпустить його, відразу ж підвищаться й ціни на пальне, тому що Україна імпортує значну частину нафтопродуктів (4,5 млн тонн у 2010 році ), за яку доводиться платити в доларах і євро.
Газ може випаруватися
Власникам автомобілів, що використовують зріджений газ, також потрібно готуватися до зростання цін. У листопаді Господарський суд Києва зобов'язав компанії "Укргазвидобування" та "Укрнафта" (найбільші виробники скрапленого газу в Україні) виставити на спеціальний аукціон з продажу газу для потреб населення весь обсяг скрапленого газу, який буде вироблений в 2012 році. Таким чином, може повторитися ситуація травневих торгів, коли газ був перепроданий не населенню, а трейдерам за вищою ціною. У 2011 р. ця різниця становила близько 8 тис. грн за тонну. Примітно, що закупівлями займалися всього 8 компаній, більшість з яких зареєстровано в одному селищі Високе Харківської області. Після того, як у "Укргазвидобування" і "Укрнафти" закінчився газ для продажу на комерційних аукціонах, митна служба почала брати зразки з імпортних партій автогазу на кордоні нібито для боротьби з контрабандою. В результаті у них не залишилося вибору, окрім як закуповувати скраплений газ у цих "харківських компаній". Якщо подібна ситуація повториться, то можна очікувати, що автогаз знову підскочить 7 грн за літр і вище.
Юрій Гончарук
За матеріалами:
Мінфін України
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас