Бюджет-2012: показники говорять про неефективність реформ — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Бюджет-2012: показники говорять про неефективність реформ

Казна та Політика
2153
Показники, закладені в схваленому Верховною Радою урядовому законопроекті про держбюджет на 2012 рік, свідчать, що динаміка економічного розвитку України в наступному році продемонструє зниження. Яке, в свою чергу, негативно відобразиться і на надходженнях до держскарбниці. На тлі такої картини закономірно виникає питання про ефективність проведених за два роки реформ. Можна довго дискутувати про їх змістовну частину, але якщо в підсумку економічне зростання сповільнюється, значить, більшість з них не принесли ніякого результату.
Наприкінці грудня після тримісячних роздумів і доопрацювань уряд подав у парламент новий варіант державного бюджету на 2012 рік. Представляючи документ у Верховній Раді, міністр фінансів Федір Ярошенко заявив, що "формула успіху бюджету-2012 базується на соціальній захищеності громадян, інноваційно-інвестиційному розвитку економіки і стабільній, передбачуваній бюджетній політиці". Народні депутати, ймовірно, не захотівши обтяжувати себе аналізом того, яким чином пафосні декларації відображені в законопроекті, оперативно ухвалили головний кошторис країни. Процес представлення та обговорення бюджету, який в західних країнах триває тижнями, в українському парламенті зайняв менше півтори години. Законопроект підтримали 250 народних обранців при 226 мінімально необхідних.
За місяць до подання документа у ВР, уряд почав готувати громадськість до того, що закон про державний бюджет буде досить консервативним, мовляв, негативно впливають очікуване уповільнення зростання ВВП США, боргові проблеми в ЄС, а також невизначеність в переговорах щодо ціни газу. І якщо останнє дійсно чинить певний тиск на доходи бюджету, то про те, яким чином позначаються проблеми західних країн на економіці України, відомо, очевидно, тільки Кабміну.
У новій редакції державного бюджету парламент затвердив доходи казни в розмірі 332,8 млрд грн., видатки - 358,1 млрд грн. Варто нагадати, що 15 вересня до Верховної Ради було внесено проект держбюджету, що передбачає доходи 337,6 млрд грн. і видатки 361,6 млрдгрн.
У порівнянні з плановими показниками бюджету на поточний рік, бухгалтерський кошторис на 2012 рік передбачає невелике збільшення як доходної, так і видаткової частини. Разом з тим, враховуючи можливе перевиконання планів у п.р., ключові показники бюджету на наступний рік практично не зміняться, незважаючи на очікуване Кабміном зростання економіки.
Прогнозовані доходи і видатки державного бюджету в 2012 році:
Примітно, що попри те, що третій рік поспіль зростання видатків значно менше від зростання доходів бюджету і навіть номінального ВВП, уряд все ніяк не може вийти на збалансований бюджет. Його дефіцит на наступний рік встановлено на рівні 25 млрд грн., що складає близько 1,7% ВВП, але дефіцит консолідованого бюджету істотно більший - близько 37 млрд грн., або 2,5% ВВП. При цьому реальний дефіцит з урахуванням необхідності чергової рекапіталізації НАК "Нафтогаз України", дефіциту Пенсійного фонду і вельми вірогідного недобору доходів від приватизації, буде ще вищим - переступить позначку 3% ВВП.
Тим часом, 2012-2013 рр.. для західних країн точкою відліку виходу на нульовий дефіцит і переходу до політики оздоровлення державних фінансів, насамперед, є скорочення боргового навантаження на держбюджети. Український же уряд має намір позичити в наступному році додатково 100 млрд грн., з яких 65 млрд грн. підуть на погашення боргів попередніх періодів, решта - на фінансування нового дефіциту. Як результат - в 2012 році збережеться тенденція нарощування державного боргу.
До слова, цього року уряд вирішив пограти з цифрами: в законі про держбюджет Кабмін заклав граничний розмір лише прямого державного боргу, не включаючи держгарантій, які, як правило, також тиснуть на держскарбницю. У зв'язку з цим вимальовується наступна картина: рівень держборгу в 2012 році має знизитися до 27,6% ВВП з очікуваних 40% у цьому році. Насправді, рівень державного боргу відносно ВВП скоротиться несуттєво, і то тільки завдяки високому зростанню номінального ВВП.
Як свідчить практика 2009 року, песимістичний варіант бюджету все-таки кращий від надмірного оптимізму - у разі проблем з виконанням дохідної частини не доведеться вичавлювати з економіки гроші, щоб покрити непомірні зобов'язання. У той же час, склавши бюджет на дуже стриманих макроекономічних показниках, уряд загнав себе в пастку. Закономірно виникає питання - а де ж результат "активних" реформ 2010-2011 років? На даний момент вони не проявляються ні в збільшенні доходу бюджету, ні в зростанні економіки та інвестицій, ні в динаміці соціальних стандартів. Більше того, через дискусійну політику зниження податку на прибуток, бюджет наступного року втратить 8-9 млрд грн. Тим часом, найбільш значне зниження ставок податків ще попереду, і якщо на тлі цього економіка продовжить знижувати темпи зростання, а бюджет буде все більше втрачати доходи, то резонно виникне ще одне питання - чи варто було взагалі починати такі реформи?
Олексій Левицький
За матеріалами:
УНІАН
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас